Väg och skilj!!

Sv: Väg och skilj!!

Men alltså, som ngn skrev, att man anger foderstaten i liter/dl i sig på boxskylt/foderlapp betyder ju inte att man inte vet vad det väger och har vägt innan man bestämt foderstaten?

jag känner inte igen problemet öht?
sen varför folk fodrar i dl, i fråga om krafft - det är väl mestadels positivt, för då handlar det ju om krubbskrammel till större del, och att folk har förstått att ett bra grovfoder i stort täcker behoven för de flesta hästar, och i vissa fall även faktiskt om att just dl är passande efter uträknad foderstat beroende på hur grovfodret ser ut?

jag har tex i år, ett grovfoder som har lite off värden i fråga om mineraler ffa p/ca förhållanden som var svåra att få bukt med enbart via rena mineraler. däremot några dl av annat komplement i fråga om krafft, vetekli i detta fallet, så handlar det om deciliter för att få rätt balans. ser inga konstigheter med det faktiskt.

Nej som jag nämt i ett tidigare svar här är det väl jättepraktiskt att ange fodret i det mått som används av de som fodrar.....vet inte om jag felformulerat mig? Menar att det ges "litrar och mått" utan att man har en aning om hur mycket man ger....som hon hon med en tunn, växande 4 åring med beviserligen ett grovfoder som inte räcker till...fri tillgång...tillskottsfodrar med muslifoder och tror att hon ger 3 kg när hästen i själva verket får i sig mindre än 1...sedan att man i ett sånt läge inte byter grovfoder eller ger något mer proteinrikt än musli...det är ju en annan sak. När jag undrade över detta fick jag till svar, det gamla vanliga, "min häst kan bara äta musli....Försök och fodra till 300 gram smb rp med musli, det blir ju hälsovådligt...men nu spårade jag visst lite. Men förstår du nu?

Jag måste säga att jag förstår nog inte heller riktigt problemet..det du beskriver tyder på okunskap ja inom utfodring helt och hållet, men jag kan inte alls se att det är något som är vidare vanligt som du beskriver gällande måtten och den stora diffen, att folk inte har koll på hur mycket de verkligen behöver ge sina hästar generellt?
Nä, det får faktiskt höra till minoriteten för min del då jag upplever det som att de allra flesta har mycket bra koll, men inte alla.

Utan det låter mer som att det handlar om okunskap om foder i sig i detta fallet..precis som de som ger för mycket kraft, för lite grovfoder osv i all oändlighet.

Lider hästen eller är jättemager/jättetjock, eller får ohälsosamt lite grovfoder hade jag lagt mig i..annars har jag slutat bry mig i om hur folk utfodrar sina hästar. Alla är vi saliga i vår tro och funkar det så funkar det och lider inte hästen, så varför ödsla energi på att störa sig på andras sätt?

Senast ändrad:

Jag önskar att jag också kunde säga att det är ovanligt bland de hästägare jag träffar på....

Ja, du kanske har otur.

Sen vill jag också inflika att det finns ingen tabellhäst, så vad som gäller för en häst, behöver inte gälla nästa vad gäller behoven därav att det aldrig kommer att vara likadana foderstater i stallar troligtvis. Ytterligare en faktor till att jag har slutat fundera ;)
Som min egen för övrigt, som får fjantigt mycket kraftfoder men han är svårfödd och tar sig inte på enbart grovfodret som är jättefint..resten i stallet är såna hästar som klarar sig på just några dl eller att dem får enbart mineraler.
Det finns ju så otroligt många fodermedel att välja bland idag, och även där väljer nog folk vad de tror är det bästa att använda - skönt att vi kan välja! (ytterligare en faktor till att mängder kan diffa troligtvis)

Senast ändrad:

Jo...jag fodrar också en del kraftfoder, jag måste pga det hö jag har i år. Men hur man än vrider och vänder på allt så borde ju följande kunna gälla i de flesta fallen: Är hästen för fet, ge mindre mat...är den för smal ge mer...även om det kostar mer än 2 nävar musli eller 1 dl pellets. Försvaret till att ha en för smal häst...typ han har ju fri tillgång till grovfoder!!...köper jag inte...då är det ju fel grovfoder till den hästen eller man får som sagt kosta på lite. En av mina äter nästan 800 gram krafft muskel denna vinter...gissa vad det kostar:eek:

Tjaa stör och stör.....men hjälper man folk i timmar och de ändå blir förvånade över att 3 dl Groov 125 eller liknande inte gör ngn skillnad på 600 kg häst där det fattas ca 300 gram smb rp och de ändå kommer på träningarna med sina smala hästar som aldrig får en chans at nå normal vikt ....ja, det är tråkigt att se helt enkelt

Hm, håller fortfarande inte med om att det är vanligt..men är du tränare så får du väl ta tillfället i akt då att "skälla" om du tror att det hjälper..eller välja att lägga energi på annat.
Är de magra, hota med att sluta träna dem?

Nej som jag nämt i ett tidigare svar här är det väl jättepraktiskt att ange fodret i det mått som används av de som fodrar.....vet inte om jag felformulerat mig? Menar att det ges "litrar och mått" utan att man har en aning om hur mycket man ger....som hon hon med en tunn, växande 4 åring med beviserligen ett grovfoder som inte räcker till...fri tillgång...tillskottsfodrar med muslifoder och tror att hon ger 3 kg när hästen i själva verket får i sig mindre än 1...sedan att man i ett sånt läge inte byter grovfoder eller ger något mer proteinrikt än musli...det är ju en annan sak. När jag undrade över detta fick jag till svar, det gamla vanliga, "min häst kan bara äta musli....Försök och fodra till 300 gram smb rp med musli, det blir ju hälsovådligt...men nu spårade jag visst lite. Men förstår du nu?

känner inte igen det som vanligt öht?

Jag väger all mat på våg. Hö och hösilage har jag en hängande våg till och till betfor, mineraler och sånt har jag en köksvåg till. Det är ju inte bara det att man vet vad hästen får exakt som gör vägningen till en bra idé. Även kostnaden för fodret blir mer exakt och så kan man planera inköpen bättre :)

Tjaa stör och stör.....men hjälper man folk i timmar och de ändå blir förvånade över att 3 dl Groov 125 eller liknande inte gör ngn skillnad på 600 kg häst där det fattas ca 300 gram smb rp och de ändå kommer på träningarna med sina smala hästar som aldrig får en chans at nå normal vikt ....ja, det är tråkigt att se helt enkelt

men har du insikt i folks detaljerade foderstater då med analys på grovfoder osv?

fattar nog inte riktigt forffarande vad din tråd ang. att väga foder osv och dl hit och dit egentligen avses? förklara gärna?

men inte väger du dagligen dax med kraftfodret? du har väl vägt det innan så du har ett mått vad du fodrar med utifrån vad som passar i givor utifrån behovet ?

Senast ändrad:

Jag väger dagligen men det är ju typ omöjligt att hitta ett mått som passar alla givor om man ger lite olika fodermedel. Dessutom ser jag ingen skillnad på 100 o 150 g (knappt ens i måttet alltså, det är så lite som skiljer vid sådana små mängder att felmarginalerna ju blir mycket större) och på några dagar gör det ju onödig skillnad om jag bara vill ge lite krubbskrammel. Men jag har inget emot att ställa foderhinken på vågen, tarera och sedan mäta upp till 1600 som min häst får inkl vatten eller 1400 som inacken får inkl vatten.

Med flera olika fodermedel gör just vägningen ingen större skillnad i tid. Hade man däremot gett ett enda färdigfoder med en skopa hade det ju gått fort.

men inte väger du dagligen dax med kraftfodret? du har väl vägt det innan så du har ett mått vad du fodrar med utifrån vad som passar i givor utifrån behovet ?
Jo då, jag väger kraftfodret varje dag. Vågen står i foderkammaren så det går automatiskt från skopan till vågskålen och sedan till hinken. Eftersom jag bara har uppblött kraftfoder så måste det i alla fall svälla i hink (och så har jag ju bara två hästar så det är ju inget jättejobb att fodra precis ;) ). Naturligtvis håller jag koll på hull med ögat också och anpassar utfodringen efter det, men alltid med vågen som hjälp faktiskt. Framför allt grovfoder har jag en förmåga att ge för mycket av om jag inte väger det och det visar sig ganska snart i ekonomin och intervallerna av grovfoderinköp (och visst överhull hos hästarna ) :p

Jag väger dagligen men det är ju typ omöjligt att hitta ett mått som passar alla givor om man ger lite olika fodermedel. Dessutom ser jag ingen skillnad på 100 o 150 g (knappt ens i måttet alltså, det är så lite som skiljer vid sådana små mängder att felmarginalerna ju blir mycket större) och på några dagar gör det ju onödig skillnad om jag bara vill ge lite krubbskrammel. Men jag har inget emot att ställa foderhinken på vågen, tarera och sedan mäta upp till 1600 som min häst får inkl vatten eller 1400 som inacken får inkl vatten.

Med flera olika fodermedel gör just vägningen ingen större skillnad i tid. Hade man däremot gett ett enda färdigfoder med en skopa hade det ju gått fort.

varför i hela livet väger du kraftfoder varje dag? när du redan räknat ut foderstat i detalj och vägt vad du ska ha för kraftfoder komlplement i vikt till grovfodret?

det är ju inte så att en tabell räknad foderstat står eller faller på exakta gram , kilo eller vikt dag för dag.

fattar inte varför ni väger dagligen dax ert uträknade kraftfoder öht om ni vägt det i grunden för foderstaten efter analys på grovfodret som sagt? varför i hela havet????
VEM gör det?

Senast ändrad:

det är ju inte så att en tabell räknad foderstat står eller faller på exakta gram , kilo eller vikt dag för dag.
Nej, naturligtvis gör det inte det, men i alla fall jag har märkt det på ekonomin. Inte så mycket på en dag eller vecka, men några hundralappar kan det bli på ett år. Många bäckar små... Kan tillägga att jag ibland även kollar ts-halten i hösilaget själv när det är någon bal som känns blötare eller torrare än normalt. Så vissa år kan det bli flera nya foderstater som skiljer ett eller annat kilo per dag trots att allt hösilage kommer från samma parti (Hö brukar jag inte testa annat än vid den riktiga analysen).

Senast ändrad:

Tycker också det där är lite lustigt.

Själv fodrar jag med ett vanligt krafftmått men har vägt fodret i det för att se hur mycket jag ska ge och satt ett sträck i måttet så slipper jag väga varje gång.
Lätt och smidigt.

känner inte igen det som vanligt öht?

Och jag känner igen det som JÄTTEVANLIGT !

Men framförallt blir jag tokig på hästägare som "inte törs" fodra på sina benrangel... Nej man ska "vänja in dem" på *valfritt foder* och då gärna börja med dl mått för att KANSKE efter en månad vara uppe i 1 liter PER DAG ...

Har själv fått hem ett benrangel = ÖSTE i mat. 1 liter ? minst 2 liter / mål. Betfor med olja, havre, Krafft protein (VARJE mål) och naturligtvis fri tillgång på grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 308
Senast: FiVi
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25