Lure coursing (stavn?) för små hundar...?

Sv: Lure coursing (stavn?) för små hundar...?

Skulle jättegärna prova med min (en 2-årig peruan)! Men skulle helst vilja åka och kolla själv, utan hund, så man vet vad man ger sig in på..;) Kan man göra det eller kommer folk tycka att man är en knäppskalle?:p

Det kan ju hända att de har träningar närmare också, jag har mest (hade..) koll på Boden eftersom jag bodde där på helgerna förut och bodde i Piteå på vardagarna, men det var två år sen jag flyttade därifrån så mycket kan ha hunnit ändras. Gå in på http://vklcn.svvklc.se/ och kolla på träningar så kan du ju se om de har något i närheten :)

Nu vågar jag faktiskt åka, för jag kan inte tänka mig att Dafne skulle uppföra sig värre. :D Hon skulle definitivt inte få för sig att hoppa in i en damm och simma lite (herregud vad jag skrattade när jag läste det :rofl:).

Wahidah simmade ju dessutom flera gånger :o OCH under hela tiden hade hon på sig lånat nummertäcke.. Dessutom hade hon munkorg på sig och det kändes väl inte jättebra. Åh gud... jag rodnar fortfarande när jag tänker på den dagen :D MEN efter det har hon skött sig (men vi har fått träna massor!) och nästan alla människor på kappbanan är jättetrevliga och hälsar glatt när man ses ;)

Jag måste förresten säga att jag verkligen längtar efter att få träffa Wahidah. Hon verkar vara en underbar hund och påminna lite i sättet om min italienare som verkligen kunde hitta på allt. Inte ens fantasin satte gränsen. :D

Skulle jättegärna prova med min (en 2-årig peruan)! Men skulle helst vilja åka och kolla själv, utan hund, så man vet vad man ger sig in på..;) Kan man göra det eller kommer folk tycka att man är en knäppskalle?:p

Det är bara att komma! INGEN kommer tycka att du är knäpp, utan snarare välkomna dig och tycka att det är jättekul att du är intresserad.

Om du åker tåg från centralen-hållet så kan du ju se till att komma med samma tåg som mig, så kan vi gå dit tillsammans och jag kan förklara allt som görs osv. (Det "erbjudandet" gäller självfallet för alla här på buke!)

Som det är just nu kör vi kl 17 på onsdagar, så jag brukar komma med tåget som är i Jordbro kl 16:30 eller 16:45.

*kl*

På Skellefteåkappen ordnar de en prova-på-dag den 12:e juni där alla hundar över tolv månader är varmt välkomna att jaga haren. *ler*
Det är visserligen inte LC men jag är säker på att vi kommer att ha en toppendag i alla fall! Ni som bor i närheten kan komma och ta en titt, alternativt anmäla er hos Björkis i skellefteå. Funkar över telefon också.

Min lilla russeldåre ska helt klart få prova! I GB kör de kapplöpning med JRT's. :D

Senast ändrad:

Vad bra!:) Jag bor i Tungelsta så jag kan ju plocka upp er vid Jordbro station, åker ju förbi där! Pm:ar mitt nr. :) Om det är fler som vill åka med så säg till innan så byter jag till en större bil än min micra.. ;)

Åh, vad bra att de ska ordna sådant i Skellefteå! Kanske ska ordnas något sådant här i Sthlm också, skulle inte förvåna mig, men i år kommer jag inte vara på kappbanan utan satsa på LC för fullt :)

Kul att du kommer! Jag går dock gärna till träningen, tar bara ca 10 min och är jättebra uppvärmning för hundarna innan de springer :) Sparar ditt nummer ändå och du ska få mitt så du kan hojta till lätt om det skulle vara något.

Jag måste förresten säga att jag verkligen längtar efter att få träffa Wahidah. Hon verkar vara en underbar hund och påminna lite i sättet om min italienare som verkligen kunde hitta på allt. Inte ens fantasin satte gränsen. :D

Haha, ja alltså.. hon är lite knäpp, och väldigt underbar :D Hoppas du kommer till träningarna snart så vi får ses!

*KL*

Just LC är ju dock enbart för vinthundar, många gånger även på träningarna. Detta på grund av det höga trycket på ganska få träningstillfällen, plus att träningarna anordnas av Svenska Vinthundklubben så medlemsskap i klubben är ett måste. Jag har dock sett lite olika hundar prova på, så man kan alltid kontakta dom och fråga om det finns plats vid något träningstillfälle. En enstaka gång får man prova utan att vara medlem, man vet ju inte ens om hunden tycker det är roligt. :)

Släphareträningen i Jordbro och vanliga kappbanor är öppna för alla att prova dock. :)

Valpar ska egentligen inte springa alls långt, och enbart platt, precis som R_C redan skrivit. Min tik var typ 9 månader när hon började, då fick hon springa typ 50 meter. (Kan kännas löjligt bland eftersom hon tokrusade betydligt längre sträckor i rastgårdar, men tja.. Jakt är ju mer stress för dom såklart.) Sedan skall hundarna vara ett år för att få börja träna, både på kapp och LC-bana.

Jag tror många hundar skulle uppskatta LC, frågan är väl om man vill köra det med tanke på en viss risk att få ökat intresse att jaga saker som rör sig. Om man nu har en ras som inte redan jagar precis allt. :p

Vad kul! Har länge funderat på att prova LC/kapplöpning men inte hittat nåt, och så fanns det ju ett stenkast hemifrån! :D Är mest orolig att Demo ska skapa kaos men det verkar ju finnas de som är värre..;)

Jag tror många hundar skulle uppskatta LC, frågan är väl om man vill köra det med tanke på en viss risk att få ökat intresse att jaga saker som rör sig. Om man nu har en ras som inte redan jagar precis allt. :p

Fast sedan är det ju många som tar skillnad på LC m.m. och "något riktigt". Se bara på de hundar som inte alls jagar på LC men gäärna drar efter hare, eller hundar som Wahidah, som är hysterisk på LC men faktiskt inte ens drar i kopplet om en hare studsar runt ute. Självklart tittar hon, men hon är långt mycket lugnare än på LC. Zala däremot, hon är tokig hela tiden :p

Oavsett vilket så är det ju iof bra att påminna om, att de kan ändra beteende när de ser något som går att jaga sedan. Kan nog behövas en hel del träning för att få dem att förstå att "det där får du jaga men inte det där".

Ibland har man tur ;) Är du orolig för hur han beter sig när trasan stannat så kan du ju alltid ha med något gott, typ köttbullar, sedan låta någon annan släppa honom så att han får springa till dig. Ha på halsband och fånga så fort han stannat vid trasan. Brukar inte bli några problem då :)

Och justja, jag kan passa på att berätta om första gången Wahidah skulle springa efter släphare. Hon var väl lite mer än ett år gammal och vi skulle bara låta henne springa på raksträcka eftersom de som höll i träningen var rädda att det skulle bli för jobbigt för henne med backe osv. Av den anledningen fick hon inte heller springa jätte-jättelångt.

Wahidah, ja hon sprang! Sprang sprang i full fart, tog trasan och skulle få leka med den lite för att få sin "belöning". Hon lekte några sekunder, sedan när vi skulle fånga henne.. då stack hon iväg :D
Hon sprang fram och tillbaka i sandtaget, i full fart, sprang väl närmare 10 gånger så långt som sträckan hon fått springa när hon jagade trasan och när jag äntligen fick tag på henne och hon hade fått dricka lite vatten, gissa vilken hund som stod på bakbenen i kopplet och skrek för att hon ville springa mer.. :p Kul hade hon i alla fall! Men gångerna därefter släppte jag henne sist av alla för att inte "förstöra" för andra.

Helt OT men kan det möjligtvis vara NR Ömer du har? Kul i så fall att vi är två på forat som har hund från samma kull. Jag har NR Öxxi och i så fall träffades vi när ni köpte er vovve förra året.

:laugh:Ja, det är NR Ömer (aka Demo)! Vilket sammanträffande! Är det Öxxi på din avatar? Var det du som hade en naken också? Har ett svagt minne av er.. :)

Haha! Man har inte tråkigt med henne i närheten va? ;) Då behöver jag kanske inte oroa mig..han kommer nog "bara" försöka dra igång lite lek eller kanske dra nåt ärevarv..:angel:

Åh, vad bra att de ska ordna sådant i Skellefteå! Kanske ska ordnas något sådant här i Sthlm också, skulle inte förvåna mig, men i år kommer jag inte vara på kappbanan utan satsa på LC för fullt :)

Ohja, jag tycker att det är ett skitkul initiativ! Särskilt som de skulle behöva få upp publiksiffrorna lite den här säsongen (tycker jag som är van att hänga på travet, där det ändå är lite action på publiksidan ; ) ) och att då engagera andra hundägare kan aldrig skada.
De har ju så himla fina lokaler nu.

Om det går bra för fröken kortben på banan kanske vi försöker tränga oss in att träna LC också. Who knows. *ler* Lycka till på Er därenere i alla fall!

:laugh:Ja, det är NR Ömer (aka Demo)! Vilket sammanträffande! Är det Öxxi på din avatar? Var det du som hade en naken också? Har ett svagt minne av er.. :)

Vad kul! Nej, det är inte Öxxi på min avatar utan Cindri, min blandisdam. Du minns rätt person, här är en (dålig) bild på mina hundar tillsammans med Demo från utställningen där ni hämtade honom. Visst ser de engagerade ut? :D
1305823154_resized.jpg

För er andra trådmedverkande kan jag berätta att det är bananflugans hund längst fram i bild och mina fröknar bakom. Nu ska jag sluta trådkapa :o

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

På Skellefteåkappen ordnar de en prova-på-dag den 12:e juni där alla hundar över tolv månader är varmt välkomna att jaga haren. *ler*
....

fasen, det hade jag ju velat åka på! men sitter på ett flygplan på väg hem från semestern då.... vet du om de kommer att ha fler sådana tillfällen i sommar?

edit: och så kom jag på att hundrackarn ju inte alls ska leka alltför ansträngande kapplöpning.... nästa sommar, nästa sommar.... finns det någon hemsida man kan favoritmärka och hålla koll på om det dyker upp fler tillfällen, dvs typ nästa år? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 810
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 902
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 838
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka