Väg och skilj!!

Sv: Väg och skilj!!

Skrev hon inte att det var hennes fullblod hon har på foder som ska äta 1-4kg havre enligt ägaren medan travtränaren ger sina hästar mest krubbskrammel?

De har alltid haft sunda och friska hästar och jag undrar hur det kommer sig. De har väldigt mineralrik jord och ovanligt bra hö och de får i krubban mest för att de ska ha något men inte mer än så.

Det stämmer, fick för mig att alla i det stallet skulle äta den mängden..vilket dock inte är så ovanligt inom vissa stall det heller, att ägaren eller tränaren anser att alla ska äta kopiösa mängder kraft..jag brukar tänka att de är "kvar i det gamla" när hö var det man sparade på och ersatte med kraft eller spannmål i stället. Idag vet vi ju riskerna med att ge för mycket men det finns de som stannar kvar i "har alltid funkat" även om det inte är vidare nyttigt eller sparsamt för plånboken idag.

Men är det så att majoriteten av hästar på samma grovfoder inte behöver någon kraft alls så är det inte så troligt att någon enstaka behöver heller, om den inte har jätteproblem att hålla hullet men då är kanske inte havre eller spannmål i överlag i större mängder det bästa valet heller eller det man väljer att först öka på.

Senast ändrad:

Nja min erfarenhet är ändå att man ger det hästen ser ut att behöva. Visst får de kraftfoder och betydligt mer än våra hobbyhästar (även fast det finns hobbyhästar som rids varannan dag några varv i ridhuset som får kopiösa mängder kraftfoder helt i onödan), men de utför ett helt annat jobb med. I senaste stallet jag jobbade fick hästarna mellan 1 och 4kg kraftfoder per dag. En häst fick inget alls då hon presterade bättre på enbart hö - hon fick korsförlamning i loppen på kraftfoder. De som får kraftfoder får det för att de inte klarar att hålla hullet på bara hö.

De flesta starthästar jag jobbat med äter inte mer än 10-12 kg hö per dygn (lite mer om de får hösilage men då är ts lägre med) fastän de får allt de kan äta och det finns inget hö som klarar att fylla behovet på de kilona så då måste man komplettera med kraftfoder. Vissa klarar sig på 2kg och andra behöver 4. Och vissa hästar äter mer hö än detta och behöver kanske lite mindre kraftfoder, beroende på behovet. Men många travare i startskick äter inte så mycket hö att det går att täcka behovet. De blir lite sämre på att äta än många hobbyhästar, är min erfarenhet. Och sen finns det självklart de som kan äta hur mycket som helst, men jag har inte träffat nå överdrivet många sådana.
I de stall jag arbetat är det ingen som fått mer kraftfoder bara för att, utan de har fått tillräckligt för att hålla hullet för den träning de utför.

Sen finns det såklart de som lever efter gamla skolan med men jag tycker de blir färre och färre. Lika dant bland alla andra som håller häst. Inget specifikt för travet tycker jag, det är hästar som kräver mer än hobbyhästarna som man gärna vill jämföra med. Men jag som vanlig svensson kommer aldrig kunna jämföra mig själv med en elitidrottare. Folk verkar inte fatta det.

Min starthäst jag har nu äter aldrig mer än 11kg hö per dag. Aldrig. Han äter långsamt och pillar hela dygnet i sin höhög. Men det är omöjligt att få han att äta mer. Hans behov ligger på ca 140 MJ per dag för att ens hålla sig i liv praktiskt taget. Lite mindre än det och han rasar i vikt direkt. Men du kan gärna tipsa mig om ett hö som har innehåller 12MJ per kg foder så kanske han skulle klara sig utan sina 4kg kraftfoder per dag. :)

Det finns ingen anledning att hänvisa till den undersökning som gjordes på wången ang grovfoder då den i mitt tycke är helt missvisande. Den gjordes på unghästar som skulle prema eller kvala. Unghästar får ofta betydligt mindre kraftfoder redans om det är i stallarna runt om i Sverige, och en unghäst utför inte samma jobb som en starthäst i full träning. Det hade vart mycket mer intressant om studien gjordes på tävlingshästar i som startar var 10:e dag, i full träning och som faktiskt PRESTERAR!!! Anmäla till lopp (framförallt klara ett kval) kan vilken häst som helst egentligen, men det är flera mils skillnad till att faktiskt prestera sedan också.

Min häst presterar inte för att han springer två varv på banan i lopp, han ska vara först över mållinjen dessutom. Och det stödjer studien inte över huvud taget som gjordes på wången. Unghästarna klarade att kvala, men det stödjer inte för fem öre att en tävlingshäst som ska prestera kan leva på enbart grovfoder. Den studien är inte gjord ännu.

Senast ändrad:

Till att börja med så har jag aldrig riktat det jag skrivit gällande just bara start/travhästar?

Jag är mest inriktad på svenssonhästarna som jag även utgick att inlägget jag svarade på handlade om, de flesta med andra ord. Andelen hästar som tränas hårt är ändå ganska liten.

Tävlingshästen som hårdpresterar och dess foder är lite annorlunda det håller jag med om.

Det jag menar är att man i första hand måste veta vad grovfodret innehåller (brister eller ej) och därefter väljer man eventuella tillskotts/kraftfoder när man vet vad det är man behöver komplettera.
Man kan inte enbart stirra in sig på bara hur hästen ser ut, mineralbrister tex syns i många fall inte förns hästen blir sjuk i värsta fall även fast den är i gott hull. För unghästar kan det vara förödande med mineralbrister tidigt då det är avgörande för deras utveckling, hållbaret mm senare i livet.
Likaså kan fel sorts eller för mycket kraft försämra både prestation och hälsa, därav vikten att kunna veta på ett hum vilket fodermedel som är lämpligt och i vilka mängder..faktum är att ohälsosamt många hästar är överviktiga idag och lider av diverse krämpor pga felaktig utfodring.
Så man täcker ev brister först genom vetskap om vad, tex analys därefter lägger man till utefter vad hästen själv trycker i sig av grovfodret för att få allt i balans, vad man ger den för mängd grovfoder efter hästtyp mm och ev tillägg för arbete.
Tyvärr är det allt för få som lägger ner tiden på god utfodring..det är lättare att gå på vad säcken, burken eller kompisen säger i stället för att sätta sig in i det själv.

Så med andra ord - fodra både efter analys och ögat.

Jag tror inte heller att jag har hänvisat till wångens studie? :)

Senast ändrad:

Svarade bara utifrån att du skrev att många är kvar i det gamla att hästar äter mycket kraftfoder bara för att och det var just travstall som togs upp. Många brukar påpeka att travare äter för mycket kraftfoder och att de visst kan leva på bara hö för det har studien på wången bevisat. Så det var mer en allmän reflektion över hur jag upplever att det verkligen är. Anvisningen om studien på wången kommer upp VARJE gång man säger att en travare behöver kraftfoder, därför skrev jag som jag gjorde. Inte att du nämnt det. :)

Jaha, nä jag menade i allmänhet av vad jag upplevt.

Har travare själv, så jag vet att de kan vara något mer krävande att fodra, speciellt om de går i träning fullt ut, dvs är starthästar då jag även praktiserat i travstall.
Eller det gäller ju alla hårdtränande djur, men det är fortfarande en minoritet och att de flesta hobbyhästar behöver kraft bara för motionens skull är nonsens utan där är det främst grovfoder som är avgörande samt då hur hästen tar sig på enbart grovfoder, men inte att man måste ge kraftfoder..därav min tanke att det är många som lever kvar i att ge hästarna kraftfoder "bara för att/för säkerhetsskull/att den motioneras ju" och så blir det för mycket..eller för lite för att man inte har koll på vad hästarna får i sig näringsmässigt och inte.

Min grabb har ett otroligt högt energibehov trots att han i princip är pensionär idag (22 år) och han kan inte heller få i sig det på långa vägar genom bara grovfodret även fast han har fri tillgång så äter han bara en viss mängd och är otroligt matkräsen, därför måste jag ge kraft åt honom annars ser han ut som ett benrangel..Men det är fortfarande sånt som varje hästägare bör sätta sig in i och lära sig en individuell bedömning i samspel med att man har lite kunskap om fodermedlen/varför man behöver eller inte behöver ge av det ena och det andra..Lite där också till trådens utgångspunkt att det är ju svårt att kritisera andra fullt ut gällande volymer osv, men majoriteten av hästar bör klara sig på ett bra grovfoder som grund och de flesta klarar sig enbart på det är min uppfattning eftersom att det är högst vanligt med feta hästar än hästar i underhull.

Senast ändrad:

Och gällande studien på wången är det nog just hobbyhästägare man vill få upp ögonen på, riskerna med att överutfodra kraftfoder för jag kan tro att där går nog dessa hästarna i studien bra mycket hårdare än de allra flesta hobbyhästar och kan man visa att de klarar sig på ett bra grovfoder så är ju det ändå en bra studie man har gjort anser jag.
För mig så innebär alla hästar som ägs av privatpersoner enbart för intressets skull i princip = hobbyhäst. Tävlingshästar eller hårdpresterande hästar är inte hästar som rids/körs varierat/lätt tempo 45-60min/dag (oftast till majoriteten skritt/lättsam trav) och någon lätt tävlingsklass på helgen utan det är fortfarande lätt/medel träning.
De allra flesta hästar jag känner till rids inte ens dagligen helt ärligt i 20 min skritt, 30 min trav och 30 min max galopp totalt, med mestadels skrittpauser i mellan..någon hårdprestation kommer de inte upp i, möjligtvis enstaka som åker på hopp/dressyrträning 1 dag i veckan börjar närma sig mer krävande prestation.
Om man altså ska relatera fodergivor till träningsintensiteten som man ofta riktar in sig på.

Men som i många fall kring häststudier kan det bli lite missvisande, men studien är bra i sitt syfte att på ett sätt kunna understryka att kraftfoder inte alltid är nödvändigt.

Senast ändrad:

Jag håller alltid andan lite när de här höstudierna a lá Wången dyker upp......Ja det är i bästa fall så att hästen får ett utmärkt grovfoder som täcker alla behov...i värsta fall och lite för vanligt, häromkring då, är att man alltid fodrar endast grovfoder OAVSETT innehåll för analys, det kostar ju bara pengar...och sedan försvarar man sina magra skrällen med att man gör helt rätt!! För hästen får ju bara grovfoder....

I mina trakter ser jag ofta en rädsla för foder. Det är 2 nävar lusern, det är en halv liter musli, det är en matsked soja osv...det är dock vanligt med stora givor hö...och ändå är många för tunna

Det är ju som jag säger, mina marsin åt mer kraftfoder än vad många hästägare törs ge sina hästar.

Ja så tänker jag också ofta...och så det här med att de fodrar i "mått" utan att ha en susning om vad det faktiskt väger. Och tror de fodrar flera kilon...

Jag håller alltid andan lite när de här höstudierna a lá Wången dyker upp......Ja det är i bästa fall så att hästen får ett utmärkt grovfoder som täcker alla behov...i värsta fall och lite för vanligt, häromkring då, är att man alltid fodrar endast grovfoder OAVSETT innehåll för analys, det kostar ju bara pengar...och sedan försvarar man sina magra skrällen med att man gör helt rätt!! För hästen får ju bara grovfoder....

I mina trakter ser jag ofta en rädsla för foder. Det är 2 nävar lusern, det är en halv liter musli, det är en matsked soja osv...det är dock vanligt med stora givor hö...och ändå är många för tunna

OJ vad det tydligen skiljer sig från olika ställen!?

jag känner öht inte igen varesig att folk fodrar obegränsat och tycker det räcker med det utan att analysera, och inte heller att de om de har analys, fodrar kilovis med kraftfoder om det inte behövs?
däremot som skrivet tidigare, känner jag många som aldrig analyserar, och därmed fodrar lite hipp som happ, gärna med en massa tillskott och special foder som mäts upp i gram.

Konstig värld vi lever i tydligen.

jag är tacksam att de flesta jag vet och känner sen årtionden, hängt med i svängarna och alltid analyserar sitt grovfoder, och beräknar foderstat utifrån det ;) Även grovfoder producenterna som jag ser det till majoritet, har hängt med i svängarna och vill man sälja sitt grovfoder till häst, så finns analys på fodret till 99%.....?

Jag fattar inte heller vad som försigår i denna tråd? Tycker det mesta är motsägesefullt här... först klagas det på att alla hobbyhästar får för lite grovfoder och att alla fodrar mängder med kraftfoder för att i samma veva klagas på att hästarna inte får något kraftfoder men har fri tillgång på grovfoder?

Hur ska ni ha det? Vad känner ni för dårar egentligen?

kl

Tycker också det är en lite märklig tråd faktiskt. Tycker det är vanligare att folk ger för lite grovfoder och för mycket kraftfoder, eller för mycket av båda, vanligare med feta hästar än magra.

Att man kan få tag på silage/hö med sämre värden kan ju hända, men får man riktigt usla värden så blir det nog billigare och bättre i längden att köpa nytt grovfoder ist för att pytsa med kraftfoder. Tycker det är bra att det informeras så mycket om att man kan hålla häst på enbart ett bra grovfoder:)

Tja, vi får nog nöja oss med att problemen som är så olika verkar vara väldigt lokala då?

I mina trakter och det jag varit med om så återigen är det mer vanligt att folk fodrar kraftfoder helt i onödan, gärna kopiösa mängder med feta bollar till hästar som följd som får fång, kolik, hältor osv..Vi har som oftast väldigt fint grovfoder, ibland för bra.
Idag står jag i ett stall där det känns som att kompetensen på utfodring är mycket hög då nästan ingen får tillskottsfoder förutom lite mineraler och enligt analysen så behövs inte mer än så i normalfallet, spec m tanke på att våra har fri tillgång ..det är min som är svårfödd och en till som presterar lite mer som får kraft. I tidigare stall har alla fått "bara för att"

Och de som inte analyserar använder 3 olika säckar och 5 olika byttor typ med diverse och minst 10 olika måttenheter därtill för att de har ingen aning om vad grovfodret innehåller och ger lite av varje för att försäkra sig om att hästen får i sig allt (och de får de säkert 10 gånger om). Jag kommer att stå fast vid att har man ett ok grovfoder och hästen förser sig själv med tillräcklig mängd behöver man troligtvis inget kraftfoder alls - inte hobbyhästen i alla fall, möjligtvis lite selentillskott om övriga mineraler är ok, salt kan också vara bra att tillsätta om hästen inte förser sig tillräckligt själv.

De som analyserar/har mer koll ger sin häst grovfoder som behövs och tillskottsfodrar resten om nödvändigt och har rätt bra koll på vad som är lämpligast.

Senast ändrad:

Verkar vara många här inne med koll, så vad är det havren är så bra för? Om man har en het häst som skuttar runt på bakbenen efter tre dagars vila med havre å betfor så känns det ju som att det inte behövs.... Eller??

Ägaren vill ju promt att han ska ha rikligt med havre och betfor men vad är det som är så ovärderligt med det?
Jag har fått för mig att betfor ska vara mer som godis, ca 1 dl torr och kanske inte 1.5 l torr om dagen??

Har är nästan tjock nu, ser iallafall ut som han varit på sommarbete. Fri tillgång på bra grovfoder i hagen som gjort att han lagt på sig samt att han trivs bättre i det här stallet och med hagkompisarna. Inga ikeapåsar som hälls ut i lervällingen utan det är storbal i foderhäck.

Havre är lättillgänglig energi. Hästen har enzym att bryta ner stärkelsen till skillnad mot övriga spannmål som korn o majs bla från vilka stärkelsen kan göra skada.

Betfibrer är nyttigt för de bra bakterierna magen. Ren energi fast i grovfoderform (enbart lättsmälta fibrer). Sockret i melassen i Betfor är ju dock mindre bra. Fattar inte varför det inte kan produceras rena betfibrer utan tillsatt melass i Sverige.

Har ni analys på grovfodret? Gissningsvis inte och ägaren vill fodra på sitt vis bara för att.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 308
Senast: FiVi
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25