Lucy, en farlig häst

Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har sett en del ston ned det beteendet. Kommer sig inte av vanvård eller våldtäkt. Däremot har de haft cystor eller andra problem i reproduktionsorganen som ochså givit hormonrubbningar. Facinerande att en sk tränare/expert som i filmen inte fattade detSedan (inte riktat till dig) tycker inte jag att hästen ser varken överdrivet rädd eller ilsken ut. Hon är bara rödhårigt och med veterinärvård och bra hantering har man en fungerande individ på ett par veckor. Inget "magiskt" bara kunskap.

:bow::bow::bow:

Jag kan inte hålla med mer. Tränaren i filmen provocerar bara hästen i mina ögon. Jag blir bara förbannad när jag ser sådant. Hormoner är inte att leka med. Det vet väl varenda tjej (och de flesta killar) hur det kan påverka en och då är det helt normala. Alltså inte ens något fel. Att hålla på som han gör i filmerna... nä, jag blir bara arg.
Mitt otroligt snälla sto hade nog reagerat likadant som Lucy ifall någon hade betett sig så som han gör mot Lucy när mitt sto är i brunst. Hon hade ifrågasatt om han var helt dum i huvudet bara när han gick runt i hagen på det där sättet.
De här filmerna sprids ju på fb då och då och följs alltid av -åh, vad duktig han är! Jag tycker att det är helt vansinnigt. Man behandlar inte hästar så. Då är det bättre att ta bort hästen om man inte klarar av den och inte kan sälja den till någon med sunt förnuft.
Jag kan inte heller se var och när hästen är farlig? Hon säger ifrån vilket man får räkna med.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Hur menar du "som han beter sig"? Hästen blir ju alldeles fnattig bara han kommer på några meters avstånd där i början?

Hur skulle du ha gjort då?

Hur avlivar man eller säljer en häst man inte ens kommer nära?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jo, det förståss, fast nu sökte ju nya ägaren hjälp i alla fall :idea: (till skillnad från den som vanvårdade hästen)

Varför inte isf söka kunnig hjälp? Menar inte självutnämd "magiker" utan kunskap om hästens mest elemäntära beteende....
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Vaddå fnattig?
Enklaste sättet hade varit att ta med en godis, se till att hamna framför och sedan bara koppla på grimskaftet.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Kl
Lucy påminner mig om ett sto på ridskolan som ung.
hon ansågs inte farlig, men som pissmärr. Den hade troligen ngt fel i fortplantningscykeln.

Det var dock ingen som var rädd för den. Det var mer synd om den.

Där hade man ju trots allt kompetent folk som ägde hästen.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Hon är bara rödhårigt

Och jag som trodde att den där myten var död och begraven för länge sedan ...

Har man jobbat tillräckligt mycket och länge med hästar så vet man att det inte är i färgen det sitter.

Hormoner, däremot, är en helt annan sak. Och "pissmärrar" som axel skriver, kan uppvisa ett riktigt knepigt beteende.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Hästen springer flera gånger fram till ägaren. Nu ser jag ju inte hur hästen ser ut framifrån men i mina ögon är det precis samma beteende som våra hästar visar när det kommer främmande. De springer fram till en människa de känner och undrar vad som pågår.

Hade någon gått in i hagen hos våra hästar så hade inte de heller velat bli tagna. De är vana vid lugn, saklighet och människor de känner. Att man bara tar på dem grimskaftet vid grinden och går och inte håller på och fjantar runt.

Kommer det okända så jagar valacken bort stoet för att skydda henne. Han hade inte låtit sig tas och hade gjort mycket för att ingen skulle ta stoet heller. Hade det varit mitt i brunsten som i Lucys fall så hade stoet bara gått sin väg. Hon hade kanske gjort liknande som Lucy i nyfikenheten men hon hade inte stängt in sig själv i ett hörn så som Lucy gjorde utan hållt sig där alla flyktvägar var fria.

Då är mina hästar mycket välhanterade och snälla. De kommer alltid fram till grinden när de ska gå in och står snällt och väntar på sin tur och de tycker om människor. De vet också att de får bete sig hur som helst i hagen men när jag kommer in så är det ordning som gäller. Inget springande eller sparkande utan då är det lugn. Men om en främling hade kommit och betett sig så, ja, då hade de nog också kunnat ses som farliga just för att de inte förstod alls vad som förväntades av dem.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Rödhårig var en skönbeskrivning av vad också vi kallar pissmärrar.

Känns det bättre?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Varför inte isf söka kunnig hjälp? Menar inte självutnämd "magiker" utan kunskap om hästens mest elemäntära beteende....

Nu vet jag inte om hon har sökt annan hjälp, men "självutnämnd magiker" vet jag inte var du fick ifrån?
Duger man inte om man inte är utbildad på strömsholm eller? Och magiker tror jag inte han kallar sig heller vad jag vet.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Vaddå fnattig?
Enklaste sättet hade varit att ta med en godis, se till att hamna framför och sedan bara koppla på grimskaftet.

Hon skriker ju och slår på långt avstånd = fnattig

Tror du inte ägaren redan provat det? När ägaren fick hem hästen så har det gått bra med hanteringen vad jag förstår, det var först när hon kom i bra hull och "vaknade till" som hon började visa det här beteendet. Skulle INTE tro att en godisbit skulle lösa något.

Det är så lätt att säga att "det är ju bara att.." när man inte varit där själv.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Och jag som trodde att den där myten var död och begraven för länge sedan ...

Har man jobbat tillräckligt mycket och länge med hästar så vet man att det inte är i färgen det sitter.

Hormoner, däremot, är en helt annan sak. Och "pissmärrar" som axel skriver, kan uppvisa ett riktigt knepigt beteende.
Fast jag vet inte...

Hästen på ridskolan var en fux. min egen som är det snällaste som finns har ett betéende mot främmande hästar som jag läste om för en del år sen. ungston kan beté sig som unghingstar. Jag förstog inte varför min val som oxå är det snällaste bet den så mkt. den har aldrig bitit ngn förr. Men slutsats var att den visste att den var väldigt beskyddande. När den vallar runt hej o hå så flyttar man sig. ja det gör även min val som är boss. Andra hästar tittar då på den o då blir det än värre. skimlar är det värst med.

Hästar som vi möter med ryttare är OK, men de som leds/ tömkörs. Tja då trumpetar man i 10 min. Folk som aldrig har råkat på såna tycker att man fabulerar. hon betér sig precis som om hon skulle kunna bli våldtagen- fastän hon aldrig har betäckts.

Det har blivit bättre med åren, men sitter i. Har inga cystor. Jag har välderliga problem att rida förbi stora hagar som löper jämte vägen.- där hästen nästintill blir helt okontaktbar o väger 800kg:eek: Det är den enda fobin den har.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Man behöver inte alls vara utbildad på strömsholm. Ser inte var jag påstått det?

Däremot borde man som tränare och då man lägger upp sådana här filmer i träningssyfte eller reklam, vad vet jag, åtminstonde besitta kunnande om det mest elementära hästbeteendena?

Om han inte vill visa sin "magiska" förmåga vad vill han då visa?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag tycker att han i stort sett hanterade situationen rätt bra i första filmen, som är den enda jag har hunnit se.

Själv hade jag nog satt mig i hagen med en morot och en bok och hoppats på det bästa, men jag har - som de flesta - aldrig behövt ta hand om en häst som det är svårt att komma nära. Jag vet alltså inte om morotsmetoden hade funkat, men den gjorde det för en bekant som tog över en häst från djurskyddet.

Sedan är det några saker jag verkligen inte gillar särskilt mycket, men som kanske inte spelar så stor praktisk roll i den här filmen, för hästens del.

Dels är det den eländiga hatten. :p Jag hade föredragit att få hjälp av någon som inte spelade man på det vis som jag upplever att hatten signalerar. Det tillsammans med att han säger att "stoet, som alla kvinnor visar sina åsikter", hade gjort att jag inte känt mig trygg med honom. Oavsett vad hästen tyckt om saken.

Sedan tycker jag att han som så många i samma genre gör löjligt stor affär av hela grejen med att människor är rovdjur. Det hänger väl ihop med machostuket med hatt och en unken syn på kvinnor.

Sedan gillar jag inte att han pratar om att han "vann" som han gör i slutet av filmen. Det är också ett otrevligt machosnack, som dessutom strider mot att han påstår att han vill vara hästens "partner" och inte ses som ett "rovdjur". Nähä, varför ska han vinna då? Vad handlar tävlingen om?

Ska se film två när jag hinner.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har kollat samtliga filmer och märren slår och piper inte på långt avstånd. Däremot när man kommer i närheten av eller vidrör de ställen en hingst skulle naffsa ett brunstigt sto för att se om hon är villig.
Kors, flank, knä och bakhas.

Innan man fått bukt med vilka problem det nu kan vara i fortplantningsorganen så undviker man att trigga genom att beröra dess punkter. Man närmar sig hästen framifrån och tar tag i grimman. Fanns flera tillfällen till detta.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Som jag uppfattat det så har ponnyn tidigare varit inriden/riden och hela konkarongen....

Det är alltså inte en helt ohanterad häst som visas.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har kollat samtliga filmer och märren slår och piper inte på långt avstånd. Däremot när man kommer i närheten av eller vidrör de ställen en hingst skulle naffsa ett brunstigt sto för att se om hon är villig.
Kors, flank, knä och bakhas.

Innan man fått bukt med vilka problem det nu kan vara i fortplantningsorganen så undviker man att trigga genom att beröra dess punkter. Man närmar sig hästen framifrån och tar tag i grimman. Fanns flera tillfällen till detta.
Det var klokt observerat:bow:

Jag reagerar på ngt som barnen får lära sig- man klappar inte en häst framifrån på huvudet- den som inte ser vad som händer. Man står på sidan o smeker hals/ bog.
Tja det är oxå samma övergrepp som reklamen för gummirepen- där man spolar en unghäst på huvudet. I min värld börjar man på bogen en varm dag o hästen finner det enbart skönt o står still utan att sitta fast. Vänjer sig utan att trakasseras.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Just det, jag gillar egentligen inte heller att han kallar det han gör med hästen för "lek". Det är ett rätt löjligt uttryck, som troligen syftar till att han ska framstå som ödmjuk och fin. Men det handlar ju inte alls om att leka i någon normal mening av ordet.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Så går det när folk inte har kunskap i engelska ord. Seven games.

Som om filmen Hungergames handlade om lekar.

Alla videospel som handlar om hur mkt blod man kan få ur sin fiende.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 495
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 133
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 982
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp