Luzernhack mängd

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 709
H

Helan

Just köpt Lusern-hack (strå) som jag ska ge istället för pellets. Jag har gett 1 liter pellets vilket jag vägde till 600 gram delat på 2 mål.
Luzern-hacket väger 100 gram för 1 liter, vilket gör att jag måste fodra 6 liter (!) hack varje dag för att komma upp i ungefär samma mängd (det skiljde knappt nåt i innehållsförteckningen ( exv 105 smb rp för pellets mot 110 i hacket. )

Rekomenderat för en vuxen häst kan vara upp till 3 kg/dag står det på påsen vilket vilket skulle bli 18 liter per dag. Det verkar ju helt knasigt? 2 (nästan) hela hinkar med luzern... :o

Vad har ni för reflektioner angående detta?

Sv: Luzernhack mängd

Du behöver ju bara ge den mängd som behövs för att täcka behovet, inte vad som rekommenderas på säcken. Behöver du ge ett kg för att komma upp i rätt kvor är det ju onödigt att tillsätta 2 kg till

Du behöver ju bara ge den mängd som behövs för att täcka behovet, inte vad som rekommenderas på säcken. Behöver du ge ett kg för att komma upp i rätt kvor är det ju onödigt att tillsätta 2 kg till

Jag skulle behöva ge 6 liter för att komma upp i samma kvot, jag tyckte det var ganska mycket! Jämfört med 1 liter pellets som jag ger idag alltså.

Jag skulle behöva ge 6 liter för att komma upp i samma kvot, jag tyckte det var ganska mycket! Jämfört med 1 liter pellets som jag ger idag alltså.

Jag förstår inte hur du menar. Det måste bli 600 gram i båda fallen om man räknar på det du skriver i början av tråden.
Jag ger 8 liter till min C-ponny. fördelat på tre gånger. Sedan beror det naturligtvis på vilka värden det har.

Jag förstår inte hur du menar. Det måste bli 600 gram i båda fallen om man räknar på det du skriver i början av tråden.
Jag ger 8 liter till min C-ponny. fördelat på tre gånger. Sedan beror det naturligtvis på vilka värden det har.

Ja visst, om man räknar i gram sett. Jag jämför nu litermängden i hinken som blir smockfull med mat.
Om du ger 8 liter till din c-ponny borde det ju inte vara så mkt med 6 liter till ett halvblod. Det borde ju vara typ 1,5 kilo som din ponny får då per dag?
Var tvungen att skriva och fåsvar så att jag inte tänker fel... Matte är ingen höjdare för min del....

Det är anledningen till att vi inte fodrar med hack, den ohållbara volymen.

Samma här... Trots att det blir ett moment extra (väga och blötlägga) med pellets så går det snabbare att göra klart. Mycket enklare att både hantera och att förvara pellets är det också...

Ja visst, om man räknar i gram sett. Jag jämför nu litermängden i hinken som blir smockfull med mat.
Om du ger 8 liter till din c-ponny borde det ju inte vara så mkt med 6 liter till ett halvblod. Det borde ju vara typ 1,5 kilo som din ponny får då per dag?
Var tvungen att skriva och fåsvar så att jag inte tänker fel... Matte är ingen höjdare för min del....

8 liter ger då 800 gram, om 6 liter ger 600 gram... eller?

Som skrevs innan så är det lättare att hantera pellets än hack.

Det är anledningen till att vi inte fodrar med hack, den ohållbara volymen.

Jag har förstått det nu, men den listiga försäljaren talade inte om det. Det kom som en ljuvlig liten överraskning hemma när jag öppnade säcken. Som tur är tar det slut på ca 10 dagar, så då blir det slabb-pellets igen (som bildar gröna drägelfläckar överallt). Både lättare och mer ekonomiskt alltså.

Har också gett pellets hittills men när jag skulle köpa så var den slut så det fick bli hack denna gången, men guuuud vad plats det tar och vad mkt det blir per giva! Fast hästen verkar gilla att stå och plocka med det i krubban till skillnad mot slabbet med pellets, men det blir pellets igen när denna säcken är slut!!! Definitivt!:smirk:

Men det kan väl knappast ha varit en överraskning? Det står på säcken hur lite den väger till den stora volymen...

Både lättare och mer ekonomiskt alltså.

Hur kan det blir mer ekonomiskt? Prister per kg är väl fortfarande samma?

Tycker det är fördelar med både hack och pellets.

Pellets är jobbigt att blöta och ha sig med. Skitar ner i stallet m.m. Däremot tar det mindre plats och är smidigare därför.

Hack mer sysselsättning om man iet har fri tillgång på grovfoder. Kan ges torrt. Men tar mkt plats.

Min häst nu gillar inte pelletsen så därför blir det hack för honom.

Hur kan det blir mer ekonomiskt? Prister per kg är väl fortfarande samma?

Vi betalar 90 kr/30 kg pellets med 150 gr smrp. Alltså 3 kr/kg för 150 gr smrp.

Vi betalar 145 kr/25 kg från Krafft med 105 gr smrp. Alltså 5,80 kr för 105 gr smrp.

Det blir 8,29 kr för 150 gr smrp - då tycker jag det är billigare med 3kr för samma mängd smrp... Och Kvarnbys finns inte i hack, för oss är pellets alltså BETYDLIGT mer ekonomiskt!

(vi betalar alltså samma pris för balat lusern som för pelletsen - det framgick inte av texten)

jo om man använder kvarnbys så blir det ju annorlunda. Tyvär finns det ingen återförsäljare av det nära mig. Så jag får välja mellan Greenpower (gillar inte hästana spec) och kraffts hack. Eller Danegrönt (vet inte riktigt vad det heter) pellets och kraffts pellets.

Ursäkta om det var luddigt skrivet, snurrig idag.

Min får ca 12-15 liter till kvällsmaten (dvs en "lagom fylld" 20-litershink). :) Han slafsar så fruktansvärt med blöt mat, så han får stå och plocka i sig hacket under natten istället!

Där jag köper foder kostar hacket ca 5 kr mer per säck, inga direkta jättesummor.

Jag tycker det är superbra med hackets stora volym till min lättfödda häst. Allt som gör att hennes "magra" foderstat tar längre tid att äta är bara positivt.:)

Har man lagringsproblem eller en häst som inte är så matglad i förhållande till sitt behov kan ju såklart volymen vara problematisk, och då bör man välja pellets istället.

Men som sagt, generellt sett är stor volym i förhållande till näringsinnehåll bara positivt när det gäller hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Varför väger så få sin hästs mat?? 5 liter hackad lusern här, 2 dl pellets där? Sedan är ju inte "pellets" alltid samma...innehållet...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 882
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 442
Senast: Miaa
·
O
Foder & Strö Finns säkert många trådar om foder till dräktiga ston men jag hittar ingen som ger mig alla svar!... Jag har ett fullblodssto som är...
Svar
8
· Visningar
1 946
Senast: Madick
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 449
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken vagn?
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCIX