Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår ditt tänk. Valet att lägga det här under klassisk ridkonst var för tat få svar från människor som Inte anvädner det... :P Just för att de kan ge en bild på LDR som ickeanvändare inte kan ge, dvs en bild från de som är emot det.
Orsaken till att jag frågar om LDR är för att jag själv vill rida hästen låg, lång och frammåtsökande hellre än "upp, mer upp och innåt mot bringan".
Men efter lite fundering ställde jag miog själv frågan, om jag rider hästen lång och låg (och framåt), kommer det innebära att jag rider LDR!? Jag kudne inte svara på det eftersom jag inte visste var gränsen för LDR gick, eller hur den ens reds.
Egentligen vill jag ha svar från LDR-rytatre också, men från dessa kommer jag (självklart) bara att få svar som är positiva ang formen.
Efter lite fundering så är väll min egentliga fråga, den form som rids utav akademiska ryttare, där hästen går lång, låg och framåt, hur skiljer den sig från LDR!?
Och den frågan känner jag att en AR ryttare bäst kan svara på.
(ursäkta dålig stavning)
Vad döpte de om hyperflexion till?
Jag hänger inte riktigt med i ditt inlägg.
Heter det inte hyperflexion fortfarande, och att det är rollkur (utan ¨ ) som är förbjudet?
Har man döpt om det så är det ju bara omdöpt, inte ändrat?
Vad döpte de om hyperflexion till?
Jag hänger inte riktigt med i ditt inlägg.
Heter det inte hyperflexion fortfarande, och att det är rollkur (utan ¨ ) som är förbjudet?
Har man döpt om det så är det ju bara omdöpt, inte ändrat?
Jag vill ha svar från AR/barock/classisk ryttare eftersom många utav dom har stor kunskap i hur vår ridning påverkar hästen och jag vill komma bort från den invanda "engelska ridningens" banor, där väldigt många låst sig vid att hyperflexion/rollkür är ok (ofta med motiveringen "Isabell rider det så då kan dte inte vara farligt för hästen för hon vinner ju en massa tävlingar på elitnivå") och därför inte får ifrågasättas.
Så har jag uppfattat det genom att läsa alla artiklar i Ridsport i ämnet. Sen kan jag ju ha missuppfattat det förstås, men som de beskriver så är det namnet LDR so används nu istället för hyperflexion. De skriver i kriterierna att det inte får innebära någon sorts tvång för hästen bland annat. Det är tydligen upp till var och en att se hur tvingad en häst blir. Om man går in på Ridsports hemsida kan man säkert leta upp aktuella artiklar och få mera klarhet i det.
Men i verkligheten stämmer inte det. LDR och hyperflexion är 2 helt olika saker men de ena är förbjudet och därför döpte dom om det. Ungefär som man skulle döpa om LDR till lång och låg vilket det inte är.
Men hallå....! Har inte "vanliga" dressyrryttare någon aning vad som påverkar hästen menar du? Eller dom bara susar runt med indragna nosar och vinner tävlingar?
Såg du exempelvis rabladret som blev då Schmersal red rollkursliknande framridning i Skåne? Inte bara AR-folket som blir förbannade över den sortens ridning...
Plumt skrivet från dig, tycker jag.
"Vanliga" dressyrryttare (dvs engelskridande) rider sina hästar på ett annat sätt än en AR-ryttare av en anledning... Det är för att det inte ses på belastning och form på samma sätt inom de olika kategorierna. Annars skulle ridstilarna vara likadana.
Men oavsett så är det inte det som tråden handlar om utan jag undrade, vad skiljer LDR och den form som AR-ryttare rider i när de rider hästen låg framåt neråt?