Lucernpellets orsak till kolik?

Sv: Lucernpellets orsak till kolik?

Har du stor erfarenhet av buköppningar?
Nyfiken varför du skulle veta ngt om detta..

Inga, men då jag i många år gett pelleterat foder av olika variant och märken, och i alla år har dessa - tillsynes skrönor - om cementklumpar i magen vid buköppning florerat, så har jag som jag skrev frågat i princip varenda veterinär jag stött på, vissa av de har opererat ett stort antal hästar för olika åkommer, inkl buköppning. Men hitills har jag ingen som stött på de där 'cementklumparna' i magen pga pellets, förutom vid kraftig förätning, av modellen 'hästen kom lös och åt ur säcken'.

För övrigt inte haft varken förstoppning i tarm eller foderstrupsförstoppning heller - med två undantag. En foderstrupsförstoppning av 4 oblötta lucernpellets ur min hand, och en grovtarmsförstoppning efter en narkos.

Sen blöter jag alltid pelletsen åt glupska hästar, pga risken för foderstrupsförstoppning, men majoriteten har ätit sina pellets (ej lucern och betfor) torra.

För övrigt inte haft varken förstoppning i tarm eller foderstrupsförstoppning heller - med två undantag. En foderstrupsförstoppning av 4 oblötta lucernpellets ur min hand, och en grovtarmsförstoppning efter en narkos.

Sen blöter jag alltid pelletsen åt glupska hästar, pga risken för foderstrupsförstoppning, men majoriteten har ätit sina pellets (ej lucern och betfor) torra.

Jag kan lova dig att det inte krävs en glupsk häst för att få foderstrupsförstoppning av pelleterat foder.
tillochmed tillverkarna skriver att det ska blötläggas, just pga den anledningen.

om du fodrat 4 pellets och fått problem så borde det säga dig detsamma, och bekräfta att pelleterat ALLTID ska blötläggas rikligt, för att vara på den säkrare sidan - vilket i min erf. inte är säkert ens då, pga degen som bildas trots allt.

Ja och en bra horseman kan även se om hästen har dåligt hull och brist på protein. Utan blodprov. Det är inte alltid så enkelt, man kan inte bara ge hö med dåliga värden till en häst som rids och arbetas. Tyvärr.

Ah, och hur vet du en häst på dålig hul har proten brist och inte maskäten el nåt annat fel?
Man ska Alltid ger ett god grov foder och ett gott kraftfoder när dom gå i arbete.
Az

Jag kan lova dig att det inte krävs en glupsk häst för att få foderstrupsförstoppning av pelleterat foder.
tillochmed tillverkarna skriver att det ska blötläggas, just pga den anledningen.

om du fodrat 4 pellets och fått problem så borde det säga dig detsamma, och bekräfta att pelleterat ALLTID ska blötläggas rikligt, för att vara på den säkrare sidan - vilket i min erf. inte är säkert ens då, pga degen som bildas trots allt.

Jag har ingenstans skrivit att de inte kan få foderstrupsförstoppning av pellets? Inte heller att de måste vara glupska för att få det?

Däremot har jag under alla år jag gett pellets till olika hästar endast haft problem av det en gång, då av 4 torra lucernpellets ur handen - det om något visar ju att de kan få det. Hästen som fick det åt både före och efter betydligt större mängder torra pellets (ej lucern) utan problem. Dock, just för att det finns en risk för foderstrupsförstoppning så blöter jag till de som är glupska och kastar i sig maten.

Jag vill inte använda min erfarenhet och bedöma säkert kontra osäkert. Ska jag göra det är det stensäkert ge torra pellets. Men jag vet nog för att inse att bara för att X hästar klarat det förträffligt, betyder det inte att det kommer vara så för nästa häst.

Men om man ska återgå till trådämnet så väntar jag fortfarande på bevis på de där cementklumparna i tarmen. Och tackar han däruppe eller vem som nu styr att jag aldrig haft problem av att ge pellets, varken torrt eller blött (utom de där 4 lucernpelletsarna, som han helt sonika satte i halsen, dvs otur)

Jag tyckte du tydligt skrev att du bara blötägger om hästen är glupsk och då undrade jag hur det resonemanget blir logiskt om du kunnat konstatera foderstrupsförstoppning av FYRA pellets i handen, enbart, till en häst. fyra pellets påverkar knappast enbart pga att hästen äter dem glupskt : )

jag köper dock Tant Esters input ang. just tarmen - att det borde inte vara sant ang. cement just där, i och med smältprocessen tills dess att det når tarmen.

dock tror jag inte det går att utesluta helt. se på hur det påverkar olika individer olika mkt ang. deras känslighet för jord/sand i tarmen osv. Fodret HAR rent etablerat, en stor klumpnings förmåga och blir deg. så rent tekniskt borde det kunna vara så att vissa individer, beroende på smältprocesser, skulle kunna ta till sig fodret sämre än andra, även vid det laget den når tarmen.

Ah, och hur vet du en häst på dålig hul har proten brist och inte maskäten el nåt annat fel?
Man ska Alltid ger ett god grov foder och ett gott kraftfoder när dom gå i arbete.
Az

I sverige avmaskar man eller eliminerar mask förekomst genom test, flera gånger årligen : )

alla här som du predikar för, är väl medvetna om grund principerna runt utfodring av häst. dock har du nog missat en del ang. senaste årtiondenas utveckling gällande ultimat fodring av häst, via anlys på grovfoder som en vägledning för övrig fodring, framför allt komplement av mineraler, vitaminer och selen, alternativt sätt att kompensera eventuella överskott av fosfor osv i foderstaten, efter hint från analys.

Jag tyckte du tydligt skrev att du bara blötägger om hästen är glupsk och då undrade jag hur det resonemanget blir logiskt om du kunnat konstatera foderstrupsförstoppning av FYRA pellets i handen, enbart, till en häst. fyra pellets påverkar knappast enbart pga att hästen äter dem glupskt : )

.

Som jag skrev, han satte i halsen. Ren otur. Sen var det klantigt av hans matte att ge melasserad, torr lucern, det sticker jag inte under stol med. Och har inte gjort om. (Omelasserad däremot har jag gett några pellets just ur handen).

Men han åt de inte glupskt nej, däremot satte han dem i halsen och fick inte loss dem, och det blev extra olyckligt när de inte bara fastnade utan svällde med.

Han åt både innan och efter torra pellets, fast inte lucern då, utan problem - och hade tidigare ätit torr lucern ur handen med. Jag vet hästar som fått foderstrupsförstoppning av hö, så man kan aldrig skydda sig mot allt. Men just för att skydda sig det som går har jag blött pellets till glupska. Icke glupsa har fått de torrt (av någon anledning så förutom de som 'ätit allt' så har nästan alla mina hästar föredragit torr mat, på gott och ont)

Han åt både innan och efter torra pellets, fast inte lucern då, utan problem - och hade tidigare ätit torr lucern ur handen med. Jag vet hästar som fått foderstrupsförstoppning av hö, så man kan aldrig skydda sig mot allt. Men just för att skydda sig det som går har jag blött pellets till glupska. Icke glupsa har fått de torrt (av någon anledning så förutom de som 'ätit allt' så har nästan alla mina hästar föredragit torr mat, på gott och ont)

Och jag upprepar då igen, som förtydligande: att eftersom foderproducenten SJÄLV i tydlig skrift på foderinstruktionerna, rekommenderar blötlagt pelleterat just för att undvika foderstrups förstoppning - inte bara till extremt glupska utan till SAMTLIGA hästar som fodras med det pelleterade, så förstår jag inte varför man envisas med att fodra torrt. det känns väldigt konstigt, vad har man att förlora på att för säkerhets skull, enligt rekommendationerna blötlägga. jag fattar det inte.

Nu släpper jag det här och tänker inte tjafsa mer, eftersom du som vanligt är envisheten själv och sällan vill ta till dig yttre synpunkter eller insikter oavsett vad det står på påsen tydligen ens. Lycka till och gör som du vill helt enkelt.

Och jag upprepar då igen, som förtydligande: att eftersom foderproducenten SJÄLV i tydlig skrift på foderinstruktionerna, rekommenderar blötlagt pelleterat just för att undvika foderstrups förstoppning - inte bara till extremt glupska utan till SAMTLIGA hästar som fodras med det pelleterade, så förstår jag inte varför man envisas med att fodra torrt. det känns väldigt konstigt, vad har man att förlora på att för säkerhets skull, enligt rekommendationerna blötlägga. jag fattar det inte.

Nu släpper jag det här och tänker inte tjafsa mer, eftersom du som vanligt är envisheten själv och sällan vill ta till dig yttre synpunkter eller insikter oavsett vad det står på påsen tydligen ens. Lycka till och gör som du vill helt enkelt.

Jag svarade på det? Jag har haft 3 decennier problemfritt med torr mat, på X hästar, och med 2 undantag har de föredragit sin mat torr. Då de enda hästar här som får kraftfoder är sådana som är svårfödda, så är det av högsta vikt att de verkligen äter sin mat med, dvs deras 'smak' spelar stor roll.

Jag har varken rekommenderat eller avrådd någon annan att ge det varken si eller så.

Sen fodras det extremt många hästar med torrt foder från den producent du åsyftar, utan problem. Det är dock ingen anledning att tycka att andra ska göra si eller så.

Vad gäller deras rekommendationer så är det så länge sen jag fodrade med deras sortiment, men jag tror fullkompligt att det står rekommendation att blötläggas, men från deras sida:

Det kan ibland vara motiverat att blötlägga allt kraftfoder inte bara KRAFFT, det kan vara så att man har lite dålig utfodringsordning, man rekommenderar alltid att utfodra hö först och låta hästarna dricka ordentligt, innan man fodrar kraftfoder. Det kan också vara så att del hästar är väldigt glupska och då kan det vara lämpligt att blöta allt kraftfoder eller/och lägga en rund sten i krubban eller lägga saltstenen ikrubban så att hästen inte kan kasta i sig fodret.

Sen kan vi vara HELT överens om att säkrast ur aspekten foderstrupsförstoppningsrisk är blötlagda pellets. Och sen gör varje djurägare som han/hon vill.

Och hur vet du hur mycket proten en visst häst behöva utan att ta ett blodprov?
Az

Det finns schabloner att gå efter.
Uträkningar av hästars behov är noga vetenskapligt kartlagt.
Man kan t.ex. använda Hippocampus program på nätet.
Vilket är SLUs forskares resultat av hästars behov.
Det finns också otaliga böcker i ämnet samt kurser på bl.a. Universitetsnivå att gå.

Sedan så får man utifrån schablonen justera så att det passar den enskilda hästen.
Man ser ju då från hur lätt den sätter muskler om man behöver öka på det proteinet eller kan minska.

Det vet man inte.
Men man måste börja med att se till att hästen får de näringsämnen som den behöver.
Sedan så kan man kontrollera om där finns tarmparasiter.
Efter det så är det lämpligt med en veterinär utredning om hästen inte svara på en perfekt foderstat.

Men om du inte har räknat på foderstaten så kan du ju inte veta om den är perfekt.

Jag avstår från pelleterat pga detta för ÄVEN när man blöter blir det en seg deg, som lätt orsakar förstoppning, och det även på icke glupska hästar.

Inte alla pellets.
Det beror på hur spannmålen är tillsatta.
Mjöl blir som klister.

Lusernpellets blir uppblött som färdigtuggat gräs.
Och jag har svårt att se att det skulle kunna bli cement-liknande i någon del av hästens matsmältningssystem.

Ja vi är överrens därmed om att det säkraste sättet är att blötlägga.

anledningen till att nämda foderbolag gått ut med rekommendationerna om än snyggt formulerat, är den stora mängden foderstrupsförstoppningsfall som fodret orsakat. så det är ett bra drag marknadsföringsmässigt, och mycket klokt av dem, att svära sig fria genom att lägga till den lilla raden, för som sagt, troligheten i och med fodrets degformaternade STORA tendens, är oerhört markant. I min egen åsikts värld är den SÅ markant att den borde vara orsak till en stor genomgång av fodrets sammansättning och en stor strävan till att förbättra denna "tendens".....

Inte Ung: om du läser nedan så ser du att jag avskriver mig påståendet gällande just Lucern - av anledning som jag även skrivit.

alexandra: ja alla hästägare gör som de själva vill. På ont och gott - tyvärr men tack och lov inte så ofta - ont, genom envist insisterande oavsett anvisningsråd från producenterna rent av.

Helt öwerens med dig om ouppblött lusernpellets och foderstrupsföstoppning. Här har wi skitwärden på hösilaget i år och jag twingas ge protein. Gaw först lusernpellets, men har nu gått öwer till annat alternatiw just för att pelletsarna ju blew som cement i krubban också, så uppblötta de nu war. Känns faktiskt lite läskigt, tycker jag!

Men som sagt, kolik tror jag inte på.

Vi har väl alla sett hur mycket pelleterat foder sväller när det bötläggs. Lucernpellets klibbar inte ihop när det är blött, men andra pellets blir ju någon slags massa. Inte nog med att risken för foderstrupsförstoppning finns, utan jag undrar vad som händer när foderpellets sväller i magen på hästen. Kan det vara så bra?
De enda pellets jag öht använder är aspbark, antingen i fodret (som alltid är blött) eller ett par stycken att knapra på, men de sväller inte mkt och är så små att de knappast fastnar (hoppas jag iaf).

Tack för dina åsikter, såg att du är veterinär. Nu mår i allafall JAG mycket bättre i magen! :)

*kl*

Det här med cement i krubban btw, vad har ni gett för fodersorter? Jag har aldrig drabbats av det, inte ens när kräsna hästar lämnat, och det legat kvar över en natt. Enda gången det varit 'hårt' har varit när det frusit, och då är det ju ursäktat.

Så börjar undra om det skiljer från 'sort till sort' eller om jag t ex har mer vatten när jag blöter?

Melassad lucern däremot går lätt att 'packa ihop' när det är blött, så att det blir pillrigt för dem att få bort från hörnen i krubban om det finns sådana (hörn alltså) men inte heller de har blivit minsta 'hårt'. Jag har dock till de där fodret blötts gett ffa krafft breed (när det hette det)/krafft pluss grön (när det hette det) samt krafft rehab.

De flesta arbetande hästar klarar sig på ENBART grovfoder om värdena är tillräckligt bra. Varför ge havre? DET är inte naturligt för en häst att äta och deras matsmältningssystem är inte anpassat för den typen av föda.Är det någon föda som orsakar störningar i magtarmkanalen så är det fr a kraftfoder. Hästar äter gräs, örter, sly, löv, bark när de lever i det fria. De knackar inte på hos närmsta bonde och ber om lite havre...

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·
Hästvård Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden? Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka