Väg och skilj!!

Sv: Väg och skilj!!

Fast jag förstår inte riktigt heller varför man skulle behöva väga all mat varje dag. Om du inte tycker att det är ett problem så spelar det ju ingen roll, det blir ju inte sämre för hästen att du är så noga :)

Men det gör knappast någon skillnad för hästen med några gram hit eller dit. Min ena slabbar rätt rejält med maten tex, skulle bli rätt jobbigt för mig att samla upp allt hon spiller för att sedan väga det om jag nu ville veta exakt på grammet vad hon får i sig. Och även om jag skulle göra det skulle jag ändå inte veta eftersom den största näringskällan är grovfodret, och där varierar ju värdena. Om jag har en blötare bal justerar jag givetvis upp mängden litegrann men det hela blir ändå ungefärligt, analysen ger ju ett snittvärde och betyder inte att varenda bal är exakt likadan.

hästägare som "inte törs" fodra på sina benrangel... Nej man ska "vänja in dem" på *valfritt foder* och då gärna börja med dl mått för att KANSKE efter en månad vara uppe i 1 liter PER DAG ...

Det var snabbt. Jag har stött på folk som efter en månad är upp i 2,5 dl/dag :crazy:

Jag skrev ju att det är svårt att hitta mått som är precis det jag vill ge av de olika fodermedlen. Och även om det är ett struket mått så kan det variera en hel del i vikt när man ger som mest 100 g som jag gör. I mitt fall är kraftfodret bara krubbskrammel och vissa lite dyrare + tillskott och det är ju helt onödigt att ge mer än vad jag räknat på? Därför väger jag, det tar inte många s extra efter att jag ställt hinken på vågen och tarerat och dessutom blir det alltid en lagom gröt eftersom jag vet att 1200 g vatten till 100 speedi-beet och 100 linfrökaka blir bra. Slipper slafs ena gången och seg massa som är svår att få ur hinken andra gången.

Mot att ge ett mått färdigfoder är det ju självklart en tidsförlust men jag vill inte ge färdigfoder och tidsförlusten att nolla hinken och hälla lite försiktigt känns inte avgrundsdjup i förhållande till vad jag tror jag sparar (mitt ögonmått till alltid ta mer i skopan... ;-)) och inte ger en lättfödd häst i onödan. Jag vill fodra med vissa fodermedel för jag tror det är bra för hästen och jag kan lätt öka det som behövs.

Ang spill så har jag en ponny, behöver jag skriva mer :-D ger dock oftat upptill 10 g mer ca, jag plockar liksom inte i och ur speedi-beeten flinga för flinga...

kl

Jag väger mineralerna på köksvåg varje dag och höet (på en hövåg inte köksvågen ;)). Övrigt typ 1 dl betfor och 1 dl lucern + lite havre är enbart för att blanda mineralerna med så hästen äter upp det

Jag har också vägt fodret varje dag, då handlade det om 50-100g i varje hink av ett foder och sedan mineraler. Fick ponnyn mer åt han inte, fick han mindre gick han ner i vikt. Typ. Just mineralerna gäller å samma vikt/mängd, annars lämnas det. Det tar inte lång tid att väga om rutinerna finns.
Jag väger höt också på en digitalvisande våg. Där handlar det om hg och inte kilo. Meen så har jag miniponnyer där den ena inte äter om han får för mycket och den andra blir tjock på luft.

Hö väger jag med, det är ju verkligen skitsmidigt och helt nödvändigt (jag har iaf inget mått eller någon känsla för kg :-D).

Har erfarenhet av inackorderingar som ger just mikroskopiska givor, gärna komplicerade givor med matskedar av olika till skott också. Gärna en krånglig rutin som kräver blötläggning också.;) Vi tror på olika saker, dessa personer tycks gilla homopatin:) Ska tillägga att dessa personer aldrig frågat mig om analysvärdena på höt. Mina egna hästar får ca 1,5 liter luchernpellets och då är det inte så noga om det råkar vara 1,5 liter eller 1,7 liter:)
Men en gång hade jag en kvinna i stallet som sjäv var gravt överviktig och hon gav en lånad shettis kanske 1,5 liter kraftfoder per dag utöver att han i princip hade fri tillgång på hö. Då la jag mig i, men se så fel jag hadeO_o. Hon flyttade och jag vet inte om stackarn drog på sig fång eller annat. Den motiionerades minimalt av ett litet barn.

Senast ändrad:

I allmänhet tycker jag folk ger för mycket kraftfoder och för lite grovfoder.

Mina hästar har alltid fri tillgång på grovfoder av bra kvalitet och får kraftfoder vid behov.
Mitt vuxna SWB får t ex bara 3dl krafft x 2 = skrammel!! Tävlar 1,30 hopp och finare än många.
Däremot har jag föl/unghästar som får betydligt mer kraftfoder av väl utvald sammansättning..men ALLA har fri tillgång på hö/hösilage!!

Att man anv dl eller l är endast för det är lättare att måtta.

Hästägare borde lära sig titta på sina hästar istället för innehållsförteckning och foderråd på förpackningar. Alldeles för många hästägare har för lite grundkunskaper om häst!

Hästägare borde lära sig titta på sina hästar istället för innehållsförteckning och foderråd på förpackningar. Alldeles för många hästägare har för lite grundkunskaper om häst!

Fast det gäller tvärtom också, en del behöver helt klart lära sig fodermedlets innehåll och när det blir för mycket av det goda, eller för lite.

Det bästa är när man har god insikt i vad man ger sin häst näringsmässigt och samtidigt kan titta på den.

Att fodra i blindo är dumt så man måste lära sig båda delarna

Jag känner tyvärr igen det där med homeopatin...hästar som är alldeles för smala och där det enklaste skulle vara att helt enkelt fodra mer. Men då åker ägaren på föreläsning och kommer hem med kloka gubbens blandning som det ska fodras en matsked med om dagen....Heja heja.

En annan "avart" som jag stöter på är travgubbeligan, de skiter på sig om man pratar om lusern och protein men tycker lätt att man kan fodra 5-6 kg havre om dagen...

Har man ett bra govfoder som passar hästen är det enkelt. Det är när grovfodret inte räcker till som det blir svårt för då räcker kanske inte 1 näve lusern tex.....häromkring har ju många fattat vikten av grovfoder och tycker att de löser allt genom fri tillgång...vissa år när det är dåliga värden räcker ju inte detta....då går dessa hästar genom vintern alldeles för smala.....för de "behöver ju inget mer för de har fri tillgång"...suckar.

Själv har jag räknat fram vad min häst behöver, förutom grovfodret, i kg, som jag sedan omvandlar till mitt mått. Då har jag mätt hur mycket mitt mått rymmer. Mitt mått är 5dl, men rymmer 600g pellets. De olika pelletsfodren som jag använt väger ungefär lika mycket.
Det blir smidigare att fixa maten genom att använda ett rymdmått tycker jag.

Halvt KL
jag tycker det betydligt större problemet är att det finns folk år 2013 fortfarande som öht inte analyserar sitt grovfoder, eller har förstått vare sig vikten av analys på grovfoder, och än mindre räknat på sin foderstat. I min erf. är de som varken har analys eller räknat foderstat, de som håller på och pytsar mest med tillskott i dl och gram osv. Ett lustigt fenomen i sig.

KL igen

Jag väger och räknar ut foderstat efter analys och räknar om vikt till dl och liter. sen är det "klart" och enkelt att fodra.
jag väger inte ens grovfoder påsarna varje dag, eftersom jag har i kroppsminnet extremt smidigt, hur 1, 2, 3, 4 och 5 kg känns i påsarna. Kan kontrollväga ngn enstaka gång utöver det, men det visar sällan fel i fråga om ett helt kilo. Man får väldigt lätt in känslan när man 7 dagar i veckan 365 dagar om året väger påsar åt en och samma häst eller flera, oavsett hur man ändrar foderstaten i sig utifrån uträkning så att säga. :D Sen får man ju givetvis börja om med kroppsminnet, när man byter leverans/grovfoder i sig, men det säger sig ju självt . Väger påsarna kanske några gånger i veckan lite av och till emellanåt när kroppsminnet blir tveksamt, men i övrigt är det bara att fylla påsarna och det faller väldigt väl ut som sagt vid kontroll vägning.

Senast ändrad:

Att väga fodret är en självklarhet tycker jag. Hur ska jag annars kunna räkna ut foderstaten? Allt näringsinnehåll anges i vikt. En köksvåg vid fodret har jag alltid. Jag her också reagerat på att i många foderfrågor skrivs det att hästarna får en halvliter ditt och en liter datt. Det säger inte mycket. Vad väger denna halvliter undrar jag då.
Det finns ju väldigt bra böcker att läsa eller häftet från SLU, om man vill lära sig mer om foder och foderstater.

P:S
Mitt häfte från SLU har några år på nacken och jag skulle vilja beställa ett nytt. Är det någon som vet vart man beställer det? Det är en kvinna man ska maila, så mycket kommer jag ihåg, men mailadressen? Någon som vet?

Poängen är väl delvis att varför väga när man inte vet varesig vad man väger eller varför kan jag tänka utifrån trådens problematik ;)

Står nu i ett stall där ägarna sedan 80-talet haft en massa travhästar. Dom har sprungit in åtskilliga miljoner under åren och även aveln har gått riktigt bra för dom. Som mest hade dom 70 hästar på gården.
Rider nu ett fullblod som förut hade svårt att lägga på sig men la på sig fint med lucern och kvalitativt hö.
Kan dock inte förstå varför ägaren vill att han ska ha, beroende på träningsintensitet, 1-4 kg havre om dagen. Det växer liksom horn i pannan på honom och han får massa jobbiga påslag när han går på havre är min uppfattning. Det är ju bara jag som rider honom, då jag har honom på foder.
Hade det varit min häst hade havren varit ett minne blott illa kvickt. Vad anser ni, är det verkligen nödvändigt? Och varför behöver han havre? Han är hetlevrad till sättet och med havre nästan svårhanterad om han får stå.

Åter till gården, de har aldrig hållt på och fjollat med perfekta foderstater och sånt. De har alltid haft sunda och friska hästar och jag undrar hur det kommer sig. De har väldigt mineralrik jord och ovanligt bra hö och de får i krubban mest för att de ska ha något men inte mer än så.

Fått för mig att denna foderindustri är mest ett sätt att tjäna pengar på oss normalmänniskor som inte har några atleter till hästar som ligger i hårdträning. Vad är nästa grej liksom, att ta fram älgmineraler som ska läggas ut i skogen?

Nyfiken på andra funderingar kring detta, endast av personer med sunt förnuft dock. Rabiata tonåringar orkar jag inte med :)

Älg/viltmineraler finns redan ;)

Jag vill sällan uttala mig utan att ha sett analys på grovfoder samt känner till hästarna egentligen..därefter kan man börja diskutera vad som är lämpligaste fodermedlen, om de behöver kraft eller mineraler, om grovfodret är bra eller värdelöst osv.

Däremot så låter det ju alltid lite tveksamt att samtliga hästar i ett stall har exakt samma "inom"giva, som i ditt fall 1-4kg havre oavsett träningsintensitet och hästtyp. Hur vet man vad som är lämplig giva och varför just den förutbestämda mängden och förutbestämt fodermedel till samtliga? Om hästen behöver 10kg då för ett extremt exempel eller behöver ett annat fodermedel?

Men jag håller med gällande att det är en industri..som kraftfoderproducent måste man tjäna multum..oftast billiga råvaror som man pressar upp priserna på till förbannelse och som överkonsumeras till oändlighet. För faktum är att det är mer vanligt att de flesta hästar klarar sig på enbart grovfoder än de som inte gör det. Och det är helt otroligt när vi har så bra och ändå billiga i mitt tycke medel att ta reda på vad grovfodret faktiskt innehåller, men ändå väljer många fortfarande att använda sig av flertalet olika fodermedel "just in case" och kastar ut tusentals kronor varje månad, säkert i sjön..för att de inte har en aning. Dessa bollar också ofta fram och tillbaka varje år på massvis av olika foderstater för att hästen antingen faller ur eller blir för fet..ett evigt joxande när det kan vara så himla lätt.

En analys är inte svår att ta, går att ta i efterhand och det är inte dyrt. Ca 1000-1500 så har man ofta en komplett analys och slår man ut det på ett år är det inte många kronor jämfört med att köpa en burk /burkar med ditten och datten på 500-800 spänn varje månad som många gör utöver 2 säckar olika slags kraftfoder varje månad per häst..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 308
Senast: FiVi
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25