Lucernpellets orsak till kolik?

Sv: Lucernpellets orsak till kolik?

KARL den IX hade ett annat problem att lösa och det var förvaringen.
Fodret skulle inte ta för mycket plats eller väga för mycket.
Ekonomiskt och förvarings-/transport-mässigt så är ju havre mycket bra.

Men vi lever ju inte riktigt under de förutsättningarna här och nu.

Hittade i en av hans gamla trådar från -08 om utfodring av fullblod, att han (Arizona) fodrar sina hästar utifrån KARL den IX (levde på 1600-talet), recept. Ganska likt det som Arizonas bok om hästar och foder från -76, rekommenderar. Mycket havre blir det...:angel:

Du för läsa lita bättre:
Karl Xl foderstat.
Nej det har varit Gösta Bengtsson´s ABC om häster´s foderstat som jag har änvant under årens lopp, och det har jag haft stor gladja av, med 12 timmer timmber körning har hans foderstat och ett good öget hållet hästerna frisk.
Karl Xl´s foderstat var faktis storer än Bengtssons, och det var för D ponnies som skulla avverka 5 mil Om Dagen med 130kg!
Az

Men när inte hästarna arbetar så mycket så kan man inte utfodra på samma sätt.
Där handlar det om att hästen skall kunna få i sig allt som den behöver och inte som med den moderna sällskapshästen att den skall få i sig tillräcklig volym utan att bli smällfet.

De flesta arbetande hästar klarar sig på ENBART grovfoder om värdena är tillräckligt bra. Varför ge havre? DET är inte naturligt för en häst att äta och deras matsmältningssystem är inte anpassat för den typen av föda.Är det någon föda som orsakar störningar i magtarmkanalen så är det fr a kraftfoder. Hästar äter gräs, örter, sly, löv, bark när de lever i det fria. De knackar inte på hos närmsta bonde och ber om lite havre...

fniss:banana::banana:
(jag fodrar dock med havre)

Havre till mitt fullblod gjorde honom bara uppåt o inte framåt!! Helstållig!
Men idag ger jag min ponny havre, så jag gillar havre, men alla hästar kan ABSOLUT INTE äta det!!

Jo, om man häller i orimliga mängder lättlösligt protein så kan hästen få en öwerwä[ks]t aw ffa klostidier i tarmen, något som kan leda till en diarré med fatal utgång. Är det detta du refererar till när du pratar om proteinförgiftning?

Det beror ju hursomhelst inte på att hästen får sin dagsranson aw smältbart protein utan på att nåt nöt hällt i ett rent proteinfodermedel i "kraftform", dws inte direkt lusernpellets där ju proteinet räknas som growfoder. Man kan också testa att hälla i en häst 10 kg hawre och wänta på koliken, felbruk som felbruk. Men det war wäl inte det wi diskuterade?

Men när inte hästarna arbetar så mycket så kan man inte utfodra på samma sätt.
Där handlar det om att hästen skall kunna få i sig allt som den behöver och inte som med den moderna sällskapshästen att den skall få i sig tillräcklig volym utan att bli smällfet.

nej det kan man inte, hästen behöva ett viss mängd grovfoder om dagen.
Bengtssons foderstat är 6-8 kg hö för en rid häst, kraftfoder berör på hur hårt han arbete. jag var upp i 6 kg. blandsäd när jag kö´d som varst i skogen, havre räkta inte till.
Just nu få dom igen kraftfoder, bara hö och fri pila på det dom hitta i skogen.

att få främ näringsvardet på foder är inte så svårt.
i näringssynpunkt kan det skiljer sig från häst till häst och från ras till ras.
Jag har inte fått svar om hur man få fäst näringsmängd till en viss individ utan att ta blod prov.
Ta ni blodprov varje gång ni ska göra ett foderstat?
Az

Här har du och dina kompiser lite läsning:
Få inte främ websiten men gå till yahoo.se sök proteinförgiftning och ner till
Ninas Fodersida

Med all respekt för Nina, men jag rekommenderar att läsa innehållet på sidan med en god portion källkritik. Jag tvivlar inte alls på att en nittonåring är kapabel att sammanställa information, men är det inte bättre att försöka leta upp en mer vetenskaplig originalkälla?

Havre till mitt fullblod gjorde honom bara uppåt o inte framåt!! Helstållig!
Men idag ger jag min ponny havre, så jag gillar havre, men alla hästar kan ABSOLUT INTE äta det!!

Oooooo, Fullblod, jag vet dom måst gå på ett helt anna foderstat, svort att hålla i hul, kompis har en, gud vad den måsta har kraft for att hålla hul.
Mina kallblod och varmblod har varit lätt att föda.
Az

Med all respekt för Nina, men jag rekommenderar att läsa innehållet på sidan med en god portion källkritik. Jag tvivlar inte alls på att en nittonåring är kapabel att sammanställa information, men är det inte bättre att försöka leta upp en mer vetenskaplig originalkälla?

Jo, jag kan hanvisa till DVM Proff. Bengtssson som säger samma sak men han är en fossil som har dott.
Az

Så fungerar det inte. Wisst kan man genom ett enkelt blodprow mäta serumkoncentrationen aw protein, men det awspeglar inte en korrekt foderstat. I de fall hästen werkligen lider aw swält ser man förändringar, men dessförinnan mobiliserar den protein från kroppsreserwerna - i huwudsak muskulaturen. Ett lågt blodprotein brukar ses wid grawa lewerskador, wid tarmsjukdomar där tarmens slemhinna är så förändrad att den inte förmår absorbera protein (olika inflammatoriska tarmsjukdomar), wid kraftigt parasitangrepp mm. Äwen wid hjärtswikt ses hypoproteinemi liksom wid wissa waskulära sjukdomar.

Men wisst, om man med tabellwärden, foderanalys och ögon missar att hästen tappar hull och muskulatur, kan - i slutskedet - ett blodprow wisa att så är fallet.

Jag har inte fått svar om hur man få fäst näringsmängd till en viss individ utan att ta blod prov.

Jo jag har svarat på det tidigare i tråden.
Jag har aldrig tagit några sådana blodprov på en frisk häst.
För det behövs inte.

Jo, om man häller i orimliga mängder lättlösligt protein så kan hästen få en öwerwä[ks]t aw ffa klostidier i tarmen, något som kan leda till en diarré med fatal utgång. Är det detta du refererar till när du pratar om proteinförgiftning?

Det beror ju hursomhelst inte på att hästen får sin dagsranson aw smältbart protein utan på att nåt nöt hällt i ett rent proteinfodermedel i "kraftform", dws inte direkt lusernpellets där ju proteinet räknas som growfoder. Man kan också testa att hälla i en häst 10 kg hawre och wänta på koliken, felbruk som felbruk. Men det war wäl inte det wi diskuterade?

Nu börja vi läsa samma bok, råsmaltbarprotein, i grovfoder och det snabblåsenda protein i kraftforder.
Az

Bengtsson hade nog inte motsatt sig att forskningen skulle gå framåt på 30 år. Jag tror snarare att han hade förwäntat sig det.

Det har du rätt i, det som har inte ändrat sig är hästens magsmaltning.
Az

Nu börja vi läsa samma bok, råsmaltbarprotein, i grovfoder och det snabblåsenda protein i kraftforder.
Az

Men du snackar grekiska...? Wadå råsmaltbarprotein? Och wad betyder snabblåsenda?

Det första antar jag = smältbart råprotein men det andra??

Nej stopp, nu fattar jag! Snabblösliga, wa??

Senast ändrad:

Det har du rätt i, det som har inte ändrat sig är hästens magsmaltning.
Az

Nej, den lär inte ha ändrat sig så mycket de sista hundra åren. Däremot har kunskapen om och förståelsen aw matsmältningen ökat och wissa råd som tidigare war sanningar har förkastats.

Tror säkert att dagens hästar, många aw dem, skulle stå sig ba på 7 kg hö och 3 kg hawre förutsatt att de jobbade så mkt som de hästar du pratar om gjorde. Men wi är ju knappast i närheten aw timmerkörning med dagens hobbyhästar. Man har wäl också omwärderat hästens tuggbehow, jag tror äwen att den biten kan se annorlunda ut om man jämför en timmerhäst men en sporthäst i en rasthage på en modern spotanläggning. Jag förmodar att timmerhästen tuggade i sig några strån eller kanske en granruska när den wäntade på att timret skulle lastas, t e? Den typen aw hästhållning (med wissa undantag) war säkert på många sätt hästwänligare än dagens.

Sedan är det ju också så att aweln har förändrat förutsättningarna radikalt. Dagens halwblod (sw warmblodiga hästen, alltså) är ju idag betydligt med fullblod än för 20 år sedan. På gott och ont, förstås.

19 eller 25, som referens duger den inte. Om man ska wara Susan-petig...;)

Det som skriws är wäl annars korrekt, det hon nämner är ju just att felaktig utfodring med lättlösliga proteinfodermedel kan leda till diarré. Och det stämmer förstås. Sedan räknas inte lusern dit, bara.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·
Hästvård Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden? Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka