Lösspringande hundar

Eloise

Trådstartare
En vän till mig har problem där hon bor,
en av grannarna har tre hundar, två pitbulls och en amstaff. (det finns ingen värdering i vad det är för ras, men de ser ju betydligt mer skrämmande ut än en golden)

Två av dessa är jämt lösa, de rymmer från trädgården genom att hoppa över staketet, och ger sig ut på små rövartåg.
Än så länge har inget hänt,
mer än att jag fått rädda en joggare som klättrat upp i ett träd.
I området finns massvis med hästar, motionärer, barn, får, andra hundar osv.

Och jag får lite ont i magen varje gång jag ser att de springer lösa, igen.
Hundarna är snälla, jag vet det, jag har fått ta dem i halsbandet och promenera hem med dem till ägarna ett par gånger.
Men jag tycker inte det är okej, ägaren höjer inte sitt staket, och har ingen koll om hundarna är i trädgården eller hos grannen och jagar stallkatterna.

Vad gör man? Anmäler?

Senast ändrad:
Sv: Lösspringande hundar

Prata först med grannen, fattar hon inte/struntar i det så är det dags att anmäla dom! !

Ja, polisanmäl. Ägarna brister i sitt strikta hundägaransvar, och kan bli ålagda att utföra åtgärder som ska se till att deras hundar inte kan rymma.

Ett alternativ är även att lämna in hundarna till polisen som lösspringande hundar som man inte vet vem som äger (även om man nu vet det). Då får de förvaras på ex ett hundstall och ägaren får betala för husrummet när de hämtas ut. Efter tillräckligt många gånger och betalningar så kanske ägarna själva inser att det blir lite dyrt och ser till att fixa rymningssäkra staket.

Tycker också du ska prata med grannen först innan du anmäler. Då har det getts en chans att åtgärda detta innan polisen dras in, det kan ju bli lite infekterad stämning av det.

Svarar alla.

Det är minst tio personer som talat med ägaren, och de har ju uppenbarligen inte gjort något åt problemet när hundarna är lösa igen..
Får nog bli att kontakta polisen igen nästa gång det händer.

Tycker först du ska ta ett snack med grannen innan du anmäler någonting.
Man behöver ju inte brusa upp utan bara berätta hur läget är, och att du och säkert en del andra med dig tycker det är obehagligt att hundarna springer lösa.

Svarar alla.

Det är minst tio personer som talat med ägaren, och de har ju uppenbarligen inte gjort något åt problemet när hundarna är lösa igen..
Får nog bli att kontakta polisen igen nästa gång det händer.

Tycker du ska tala om för honom att ni anmäler detta nästa gång. Efter det anmäl om det inte blir någon lösning på situationen.

Jag var med om nästan samma sak för några år sedan i en by utanför Luleå, två polarhundar lösa i flera dagar åt gången. För mig privat var det svårt att ta med min egen hanhund när jag red det är ju omöjligt att försvara sin hund mot två andra. Svåra att undvika var dom också kunde träffa på dom över en mil hemifrån. För de vilda djuren var det värre, det hittades bla döda älgkalvar som var rivna av hund.
Pratade med hundägarna men de tycktes tro att deras hundar var ute på en lite harmlös motionsrunda (bra med hundar som motionerar sig själva), fast de kom tillbaka helt färdiga och ibland även halta.

Tappade till slut tålamodet och körde in till polisen i Luleå med hundarna. Berättade som det var att ägarna hade för vana att släppa dom vind för våg flera dygn i sträck osv. Relaterade till de åtminstone två lagar som reglerar detta. Hundar ska ej löpa lösa under Mars till Aug, detta var i början på Maj!
Och de ska ej vålla skada eller olägenhet för andra. Men i alla fall i Luleå så skiter polisen i lagarna efterssom de inte kunde styrka brott. Tja uppenbart så löpte hundarna lösa utan uppsikt efterssom jag inte hade stulit dom ur deras boningshus. Och olägenhet för mig var det ju efterssom jag inte kunde motionera min hund runt byn. Dom kanske hade resonerat annorlunda om det var KAMPHUNDAR (vi har en i familjen numera) det var frågan om.

För mig så löste sig problemet när vi en kort tid senare flyttade från byn. Om det skulle hända mig igen skulle jag inte blanda in polisen utan helt enkelt skjuta dom. Då befriar man även hunden från ägare som inte tar hand om dom.

Jag är inte särskilt sugen på att koppla två lösa, främmande hundar och cykla 7 km till närmaste polis med dem. Överhuvudtaget så vill jag inte beblanda mig med andras hundar som jag inte känner.

Nästa gång de är lösa så ringer jag och anmäler jag helt enkelt det.
På samma gata finns det sammanlagt 14 barn i åldrarna 1-12, även de snällaste hundar kan göra skada.

Jag har ringt polisen om lösa hundar många gånger sen jag flyttade till Skåne, men inte en enda gång har dom kommit för att hämta upp någon hund. Inte ens den gången då jag fick stanna vid en riksväg (90) och fånga två lösa som sprang över hela vägen så kom dom, utan dom tyckte att jag skulle ta in hundarna i min bil bara. Trots att jag förklarade att jag hade 7 (!) st Amstaffar i min bil, inga lediga burar, och ingen av mina hundar gillar främmande hundar = slagsmål. Då ville dom ta en anmälan och så skulle jag släppa hundarna igen...

Ska något hända får man lämna in dom själv för det mesta, tyvärr.

Så är det säkert på de flesta ställen i Sverige. I Göteborg hade vi en jättetrevlig granne som var polis. Jag förstod på honom att polisen inte var så glada över att jaga rätt på bortsprungna hundar, de hade viktigare saker att göra. Och jag kan faktiskt förstå den inställningen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 024
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 189
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka