Löshoppning

Sv: Löshoppning

Händer inte speciellt ofta, jag har löshoppat honom 2 gånger under senaste halvåret då jag hade honm på foder.
Hinder upp till 140-150 cm ungefär.
Han är 175 cm hög. :)

Jag har löshoppat 5 ggr med mitt 8:årigt sto.
Hon är 1.52 cm hög.

Har bara hoppat ca 80/90 cm pga hennes galna tankar vid löshopning.
Hon brukar stanna då hon känner sig övergiven inför hindret. Men övning ger fördighet. :bump:

Hon hoppar med ryttare 120 i våras.
Startad i clear raund 100cm

Jag löshoppar inte så ofta.:smirk:
Kanske 1 gång på 2 månader
Hästen är 165cm och hoppat 1.40..

löshoppar kanske två gånger om halvåret , senaste gången löshoppade vi min c-ponny var 136cm vid 6 år (8år idag) å han hoppade 140cm + 2cm. jag har det på min mobil å har msn om ni vill se men måste få in det på dtan såntfall. vår häst har vi inte löshoppat å inte min d-ponny heller men förra ägarna sa att han hoppat 160cm å e 146cm.men det fr man tro på om man vill med d-ponnyn, jag te inte om dte e sant eller ej.:bump:

Dropi skrev:
Hur ofta löshoppar du din häst och hur högt? Skriv även hur hög din häst är!

Jag löshoppar typ aldrig:o

Min ena är löshoppad 70 cm och hon är 95 cm i mkh.
Min andra är löshoppad runt 1 m och han är 136 cm i mkh.

Dropi skrev:
Hur ofta löshoppar du din häst och hur högt? Skriv även hur hög din häst är!

Min maxade D-ponny (Svensk ridponny) löshoppar jag ca 140-150cm, men han är en ruggig liten kanon också ;):banana: Kanske en dag varannan vecka? på den höjden..'

Sen longerar jag honom en dag/vecka över upphöjda cavaletti samt gymnastik hinder på kanske 1m.. SUPER för hästen att gymnastisera.. "Julia tipsar" :idea:

Just nu ca 1 gång i veckan inför 3 års testet.

Hästen är 160 och har hoppat som högst 130. :)

Brukar inte löshoppa särskillt ofta har bara löshoppat nya hästen en gång då avslutade vi på 1,30

Han har tidigare löshoppat 1,60 han är en 5-årig valack på 162.

Vi brukar ha ett litet hjälphinder först å sen ett galoppsprång å sen det större hindret.

Min häst är sex år. Hon löshoppar vanligen en gång i veckan. Oftast upp till ca 1,30 m. Vi brukar har två cavaletti, ett litet kryss/räcke - två galoppsprång - oxer.

Vi försökte fota henne i söndags, men hon var så snabb att hon inte fastnade på bilderna. ;) Fick bara en bild på lilla krysset som uppvärmning.

DSC00153.jpg

Löshoppar mitt 8åriga sto några ggr per år.
Hon är löshoppad 120cm och är 154cm mkh.
hon har säker mer att ge:d

Löshoppade en av ridskolans ponnyer på teorin för nån månad sen..^^
Lille Fighter var bättre än vi trodde..:O han är 1.27m i mankhöjd och vi slutade på 1.30!:love: :D

Måste bara fråga varför många av er löshoppar era hästar på så höga höjder? jag vet att det är kul att se att de kan hoppa högt, men frågan är om det gör mer skada än nytta?

visste du att 3 års testet på stora hästar (halvblod) har löshoppning, hästen blir bedömd efter förmåga och kapacitet, in för ett sådant stor händelse, iaf som jag tycker, tycker det e viktigt att få hopp diplom och gå vidare till dressyren, hästen hoppar som högst upp till 130. Du bör lös hoppa din 3 åring inför en sådan händelse. sen tror jag det e många som tycker det e kul att se vad deras ponnyer/hästar går för, samt att det står i dom flesta böcker att det är ett väldigt bra sätt att träna unga hästar på läskiga hinder samt hästar med problem ex kombination eller stuts. :)

jag har löshoppat ett par gånger bara, men försöker ha det på någon regelbunden basis... han är väl precis under 160 cm och är löshoppad upp till 1,45. har ju kapacitet att hoppa ännu högre, men vi gjorde det mest för att testa, har de senaste gångerna slutat på 1,20. Jag tycker det räcker.

ponnyn löshoppade jag en gång under de 4 år jag hade honom... då hoppade han 1,30-1,35.. han är själv 139.

Inte min häst men jag ska kanske börja rida honom några dagar i veckan och om hoppningen går bra kommer jag att börja tävla honom i hoppning.
Eftersom att hans ägare är livrädd för att hoppa brukar hon löshoppa honom med jämna mellanrum eftersom att det är det roligaste han vet. Han är löshoppad tom 160. Han är 164 i mkh.
En tysk valack född -94.

2006-01-2120_23_00023.jpg

Löshoppning är inget för äldre hästar utan någon man gör med unghästar för att utveckla dem.
Det är skrämmande läsning i denna tråden där så många verkar tro att löshoppning är något man gör för att kolla hur högt ens häst kan hoppa.

rat_and_cat skrev:
Löshoppning är inget för äldre hästar utan någon man gör med unghästar för att utveckla dem.
Det är skrämmande läsning i denna tråden där så många verkar tro att löshoppning är något man gör för att kolla hur högt ens häst kan hoppa.

Det tycker inte jag att jag har sett så många? en duktig person ställer inte upp ett hinder som man inte vet att hästen kommer kunna klara av att hoppa, man brukar säga så att man löshoppar inte högre en vad man vågar hoppa hästen på uppsuten. Desutom är löshoppning både för äldre och yngre hästar, det är inte åldern som spelar roll, utan vad hästens probklem är, unghästen brukar löshoppas för att lära och vänja sig, det är en bra början för dom, medasn äldre hästar kan må bra av löshoppning för att få lite omväxling om det ex är en dressyr häst, eller en äldre häst som har problem med någon hinder form, ex kombination eller stuts, då är löshoppning ett väldigt bra sätt att sakta o säkert hjälpa hästen att hoppa sådna hinder, utan en rytare som stör den på ryggen.:smirk:

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2
Svar
25
· Visningar
687
Senast: Lemeie
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
13
· Visningar
435
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka