Lure coursing (stavn?) för små hundar...?

Skogstrollet

Trådstartare
Finns det....? Jag har en naturtalang här hemma.... Mina marsvin har aldrig varit i så god form. (Ja det sista var ett skämt.)

Han är galen i att springa, att gå är pest och pina, springa springa springa vill han göra och man ser lyckan stråla ur ögonen på honom när han får sträcka ut.

Sv: Lure coursing (stavn?) för små hundar...?

Jag hittar ingenting om storlekar på nätet.

Men kan du inte göra en egen lure-course-bana hemma. Tänker plastpåse, snöre, nåt och veva med, kanske en gammal upp och nervänd cykel...
Hunden under en upp och nervänd skokartong, man fäster ett snöre i kartongen, ber en kompis öppna. Sen IVÄG!

Senast ändrad:

har också funderat på om det vore möjligt att få "prova på" utan att ha vinthundsras... min lilla synjagar alldeles uppenbart, så jag tror hon skulle uppskatta det.... så jag håller ögonen öppna och försöker hitta notiser om träningar osv, men så här långt har det inte gått så bra i mitt sökande :) och just nu är det ju inte aktuellt iom att hon troligtvis är dräktig, men nästa år kanske.... :)

storleksmässigt borde det inte finnas några begränsningar, italienska vinthund är ju inte precis stora, handlar nog mer om fysiska förutsättningar så att hunden inte skadar sig

Jag har inget riktigt utrymme för att göra egen bana. Så här års är vi inte direkt välkomna att fräsa runt på åkrarna heller. Jag har juförsig flygfältet vid bk:n.....

Kolla med Red_Chili. Hon åker på släphareträningar i Jordbro varje (?) tisdag. Jag tror att det är öppet för alla raser.

Fast shs kör rundbana, inte LC. :)

LC brukar vara möjligt för alla hundraser att prova på på träning.

Så man blir inte utskrattad om man kommer med en kortbent korv...? :p

Ska nog börja med att klura ut en hemmalösning av något slag.

Så man blir inte utskrattad om man kommer med en kortbent korv...? :p

Nejdå, det blir man inte! Även små podengos får tävla LC, och de ser ju ut som små korvar de med ;) (okay, folk skrattar, men alla som skrattar älskar hundarna :p) På träningarna kommer dessutom allt möjligt. Jag har sett feta golden retrivers försöka jaga lite, de ska snart ha ett gäng mopsar(!) på kappbanan och det är ofta med diverse märkliga blandraser.

Man styr trasan så att den alltid åker lite före hunden, det är alltså ingen "fast hastighet" på den. Även inom en och samma ras och storlek så varierar hundarnas fart en hel del ;)

Just lure coursing-träningar är det väldigt(!) ont om, man får kolla på www.svvklc.se och gå in under länkar för att hitta de olika områdena i Sverige, har man riktig tur anordnas något i närheten.

Annars kan man alltid ge sig av till någon kapplöpningsbana, även där får "vad som helst" springa, i alla fall på "min" bana (SHS). Dessutom har vi det så fint att det i Stockholm anordnas släphareträning varje vecka i Jordbro.

Släphareträning är precis som lure coursing fast på raksträcka. Man tar sin hund i ena handen, trasan i den andra, går rakt ut en bit, lägger ner trasan och startar hunden. På släphareträningarna är vi dessutom inte många och det är väldigt trevlig stämning, så om man bara är sugen på att testa hur ens hund reagerar på trasan så kan jag verkligen rekommendera att ta sig dit.

Om någon vill hänga med på någon träning här i Sthlm är det bara att hojta till, jag är iväg varje vecka med mina långbeningar ;)

Om någon vill hänga med på någon träning här i Sthlm är det bara att hojta till, jag är iväg varje vecka med mina långbeningar ;)

Vi kommer att börja åka till de träningarna så snart som Dafne är i lite bättre kondition (hon löper dessutom nu)! :)

Härligt! Fast du kan ju komma så fort hon slutat löpa? Min unga dåre är absolut inte i någon toppkondition nu, men är man orolig för att hunden ska överanstränga sig så är det bara att låta den springa kortare sträcka. Det är ju fantastiskt bra sätt att träna upp hundens kondition.

Det låter ju jättetrevligt! Brukar det finnas någon åldersgräns eller rekommenderad ålder? Min är 8 mån nu.

Jag tänkte mest på allmänkonditionen med sviter av magsjuka och så. :) Fast det är klart, själva konditionen har ju blivit sämre under den månad hon har varit sjuk.

Men verkar hon fortfarande helt bra efter löpet så tänkte först ta mig till unghundsträningen/prova-på-dagen som är 2 juni och efter det börja haka på släphareträningarna. Det ska verkligen bli superkul! Det enda som oroar mig är att det är lite si och så med inkallningen fortfarande :o, men det kanske inte gör så mycket?

Nja, på lure coursing får de väl inte springa hel bana förrän de är ett år eller så. På släphareträningarna är allt med. Igår var det en 12 veckor gammal saluki med ;) Hon sprang såklart inte långt, och bara på platt mark. En av de som arrangerar gick med henne kanske 10 meter, sedan fick hon springa efter trasan mot matte :D

Titta så söt hon var!
227560_174256699297215_115731138483105_454396_8069978_n.jpg

Din lilla korv är väl dessutom klarväxt snart? Du kan ju komma och köra honom en liten bit på platt mark i alla fall. Backen som vi startar i först skulle jag nog inte ta. Den är stört jobbig (iaf för människorna som knappt orkar gå upp för den..)

Jag fotograferade faktiskt backen igår när jag var nedanför den och släppte Wahidah. Den är lång, brant och sanden är ganska lös. Högst upp på toppen ser ni lite människor och hundar.
dsc00263-c.jpg

Jag tänkte mest på allmänkonditionen med sviter av magsjuka och så. :) Fast det är klart, själva konditionen har ju blivit sämre under den månad hon har varit sjuk.

Men verkar hon fortfarande helt bra efter löpet så tänkte först ta mig till unghundsträningen/prova-på-dagen som är 2 juni och efter det börja haka på släphareträningarna. Det ska verkligen bli superkul! Det enda som oroar mig är att det är lite si och så med inkallningen fortfarande :o, men det kanske inte gör så mycket?

Ah, justja, den där eländiga magsjukan... Men hojta till när du tycker att hon verkar vara okay igen. Är du orolig kan du ju alltid börja med att köra henne bara på plattmark :)

Äh, du behöver inte oroa dig för inkallningen. Dels lär hon väl jaga trasan, sedan är kappbanan inhägnad, och du står inne på banan så att du kan ta henne så fort trasan stannat. Dessutom, på unghundsträningar lär det vara många där och hjälpa till och många lär ha överseende med att de busar lite.

Annars kan du alltid försöka tänka dig hur det var för mig förut en gång :D Jag har aldrig varit på unghundsträning utan åkte direkt på de vanliga. Första gången Wahidah skulle springa med några andra hundar så sprang de ett varv, men Wahidah fick inte riktigt tag på trasan och en av de andra fastnade med en tand i sin munkorg :crazy:

Därför fångades hon inte in på en gång, och istället för att då vänta på trasan så sprang hon vidare. Hon sprang ett varv, hoppade in på gräsmattan innanför banan, simmade i den lilla dammen som finns där, sprang vidare, hoppade ut på banan igen, sprang fram och tillbaka förbi mig, simmade lite till osv... :o Hon hade galet kul och var ju inte alls trött. Det kändes som att det tog eeevigheter innan jag fick tag i henne, och bland de andra på banan var det väl hälften som skrattade och hälften som muttrade något om att jag borde träna inkallning :D (de som muttrade stod nog och väntade på att deras hundar skulle få springa)

Jag håller med om att det hade varit superskoj att prova på även fast man har fel raser. Hade också velat prova på, framförallt för att Norrbottenspetsen är en godkänd LC hund i USA. Jag tror ju inte själv att det är någonting som kan prestera på en bana men man vet ju aldrig :)

Herregud vilken backe.... Jättesöt valp!! :D

Jo han nog precis på gränsen till färdigvuxen nu. :) Håller släphareträningarna på i sommar också? Har tre intensiva veckor kvar i skolan men sen har jag gott om tid att åka.

Det är bara att prova! Uppe i norr hade de iaf för något år sedan LC-träningar då och då runt Boden. Vet inte om du tycker att det är för långt? De som var ansvariga där (eller iaf var det förut) är otroligt trevliga och hjälpsamma.

Det är ju 20 mil enkel väg dit så det är ju ingenting man åker för att träna en dag tyvärr :(. Men tror jag ska kolla upp de och sen om jag har vägarna förbi skulle jag gärna prova med unghunden :)

Nu vågar jag faktiskt åka, för jag kan inte tänka mig att Dafne skulle uppföra sig värre. :D Hon skulle definitivt inte få för sig att hoppa in i en damm och simma lite (herregud vad jag skrattade när jag läste det :rofl:).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 810
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 902
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 838
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka