Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många gånger räcker inte värdena i höt till och man måste tillföra tex. luzern
Vatten, finns väl ingen här som inte ger sin häst vatten?
Saltsten, studier visar att hästen får i sig alldelles för lite salt genom sten.
Havre, många sporthästar klarar inte av havre.
Nu fick du kanske svar på varför inte all håller sig till dina gamla berpövade metoder!
Att folk kan inte hålla sig till det gammle beproved:
Hö
Vätten
Slicksten
Havre vid behov.
Az
Lusern som är en baljväxt tillhör just den typ av foder som hästen är skapad för.Hästens digestive systom har inte andret sig sen naturen sa att dom skulla vara Gräs Äter.
Just lusern är ett mycket prisvärt foder för det som man får.Men för alldel, pumpa in allt ni örka, då kan ni sto där med tomma bank konto och sjuka häster.
Cement i tarmen-påståendet är populärt, det brukar skifta vad som påstås skapa det, men det är alltid pellets, och man skyller bindemedlet för det. Haken är att de allra flesta pellets har melass som bindemedel, och det blir ingen cement av melass. Många har en kompis vars kusins pojkväns granne hade en häst som fick kolik och man blev tvungen att buköppna så var det som en stor cementklump i magen, på grund av [sätt in valfritt produktmärke/produktnamn]pellets.
Jag har hitills inte hittat en enda veterinär i verkliga livet som sett dessa 'cementklumpar'. (Däremot om en häst föräter sig på ngt, spceciellt något som har stor benägenhet att svälla vid kontakt med vatten, kan ju dte ge kolik, och även en 'stor klump' i magen.)
då måste jag tyvärr slå hål på din myt och kontra med att säga att den största producenten av pelleterat foder, tillochmed har en liten finstilt klausul med i sina foder rekommendationer ang. att blöta pelletsarna med mycket vatten, just pga att det kan klumpa sig som cement, och främst orsaka foderstrupsförstoppning, vilket sker OFTA med detta fodermedel, och som jag själv bevittnat otaliga gånger just ang. deras pelleterade foder - ÄVEN när det blötts, om det inte blötts rikligt.
ang. lucern uttalar jag mig dock inte då jag inte har ngn erfarenhet av det, dock har jag fodrat med det uppblött och upplever att det luckrar sig betydligt mer än ovan nämnda pellets kraftfoder i övrigt, oavsett typ.
Lusern är ett bra fodermedel för att komplettera ett dåligt proteinwärde i growfodret. Främst för att lusern, trots sin form, tas upp som growfoder i hästens tarm, dws risken för kolhydratowerload är obefintlig.
Rekommendationera är att blöta upp med watten eftersom många glupska hästar har fått foderstrupsförstoppning aw torr pellets. En growtarmsförstoppning däremot sker ju liksom lite längre fram i systemet och där har det mesta samma konsistens.
Linfrökaka trodde jag innehöll "dåliga" proteiner? Kan wara fel, nån annan som wet?
Soja är annars ett alternatiw till lusern om proteiner kräws.
Så här års får många hästar kolik pga att de äter snusk i hagen eller för att de får i sig sunkigt watten i hagen eller för att de får i sig sand/grus när de går och dammsuger. Om och när det fryser kan wattentillgången wara ett problem. Foderbyten är alltid en risk och lusern, liksom andra foder, kan orsaka störningar i tarmen om de inte fasas in.
Så hur löser man då ett för lågt proteininnehåll? Skulle 3-4kg havre varit bättre alternativ? Många har fått hö med låg kvot i år. Risken är ju att hästen faller ur muskulärt och då kan skador, gamla eller nya, försämra hästen.
Och hur vet du hur mycket proten en visst häst behöva utan att ta ett blodprov?
Az
Men att hästar har behov att en viss mängd protein har du väl aldrig hört talas om!
PL
Jo det vet jag, dräktigheten, dia och växenda häster behöver mer proten.
En god horseman kan se att hästen har gott hul och är valmån.
Az