Lura i sig grönsaker

Det finns nästan inga vegetariska rätter. Karins vegetariska lasagne är den enda jag kommer på. Eller jo, det finns köttfria köttbullar också. Jag äter ju inte rött kött och har därmed ett väldigt torftigt sortiment att välja bland. Tur jag äter fisk och fågel.
Det finns flera vegetariska färdigrätter, vill du att jag skriver ner de jag brukar köpa med kort recension av smak/innehåll/kryddstarkhet efter?
 
Jag kommer nog inte stå ut med att gå hungrig. Då går jag i skåpen i jakten på något att äta. Det kan jag ju göra även när jag inte direkt är hungrig också.


Jag vet. Jag brukar äta sånt. Men det känns så onyttigt. Och bakplåtspappret är alldeles flottigt när en schnitzel legat på den i ugnen.
Köp inte hem glass och kakor!

Gillar du morötter? Det finns ju snackmorötter som är lätta att äta "sådär i förbifarten".
 
Jag är vegetarian och hatar också att laga mat. Dock gillar jag grönsaker, men har lite tips på färdigrätter som iaf jag tycker är goda.

1. Dr. Oetker pizza tradizionale spinaci di ricotta. Gillar inte pizza annars men denna är guld! Blir mätt på en halv och det är 400-nånting kalorier.

2. VegMe thaigryta. Riktigt god gryta! Är väl kanske inte 50% grönsaker men den innehåller iaf grönsaker. 500-nånting kalorier.

3. ICAs grönsakslasagne. Godaste färdiglasagnen enligt mig.

Läste nånstans att du lagar pannkakor ibland? Hett tips är att skyffla i lite hackad spenat (färdighackad från frysdisken, tinad) i smeten. Man tänker inte direkt på smaken, eller iaf jag tycker det blir godare.
 
Jag gillar inte heller grönsaker i någon större utsträckning men kände att jag ville förändra min kost. Så jag valde en grej och tog tag i det, i mitt fall blev det sparris. Köpte fryst och stekte den i lite smör och åt till allt.

Nu tycker jag att steka är skitjobbigt och avstår det helst, så numera är min standardlösning frusna broccolibuketter. Jag tar en djup tallrik med lite vatten och salt, lägger i de frusna buketterna och kör på full effekt två minuter. Tar ut och vänder på de största bitarna, sen in i micron igen och kör två minuter till. Tycker det ger perfekt konsistens, men om man vill ha dem väldigt mjuka bör man ju kunna förlänga tiden i micron bara. Det är såpass enkelt att jag numera äter broccoli varje dag i princip.
 
Min sambo är skitdålig på äta grönsaker, men sen hittade jag den här balsamvinägern (smakar inte det minsta vinäger)

1622703971169.png
 
Jag brukar köpa frysta grönsaker, antingen "för sig" eller i färdiga mixer. Och steka eller koka. Det mesta blir gott med lite salt på, eller lite smör tycker jag. Och är väldigt lätt.
 
Min sambo är skitdålig på äta grönsaker, men sen hittade jag den här balsamvinägern (smakar inte det minsta vinäger)

Visa bifogad fil 70794
Det finns även små balsamvinägerflaskor med bl.a. äpple eller fikon i. Min sambo blev plötsligt förtjust i sallad sedan jag tillsatt den i dressingen. Ibland trycker jag ner lite flytande honung också för ännu mer sötma.
 

Bifogade filer

  • 3103_Zeta_Crema_di_Balsamico_Apple_180g-scaled.jpg
    3103_Zeta_Crema_di_Balsamico_Apple_180g-scaled.jpg
    78,7 KB · Visningar: 14
Precis, balsamvinäger smakar verkligen inte vinäger utan lite sött :)

I perioder lever jag på kinamix (ris med paprika och majs typ, färdigt från frysdisken och bara att värma) och typ tonfisk på burk. Ibland hottar jag till tonfisken med creme fraiche, hackad rödlök och majo :laugh: Det är ju ändå en helt OK måltid, näringsmässigt.
Färdig coleslaw kanske kan fungera?
Det mesta finns ju på konserv idag, t om färdigskalad potatis.
 
Som många säger, har du en stavmixer eller liknande så köp på dej "nyttiga saker".
Prova dej fram, Om det är tillredningen du ledsnar på, skölj allt, släng ner olika saker i mixern och mixa.
Saker att INTE slänga ner är just sånt som luktar starkt, luktar det starkt ger det nog även stark smak.
Selleri tex den går INTE ner i min mix en gång till.

Vet du att du "kan äta" morötter, majs, sallad, rödbeta - jamen släng ner allt detta och mixa. Lättätet som smothie.
Gurka, avokado och kiwi = släng ner mixa /drick.

Kollade på trädgårdsdax eller nåt sånt. Hon hade i nässlor, rabarberblad (inte stjälken, bladen) mm i sin smothie.
Just Smoothies är ju bara fantasin som sätter gränser. Blanda både frukter och grönsaker =)

Vet du bara 2 saker tex morötter och majs. Börja med de. Släng ner 2 morötter och en burk majs. Går det att äta ? Fine då har du en början. Var det äckligt kolla med nästa 2 saker du tror funkar. Hittar du nåt du gillar, laborera med det.
Salt och peppar, olika sorters kryddor. BÖRJA SMÅTT... Ingen gillar nåt som är för salt, för pepprat.

Det är ju så här man hittar "sin" matsstil, man måste nosa på de...
 
Som många säger, har du en stavmixer eller liknande så köp på dej "nyttiga saker".
Prova dej fram, Om det är tillredningen du ledsnar på, skölj allt, släng ner olika saker i mixern och mixa.
Saker att INTE slänga ner är just sånt som luktar starkt, luktar det starkt ger det nog även stark smak.
Selleri tex den går INTE ner i min mix en gång till.

Vet du att du "kan äta" morötter, majs, sallad, rödbeta - jamen släng ner allt detta och mixa. Lättätet som smothie.
Gurka, avokado och kiwi = släng ner mixa /drick.

Kollade på trädgårdsdax eller nåt sånt. Hon hade i nässlor, rabarberblad (inte stjälken, bladen) mm i sin smothie.
Just Smoothies är ju bara fantasin som sätter gränser. Blanda både frukter och grönsaker =)

Vet du bara 2 saker tex morötter och majs. Börja med de. Släng ner 2 morötter och en burk majs. Går det att äta ? Fine då har du en början. Var det äckligt kolla med nästa 2 saker du tror funkar. Hittar du nåt du gillar, laborera med det.
Salt och peppar, olika sorters kryddor. BÖRJA SMÅTT... Ingen gillar nåt som är för salt, för pepprat.

Det är ju så här man hittar "sin" matsstil, man måste nosa på de...
Om man slänger morötter och majs i en mixer, blir det inte bara kall morots- och majspuré då?
 
Om man kokar morötterna istället för att äta dem råa (med besvärligt tuggmotstånd) så tar kroppen dessutom upp nyttigheterna lättare. Våra magar bryter inte ner cellväggarna i råa morötter så bra.

Kokta morötter är å andra sidan inte lika goda, tycker jag, men ringla över lite balsamvinäger (ev smaksatt) så blir det mums! Koka dem hela med salt i kokvattnet, skala bara om skalet ser trist ut.
 
Eftersom jag lever på färdiga rätter har jag dammsugit Icas frys noga med färdiga rätter för att försöka hitta bättre mat. Det finns inte mycket att välja på. Vego är inte prioriterat.

Det är trevligare att tugga sådant som smakar gott.
Det finns ju påsar med frysta grönsaker, om man tar en näve broccoli eller ärtor och häller över vatten från vattenkokaren medan man micrar färdigrätten, eller bara strör ärtor/broccoli/valfri över färdigrätten innan den åker in i micron så har man lite mer grönsaker. Lura kan ju vara svårt men om tre broccolibuketter ligger på maten och man helt enkelt säger att man ska peta i sig dessa tre innan man ger sig på maten kanske. Ärtorna kan ju liksom sjunka ned i såsen och försvinna. (finns ju ärtor, blomkål, broccoli och sugar snaps och herrgårdsgrönsaker (blandning med morötter) som man lätt kan göra så med, arbetsinsatsen är väldigt nära noll.)

Jag har en kollega som lyckas äta fryst mango som "glass" men själv är jag inte så förtjust. Det finns också färdiga smoothiemix av jordgubbar och banan som man kan blanda i yoghurt.

Andra sättet som jag gjorde när jag behövde äta mer frukt och grönt var att helt enkelt ha en fruktskål och sätta i mig tre frukter om dagen oavsett. Det var faktiskt förvånansvärt effektivt och de blir godare för varje dag, till slut blir man sugen på dem (nästan som om kroppen begrep att det är vitaminer i dem).

1622718183677.png


Frysta grönsaker är såvitt jag förstått lika nyttiga eller nyttigare än färska i grönsaksdisken.
 
Senast ändrad:
Min bästa snabbmat är att ta färdigsoppa på tetra och sedan hysta i lite frysta grönsaker innan jag micrar. Man kan även ha i räkor (frysta utan skal) eller lax (rökt som man klipper ned). Laxen brukar jag ha i efter värmning den blir tillagad ändå av eftervärmen. I Kelda tomatsoppa kan man ha i tex bönor från tetra eller frysta bönor (gröna soja bönor är gott). Klippa lite salladslök över.
 
Ja, jag har kollat på frysta pajer och har bara hittat en vego.
Här är ju en perfekt grej för grönsaken. Pajen, kör halva tiden, på med en näve slumpvisa färdigfrysta grönsaker ur frysen, tillbaka i micron för resten av tiden. Pina i dig grönsakerna först och pajen sedan.

(Btw, om du någon gång kommer på att du ska försöka med körsbärstomater, som är de godaste och sötaste tomaterna, ställl aldrig in dem i kylskåpet. De förlorar all smak för alltid och ilar i tänderna.)
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 337
Senast: Pilot
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
981
Senast: cherie
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
797
Senast: Otherside
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 999
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp