Lucy, en farlig häst

Sv: Lucy, en farlig häst

Kort inpass:

Anledningen till att ägaren inte är med från början är just för att hon är livrädd, och tränaren vill väl själv skaffa sig en uppfattning om hästen.

Han tar sedan med sig hästen hem och jobbar med den, sedan i sommar kommer ägaren att vara där hos tränaren och få hjälp med att lära sig mer om hästhantering i allmänhet och sin egen häst i synnerhet.

Jag tycker det är ett bra upplägg. Att slänga in en livrädd ägare i en situation när hästen sprattlar och slår hej vilt gör nog knappast någon nytta.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Och som sagt, det skulle vara trevligt om vi kan hålla oss till diskussioner kring den hanteringen vi ser på filmen/erna, vad vi tycker är bra resp dåligt och vad man kunde gjort istället.

Att spekulera kring orsaken till hästens problem och ägarens kunskaper och göranden är meningslöst tycker jag. Det är ju som det är, och det förändrar väl egentligen inte hur man gör när man löser problemet.


Axel: jag har inte sagt att det är något fantastiskt med det han gör, däremot är den väldigt intressant då man får vara med från början(som bland annat du jämt frågar efter) samt att tränaren pratar så mycket om vad han gör och varför.
Många youtube-filmer visar bara en tränare som grejar på med en häst, de säger oftast inte så mycket utan bara gör. Då vet man ju inte vad de har för grund till det de gör.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jo jag såg det o det är ju bra:bow:

Frågan är om det någonsin går över. om hästen blir sjuk o måste stå, så kommer det nog tillbaka.

BTW var hans ridskicklighet inget vidare:crazy:
Taskig balans o ingen bålstabilitet.

Den väl avspända stilen kan ju funka sålänge hästen är väldigt spänd, men sedan...

Jag stog i samma stall som en annan som fick jobb där. Den tjejen vågade inte rida ut på sin mkt snälla ponny. Var med flera ggr. Folk fattar inte hur mkt de förmedlar när de sitter spända på ryggen o dessutom håller i tygeln som det vore ett cykelstyre.
Jo hon blev frälst där på gården.

Det var även hon som sedan hade som mål att lasta hästen genom att sitta i bilen med linan genom fönstret:rofl: Tja hon fick ju inte ens den att gå MED henne in.

Jag svarade att jag är helt nöjd att mina traskar in själva när jag är med.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Kort inpass:

Anledningen till att ägaren inte är med från början är just för att hon är livrädd, och tränaren vill väl själv skaffa sig en uppfattning om hästen.

Han tar sedan med sig hästen hem och jobbar med den, sedan i sommar kommer ägaren att vara där hos tränaren och få hjälp med att lära sig mer om hästhantering i allmänhet och sin egen häst i synnerhet.

Jag tycker det är ett bra upplägg. Att slänga in en livrädd ägare i en situation när hästen sprattlar och slår hej vilt gör nog knappast någon nytta.

Jag håller med. Hade jag blivit livrädd för att rida min häst tex så hade jag helst sett någon annan rida den och ta tag i problemen som skrämt mig och sedan introducerat mig igen.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

När jag arbetat med hästar har ägaren varit med i första mötet. Men alla gör väl olika.

Då är jag väldigt nyfiken på hur du hade gjort i situationen som visas i film 1 :)

Jag kan ärligt talat säga att jag hade inte gått in i hagen för en miljon knappt efter att ha sett första stunden, jag är skiträdd för lösa hästar jag inte känner som visar upp något i stil med det lilla stoets beteende :D
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Han sa att de får rida o sköta hästen på plats i 4 dagar o det är ju skitbra. Kruxet blir ändå när hästarna är billiga o om man säljer till folk utan ngn vidare erfarenhet. man kommer hem o hästen är förändrad. Det verkar vara hästar som redan är skadade o jag anser att man måste ha höga krav så historien inte upprepar sig.

Man ser ju många som köper häst o tycker att den ska få "landa" o därmed bygger på energi. Rid från första eller andra dagen o det håller i sig.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har bara en undran apropå film nr 2;

Är det skämmigt att ha en ridhjälm på huvudet när man sitter upp på en okänd häst i en stenig hage och det dessutom står folk (kanske barn?) och tittar på? Tappar man sin image om man byter ut kopojke-hatten mot en hjälm?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har bara en undran apropå film nr 2;

Är det skämmigt att ha en ridhjälm på huvudet när man sitter upp på en okänd häst i en stenig hage och det dessutom står folk (kanske barn?) och tittar på? Tappar man sin image om man byter ut kopojke-hatten mot en hjälm?

Skulle vi kunna ha sådana diskussioner i en annan tråd?

Känns som att det lätt bli ett långt OT om hurvida man ska ha hjälm eller inte och det blir ju bara bråk och inget konstruktivt som vanligt =/

Kan vi inte försöka behålla fokus i denna tråden till vad i ser i filmen vad gäller just hanteringsbiten?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Ska se film två senare idag, men kommenterar ettan nu.

Tyckte det var lugnt och rätt trevligt överlag, han hetsar inte upp sig.

Tyckte däremot inte att hästen var aggressiv, bara rädd och spänd (det sa han ju själv också) - den pep och tjongade ut med hovarna, men hon höll sig alltid en bra bit ifrån honom. Det var inte så att hon faktiskt försökte gå på och skada - inte ens under press, det var bara en massa varningar.

Tittade mest på tinkern faktiskt, det var intressant att se hur den reagerade på stoet, och att höra vad NH-mannen (glömt namnet) sa om deras relation. Att den andra hästen var en förebild och fick vara med för att minska stressen på stoet. Det var klokt! Det var också intressant att höra hur han pratade om stoet, andningen, näsborrarna och allt.

Överlag har jag inte något att klaga på direkt i den videon, mannen var lugn och stillsam, han plockade ned stressnivån. Blev inte rädd, blev inte arg. Jag hade tagit med mig ett par morötter ut, hade inte "jagat" bort den, hade inte heller haft någon pinne med. Men han visste kanske inte om hästen faktiskt var aggressiv och ville ha något med ut i hagen för eventuellt försvar.

Blir ägaren rädd för att hästen slår sådär så ska hon inte vara med i hagen, hon får jobba med sig själv och öva på den coola tinkern. Stoet kan inte stå till svars för att ägaren är rädd.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har inte sett filmen ännu (den vill inte riktigt ladda för mig) men kan ändå svara på en av sakerna du skrev.

Hästens ägare har uppenbarligen problem med hästen, annars skulle hon inte skicka iväg den på detta sätt.
Nu svarar jag generellt, när man skickar till en tränaren kan h*n hjälpa ägaren att "kapa topparna" och även bygga upp förtroende och tilliten mellan hästen och en människa. När detta är gjort, och det kan ta ett tag, så kan ägaren börja arbeta med hästen och utveckla ett vänskapsförhållande till den.
Har man en sådan häst som är farlig och där hästens ägare har problem så är det rent av farligt att låta hästens ägare vara den som ska påbörja denna utveckling eftersom människan som lägger arbetet måste göra rätt hela tiden. Ägaren har inte den kunskapen, den instinkten och de reflexerna som en person som tränat på detta vis länge har.
Därför är det bättre att tränaren börjar och får ordning på allt, sedan är det hästens ägare som givetvis ska lära sig också. Om inte ägaren lär sig är det lönlöst att skicka en häst på omskolning, problemet ligger inte hos hästen utan hos människan och ändrar inte människan sitt beteende och sin kunskap, så kommer hästens beteende att komma tillbaka.



Såg det där när det länkades på FB. Titeln är fel i mina ögon då jag anser inte hästen farlig. Den borde heta vanskötta hästen.
Sen gillar jag inte mycket mer än knappt första filmen heller, reda där kunde man gjort anorlunda och mer.
Och ägaren som bara står och ser på, rädd.. ej.. man borde jobba med henne med.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Kan vi inte försöka behålla fokus i denna tråden till vad i ser i filmen vad gäller just hanteringsbiten?

Ok - då kan jag ju säga att när det gäller hanteringsbiten så ser jag inget speciellt i dessa filmer. Eller, rättare sagt, det skiljer sig inte mycket från hur andra hästtränare (NH eller inte) skulle ha löst problemet. Han lär en rädd och misstänksam häst att börja lita på människor igen. Vad är det för speciellt med det?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Ok - då kan jag ju säga att när det gäller hanteringsbiten så ser jag inget speciellt i dessa filmer. Eller, rättare sagt, det skiljer sig inte mycket från hur andra hästtränare (NH eller inte) skulle ha löst problemet. Han lär en rädd och misstänksam häst att börja lita på människor igen. Vad är det för speciellt med det?

På vilket vis tycker du han lär den det?

Är det något du tycker är utmärkande bra eller dåligt? Något du skulle vilja lägga till eller ändra på?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

*kl*
Har sett hela ettan, och halva tvåan och trean.

Tycker han gjorde det bra det jag såg. Att han är lite yvig i rörelserna och svänger runt hästen i andra filmen tycker jag är väldigt smart, även om det ser lite flaxigt ut. Den här hästen sparkas och skriker för att få vara ifred för att den är rädd och oförstående för vad människorna bråkar om. Den har nog fått ryt och smällar och ryck tidigare för att få ideerna ur huvudet när den är "bråkig" utan att nån sett att den är rädd. Istället för att hela tiden säga ifrån om vad den inte får göra säger han nu vad den ska göra.

Hans uppgift nu är inte att bli bästis med hästen utan att få den att förstå att den kan interagera med människan och att det inte är farligt. Vifta lite utan att det gör ont eller händer nåt mer, bara att se vad människan vill och göra det på en väligt enkel nivå liksom. När den väl är med i leken och börjar intressera sig för vad som sägs går det ju av bara farten.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Han sa att de får rida o sköta hästen på plats i 4 dagar o det är ju skitbra. Kruxet blir ändå när hästarna är billiga o om man säljer till folk utan ngn vidare erfarenhet. man kommer hem o hästen är förändrad. Det verkar vara hästar som redan är skadade o jag anser att man måste ha höga krav så historien inte upprepar sig.

Man ser ju många som köper häst o tycker att den ska få "landa" o därmed bygger på energi. Rid från första eller andra dagen o det håller i sig.

Vad pratar du om nu?
Lucys ägare skulle vara där flera veckor vad jag förstod?

Kan vi hålla oss till karlns hantering vi ser i filmerna?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Ja, visst var det himla mycket tänkvärt man fick både se och höra :idea:

Anledningen till att han har sticken med var nog till största delen för att han ville prova att ta på henne, och slår hon sådär kan det vara bättre med en lång "arm" i början.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

På vilket vis tycker du han lär den det?

Genom att han är lugn, medveten om sitt eget kroppsspråk och lyhörd för hästens signaler. Han tränger sig inte på utan låter hästen få det utrymme den behöver så länge den behöver det (åtminstone i film 1).
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Ok - då kan jag ju säga att när det gäller hanteringsbiten så ser jag inget speciellt i dessa filmer. Eller, rättare sagt, det skiljer sig inte mycket från hur andra hästtränare (NH eller inte) skulle ha löst problemet. Han lär en rädd och misstänksam häst att börja lita på människor igen. Vad är det för speciellt med det?

Det första jag reagerade på var att jag tyckte att det var så fint hur han beskrev det hästen gjorde och förklarar varför det INTE är aggression utan osäkerhet hon visar. För många skulle nog spontant tolkat beteendet som aggression och en farlig häst, precis som ägaren.

Så, jag tycker att det är lite speciellt där någon visar och förklarar hur man kan se annorlunda på det där beteendet. Det kan hända att det väcker en tanke hos någon annan som tror sig ha en aggressiv häst tex :idea:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Vad jag menar är att jag har sett det här sättet användas av duktiga hästtränare så länge jag har hållit på med hästar (ca 40 år). Det är inget nytt för mig - men det kanske kan vara en aha-upplevelse för andra?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jo, precis.
En av anledningarna till att jag tycker det var roligt att dela den här filmen är att killen är just en NH-kille(Parelli-student). Och i ganska många trådar får man höra om att NH bara är skit och mobbing.
Jag förstår mig inte på sådant, då den NH jag lärt mig har varit som det vi tex ser i första filmen. Där det handlar om att läsa hästen, förstå den och veta hur man ska närma sig den.
Så då är det lite roligt att visa upp tycker jag, att NH-folk faktiskt kan vara helt normala och lika bra som "gamla hästgubbar"

Det är ju inget fantastiskt alls, bortsett från en bra hästmänniska som hjälper en missförstådd häst.
Vilket väl iofs kan vara lite fantastiskt i sig :)
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Men du kan väl inte blunda för det som Parellis själva har visat o innan det går att visa upp SMÅ skakningar eller pekningar. Vägen DIT kan se ut hur som- den som många av oss andra har sett alldeles för mkt av.

Varför ska fler ungdomar lära sig en metod som det gentligen ska stå som i Millans o AvG koncept- DO NOT!!!! TRY THIS AT HOME!

Man verkar ta det lätt på utmaningar såsom hästar som redan farit illa o nu är "problemhästar" dvs potentiellt farliga hästar som det är jäkligt synd om.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 495
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 178
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 982
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp