Jag tycker att han i stort sett hanterade situationen rätt bra i första filmen, som är den enda jag har hunnit se.
Själv hade jag nog satt mig i hagen med en morot och en bok och hoppats på det bästa, men jag har - som de flesta - aldrig behövt ta hand om en häst som det är svårt att komma nära. Jag vet alltså inte om morotsmetoden hade funkat, men den gjorde det för en bekant som tog över en häst från djurskyddet.
Jag hade nog också testat det, om det var min häst typ. Fast med den metoden kanske det tar ett par dagar innan man får resultat, och det blir kanske lite väl segt om man som tränare kommer ut och dessutom ska filma. Man vet ju inte om tex ägaren redan har testat det heller.
Sedan är det några saker jag verkligen inte gillar särskilt mycket, men som kanske inte spelar så stor praktisk roll i den här filmen, för hästens del.
Dels är det den eländiga hatten.
Jag hade föredragit att få hjälp av någon som inte spelade man på det vis som jag upplever att hatten signalerar. Det tillsammans med att han säger att "stoet, som alla kvinnor visar sina åsikter", hade gjort att
jag inte känt mig trygg med honom. Oavsett vad hästen tyckt om saken.
Sedan tycker jag att han som så många i samma genre gör löjligt stor affär av hela grejen med att människor är rovdjur. Det hänger väl ihop med machostuket med hatt och en unken syn på kvinnor.
Sedan gillar jag inte att han pratar om att han "vann" som han gör i slutet av filmen. Det är också ett otrevligt machosnack, som dessutom strider mot att han påstår att han vill vara hästens "partner" och inte ses som ett "rovdjur". Nähä, varför ska han vinna då? Vad handlar tävlingen om?
Ska se film två när jag hinner.