Lucernpellets orsak till kolik?

Sv: Lucernpellets orsak till kolik?

19 eller 25, som referens duger den inte.

Frågan är väl också hur aktuell den är i dag.
Nina själv kanske är aktuellare om hon gjorde allvar av att läsa till Husdjursagronom som hon planerade.

Ärligt - det har kommit en hel del nya rön hur det "verkligen" fungerar sedan 2003.

Det är inte många hästar som används till arbete nuförtiden, tyvärr. 12h arbete i skogen är mycket, att energibehovet inte täcks upp med enbart hö är inte så konstigt.Det är väl inte fel att ge t ex havre då. Men tråden handlade om lucern, som ju faktiskt är grovfoder och skonsamt mot kroppen. Problemet idag är att en del fritidshästar utfodras som om de är hårt arbetande eller elittävlande hästar, med alldeles för mycket kraftfoder. För mycket kraftfoder, oavsett om det är havre, korn, musli etc, kan orsaka allvarliga rubbningar i magtarmkanalen, fr a feljäsning. Därför förstår jag faktiskt inte varför du är så negativ i tråden? I sydeuropa har lucern använts under lång tid som grovfoder till häst. Även av "gamla efrarna horsemen" som aldrig sett en fodertabell in real life. I t ex sydfrankrike arbetas hästar till viss del i jordbruket, vallning etc.

Nej, den lär inte ha ändrat sig så mycket de sista hundra åren. Däremot har kunskapen om och förståelsen aw matsmältningen ökat och wissa råd som tidigare war sanningar har förkastats.

Tror säkert att dagens hästar, många aw dem, skulle stå sig ba på 7 kg hö och 3 kg hawre förutsatt att de jobbade så mkt som de hästar du pratar om gjorde. Men wi är ju knappast i närheten aw timmerkörning med dagens hobbyhästar. Man har wäl också omwärderat hästens tuggbehow, jag tror äwen att den biten kan se annorlunda ut om man jämför en timmerhäst men en sporthäst i en rasthage på en modern spotanläggning. Jag förmodar att timmerhästen tuggade i sig några strån eller kanske en granruska när den wäntade på att timret skulle lastas, t e? Den typen aw hästhållning (med wissa undantag) war säkert på många sätt hästwänligare än dagens.

Sedan är det ju också så att aweln har förändrat förutsättningarna radikalt. Dagens halwblod (sw warmblodiga hästen, alltså) är ju idag betydligt med fullblod än för 20 år sedan. På gott och ont, förstås.

Javisst kundskapen gå främåt, men vi för komma ihåg att dagens kundskap är bygg på gammle erfarenhet.

Dagens häster har mer tugg behov an gårdagens! sysloshet? att bara stå med inget att göra = olatt, krubbbittning, vävning etc.

Lucernpellets, som slaget gräs klasses det som energi rik Grovfoder med hög protein. Som finn hacket pellets som måste blottes, då närmar vi oss kraftfoder igenom att protein loses upp valdig fort, det med allt annat kraftforder man lägga på-----risk for tarmrubning.

Aveln som du sager har ett hand i spelet, men det kan vara rätt lång att ta upp nu.
Az

Dagens häster har mer tugg behov an gårdagens! sysloshet? att bara stå med inget att göra = olatt, krubbbittning, vävning etc.

Lucernpellets, som slaget gräs klasses det som energi rik Grovfoder med hög protein. Som finn hacket pellets som måste blottes, då närmar vi oss kraftfoder igenom att protein loses upp valdig fort, det med allt annat kraftforder man lägga på-----risk for tarmrubning.

Aveln som du sager har ett hand i spelet, men det kan vara rätt lång att ta upp nu.
Az

Jag har förstått det som att gårdagens hästar fick arbeta ganska mkt och därför inte hann/orkade äta tillräckligt med grovfoder. Man kanske också ska fundera på vilka värden ett hö hade förr i tiden?

Lusernpellets är en baljväxt och inte ett gräs. Grovfoder är ett foder som innehåller en viss minsta mängd fibrer. Om man tar med hela växten så blir det (oftast?) enligt denna definition ett grovfoder. Sedan håller jag inte alls med dig om att lusern är energirikt. Var har du fått det ifrån? 8 MJ per kg. Är det vanligt att vallfoder av gräsblandningar innehåller mindre än så? Inte enligt de analyser som jag har sett.

Att proteinerna är lättlösliga betyder att de inte är inbäddade i fibrer och att de därför lätt kan spjälkas av tunntarmens enzymer. Om man ger massor av dessa och de rinner vidare till grovtarmen gynnar detta fel sorts bakterier och det blri som ngn annan (TE?) har skrivit tidigare i tråden.

Men detta handlar alltså om löslighet på kemisk nivå eller molekylnivå eller vad man ska kalla det för. Det har ingenting att göra med att lusernpellets löser sig lätt i vatten. proteinerna sitter fast i fibrerna ändå. Och är lika svåråtkomliga för de "elaka" bakterierna som de är i ett annat grovfoder.

Det är inte många hästar som används till arbete nuförtiden, tyvärr. 12h arbete i skogen är mycket, att energibehovet inte täcks upp med enbart hö är inte så konstigt.Det är väl inte fel att ge t ex havre då. Men tråden handlade om lucern, som ju faktiskt är grovfoder och skonsamt mot kroppen. Problemet idag är att en del fritidshästar utfodras som om de är hårt arbetande eller elittävlande hästar, med alldeles för mycket kraftfoder. För mycket kraftfoder, oavsett om det är havre, korn, musli etc, kan orsaka allvarliga rubbningar i magtarmkanalen, fr a feljäsning. Därför förstår jag faktiskt inte varför du är så negativ i tråden? I sydeuropa har lucern använts under lång tid som grovfoder till häst. Även av "gamla efrarna horsemen" som aldrig sett en fodertabell in real life. I t ex sydfrankrike arbetas hästar till viss del i jordbruket, vallning etc.

En del har jag svaret på.
Negitive? bekymrad över alla sjuka häster här på Hästvård siden!
Det har var din tråd, lucern-kolik-vetrinär och en annans häst!
Jag bara hojd handen och sa att med svensk hö (som vi fick mycket av i år) då skulla din stall kompis har slåpet kolik och en vetrinär räkning.
lucern är igen biliga alternativ för grovfoder.
Az

PS: vissa som aldrig hört talas om Proteinförgiftning, så en handvisning till andra som vet vad den är.

Jag har förstått det som att gårdagens hästar fick arbeta ganska mkt och därför inte hann/orkade äta tillräckligt med grovfoder. Man kanske också ska fundera på vilka värden ett hö hade förr i tiden?

Lusernpellets är en baljväxt och inte ett gräs. Grovfoder är ett foder som innehåller en viss minsta mängd fibrer. Om man tar med hela växten så blir det (oftast?) enligt denna definition ett grovfoder. Sedan håller jag inte alls med dig om att lusern är energirikt. Var har du fått det ifrån? 8 MJ per kg. Är det vanligt att vallfoder av gräsblandningar innehåller mindre än så? Inte enligt de analyser som jag har sett.

Att proteinerna är lättlösliga betyder att de inte är inbäddade i fibrer och att de därför lätt kan spjälkas av tunntarmens enzymer. Om man ger massor av dessa och de rinner vidare till grovtarmen gynnar detta fel sorts bakterier och det blri som ngn annan (TE?) har skrivit tidigare i tråden.

Men detta handlar alltså om löslighet på kemisk nivå eller molekylnivå eller vad man ska kalla det för. Det har ingenting att göra med att lusernpellets löser sig lätt i vatten. proteinerna sitter fast i fibrerna ändå. Och är lika svåråtkomliga för de "elaka" bakterierna som de är i ett annat grovfoder.

???? Lucern är iget gräs??????
Aha
Az

En del har jag svaret på.
Negitive? bekymrad över alla sjuka häster här på Hästvård siden!
Det har var din tråd, lucern-kolik-vetrinär och en annans häst!
Jag bara hojd handen och sa att med svensk hö (som vi fick mycket av i år) då skulla din stall kompis har slåpet kolik och en vetrinär räkning.
Az

PS: vissa som aldrig hört talas om Proteinförgiftning, så en handvisning till andra som vet vad den är.

Svenskt hö i år är till mycket stor del proteinfattigt. Självklart står ingen (utom jag i viss mån, annan story) och lägger på lucern när det inte behövs. Utan det är de stackarna som fått proteinfattigt hö.

Och vad har du för belägg hon skulle sluppit kolik och veträkning?

Sen undrar jag hur du då ser på det 'svenska grovfoder' som har extremt höga proteinvärden. Att inte de hästar som äter det faller döda ner i den sk proteinförgiftning du yrar om? För att inte tala om alla stackars betesgående hästar, att inte de dör på löpande band i proteinförgiftning.

Proteinförgifting är ett populärt uttryck för olika störningar som är, eller anses vara, kopplade till högt proteinintag. Existerar inte som veterinärt begrepp. På humansidan talar man däremot om proteinförgiftning när folk försöker leva på rent protein så att levern inte fixar att deaminera allt.
PL

Senast ändrad:

God vad du har hängt dig upp i proten! har du aldrig hort talas om Proten Förgiftning!

Nä, det har i varje fall jag missat. Berätta gärna mer.

Om du har rätt så innebär det att hela hästen är förgiftad, eftersom kroppens byggstenar är just protein.

Nej, lusern ska inte ersätta bulkfoder som hö/ensliage/halm/gräs.
Men som komplement till grovfodret är det ett ytterst skonsamt fodermedel.

Det är som Tant Ester säger: Lösligheten har ingenting att göra med hur finfördelat fodret är. Det är nere på molekylnivå man tittar.
En sockerbit blir ju lika lättsmält om jag sväljer den hel, på samma sätt som sand inte är smältbart även om den är finmald.

KL
Jag fick hjälp med att göra en foderstat åt min häst och det visade sig att hon fick för lite protein och för mycket energi. Fick ta bort 1/3 av kraftfodret och ersätta med Lusern för att få en bra balans. Jag har valt hackad lusern. Är pelletsformen bättre? Eller vad är det för skillnad förutom själva formen (och priset) Hackad känns lite mer naturlig och hon har även lärt sig tycka om det nu. (Var inte helt nöjd med att byta ut sin goa musli mot äcklig lusern..)

proteinförgiftning har jag hört. Gammalt utryck kanske?

Hästar som fått för mycket protein har blivit galliga och fått ben som telefonstolpar. Nässelutslag och skorvor bla.

proteinförgiftning har jag hört. Gammalt utryck kanske?

Hästar som fått för mycket protein har blivit galliga och fått ben som telefonstolpar. Nässelutslag och skorvor bla.

Det är nog gammalt. Jag undrar om man verkligen tror att det kan ge gallor? Har du läst ngn seriös text som påstår det eller är det bara ännu ett av alla dessa konstiga rykten som går?

Min ponny får gallor ibland jag tror snarare att det hänger ihop med kolhydraterna i fodret. men jag kan naturligtvis ha fel.

Jag har själv sett det.

Får en av mina minsta uns för mycket protein så kommer telefonstolparna och gallorna som brev på posten.

Även sett det på flertalet andra hästar. Så fort det extra proteinet kom bort försvann gallorna.

det var i form av soja och ett av fallen fick endast en halv dl. Det räckte..

Men då kan det ju varit känslighet mot soja, och inte just protein. DET existerar liksom, hästar som är känsliga mot specifika fodermedel.

Hur är hästen på bete?

Jag har mött en del sådana hästar du beskriver, som tros vara 'proteinkänsliga' eftersom de reagerat - ofta just med svullna ben och/eller nässelutslag - när ägaren behövt ge mer protein. Det har dock i samtliga fall varit just DET fodermedlet hästen reagerat på, inte proteinet i sig.

Dvs om höet haft jättelågt med protein, och äg lagt på soja eller lucern så har hästen reagerat. Men hö med högt i protein, så ingen reaktion. Ingen reaktion på bete heller. Dvs det är inte proteinet i sig, utan sojan/lucernen som gett reaktionen. Annat fodermedel som gett samma mängd protein och ingen reaktion.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·
Hästvård Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden? Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka