Lösspringande hund!! #Irriterande#

Majsen

Trådstartare
Nu hände det igen!
Finns en familj som bor nånstans i närheten av där jag bor. Vi möts lite då och då på morgonpromenaderna. Problemet är att de nästan alltid har hunden lös. Hunden försöker alltid springa fram till min hund, dom försöker inte kalla in hunden eller någonting... dom står/går ett 10-tal meter bort och bara tittar... Min hund morrar/skäller/gör utfall! Det är jag som får stampa i marken och säga ut deras hund att gå därifrån, samtidigt som jag ska försöka hålla koll på min egen i koppel! Ett flertal gånger han han kommit ändra fram, varav min hund har gjort utfall på deras och då har deras hund backat undan. Min hund väger mindre än 10kg och deras är i 30 kg klassen. Så min hund gör "tyvärr" inte så stor skada med sina utfall..

Det har även hänt att hunden kommit fram i koppel. dvs dom kortar inte kopplet på hunden vid hundmöten...

Jag har sagt åt både herrn och frun i familjen ett flertal gånger: "Kan ni koppla hunden?", "Det är inte alla som uppskattar löspringande hundar", "Min hund är osäker mot andra hundar, koppla hunden!" o.s.v.

Jag är otroligt less på detta! Vad kan jag göra för att få detta att sluta? :mad:

Sv: Lösspringande hund!! #Irriterande#

Säg till att om hunden inte flyttar på sig så kommer du "hjälpa" den. Funkar för mig :). De ägarna tycker att jag är en idiot men det är ju ömsesidigt så…. Men stannar den 10 m bort så tycker jag att du bör träna din hund istället. Det är bara om den kommer väldigt nära som jag tycker att de gör fel.

Hunden kommer alltid väldigt nära burkar vara 0,5-1m ifrån min hund innan jag får bort den... Det är ägarna som är så långt ifrån sin hund! Hunden springer alltså kors och tvärs som den vill :meh: Deras hund springer alltså mot oss när den ser oss.

Jag tränar min hund med hundmöten regelbundet, oftast går det bra. Men det uppskattas inte när de kommer så nära och dessutom så istället för att ha koncentrationen på min egen hund så måste jag ha koll så deras inte kommer ända fram till min!

Med tanke på hur många gånger jag sagt åt som så tror jag inte att "hota" med en spark skulle gör så stor skillnad...

Dog Defence Spray, sen hade jag sprayat på den andra hunden. Du måste ju försvara din.

Dog Defence Spray, sen hade jag sprayat på den andra hunden. Du måste ju försvara din.

Håller med här, hundar lär sej fort vilka människor som inte är trevliga att gå fram till. Spraya nåt otrevligt på den när det kommer i närheten! Inled med ett skrapt ord, nästa gång räcker det förmodligen att bara säga ordet.

Mvh Domino_s

Med tanke på hur många gånger jag sagt åt som så tror jag inte att "hota" med en spark skulle gör så stor skillnad...

Sparka den då? Eller utför något alternativt obehag...

Det bor en man här i närheten som alltid låter sin hund gå fram till mina. Jag har sagt till honom att ta bort sin hund, jag ljög en gång och sa att mina är aggressiva, jag har hotat hunden och satt press på den, jag håller mina nära och går en kort omväg ut i skogen när han kommer med hunden, men inget hjälper.

Så, nästa gång hunden kommer fram så kommer jag att ge den en HÅRD handflata mellan öronen. Hussen kommer att hata mig och hunden vara rädd för mig, men så hoppas jag också att jag i fortsättningen kommer att slippa vara rädd för att smitthärden till hund ska kommer fram fler ggr. Den hälsar på grannskapets alla hundar och en vaccinationsspruta har den nog aldrig sett i hela sitt liv misstänker jag.

Vågar ni sparka och slå hundar som kommer nära :crazy: vad gör ni om det triggar hunden än mer? Jag slog visserligen en hund (med min väska full med apportbockar och träningsgrejer) som skulle flyga på min mitt på apellplan en gång, men det var i stridens hetta (och jag vt inte om det hjälpte heller egentligen). Vet inte om jag skulle våga det om jag hann tänka först. Sån där spray låter bättre, då kommer nog hunden snarare av sig, det skadar ju inte heller, vilket en spark kan göra (och jag uppfattar inte hunden som aggressiv eller?).

Ytterst få hundar triggas enligt min erfarenhet. Inte ens det argaste jag stött på (en blandras som var riktigt jävla arg) stod pall efter 2 hårda sparkar när matte var långt borta. Annat kan det vara om hunden hade haft stöd av matte, såklart. Dock kände jag att det inte fanns något alternativ. Det var det eller söndertuggad hund alt att jag själv blev tuggad på om jag hade tagit i hunden. Bara ett exempel.

En hund som inte ens är i "stridsmode" skulle mest troligt bara dra sig undan efter en fysisk, snabb korrigering. Jag ser ju naturligtvis till att alltid vara mitt emellan hundarna.

Hunden jag sparar en lusing till är egentligen snäll, men jag är så jävla trött på husses brist på respekt samt att jag inte vill ha sjukdomar på mina hundar.

I ditt exempel, hur menar du att det kanske inte hjälpte? Blev det slagsmål?

Vågar ni sparka och slå hundar som kommer nära :crazy: vad gör ni om det triggar hunden än mer?

Jag gjorde faktiskt det i dag. Jag gick med min leonberger samt dotterns blandis på ca 6 kg., givetvis i koppel. Fram kommer en bulldog och en liten sak, chivavva tror jag. Bullen morrar och visar varenda tand den har, så jag sparkade iväg den. Jag tog i rätt bra så den flög en bit in i skogen. Där blev den kvar och vågade inte komma fram mer.
Vavvan var ettrig som fan, men inte aggressiv, så den försökte jag att strunta i för att låta ägaren ta den. Ägaren lyckades dock inte få tag på fanskapet på ett bra tag, men lyckades till sist. Hon hade fullt sjå att hålla ordning på ciggen som hon tydligen inte ville tappa.
Att sparken kunde trigga bullen ännu mer tänkte jag inte ens på, jag var bara inställd på att bryta anfallet innan min skulle svara. Min hund blev överfallen för ett antal år sedan och vi har haft stora problem med hundmöten efter det. I dag stod han helt lugnt och väntade på att jag skulle reda upp det hela, så jag tror han är botad.:love:

Nej, men den rörde inte en min och husse fick fatt på den strax efteråt. Sedan hände samma sak under platsen på tävlingen dagen efter ... Men då var som tur var inte min hund med.

Ta me dig sällskap nästa gång och ett extra koppel, när den lösa hunden kommer framspringandes så låt sällskapet koppla hunden och gå därifrån eller ring polisen om att ni hittat en bortsprungen hund ;) Det har jag gjort en gång när jag blev less på en hund som ALLTID var lös, mitt i byn och ägarna ett 10 tal meter efter hunden, oftast gick och kollade nere i mobilen... Hade dåvarande pojkvännen med mig och kopplade hunden och gick iväg, bodde nära polisstationen så gick dit och lämnade hunden, sa att vi hittat den lös utanför...

När vi gick i parken på väg hem så kom ägaren till den lösa hunden o frågade om vi sett hennes hund (hon var så inne i telefonen att hon inte märkte att vi kopplade hennes hund), vi såg den på polisstationen sa vi och efter det har jag inte sett den hunden utan koppel igen...

Jag har sparkat undan ett antal hundar varav en skogstokig amstaff och en överkåt gråhund, och alla har lommat iväg. Ingen har blivit det minsta triggad. Nu när jag inte har kvar min arga hund längre så nu när risken för ett slagsmål är mindre så brukar jag nöja mig med att vråla åt hunden att den ska hålla sig undan och det räcker faktiskt oftast.

Jag är otroligt less på detta! Vad kan jag göra för att få detta att sluta? :mad:

Jag har sagt att min är aggressiv tidigare. Det funkade med 40 kg schäfer med mörk mask i ansiktet, folk bara antog att han var en slagskämpe.... Nuvarande är en nätt labradorfröken på 19 kg = alltför hög gullefaktor för "farlighetslureriet". :o

Finns spray, som någon skrev. Eller så kan du klappa till den med kopplet. Ställa sig och vråla brukar funka rätt bra också.

Såvida bulldoggen inte var på väg attfaktiskt anfalla ser jag inget skäl till misshandel. Man blir mörkrädd av hur vissa gör, men kul att din stora hund är botad. (ironi)

Såvida bulldoggen inte var på väg attfaktiskt anfalla ser jag inget skäl till misshandel. Man blir mörkrädd av hur vissa gör, men kul att din stora hund är botad. (ironi)

Den egna hunden kanske är påväg att anfalla? Om jag sparkar väck en närgången hund så är risken för skador betydligt mindre än om den hamnar i käftarna på en sur hund. Dessutom blir det mycket billigare för mig eftersom ansvaret för allt min hund gör är strikt, även om den försvarar sig. Och sist men inte minst så har man väl rätt att vara ute och gå utan att det ska komma främmande hundar och kladda inom min privata sfär.

Var går gränsen för misshandel då menar du? Att försvara sina egna, kopplade, hundar från ett bråk från en lös som springer fram utom kontroll ser jag som självklart. Det hade varit väldigt mycket tråkigare att sära på 2-3 hundar i slagsmål, speciellt när man kanske får göra det på egen hand.

Jag anser att man tar sitt ansvar som försvarar sina egna hundar OCH den andres om det nu skulle vara så att man har arga hundar alt hundar som är större och mer lämpade att slåss än hunden som kommer fram. Min gamle spets är helt otrolig på att göra skada när han blir förbannad. Jag kickar hellre bort en hotfull främmande hund än betalar dess veträkning.

Det ä ägaren till den lösa hunden som ska skämmas...

Hon eller han beskrev sin hund som lugn. Såvida den inte försökte hoppa på dem är övervåld bara tragiskt. Men ni hade nog carit okej med övervåld OM er hund av någon anledning var i bulldoggens situation. Köp en dog defense spray istället eller vifta med kopplet och dyl. Bättre lösningar i just DEN situationen som medlemmen beskrev.

Och nog tror jag man kan skada en hund genom att sparka den flera meter också. Men man behöver kanske inte stå för de vet kostnaderna då.. Och det är väl glassigt värre för er som sparkar i onödan. Om ens hund däremot verkligen befinner sig i fara kan man försvara den med ja nästan alla medel.

Senast ändrad:

Och hur gor man om man vet att man har en hund som formodligen biter den hund som kommer och springer fram? Sag att hunden inte har en tillracklig lydnad for att sit, ligg, eller stanna ska fungera (det ar faktiskt tveksamt om det skulle fungera pa min som har ett mycket solitt sitt, stanna och ligg aven om hundar kommer fram i tavlings samanhang ... men da beter de sig vanligtvis annorlunda, mindre burdust) och att risken att den biter en hund som kommer fram ar stor. Vad gor man da? Forutsatt att man inte har sprayer eller annat med sig.

Jag tror inte man står tyst och väntar på att hunden ska gå fram för att sedan sparka det hårdaste man kan? Utan det blir sista utvägen. Den som har haft en slagskämpe med hund resonerar inte så mycket kring hurvida den egna hunden är i fara ;). Det är den andra hunden man är rädd om. Bitskador är värre än blåmärken! Med två hundar koppel blir det ganska knepigt att ta fram ett spray och dessutom pricka den främmande hunden och inte de egna. Jag tänker inte ens försöka.

Mina nuvarande är ganska snälla, men som hanar av bruksras så uppskattar de verkligen inte om en annan hane kommer fram och ska hälsa. Mina hundar är dessutom ganska petiga med att de andra måste ha ett korrekt språk. Men jag har inte behövt sparka på någon hund vad jag kan minnas sedan min slagskämpe dog.

Hade en sån här oxå, dom gillade att sitta och sola bakom vårat hyreshus, dom bodde i ett annat men är störst gräsområde här, min lilla 4,4 kg hund blev nersprungen iallafall 2 gånger, 3 gånger sprang den fram till oss (sen avlivades den av andra skäl) men fy vilka tankar vi hade om vad vi gärna skulle göra med den stora kollosen (50 kg klassen).

Någon fysisk skada skedde inte mer än lite skrubb, men sista gången märkte vi att min var ordentligt rädd då den närmade sig, försökte fly och skrek så långt som kopplet tillät, ägaren gjorde vad vi såg ingen ansats till att kalla in sin hund, här i veckan visade det sig tydligt att min blivit väldigt osäker på den rasen då en annan individ var nära trots att det är flera månader sen han blev översprungen.

Då hade vi alltså försökt trycka bort hunden då den kommit nära, så gott det går med en skräckslagen hund i kopplet.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 924
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 287
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 511
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka