Sv: Väg och skilj!!
Nja min erfarenhet är ändå att man ger det hästen ser ut att behöva. Visst får de kraftfoder och betydligt mer än våra hobbyhästar (även fast det finns hobbyhästar som rids varannan dag några varv i ridhuset som får kopiösa mängder kraftfoder helt i onödan), men de utför ett helt annat jobb med. I senaste stallet jag jobbade fick hästarna mellan 1 och 4kg kraftfoder per dag. En häst fick inget alls då hon presterade bättre på enbart hö - hon fick korsförlamning i loppen på kraftfoder. De som får kraftfoder får det för att de inte klarar att hålla hullet på bara hö.
De flesta starthästar jag jobbat med äter inte mer än 10-12 kg hö per dygn (lite mer om de får hösilage men då är ts lägre med) fastän de får allt de kan äta och det finns inget hö som klarar att fylla behovet på de kilona så då måste man komplettera med kraftfoder. Vissa klarar sig på 2kg och andra behöver 4. Och vissa hästar äter mer hö än detta och behöver kanske lite mindre kraftfoder, beroende på behovet. Men många travare i startskick äter inte så mycket hö att det går att täcka behovet. De blir lite sämre på att äta än många hobbyhästar, är min erfarenhet. Och sen finns det självklart de som kan äta hur mycket som helst, men jag har inte träffat nå överdrivet många sådana.
I de stall jag arbetat är det ingen som fått mer kraftfoder bara för att, utan de har fått tillräckligt för att hålla hullet för den träning de utför.
Sen finns det såklart de som lever efter gamla skolan med men jag tycker de blir färre och färre. Lika dant bland alla andra som håller häst. Inget specifikt för travet tycker jag, det är hästar som kräver mer än hobbyhästarna som man gärna vill jämföra med. Men jag som vanlig svensson kommer aldrig kunna jämföra mig själv med en elitidrottare. Folk verkar inte fatta det.
Min starthäst jag har nu äter aldrig mer än 11kg hö per dag. Aldrig. Han äter långsamt och pillar hela dygnet i sin höhög. Men det är omöjligt att få han att äta mer. Hans behov ligger på ca 140 MJ per dag för att ens hålla sig i liv praktiskt taget. Lite mindre än det och han rasar i vikt direkt. Men du kan gärna tipsa mig om ett hö som har innehåller 12MJ per kg foder så kanske han skulle klara sig utan sina 4kg kraftfoder per dag.
Det finns ingen anledning att hänvisa till den undersökning som gjordes på wången ang grovfoder då den i mitt tycke är helt missvisande. Den gjordes på unghästar som skulle prema eller kvala. Unghästar får ofta betydligt mindre kraftfoder redans om det är i stallarna runt om i Sverige, och en unghäst utför inte samma jobb som en starthäst i full träning. Det hade vart mycket mer intressant om studien gjordes på tävlingshästar i som startar var 10:e dag, i full träning och som faktiskt PRESTERAR!!! Anmäla till lopp (framförallt klara ett kval) kan vilken häst som helst egentligen, men det är flera mils skillnad till att faktiskt prestera sedan också.
Min häst presterar inte för att han springer två varv på banan i lopp, han ska vara först över mållinjen dessutom. Och det stödjer studien inte över huvud taget som gjordes på wången. Unghästarna klarade att kvala, men det stödjer inte för fem öre att en tävlingshäst som ska prestera kan leva på enbart grovfoder.
Den studien är inte gjord ännu.