loveponies !! (eller annan kunnig)

MissFideli

Trådstartare
Hur nedärvs cinnamon resp fawn på "vanliga" (sorry Rallebralle) katter? Vet inte vad färgerna kallas på svenska på just Britten, men jag är nyfiken. Det finns 1 hane som har en cinnamon pappa, men var kommer färgen ifrån där? Är det en dominant färg, eller måste båda bära på den?

Hmm, jag är antagligen blind, men jag hittade inget om hur den nedärvs.

Sen vill jag veta varför man säger att en katt inte kan bära på lila? Parar jag 2 blå lilabärare så kan jag ju få lila men inte choklad. Äh jag fattar inget :confused: :crazy:

Cinnamon, dvs kanel (eller sorrel, som det heter på aby/som) är en allel på B-locus. Den sitter alltså på samma plats på genen som chokladanlaget, b, och kallas bl (med upphöjd l, men jag vet inte hur man gör det här...).

Kanel är recessivt mot både B och b, så en choklad katt kan alltså bära anlag för kanel dolt.
En fawn är en kanel med dubbla dilutionsanlag, dvs blbldd.
Bägge föräldrarna måste alltså nedärva anlaget för att katten ska kunna bli kanel. Och för att det ska bli fawn måste bägge föräldrarna dessutom nedärva dilution.

Jag visste inte ens att kanel existerade hos britter!

Okej, jag misstänker att nån av katterna är registrerade med fel färg. Tittade lite på stamtavlan och enligt den har en chokladhane och en lila hona fått en cremeavkomma, så den cremeavkomman måste ju vara en fawn och den är tillsammans med en choklad föräldrar till en cinnamon vilket ju inte heller är möjligt så därför måste cremen vara felreggad.

Cinnamon/fawn är ju inte godkänt på Britter inom Fifé och dom 2 som finns i Sverige är alltså dom 2 första riktigt säkra bärarna. Hanen är lila och honan är chokladsköldpadd.

Det är sånt där som gör att man önskar att alla som håller på med avel är insatta i genetiken. Då skulle man VETA att choklad och en lila inte kan få creme... :smirk:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 993
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31