O

oasen

Tekla har fått löss, och nu undrar jag vars hon kan ha fått dom ifrån, hon har inte varit i närheten av ngn annan hund, ingen i familjen har det.
Däremot är jag ju i stallet mycket, och goar med henne innan jag duschat, kan det komma därifrån? Och kan det smitta oss människor?

Jag har för mig att de kan få löss av sig själva, utan att bli smittade av någon annan hund. Det finns en massa olika sorters löss. Hundlöss smittar inte på människa, inte på katt eller häst heller tror jag.

Hundar får löss ibland. Schamponera henne och gör rent hemma så blir du av med dem.

Tack!
Vi håller just nu på lusa av henne, ska strax schampoonera, tvättar och rengör omgivningen har vi också fixat!

Löss är obligata parasiter vilket gör
att de inte överlever längre perioder
utanför värden. Loppor däremot överlever
väldigt lång tid i miljön.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 478
Senast: monster1
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 132
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka