Lure coursing (stavn?) för små hundar...?

Sv: Lure coursing (stavn?) för små hundar...?

Haha! De hade verkligen kul när den bilden togs..:D Nu kommer jag ihåg dig också. Vi ses väl i sommar på valpträffen? :)

Sorry för trådkapet... :o

Haha! Man har inte tråkigt med henne i närheten va? ;) Då behöver jag kanske inte oroa mig..han kommer nog "bara" försöka dra igång lite lek eller kanske dra nåt ärevarv..:angel:

Bara att starta honom sist så är det lugnt ;) Och som sagt var, ge något gott innan så att han vet att du har något gott, låt någon annan släppa och fånga honom så fort han tagit trasan. Det går säkert fint.

Så jag skulle inte bli utskrattad om jag kom med min chihuahua/papillon? Tror hon skulle tycka det va stört kul! Vi brukar dessutom promenera i den gropen, bor i brandbergen 10 min därifrån o parkar lastbilen i jordbro.
Ska vi pröva kanske? :D

Så jag skulle inte bli utskrattad om jag kom med min chihuahua/papillon? Tror hon skulle tycka det va stört kul! Vi brukar dessutom promenera i den gropen, bor i brandbergen 10 min därifrån o parkar lastbilen i jordbro.
Ska vi pröva kanske? :D

KOM! :D Jag hade älskat att se en sådan hund springa :p

Onsdagar klockan 17. Kostar 20 spänn per hund.
Och justja, vi börjar i bortre änden av sandtaget (från tågstationen sett), där det finns en brant backe. Sedan när alla hundar sprungit där så går vi till den platta marken vid tennishallen (eller vad sjutton det nu är för byggnad nere i sandtaget).

Den länken jag la in var för släphareträningen i Jordbro. Den är väl i ett grustag och inte på rundbana?

Yes, den är i ett sandtag. (Det är fin sand, inte grus :))
Sedan står det nog om vanliga träningen på banan också, om man klickar på länken.

*ot + kl
Får se om jag kanske får tid sen om några veckor och komma och kolla ute vid jordbro, och se om min arbetskollega kanske kan åka samtidigt med sina 2 salukis :) även om jag åker hundlös då ;)

KOM! :D Jag hade älskat att se en sådan hund springa :p

Onsdagar klockan 17. Kostar 20 spänn per hund.
Och justja, vi börjar i bortre änden av sandtaget (från tågstationen sett), där det finns en brant backe. Sedan när alla hundar sprungit där så går vi till den platta marken vid tennishallen (eller vad sjutton det nu är för byggnad nere i sandtaget).

Haha men då kikar vi förbi på onsdag! fan vad kul! Tror lilla råttan kommer älska det. :bump:

Nu blir det mer trådkap..:D

Tävlar vinthundsraserna var för sig eller olika vinthundsraser ihop?

Man hör lite om det på jobbet, och en av tjejerna som jobbar där ska vara med i
LC EM i Nederländerna.

Men jag hajar ju ingenting när hon pratar om det :p

Raserna tävlar var och en för sig. Det skulle bli "lite" orättvist om en greyhound eller galgo skulle springa mot en italiensk vinthund eller basenji ;)

Lure coursing är vinthundarnas "bruksgren". Man sätter trissor i marken för att göra själva banan, runt trissorna drar man sedan ett snöre. I ena änden av snöret är det en låtsashare ("lure") och i andra änden en motor som drar in snöret. På så vis kan luren röra sig över fältet som om det vore en hare.

Hundarna släpps två och två. Domare dömer bland annat snabbhet, smidighet, uthållighet och följsamhet för att på så sätt avgöra vem som haft störst chans att fånga haren om den varit riktig.

Här kan du se ett youtubeklipp från en tävling: http://www.youtube.com/watch?v=8721-9P276U

Är det något mer du undrar så är det bara att fråga, men nu kanske du har ett litet hum om vad det är? :)

Förresten, vem är din arbetskamrat som ska på EM? Vilken ras har hon?

Hon har afghan, men den tror jag inte hon tävlar med..
Sen har hon, jag har bara sett den på bild, men det måste vara en greyhound, den ser för stor ut för att vara en whippet.
Jag vet att den blev svensk LC Champion.
Vi pratar inte så mycket hund, för vi befinner oss i helt olika kategorier hund :D

Namn vill jag ej skriva ut på nätet utan hennes vetskap.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 810
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 902
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 838
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka