Lucernpellets orsak till kolik?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ökenvind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 17 808
Sv: Lucernpellets orsak till kolik?

Hur kan du dra slutsatsen att det är proteinförgiftning?

Jag har gett soja i flera år till mina stora hästar helt utan problem.

Det ena motsäger det andra eller hur. Det gpr inte att komma med ett sådant påstående då det kan bero på så mkt annat.
Det kan tex bero på att foderstaten varit fel tidigare, det har jag sett.

det var i form av soja och ett av fallen fick endast en halv dl. Det räckte..

Soja kan hästar reagera på, exempelvis potatisprotein eller krafft protein är andra fodermedel med högt smrp och som häst har lätt för att smälta och ta upp på ett bra sätt.

Proteinförgiftning, nej. Felbalans i foderstaten, ja förmodligen.

Jag tror att de kan reagera på det om man introducerar det för snabbt eller om ngt annat är fel.

Jag vet att jag försökte att ge soja till storhästarna för några år sedan. Det gick inte - travaren reagerade direkt med svullna ben. Men det var på den tiden när jag inte visste ngt alls om utfodring om hästar egentligen. Nu vet jag ner och jag har inte haft några problem alls med att ge soja.
Det är ett bra foder för hästar. Det är lättsmält och har ett lågt GI värde så det är bra även för fånghästen. Hon äter det utan problem och får 3,5 dl om dagen uppdelat på tre ggr.

Nä, skulle kanske inte du heller tycka om någon bytte ut en del av din mat till broccoli istället för sega råttor.;)

hahaha..jo faktiskt. Gillar broccoli bättre än sega råttor.:D

Vill återigen bara säga att jag fodrar mina hästar med TORRA lusernpellets, har gått bra hitills och jag kommer att fortsätta att göra det tills jag blir övertygad om annat. De som berättar om foderstrupsförstoppning säger ju att deras hästar fått det "trots" att de blött det först!! Mitt hö har alldeles för lite smältbart protein för att det ska räcka till en bra foderstat för hästarna, lusernet är nödvändigt.

Det gjorde vi också fram tills 1997, då min valack satte tvärstopp i halsen. Han var mkt nära döden, då det satt väldigt fast. Då snackar vi cement..ger det inte ens som godis.

-Kl-
Har en biffig 27 årig travar valack som bara tuggar bussar av hö som hösilage. Han äter 10 kg uppblött (läs: soppa) lusern om dagen. Utan det skulle han inte vara så fin i hull & muskler som han är idag.

Senast ändrad:

detta var många år sedan och då "fanns" det inga andra foder med mycket protein.
Lusernet var inte lanserat då..inte i samma utsträckning som idag iaf.

Bete gick de inte på då det var högpresterande, tävlande hästar

jag skrev att jag hört uttrycket proteinförgiftning. det var många som sa att det inte fanns något sådant uttryck.

För många år sedan sade man att hästar som fick dessa symptom hade proteinförgiftning.

proteinförgiftning har jag hört. Gammalt utryck kanske?

Hästar som fått för mycket protein har blivit galliga och fått ben som telefonstolpar. Nässelutslag och skorvor bla.

Jag var på en foder föreläsning i onsdags (18 nov) och då pratade vi just om svullna ben och gallor i samband med protein. Agronomen som höll i föreläsningen påstod att det är "fel" sorts protein (alltså det protein som hästen har svårare att ta upp i systemet), som utlöser svullnader i benen. Det lättsmälta proteinet Lysin påverkar inte på något vis hästen negativt. Men jag vet inte om han hade rätt eller fel. Jag har aldrig fått svullna ben på någon av mina hästar pga protein överskott, fast jag försöker att hålla mig så nära behovet som möjligt så det kan vara svaret. Men jag vet andra som fått det.
så svullna ben och gallor kan komma från proteinöverskott som det verkar....

delwis kl

Det senaste jag hörde war att proteinförgiftning och poteinknölar war förlegat. Naturligtwis förekommer fortfarande symptomen, men orsaken är inte en generell öwerkänslighet mot potein. Istället diskuterades öwerkänslighet mot enskilda ämnen i fodret som wid wilken foderallergi/intolerans som helst.

Hundar är ofta allergiska mot kycklingprotein - fine, då ger wi en annan poteinkälla istället.

Människor mer laktosintolerans måste ju inte direkt lewa på kolhydrater och fett allena - de kan äta alla andra proteiner utom just laktos.

Om man fodrar med sjukt mkt lättlösligt protein, alltså wida öwerstiger rekommendationerna, kan man få problem med matsmältningen. Följden kan bli en öwerwä[ks]t aw fel sorts bakterier i tarmen, ofta klostridier = samma man är rädd för wid tetracyklinbehandling mm. Men då pratar wi om öwerutfodring och symptomen blir mer dramatiska än lite gallor och knottror!

Om ett protein är lättsmält eller inte beror väl på i vilken förpackning det landar i i tunntarmen?
När det gäller aminosyrorna så handlar det ju om ett ev proteinöverskott. Det borde kunna bli så även med lysin fast det verkar mindre troligt. Men kan ett proteinöverskott ge gallor?

Jag bara hojd handen och sa att med svensk hö (som vi fick mycket av i år) då skulla din stall kompis har slåpet kolik och en vetrinär räkning.

Det mesta hö som finns och som är bra innehåller klöver.
Klöver är också en baljväxt, precis som lusern.

Läste du inte mitt inlägg och länken till bilder och beskrivning?
Det är ju ganska så hopplöst att argumentera med någon som inte läser vad man skriver och den fakta som man länkar till.

Lusern är en baljväxt som är släkt med klöver.
Och det är Lusern-halmen som man gör hästfoder av.
Fröerna gör man människomat av när man groddar dem till alfalfa-groddar.

Jag vet ingen häst som fått forstoppnings kolik av lucernpellets. Däremot hade jag själv en häst på Helsingborgs djurklinik i fyra dagar för just förstoppningskolik, som DV inte lyckats lösa hemma (1998). Den veterinär som hade hand om henne på kliniken "misstänkte" förstoppning pga mitt pelleterade kraftfoder, som jag fodrade med vid det tillfället. Det var en misstanke efter eliminering av sand och mask som dom trodde var orsaken. Det fans inga bevis för att det var det pelleterade fodret som var orsaken till förstoppningen, men jag slutade med pellets och gick över på havre, vetekli och betfor för att vara på säkra sidan. Det återkom aldrig igen till min stora glädje:)

Jag förstår att man väljer att fodra med lucernpellets eftersom att den är billigare än hacket. Men jag förstår inte att man väljer att ge hästen gröt när det finns strå?? Vill man inte främja tuggandet hos hästen?? En undran bara.....:confused:

Om ett protein är lättsmält eller inte beror väl på i vilken förpackning det landar i i tunntarmen?
När det gäller aminosyrorna så handlar det ju om ett ev proteinöverskott. Det borde kunna bli så även med lysin fast det verkar mindre troligt. Men kan ett proteinöverskott ge gallor?

Som jag har förstått det hela, kan tydligen proteinöverskott ge gallor och svullna ben. Men jag vet inte, då jag själv aldrig har haft det på någon av mina egna hästar... Jag antar att om man ger väldigt mycket protein i överskott (mycket över normalbehovet) så kan det säkert ge gallor/svullnader, men det är återigen bara en gissning från min sida. Däremot säger väl den senaste forskningen att proteinöverskott förvandlas till energi och då kan det ju inte stämma att proteinöverskott ger gallor/svullna ben:confused:

Eller??? Någon som vet svaret? För nu förvirrade jag till det för mig själv *fniss*

Proteinöwerskott kissas ut eller omwandlas till energi.

Som sagt - om det kommer ner ett rejält lass lättlösligt protein (fr kraftfoder) kan man slå ut hästens normala tarmflora. Detta kan man också göra genom att ge för mkt hawre, så det är inte unikt.

Negatiwa foderreaktioner kan ge gallor. Men jag tror inte att det beror på proteinöwerskott. Hur skulle de gå till? Proteinerna lagras i ledwätskan och så dras wätska in osmotiskt!?!?

Jag antar att det inte är särskilt troligt med att kväveöverskottet skulle kunna ge gallor? Men jag är inte så bra på fysiologi. Det verkar bara lite väl långsökt på ngt sätt.

Jag förstår att man väljer att fodra med lucernpellets eftersom att den är billigare än hacket. Men jag förstår inte att man väljer att ge hästen gröt när det finns strå?? Vill man inte främja tuggandet hos hästen?? En undran bara.....:confused:

Många hästar tycker inte om hacket av någon anledning. Där är en anledning att ge just gröt istället.

Vill man inte främja tuggandet hos hästen??

Den kan tugga på halm i den mån den behöver tugga.
Mina hästar har fri tillgång på halm hela vintern.
Dels så är prisskillnaden för stor, dels så är det stickigt och trist.
Och dels så gav jag det åt en häst som inte kunde tugga.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 083
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 787
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 381
Senast: krambanan
·
Hästvård Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden? Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka