Lucernpellets orsak till kolik?

Sv: Lucernpellets orsak till kolik?

Jaa, hur visste du det, :)är du synsk också!?

Ah, och hur vet du en häst på dålig hul har proten brist och inte maskäten el nåt annat fel?
Man ska Alltid ger ett god grov foder och ett gott kraftfoder när dom gå i arbete.
Az

FEL. Var har du lärt dig att man alltid ska ge kraftfoder till en häst i arbete? Har höet bra värden som täcker behovet räcker det gott och väl med enbart hö. Man skall aldrig ge kraftfoder "Bara för att"...

Angående hullet... Eftersom jag skickar in träckprov minst två gånger per år kan jag utesluta mask när jag tittar på min häst.

Skillnad på att lämna uppblött lusern i en krubba så den blir cement är inte detsamma som att hästen äter lusern och dess mage och tarmar processar detta till näring. Vilken sörja som helst blir till cement om man lämnar den orörd i en krubba.

Min gamling kan inte äta lucern. Varken pellets eller hack. Det går bra ett tag men blir ofelbart kolik till slut. Tyvärr då det skulle ha varit perfekt för honom.

Mja, cement är kanske fel ord. Men i wår krubba blew det till en uppblött, ej flytande kaka och hästen hade problem att få upp allt eftersom han pressade ihop det warje gång han försökte ta en tugga. Det kändes lite märkligt att ge nån sorts pulwergröt, då!

Men nej, det är inte ett sämre fodermedel för det. Men jag gillar inte konsistensen, en högst personlig åsikt. Jag tror dock att den delades aw den frustrerade hästen...

Mja, cement är kanske fel ord. Men i wår krubba blew det till en uppblött, ej flytande kaka och hästen hade problem att få upp allt eftersom han pressade ihop det warje gång han försökte ta en tugga. Det kändes lite märkligt att ge nån sorts pulwergröt, då!

Men nej, det är inte ett sämre fodermedel för det. Men jag gillar inte konsistensen, en högst personlig åsikt. Jag tror dock att den delades aw den frustrerade hästen...
Jag har nu experimenterat.

Herrejäklar vad det sväller- i kontakt med vätska X10 skulle jag tro.

Nu hade jag bara Kvarnbys men:eek: inget annat foder sväller så pass förutom betfor, som då inte ges torrt eller halvuppblött.

Om hästen nu inte dricker i samband med måltiden av dessa pellets- vad händer?

Du är välkommen att försöka rida mitt ena fullblod efter att hon ätit enbart havre som kraftfoder :angel:

jag kan komma och ta en titt på din häst om du bor inte för långt borta.
Az

I sverige avmaskar man eller eliminerar mask förekomst genom test, flera gånger årligen : )

alla här som du predikar för, är väl medvetna om grund principerna runt utfodring av häst. dock har du nog missat en del ang. senaste årtiondenas utveckling gällande ultimat fodring av häst, via anlys på grovfoder som en vägledning för övrig fodring, framför allt komplement av mineraler, vitaminer och selen, alternativt sätt att kompensera eventuella överskott av fosfor osv i foderstaten, efter hint från analys.
t

Jag har svaret med fråger, hur vet du rätt behandling.
Det som jag påpeka är att det finns väldig mycket sjuka häster har inne på Hästvård siden!
Så månge foderexpert, och då kan man läsa på ett annan inlägg att det är just derras häst som är sjuk :grin:
Ja Ja, vi gammle fossilar har mycket att lära oss.
Az

Det vet man inte.
Men man måste börja med att se till att hästen får de näringsämnen som den behöver.
Sedan så kan man kontrollera om där finns tarmparasiter.
Efter det så är det lämpligt med en veterinär utredning om hästen inte svara på en perfekt foderstat.

Men om du inte har räknat på foderstaten så kan du ju inte veta om den är perfekt.

Jag har aldrig förståt det har med Den Perfekt Foderstat? Värja häst (och mäniskor) har ett eget ämnaomsättning (förlåt min stavning) och foder är ett fräsk varor som bli samra med tiden.
Jag har lärt mig att regalbundet avmaskning, ett bra grund foder och ett kraftfoder vid behov har räk gott o val.
Har aldrig en sjuk häst.
Az

FEL. Var har du lärt dig att man alltid ska ge kraftfoder till en häst i arbete? Har höet bra värden som täcker behovet räcker det gott och väl med enbart hö. Man skall aldrig ge kraftfoder "Bara för att"...

Angående hullet... Eftersom jag skickar in träckprov minst två gånger per år kan jag utesluta mask när jag tittar på min häst.

?????????????????????????????????????????????????
Az

Jag har aldrig förståt det har med Den Perfekt Foderstat?
Då så är det nog dags att göra det.

Värja häst (och mäniskor) har ett eget ämnaomsättning
Det varierar inte alls mycket i vilken balans där måste finnas mellan näringsämnena.
Utan bara på att vissa behöver litet mer och andra litet mindre.

och foder är ett fräsk varor som bli samra med tiden.
Det stämmer inte annat än på vitaminerna.
Huvudinnehållet - energi, protein och mineraler - klarar mycket lång lagring.

Är du synsk så att du kan se att en häst i gott hull får tillräckligt med protein?
PL

God vad du har hängt dig upp i proten! har du aldrig hort talas om Proten Förgiftning!
Jo, jag kan se på hästens hull, pels, hålning och öge att den må bra el dålig.
Proten har inte med saken att göra.
Az

Skillnad på att lämna uppblött lusern i en krubba så den blir cement är inte detsamma som att hästen äter lusern och dess mage och tarmar processar detta till näring. Vilken sörja som helst blir till cement om man lämnar den orörd i en krubba.

Bra sakt.
Az

Då så är det nog dags att göra det.

Det varierar inte alls mycket i vilken balans där måste finnas mellan näringsämnena.
Utan bara på att vissa behöver litet mer och andra litet mindre.

Det stämmer inte annat än på vitaminerna.
Huvudinnehållet - energi, protein och mineraler - klarar mycket lång lagring.

Du är morgen tidig, jobba du på din foderstat?
Jag gick inte in i detäjl, jag är medveten att det är vitamener som bli samra med tiden, och det är just därför man kan aldrig göra den perfekt foderstat utan att ta prov stup i ett som blir kostsam.

Vad den har siden handle om är Lucernpellets o Kolik.
Jag fråger "Värför ger hästen Lucern, och i pellet form och risker förstoppning?
Az

Du har mycket att lära om foder ser jag.

Det finns ett underforum till detta forum som heter "Foder".
Där tycker jag att din foderdiskussion här hemma.
Här en länk
http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?f=58
Du hittar det annars överst på Hästvårdssidan före trådarna.

Du behöver lära dig så mycket att det inte får plats i en tråd som denna.

Så, kan vi återgå till ämnet nu?

jag kan komma och ta en titt på din häst om du bor inte för långt borta.
Az

Det var menat som ett skämt, förlåt.

Innebörden av det var egentligen att OM jag skulle utfordra hästen med bara havre som kraftfoder, så skulle det inte fungera. Hon skulle bli alldeles för stökig, och det är ganska omöjligt att få till en bra ridning på en häst som studsar runt som ett popcorn tillbringar mer tid i luften än på marken :)

För att inte tala om att andra tvärvägrar att försöka leda en häst till och från hagen, när det känns som om man håller i en ballong i hård blåst...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·
Hästvård Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden? Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka