Lucy, en farlig häst

Sv: Lucy, en farlig häst

*kl*
Har sett hela ettan, och halva tvåan och trean.

Tycker han gjorde det bra det jag såg. Att han är lite yvig i rörelserna och svänger runt hästen i andra filmen tycker jag är väldigt smart, även om det ser lite flaxigt ut. Den här hästen sparkas och skriker för att få vara ifred för att den är rädd och oförstående för vad människorna bråkar om. Den har nog fått ryt och smällar och ryck tidigare för att få ideerna ur huvudet när den är "bråkig" utan att nån sett att den är rädd. Istället för att hela tiden säga ifrån om vad den inte får göra säger han nu vad den ska göra.

Hans uppgift nu är inte att bli bästis med hästen utan att få den att förstå att den kan interagera med människan och att det inte är farligt. Vifta lite utan att det gör ont eller händer nåt mer, bara att se vad människan vill och göra det på en väligt enkel nivå liksom. När den väl är med i leken och börjar intressera sig för vad som sägs går det ju av bara farten.

Precis detta ser jag också.. som du beskriver. Jag tycker inte att han går för fort fram utan tar det verkligen i hästens takt. Han visar precis som du skriver att med vift och andra rörelser att det inte är farligt. Skulle han sluta med vift och annat när hästen blir rädd så bekräftas rädslan.

Jag tycker det är ett bra grundarbete som görs..

KL..

Sedan att blanda in ägaren i början tycker jag är en dum idè.. Bryt den onda cirkelen och arbeta med trygghet och förtroende först och sedan kommer ägaren in i bilden..
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Sedan får man faktiskt tycka att det är fantastiskt med relationen man kan få med djur.. och i detta fall gör M det..

Bara det att se vad individen behöver och vad den försöker berätta är fantastiskt även om många kan det och det inte är något konstigt så blir jag så glad när man kommer in på djuret och de förstår mig och jag dem:love:

Jante lagen syns alltför väl igenom tråden.. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Lucy, en farlig häst

Om vi håller oss till trådens ämne och filmen?

Jag vet att du gärna vill smutskasta Parelli, men då kan du väl göra en egen tråd för det?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Sedan får man faktiskt tycka att det är fantastiskt med relationen man kan få med djur.. och i detta fall gör M det..

Bara det att se vad individen behöver och vad den försöker berätta är fantastiskt även om många kan det och det inte är något konstigt så blir jag så glad när man kommer in på djuret och de förstår mig och jag dem:love:

Jante lagen syns alltför väl igenom tråden.. :angel:

+1 på den :bow:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Precis detta ser jag också.. som du beskriver. Jag tycker inte att han går för fort fram utan tar det verkligen i hästens takt. Han visar precis som du skriver att med vift och andra rörelser att det inte är farligt. Skulle han sluta med vift och annat när hästen blir rädd så bekräftas rädslan.

Jag tycker det är ett bra grundarbete som görs..

Jag tycker han går för fort fram just för att han börjar flaxa och hoppa andra gången han träffar hästen och han får ganska starka reaktioner på sitt beteende. Lagom fort är för mig när hästen inte reagerar genom att försöka slå efter människan åtm.

Min unghäst var väldigt rädd för flaxande och att man bara klev upp på en pall bredvid honom. Men inte började jag med det första dagen (när han slängde sig in i hörnet bara för att man serverade höet över boxkanten).

Efter någon månad med vanlig hantering och lite promenader så tog det honom några gånger med skuttande på stallgången (jag skuttade, han stod still och försökte aldrig fly men belv väldigt spänd) innan han accepterade det och förstod att det inte alls var något farligt :)

Självklart ska man inte sluta när hästen bli rädd. Men jag tycker man kunde intruducerat det längre fram när hästen fått mer grepp om hur en normal relation till människan bör vara :)

Varför är det inte prio att tex leda runt hästen lite, borsta hästen och lyfta hovarna innan man hoppar upp på den i hagen andra gången man ser den? Det känns för mig bara som att man vill bevisa något liksom?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Han jobbar med hästens beteende och de reaktioner han får hade hästen med störta sannolikhet även visat i borstning och med att leda den mm.. Han bryter ett gammalt inlärt beteende.. Ser jag det som..
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag ser det absolut inte som en macho grej utan ett enkelt arbete med förtroende skapande med närhet. Att börja lyfta hovar i den situationen kan skada både människa och häst då jag tror den blivit ännu räddare och försvarat sig med att "slå på riktigt".
 
Sv: Lucy, en farlig häst

När hästar är så rädda för allt som säckar och påsar samt att man hoppar upp på en pall så är det bra att jobba med dem på större yta så de kan komma undan och att flaxa med armar och när hästen förstår att aha! hon vill inget med flaxandet så ger man eftergift. Låter man dem komma undan utan tvång och bara fortsätta med vad man nu lär in ger ett ökat förtroende. Då blir de ofta nyfikna istället:)
Fortsätta gå upp och ned på pallen tills jaha okej det är ju faktiskt inte så farligt.

Massor med beröm när hästen gör rätt..

Vill jag att hästen har jag ett annat kroppspråk som säger var snäll och flytta dig nu:)
 
Senast ändrad:
Sv: Lucy, en farlig häst

Säjer som Älgen stakars häst.

Första filmen finns det inte så mycket att säja då han är lugn och tar det i hästens tempo utan en massa viftande med rep och pinne.

Film 2 och 3 jaha där kommer det en massa rykande (eller vad man skall kalla det) i grimskaftet och på sig har hästen en repgrimma tills hästen inser att det är bäst att lyda för då upphör det att göra ont om huvudet fy :devil: säjer jag bara.

Och i foderfilmen (kommer inte i håg vilket nummer) Här säjer han att hästen har problem med hormonerna och för det får hästen en rik omega 3 & 6 rik diet och hemopati (tror inte han sa vilken sort) undra vilken vet som rekomenderat detta :angel:.

Börjar man inte med att kolla upp hästen först och om det är något så behandlar man det och sedan tar man tag i problemet eller men det är förstås inte lika coolt som att hantera en häst med hormon problem :angel:.

Kram
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Konstig häst ... tydligen är hon blind på ena ögat, kanske har hon andra skador också?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag reagerade också på det där med hormonerna. KAN ju vara att vet sagt att det inte är ngt, men att de ändå tror hormoner. Men sånt vill man ju ha kollat först. Har en bekant vars hingstiga sto visade sig ha en dödlig tumör :(
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jo, det förståss, fast nu sökte ju nya ägaren hjälp i alla fall :idea: (till skillnad från den som vanvårdade hästen)
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Hej Skuggi:
Tog lite tid och titta på dessa Lucy film.
Mycket för Pisk och Longline.
Jag kände samma som hästen, bli mer och mer irraterad när han håla på, pricis när man börja få ett lite Join Up, stöta han bort hästen.
Tycka själv det kunde har gått lite smydigar med några go-bit ur händen, lite mer rubbing med handen än med den där pisk och mer röst beröm/komandå.
Undra hur det gick när hästen gick tillbaka till ägern?

Titta lite på hans läst träning men bli bara förbanad, hålla på att fjänta med sitt pisk och långline istället att bara gå in med hästen.

Nej, den mannen för hålla sig till sin kant....and get rid of the hat!!
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har sett en del ston ned det beteendet. Kommer sig inte av vanvård eller våldtäkt. Däremot har de haft cystor eller andra problem i reproduktionsorganen som ochså givit hormonrubbningar. Facinerande att en sk tränare/expert som i filmen inte fattade detSedan (inte riktat till dig) tycker inte jag att hästen ser varken överdrivet rädd eller ilsken ut. Hon är bara rödhårigt och med veterinärvård och bra hantering har man en fungerande individ på ett par veckor. Inget "magiskt" bara kunskap.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Hästen kommer tillbaka till ägaren först i sommar, vi får väl se om man får någon uppföljning hur det går sedan. Skulle tro att de kommer filma en del när ägaren kommer dit och tränar och får hjälp i alla fall.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag tror inte heller att hon blivit våldtagen, snarare som sagt gravt hormonstörd. Och det säger de ju senare att de tror är en del av problemet. Men det gick inte att få en veterinär att kolla på henne som hon var, så de fick väl börja med det de hade.

Det var min första tanke när jag såg hur spattigt hon beter sig, känns som att en stor del handlar om hormonsnedtändning.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 495
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 178
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 982
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp