Lura i sig grönsaker

Smoothie, går att mixa hejvilt.
Äter du frukt/bär? Innehåller ju mycket vitaminer.
Har gjort demojobb förut och bjöd på smoothie med yoghurt, frysta bär (Går såklart även med färska) och ägg.
Gott och mättande😎
 
Är det bara jag som föredrar körsbärstomater direkt från kylen? :o Tycker de är godast direkt från kylen eller direkt från solvarm buske. Rumstempererade är goda men inte lika goda.

Finns som tidigare skrivits massor med frysta grönsaker, bara hälla på vatten från vattenkokaren. En del grönsaker behöver man inte skära om det är jobbigt, exempelvis bladgrönsaker och paprika går utmärkt att bryta eller riva i bitar för hand.
 
De förfars. Jag äter dem inte. Jag kan ha intentionen att jag ska äta dem, men det blir inte av.

Funderat på självplock? Det är säkert människor som vill ha dina grönsaker och så kan du tjäna en liten slant, och få det rensat. Win-win. Annonsera på någon lokal FB eller sätt upp en skylt. Eftersom du inte behöver släppa in dem i huset så är det inte ett bekymmer om det är stökigt hemma.
 
Funderat på självplock? Det är säkert människor som vill ha dina grönsaker och så kan du tjäna en liten slant, och få det rensat. Win-win. Annonsera på någon lokal FB eller sätt upp en skylt. Eftersom du inte behöver släppa in dem i huset så är det inte ett bekymmer om det är stökigt hemma.
@Wille vilken bra idé, i vår lokala köp och sälj går allt möjligt åt, framför allt överblivna plantor för ca 30 kr st.
 
Om man kokar morötterna istället för att äta dem råa (med besvärligt tuggmotstånd) så tar kroppen dessutom upp nyttigheterna lättare. Våra magar bryter inte ner cellväggarna i råa morötter så bra.

Kokta morötter är å andra sidan inte lika goda, tycker jag, men ringla över lite balsamvinäger (ev smaksatt) så blir det mums! Koka dem hela med salt i kokvattnet, skala bara om skalet ser trist ut.
Stuvade morötter kan man äta istället för pasta e.dyl. till saker som köttbullar, korv, kyckling.
https://www.ica.se/recept/stuvade-persiljemorotter-273830/
Ta mer/mindre mjöl/mjölk om du vill ha annan kosnistens. Jag tycker det är godast om morötterna inte är helt mjuka utan lite al dente, brukar steka dem istället för att koka.
 
Funderat på självplock? Det är säkert människor som vill ha dina grönsaker och så kan du tjäna en liten slant, och få det rensat. Win-win. Annonsera på någon lokal FB eller sätt upp en skylt. Eftersom du inte behöver släppa in dem i huset så är det inte ett bekymmer om det är stökigt hemma.
Jag hade lätt kunnat byta gratis grönsaker mot ett par matlådor lagade på dessa. Finns säkert också pensionärer som gillar att laga mat som kunnat tänka sig samma upplägg.
 
Jag tror verkligen på smoothie som flera andra sagt. Lätt att slänga ner gröna ärtor, tja allt möjligt som inte ger mycket smak typ fryst avocado. Kan krävas lite testande men går att göra en större sats och sedan bara ta ett glas till maten.
 
Du kommer ju inte hitta något i skåpen om där inget finns.

Det lättaste steget med minsta möjliga motstånd du kan göra för att äta nyttigare är att sluta köpa onyttiga saker som är lätta att stoppa i sig, ha inget sådant hemma så kan du inte äta det.

Är du säker på att du är hungrig då och inte bara sugen? Ibland kan man känna sig hungrig men man orkar inte fixa någon mat och "vill inte ha" någon grönsak, då är man inte hungrig utan bara sugen.

Att gå ner i vikt är jättejobbigt, framförallt om man redan mår dåligt. Det kommer inte finnas någon quick fix och det kommer att innebära obehag, så är det bara. Antingen får du förlika dig med det eller så kan du fortsätta att vara tjock och lära dig att trivas med det, det är också en lösning.
Jag vet att det är skitjobbigt att gå ner i vikt. Jag har gått ner 17 kilo en gång.
Kör du inte till större stad när du ska till skolan?
Jo, men är rätt slut efter dagen så då vill jag bara hem. Det är dessutom utanför min comfortzon att vara i stan så jag vill inte vara där längre än nödvändigt.
Broccoliris. Går att bara micra och röra ner en skvätt olivolja i och ah till nästan vilken mat som helst. Eller hälla ner direkt i gryta, soppa, pastasås, potatismos... (Willys är godast)

Falafel. Går att bara värma och äta som de är, eller ha något till och göra ett mål av det, eller komplettera ett mål som behöver lite mer mättnad.

Pommes. Häl ut på en långpanna och kör i ugnen. Funkar som snacks, eller som ett helt mål, eller som tillbehör till annat.
Jag blir lite förvånad att du nämner pommes. Är det verkligen så nyttigt? Jag äter det ofta (tillagar i ugn) och har dåligt samvete för att jag äter det.
Det finns flera vegetariska färdigrätter, vill du att jag skriver ner de jag brukar köpa med kort recension av smak/innehåll/kryddstarkhet efter?
Tack! Jag tänker att jag kanske också borde haffa någon ur personalen på Ica och be dem visa mig de färdiga rätterna som finns i butiken. Jag är bekant med vad de har i frysdisken men kanske finns det mer.
Köp inte hem glass och kakor!

Gillar du morötter? Det finns ju snackmorötter som är lätta att äta "sådär i förbifarten".
Jag gillar inte råa morötter. Mina dåliga tänder klarar dem inte.
Jag är vegetarian och hatar också att laga mat. Dock gillar jag grönsaker, men har lite tips på färdigrätter som iaf jag tycker är goda.

1. Dr. Oetker pizza tradizionale spinaci di ricotta. Gillar inte pizza annars men denna är guld! Blir mätt på en halv och det är 400-nånting kalorier.

2. VegMe thaigryta. Riktigt god gryta! Är väl kanske inte 50% grönsaker men den innehåller iaf grönsaker. 500-nånting kalorier.

3. ICAs grönsakslasagne. Godaste färdiglasagnen enligt mig.

Läste nånstans att du lagar pannkakor ibland? Hett tips är att skyffla i lite hackad spenat (färdighackad från frysdisken, tinad) i smeten. Man tänker inte direkt på smaken, eller iaf jag tycker det blir godare.
Tror inte ettan och tvåan finns i min butik. Kanske lasagnen. Tror jag köpt den någon gång.

Jag gör ofta pannkaka till frukost. Att hiva i spenat är en tanke som är ny för mig.
Jag brukar köpa frysta grönsaker, antingen "för sig" eller i färdiga mixer. Och steka eller koka. Det mesta blir gott med lite salt på, eller lite smör tycker jag. Och är väldigt lätt.
Jag brukar också köpa frysta grönsaker, men orkar oftast inte tillaga dem. Min spis är dessutom jättelångsam.
Om du inte kan steka egen färs och krydda, varför inte typ sån här och blanda i valfria grönsaker. Och äta med typ ris. Med riskokare kan man inte misslyckas med ris. Visa bifogad fil 70801
Jag har aldrig sett sånt i min butik.
Om man kokar morötterna istället för att äta dem råa (med besvärligt tuggmotstånd) så tar kroppen dessutom upp nyttigheterna lättare. Våra magar bryter inte ner cellväggarna i råa morötter så bra.

Kokta morötter är å andra sidan inte lika goda, tycker jag, men ringla över lite balsamvinäger (ev smaksatt) så blir det mums! Koka dem hela med salt i kokvattnet, skala bara om skalet ser trist ut.
Jag tycker om kokta morötter men orkar varken tvätta eller koka dem. (Jag har egenodlade morötter och de är jordiga.)
Försök att aldrig dricka sockret som en första grej?
Det gör jag aldrig. Jag dricker vatten.
@Wille Finns det några frukter som du gillar? Jordgubbar, vindruvor, hallon eller liknande? Behöver ju oftast bara sköjas av och går ju att ha som något sött efter maten och kanske dämpar suget efter glass/kakor?
Jo, jag gillar bär och äter en dl blåbär till min frukostpannkaka. Men någon ersättning för chokladkakor är det inte.
Funderat på självplock? Det är säkert människor som vill ha dina grönsaker och så kan du tjäna en liten slant, och få det rensat. Win-win. Annonsera på någon lokal FB eller sätt upp en skylt. Eftersom du inte behöver släppa in dem i huset så är det inte ett bekymmer om det är stökigt hemma.
Jag har tänkt tanken att odla för försäljning, men självplock har jag inte tänkt på. Just nu orkar jag dock inte odla alls.
 
@Wille i nuläget är det allra viktigaste att du får i dig tillräckligt med mat, det är liksom lite sekundärt att få mvg på kostcirkeln. Djupfrysta pommes i ugn är helt okej mat.

Jag brukar tänka så här att om du tänker att det finns tre sorters tunga måltidskomponenter kan det vara smart att försöka snitta två komponenter per mål. De tre komponenterna är fett, protein och kolhydrat/stärkelse. Har man alla tre i en måltid tickar kalorierna iväg lite för mycket ibland, men två är oftast helt okej. Så om jag vill äta kött med fet sås kanske jag väljer att byta potatisen mot sparris eller vaxbönor. Men om jag vill ha pommes med dip kanske jag bara äter pommes med dip. Och så vidare.
 
Det är väl en massa fett i pommes?
Kakor är nog nyttigare än pommes. Frysta gröna ärtor är betydligt bättre, bara ta upp, tina i vatten från kranen i en minut och sedan äta. Gott, mättande och inte helt onyttigt. Jag äter det ganska ofta som mellanmål vintertid.
 
Ugnspommes är inte så fett om du inte tillsätter extra.

100 g Felix ugnspommes är 150 kcal, vilket kan jämföras med 80-100 kcal för motsvarande mängd kokt potatis.

100 g okokt pasta är ca 350 kcal.
Pommes frittes ger ett väldigt snabbt blodsockersvar, så det är inte bara fettinnehållet som är problemet.
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 337
Senast: Pilot
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
981
Senast: cherie
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
797
Senast: Otherside
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 999
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp