Lucernpellets orsak till kolik?

Sv: Lucernpellets orsak till kolik?

God vad du har hängt dig upp i proten! har du aldrig hort talas om Proten Förgiftning!
Jo, jag kan se på hästens hull, pels, hålning och öge att den må bra el dålig.
Proten har inte med saken att göra.
Az
Är du sann?
Du riskerar att underutfodra hästen med protein för att du hört talas om ngt som kallas "protenförgiftning" .
Ge gärna en förklaring på vat proteinförgiftning egentligen är!
PL

Du har inte haft ett rätt hittills! Antar att du bara är en grälsjuk, understimulerad människa som will göra dig lustig. Och ja, du lyckas! Dina inlägg är löjewäckande och lustiga. Och ganska kul att läsa!

Senast ändrad:

Jag har aldrig förståt det har med Den Perfekt Foderstat? Värja häst (och mäniskor) har ett eget ämnaomsättning (förlåt min stavning) och foder är ett fräsk varor som bli samra med tiden.
Jag har lärt mig att regalbundet avmaskning, ett bra grund foder och ett kraftfoder vid behov har räk gott o val.
Har aldrig en sjuk häst.
Az

Regelbunden avmaskning är INTE bra eftersom det bidrar till att maskarna blir resistenta. Man skall aldrig maska bara för att maska. *suck*

Den sista DV som jag råkade på tyckte att mina 50 EPG var värt att maskas för:crazy:
Den hade 100 innan sommaren.

Är du sann?
Du riskerar att underutfodra hästen med protein för att du hört talas om ngt som kallas "protenförgiftning" .
Ge gärna en förklaring på vat proteinförgiftning egentligen är!
PL

Protienförgiftning, kan ger hud uttslag, kolik, fång. mer an hört talas om, jag har sett proteinförgiftning, och en hel del annat.
Az

Du har inte haft ett rätt hittills! Antar att du bara är en grälsjuk, understimulerad människa som will göra dig lustig. Och ja, du lyckas! Dina inlägg är löjewäckande och lustiga. Och ganska kul att läsa!

Aha, så man är grälsjuk om man vill påpeka att era foderstat o sjuka häster kan har ett samband?
Jag tro jag gå och prata med hästerna.
Az

Protienförgiftning, kan ger hud uttslag, kolik, fång. mer an hört talas om, jag har sett proteinförgiftning, och en hel del annat.
Az

Skitprat. Fång, t e , har inte något samband med fång. Wad bra att du är här och blir uppdaterad på wad som hänt inom forskningen de senaste 10 åren! Kolik beror ytterst sällan på proteinöwerskott och wad gäller hudutslag så är "proteinknölar" förlegat.

Legat i dwala, kanske? :D

Jag har liksom flera andra svårt att tro att det blir "cement i tarmen".

Jag ger min ponny lucern varje dag, inte så mycket men jag är ändå noga med att alltid blöta upp det just in case han skulle få för sig att äta för fort och riskera foderstrupsförstoppning.

KL Anmälningsfall, häst 30+ mkt dåligt hull allmäntillstånd ok "tuggytan" på kindtänderna helt blank.
Ny foderstat från mig baserad på lucernpellets, gick upp 40 kg på 2 månader, mådde helt ok.
PL

Får man fråga hur mycket lusernpellets som var i foderstaten.

bara nyfiken..då min gamle shettis i stort sett livnärde sig på detta sina sista år (nästan inga tänder kvar)

Men är fortfarande lite skeptisk till pelleterade foder i allmänhet.
Min skepsism är nog mest grundad i att jag utan problem kan fodra med havre,korn osv och ända ha en bra foderstat som blir billigare.

Vill återigen bara säga att jag fodrar mina hästar med TORRA lusernpellets, har gått bra hitills och jag kommer att fortsätta att göra det tills jag blir övertygad om annat. De som berättar om foderstrupsförstoppning säger ju att deras hästar fått det "trots" att de blött det först!! Mitt hö har alldeles för lite smältbart protein för att det ska räcka till en bra foderstat för hästarna, lusernet är nödvändigt.

Jag gjorde det tidigare o det gick bra i många år men jag är inte dummare än att jag tar åt mig av seriösa varningar o egna erfarenheter av svårlossade foderstrupsförstoppningar med lucernpellets.
PL

Tack.

rent teoretisk, skulle man kunna byta ut en hel foderstat mot bara lusern?
Inget annat grovfoder inräknat.

menar alltså utan att magen tar stryk på hästen då...

Hittade i en av hans gamla trådar från -08 om utfodring av fullblod, att han (Arizona) fodrar sina hästar utifrån KARL den IX (levde på 1600-talet), recept. Ganska likt det som Arizonas bok om hästar och foder från -76, rekommenderar. Mycket havre blir det...:angel:

Skitprat. Fång, t e , har inte något samband med fång. Wad bra att du är här och blir uppdaterad på wad som hänt inom forskningen de senaste 10 åren! Kolik beror ytterst sällan på proteinöwerskott och wad gäller hudutslag så är "proteinknölar" förlegat.

Legat i dwala, kanske? :D

Här har du och dina kompiser lite läsning:
Få inte främ websiten men gå till yahoo.se sök proteinförgiftning och ner till
Ninas Fodersida

Jo jag prata med mina häster, nej non svar har jag inte fått en,
but they make more sense than what I´v been reading here,
Az

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·
Hästvård Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden? Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka