Ö
Ökenvind
Sv: Lucernpellets orsak till kolik?
Jaa, hur visste du det, är du synsk också!?
Jaa, hur visste du det, är du synsk också!?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah, och hur vet du en häst på dålig hul har proten brist och inte maskäten el nåt annat fel?
Man ska Alltid ger ett god grov foder och ett gott kraftfoder när dom gå i arbete.
Az
Gaw först lusernpellets, men har nu gått öwer till annat alternatiw just för att pelletsarna ju blew som cement i krubban också, så uppblötta de nu war.
Är du synsk så att du kan se att en häst i gott hull får tillräckligt med protein?Jo det vet jag, dräktigheten, dia och växenda häster behöver mer proten.
En god horseman kan se att hästen har gott hul och är valmån.
Az
Jag har nu experimenterat.Mja, cement är kanske fel ord. Men i wår krubba blew det till en uppblött, ej flytande kaka och hästen hade problem att få upp allt eftersom han pressade ihop det warje gång han försökte ta en tugga. Det kändes lite märkligt att ge nån sorts pulwergröt, då!
Men nej, det är inte ett sämre fodermedel för det. Men jag gillar inte konsistensen, en högst personlig åsikt. Jag tror dock att den delades aw den frustrerade hästen...
Du är välkommen att försöka rida mitt ena fullblod efter att hon ätit enbart havre som kraftfoder
tI sverige avmaskar man eller eliminerar mask förekomst genom test, flera gånger årligen : )
alla här som du predikar för, är väl medvetna om grund principerna runt utfodring av häst. dock har du nog missat en del ang. senaste årtiondenas utveckling gällande ultimat fodring av häst, via anlys på grovfoder som en vägledning för övrig fodring, framför allt komplement av mineraler, vitaminer och selen, alternativt sätt att kompensera eventuella överskott av fosfor osv i foderstaten, efter hint från analys.
Ja Ja, vi gammle fossilar har mycket att lära oss.
Det vet man inte.
Men man måste börja med att se till att hästen får de näringsämnen som den behöver.
Sedan så kan man kontrollera om där finns tarmparasiter.
Efter det så är det lämpligt med en veterinär utredning om hästen inte svara på en perfekt foderstat.
Men om du inte har räknat på foderstaten så kan du ju inte veta om den är perfekt.
FEL. Var har du lärt dig att man alltid ska ge kraftfoder till en häst i arbete? Har höet bra värden som täcker behovet räcker det gott och väl med enbart hö. Man skall aldrig ge kraftfoder "Bara för att"...
Angående hullet... Eftersom jag skickar in träckprov minst två gånger per år kan jag utesluta mask när jag tittar på min häst.
Då så är det nog dags att göra det.Jag har aldrig förståt det har med Den Perfekt Foderstat?
Det varierar inte alls mycket i vilken balans där måste finnas mellan näringsämnena.Värja häst (och mäniskor) har ett eget ämnaomsättning
Det stämmer inte annat än på vitaminerna.och foder är ett fräsk varor som bli samra med tiden.
Är du synsk så att du kan se att en häst i gott hull får tillräckligt med protein?
PL
Skillnad på att lämna uppblött lusern i en krubba så den blir cement är inte detsamma som att hästen äter lusern och dess mage och tarmar processar detta till näring. Vilken sörja som helst blir till cement om man lämnar den orörd i en krubba.
Då så är det nog dags att göra det.
Det varierar inte alls mycket i vilken balans där måste finnas mellan näringsämnena.
Utan bara på att vissa behöver litet mer och andra litet mindre.
Det stämmer inte annat än på vitaminerna.
Huvudinnehållet - energi, protein och mineraler - klarar mycket lång lagring.
jag kan komma och ta en titt på din häst om du bor inte för långt borta.
Az
Nej jag skall iväg till jobbet.Du är morgen tidig, jobba du på din foderstat?
Jag fråger "Värför ger hästen Lucern, och i pellet form och risker förstoppning?