Lucernpellets orsak till kolik?

Sv: Lucernpellets orsak till kolik?

Ja, det var ett bra generellt tips du gav.:D

just nu skiner solen så jag ser inte riktigt skärmen om jag ska vara ärlig. Därav kan jag ha missat KL och liknande...

Det går troll i allting. Jag har fått lära mig för många år sedan att mineraler lägger sig som cement i magen. Dessa minelraler som är som grus i konsistensen. Vill man tro att det är så så kan man ju göra det. Lusern är ett grovfoder och hästen har lättare att bryta ner grovfoder än kraftfoder. Det finns massor av orsaker till att en häst får kolik, jag väljer att tro att lusern inte är boven i dramat. Använder detta till alla mina hästar inklusiver de små fölungarna, utan lusernet hade jag inte kunnat få ihop en proteintillräcklig foderstat.

Många gånger räcker inte värdena i höt till och man måste tillföra tex. luzern

Vatten, finns väl ingen här som inte ger sin häst vatten?

Saltsten, studier visar att hästen får i sig alldelles för lite salt genom sten.

Havre, många sporthästar klarar inte av havre.

Nu fick du kanske svar på varför inte all håller sig till dina gamla berpövade metoder!

Aha, så ni pumpa i en massa ko foder, betför, protien pelets, mineral o orter, vit lök och alla måjliga Sweet Feed och undra varför hästen är sjuk? och vetrinären vet inte vilket ende h-n ska börja med? här hästen alergi chock! förgiftet el bara overjöd?
Hästens digestive systom har inte andret sig sen naturen sa att dom skulla vara Gräs Äter.
Men för alldel, pumpa in allt ni örka, då kan ni sto där med tomma bank konto och sjuka häster.
Az

Att folk kan inte hålla sig till det gammle beproved:

Vätten
Slicksten
Havre vid behov.
Az

Därför att det kan vara svårt att få ihop tillräckligt med protein och spannmål som havre och korn inte är riktigt det bästa fodret för hästar.
Lusern som är ett grovfoder är bättre för hästar då hästen är en grovfoderomvandlare.

Hästens digestive systom har inte andret sig sen naturen sa att dom skulla vara Gräs Äter.
Lusern som är en baljväxt tillhör just den typ av foder som hästen är skapad för.
Det är inte fröerna som hästarna får utan lusernhalmen i pelletsform.

Information med bra bilder.
http://www.rolv.no/bilder/galleri/medplant/medi_sat.htm

Men för alldel, pumpa in allt ni örka, då kan ni sto där med tomma bank konto och sjuka häster.
Just lusern är ett mycket prisvärt foder för det som man får.
Endast soja kan konkurrera prismässigt när man behöver ett bra proteintillskott.

Svarar alla, gäller inte min häst men jag föreslog ägaren att lägga till lucern för att få upp proteinmängden i foderstaten. Hästen får betfor, mineral och hösilage också. Jag har lärt mig på foderkurs att det är det skonsammaste sättet om inte grovfoder med högre kvot går att få tag i. Pellets är billigare än hackad strålucern, har oftast använt pellets av den anledningen men blötlagt dem först för att undvika foderstrupsförstoppning.

Kände mig ganska dum när jag fick höra vad veterinären sagt, hans ord väger ju tyngre än mitt för ägarens del. Som någon av er skrev, så har jag även lärt mig att hästar med dåliga tänder kan livnära sig på uppblött lucernpellets om de inte förmår tugga hö i tillräcklig mängd.

Så hur löser man då ett för lågt proteininnehåll? Skulle 3-4kg havre varit bättre alternativ? Många har fått hö med låg kvot i år. Risken är ju att hästen faller ur muskulärt och då kan skador, gamla eller nya, försämra hästen.

Som andra skrev så är lusern bäst eftersom det är ett grovfoder...om hästen nu enligt vet fått kolik av lusernpellets så är det nog inte lusernet som är problemet utan det kan vara så att problemet sitter i att det er pelleterat.
Det är inte så ovanligt att hästar kan få problem av för mycket pelleterat foder.
Jag skulle nog isf rekommendera ägaren att då byta ut det mot lusern hack, alternativt linfrökaka som är väldigt bra för magen och än mer proteinrikt.

Om hästen får mängder med grovfoder så kan det kanske vara bättre med linfrökaka. Mindre mängd ger mer protein, det utsöndrar dessutom något som lägger sig som en extra slemhinna och skyddar på så sätt hela gastronomin. Minskar risken för både foderstrupsförstoppning, kolik samt andra gastronomiska problem.Dessutom blir pälsen glansig och fin och hästar som är svåra att hålla i hull lägger på sig.

Tack för råden! Jag tror att min trovärdighet avseende foder är ganska låg för tillfället efter vad veterinären sagt, så jag avstår nog från att råda henne mer. Framförallt ville jag veta hur ni andra resonerade kring uttalandet och era erfarenheter.

Nu har vi fri tillgång på grovfoder till våra dygnet runt. Men eftersom vi precis som många andra i år, behöver komplettera för att få upp tillräckligt med protein så ger vi vissa lucernpellets och andra soja. Allt efter hur mycket individen orkar äta men även finner smakligast. Sedan har vi någon som inte tål soja...

Gira :banana:

Cement i tarmen-påståendet är populärt, det brukar skifta vad som påstås skapa det, men det är alltid pellets, och man skyller bindemedlet för det. Haken är att de allra flesta pellets har melass som bindemedel, och det blir ingen cement av melass. Många har en kompis vars kusins pojkväns granne hade en häst som fick kolik och man blev tvungen att buköppna så var det som en stor cementklump i magen, på grund av [sätt in valfritt produktmärke/produktnamn]pellets.

Jag har hitills inte hittat en enda veterinär i verkliga livet som sett dessa 'cementklumpar'. (Däremot om en häst föräter sig på ngt, spceciellt något som har stor benägenhet att svälla vid kontakt med vatten, kan ju dte ge kolik, och även en 'stor klump' i magen.)

då måste jag tyvärr slå hål på din myt och kontra med att säga att den största producenten av pelleterat foder, tillochmed har en liten finstilt klausul med i sina foder rekommendationer ang. att blöta pelletsarna med mycket vatten, just pga att det kan klumpa sig som cement, och främst orsaka foderstrupsförstoppning, vilket sker OFTA med detta fodermedel, och som jag själv bevittnat otaliga gånger just ang. deras pelleterade foder - ÄVEN när det blötts, om det inte blötts rikligt.

ang. lucern uttalar jag mig dock inte då jag inte har ngn erfarenhet av det, dock har jag fodrat med det uppblött och upplever att det luckrar sig betydligt mer än ovan nämnda pellets kraftfoder i övrigt, oavsett typ.

Lusern är ett bra fodermedel för att komplettera ett dåligt proteinwärde i growfodret. Främst för att lusern, trots sin form, tas upp som growfoder i hästens tarm, dws risken för kolhydratowerload är obefintlig.

Rekommendationera är att blöta upp med watten eftersom många glupska hästar har fått foderstrupsförstoppning aw torr pellets. En growtarmsförstoppning däremot sker ju liksom lite längre fram i systemet och där har det mesta samma konsistens.

Linfrökaka trodde jag innehöll "dåliga" proteiner? Kan wara fel, nån annan som wet?

Soja är annars ett alternatiw till lusern om proteiner kräws.

Så här års får många hästar kolik pga att de äter snusk i hagen eller för att de får i sig sunkigt watten i hagen eller för att de får i sig sand/grus när de går och dammsuger. Om och när det fryser kan wattentillgången wara ett problem. Foderbyten är alltid en risk och lusern, liksom andra foder, kan orsaka störningar i tarmen om de inte fasas in.

Senast ändrad:

då måste jag tyvärr slå hål på din myt och kontra med att säga att den största producenten av pelleterat foder, tillochmed har en liten finstilt klausul med i sina foder rekommendationer ang. att blöta pelletsarna med mycket vatten, just pga att det kan klumpa sig som cement, och främst orsaka foderstrupsförstoppning, vilket sker OFTA med detta fodermedel, och som jag själv bevittnat otaliga gånger just ang. deras pelleterade foder - ÄVEN när det blötts, om det inte blötts rikligt.

ang. lucern uttalar jag mig dock inte då jag inte har ngn erfarenhet av det, dock har jag fodrat med det uppblött och upplever att det luckrar sig betydligt mer än ovan nämnda pellets kraftfoder i övrigt, oavsett typ.

Foderstrupsförstoppning ja, men de där som får kolik för att det ligger en 'klump som av cement i tarmarna' som (alltför) många har andra-, tredje- eller femtehandsuppgifter om, har jag fortfarande inte hittat ngn veterinär som sett (och de är ju de som öppnar buken). Men om hästen äter på tok för mkt pellets/överäter så borde det ju kunna ske, men då är det liksom mängden mat och torrhalten som är kruxet, inte att det är pellets.

Men blötningsrekommendationen är ju just för foderstrupsförstoppning, men det som talas om här är något helt annat, det är i magen/tarm, dvs efter matstrupen.

Lusern är ett bra fodermedel för att komplettera ett dåligt proteinwärde i growfodret. Främst för att lusern, trots sin form, tas upp som growfoder i hästens tarm, dws risken för kolhydratowerload är obefintlig.

Rekommendationera är att blöta upp med watten eftersom många glupska hästar har fått foderstrupsförstoppning aw torr pellets. En growtarmsförstoppning däremot sker ju liksom lite längre fram i systemet och där har det mesta samma konsistens.

Linfrökaka trodde jag innehöll "dåliga" proteiner? Kan wara fel, nån annan som wet?
Soja är annars ett alternatiw till lusern om proteiner kräws.

Så här års får många hästar kolik pga att de äter snusk i hagen eller för att de får i sig sunkigt watten i hagen eller för att de får i sig sand/grus när de går och dammsuger. Om och när det fryser kan wattentillgången wara ett problem. Foderbyten är alltid en risk och lusern, liksom andra foder, kan orsaka störningar i tarmen om de inte fasas in.

Ja du har rätt.

Har du stor erfarenhet av buköppningar?
Nyfiken varför du skulle veta ngt om detta.

Tant Ester: jag håller med om att logiskt nog borde det vara förbränt/nedbrutet när det når grovtarmen.

jag hoppade på "cement" illustrationen en del - för det är verkligen det det blir i strupen på hästen - och jag förstår varför det fastnar. Jag avstår från pelleterat pga detta för ÄVEN när man blöter blir det en seg deg, som lätt orsakar förstoppning, och det även på icke glupska hästar.

Så hur löser man då ett för lågt proteininnehåll? Skulle 3-4kg havre varit bättre alternativ? Många har fått hö med låg kvot i år. Risken är ju att hästen faller ur muskulärt och då kan skador, gamla eller nya, försämra hästen.

Och hur vet du hur mycket proten en visst häst behöva utan att ta ett blodprov?
Az

Men att hästar har behov att en viss mängd protein har du väl aldrig hört talas om!
PL

Jo det vet jag, dräktigheten, dia och växenda häster behöver mer proten.
En god horseman kan se att hästen har gott hul och är valmån.
Az

Jo det vet jag, dräktigheten, dia och växenda häster behöver mer proten.
En god horseman kan se att hästen har gott hul och är valmån.
Az

Ja och en bra horseman kan även se om hästen har dåligt hull och brist på protein. Utan blodprov. Det är inte alltid så enkelt, man kan inte bara ge hö med dåliga värden till en häst som rids och arbetas. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·
Hästvård Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden? Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka