Lugn på hundkurs?

Sv: Lugn på hundkurs?

Jag anar var du går kurs, och jag tycker upplägget är bra. Man lär sig väldigt mycket på att i lugn och ro studera de andra hundarna istället för att vara upptagen med sin egna.

Du får kanske lov att ha hunden i ett av smårummen eller bakom kompostgaller i badrummet?

Hur har det gått på kursen?

Innan påsk var det ett sådant snöoväder att vi inte kom iväg hemifrån. Tydligen har de inte uppfunnit plogbilen i vår kommun :mad:
Sen var det ingen kurs pga påsk och efter det inställt pga sjukdom så I DAG ska vi iväg!!! Nu löper hunden inte längre och dessutom tänkte jag inte på när vi var på kurs att kursen sammanföll när hunden brukar äta sin kvällsmat. Kerstin är grymt grinig när hon är hungrig! Eftersom hon inte ska motionera eller stressa sig innan och efter maten så tänkte jag väl att det gick att vänta tills vi kom hem med att äta. I dag är jag hemma så jag kan ge en halv portion mitt på dagen så att hon inte är hungrig på kursen.

Ska ha lilla dottern med mig då maken är på kurs, men jag hoppas att det går bra. Kursen är inte utomhus utan inomhus! Hur lyxigt som helst!!! Sist fick Kerstin sitta i ett av rummen eftersom burarna är för trånga (de är bara tillverkade för småhundar som schäfer och labrador ;) ) Får se hur det går denna gången. Hon är ju inte på något sätt hysterisk att lämna ensam, bara lite ängslig. Och jag kan ju titta på några av de andra hundarna och gå ut till henne i god tid innan det är vår tur.
Jag hoppas att det går bra för jag vill gärna gå klart kursen och jag vill gärna att Kerstin ska lära sig. Sedan kan vi leta kantareller i sommar och kanske gå en kurs i personspår i höst eller nästa vår.

Förresten så har vi problem med att hon lägger sig ner när hon ska nosa på burkarna med doft i. Vi har provat lite hemma och det är samma sak här. Det är enklare att ligga ner och nosa än att stå och böja sig.
Nån som har en konstruktiv lösning på hur man får hunden att fortsätta att stå upp?

http://www.youtube.com/watch?v=IJwSE_8DYy8

Här en video från ett mindre lyckat pass. Det är inte jag som filmat. Men jag och hunden. andledning att jag får honom att resa sig med kopplet var att han blev förvirrad av att få muntliga kommandon när han redan hade en uppgift

Senast ändrad:

Snyggt! Men hur ska han markera egentligen? Han både krafsar och lägger sig. Vad är tänkt som "rätt" markering?

Kerstin fick leta kantareller i trädgården i somras och hon fattade så långt som att utplacerad kantarell betydde att man fick godis, men vi fick aldrig till någon markering. När jag hade golden och övade sök så skall-markerade han + satt ner. Fast han var mer aktiv och lätt att få att skälla på kommando. Ester skulle sittmarkera om hon hittade kantareller, men en kortbent hund är sitt inte så tydligt på. Dessutom tyckte hon att kantarellerna var tråkiga för att de inte sprang...

Dutta till buken ordentligt med nosen. Han kördes in på min lukt.
krafsande och läggandet kommer när han inte vet vad han ska göra. Han fattar att det har något med burkarna att göra med VAD tusan han ska göra med dom har han svårt att begripa.
Ett tag förskte han gå balansgång PÅ banan, på agilityn så ska han ju gå på sånt jag pekar på ju?! och ska jag inte gå så måste det ju vara ett läggande hon vill ha? Nähä? om jag krafsar så kanske burken öppnas och godis ramlar ut? Att han ska hitta något med näsan är svårt att förstå för honom.

Senast ändrad:

Rapport!
Jo, det gick mycket bättre. Var färre hundar i dag och den skälliga hunden var så gott som helt tyst. Ändå blir Kerstin väldigt rädd och osäker med just den hunden. Den är otroligt energisk och ganska obstinat, vet inte hur gammal, men jag tror nog att den är i slyngelåldern.
Kerstin satt i badrummet mellan träningsomgångarna. Det gick fint tills i slutet då det blev för mycket med hundspring. Hon satt längst in och för att komma till träningsrummet fick hon passera en smal gång med hundburar utmed sidan och det blev tillslut för läskigt. Hon hoppade över kompostgallret, men rev det då hon snurrade för att slippa komma för nära den skräckinjagande hunden och allt blev kaotiskt. Gallret var jättefarligt och Kerstin ville bara fly. När hon lugnat sig gick vi in tillsammans och då gick det bra. Ville inte ge henne för negativ uppfattning om kursen och hundstället så jag stängde inte in henne mer. Vi satt den sista rundan i korridoren och Kerstin slappnade av och låg t.o.m. på rygg trots att hon hörde de andra hundarna hela tiden. Hon var helt lugn när vi åkte hem. Gick en vända med den hunden på kursen som hon inte tycker är läskig och sedan fick hon hälsa på några valpar som skulle in på kurs efter oss. Avslappnat och bra. Nu sover hon som en död i korgen bredvid Ester.

Annars var hon riktigt duktig på träningen också. Hon har ju inte riktigt fattat vad det går ut på innan och vi har gått en gång mindre än de andra. Mot slutet så förstod hon vad jag var ute efter och då blev det riktigt bra! :)
Även lillmatte skötte sig på kursen, fast hon var nog lite besviken att hon inte fick träna hon också. På väg hem blev det krig för hon ville INTE hem. Hon ville vara med på valpkursen och livet var orättvist för hon fick inte ta med sig en terriervalp hem.

Det finns iallafall hopp om lugn!!! Lyxigt med inomhusträning och att slippa stå ute i regn och rusk, men opraktiskt med stor hund eftersom det inte är byggt för GD. Det blir lätt trångt och meckigt, svårt att vända i korridoren osv. Jag får väl be dem bygga ut :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 731
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka