Sv: Bryt&bänd ridning..?
Fulridning tycker jag inte heller är ok, däremot är det inte sååå avancerat att jobba hästen från marken lite först, för att mjuka upp honom. Enligt min erfarenhet så kommer ni bara behöva jobba honom från marken innan ridning en period, sedan kommer han muskla sig mer ändamålsenligt, och då själv lättare hitta en bra form och bärighet.
Enkelt uttryckt skulle jag jobbat honom på en ganska liten volt, kanske i grimma bara för att han ska kunna slappna av. Börja i skritt och be att han flyttar ut rumpan lite, så att det liksom blir att gå lite sidvärts. Bara några steg åt gången, beröm och vila ofta i början, så han tycker att det blir roligt. Öka sedan kravet på förflyttning, så han verkligen kliver under sig med inner bak.
Sedan kan man ta en större volt och be om samma sak i trav, bara liiiite lite först, och sedan kan man öka kraven vartefter han blir starkare.
Byt varv ofta.
Ett bra sätt att både byta varv och flytta över dem på bakdelen är att först be dem flytta ut rumpan så att nosen är in mot mig, sedan skickar jag ut honom i andra varvet genom att peka och vid behov peta till på bogen. När de fattat vad det är man vill så kan man busa till den där vändningen så att de liksom "kastar" över framdelen och därmed flyttar över all vikt till bak. Väldigt bra träning, och skojsigt att få busa lite