Löshoppning

Sv: Löshoppning

Jag har som högst löshoppat 90 med min 4åring. Han är 138cm. Men jag tror han klarar högre. Det får vi se nästa gång ;)
Här hoppar han 80, tror jag, eller kanske 70, minns inte.
kruse2_1138023363.jpg

Vi ska börja löshoppa vår fullblods vallack 8år ca 1 gång i veckan, bra träning å han tycker det är så kul (har provat ett par gånger), är inte ute efter höjd utan det är en bra träning och lite variation, tömkör också ca1 gång i veckan över lite bommar å runt koner , varvar med ridninge i skog å mark och nån gång i paddocken, tror det är bra med varierad träning för både ung å gammal häst. Är själv inte så förtjust i att hoppa men målet är väl att man ska tordas ta nåt lite skutt (är 50+ och började rida vid 49:års ålder) går på ridskola och där hoppar vi små skutt, döttrarna är modigare å duktigare än jag, vi ska alla börja rida för instruktör med vår egen häst, döttrarna har förut tagit lektioner på instruktörens hästar men ska nu börja med vår egen häst.

Haha, kul att en såhär urgammal tråd väcks till liv :p

Kan ju då tillägga att det inte är så skadligt för vuxna hästar att löshoppa som man tidigare trott, även om det såklart sliter på dem när hindrena bli höga. Men det gäller ju rent generellt.

Min häst löshoppade 1.70 när vi köpte henne som 8 åring. Nu låter jag henne löshoppa ibland, ca 1 gång i halvåret, eftersom hon är så bra på det och det boostar hennes ego.
Dock har hon "bara" fått hoppa 1.40 hos mig.

Senaste gången i oktober;
http://www.youtube.com/watch?v=lMyATWDzjeE

Det visar bara tre språng; Första språnget, ett som blir knäppt och sista på 1.40! Fina Kenny!:love:

Ha, ha, ha:o Sökte på "Löshoppning" och sen svarade jag utan att titta :). Det jag var ute efter var om det är skadligt för dom att lös hoppas 1-2 låga hinder en gång i veckan. Hästen verkar tycka det är kul, han lägger iväg behöver inte ens mana på utan bara man närmar sig "korridåren" så sätter han iväg. Vet inte hur man lägger in bild annars hade jag haft ett par från löshoppningen i helgen.

Häst: dryga 1.70
Hinder: tja, kanske 80, 90 som mest. Vi tränar oftast studsserier, och inte höjdhopp så att säga :)
Hur ofta: inte så ofta som jag skulle vilja, det är krångligt att boka paddocken

Men sliter det mycket på hästen/benen att löshoppas 1 gång i veckan, småhinder, 1-2-hinder, å inte länge? Sliter det mer än det är till nytta som övning/träning? Vill gärna variera träningen mellan ridning, tömkörning, löshoppning å t.ex promenad. Vi hoppas honom inte annars annat än ute i skogen om det behövs nåt skutt över nåt.

jag löshoppar/löslongerar för pålles kondition och koll på sina ben. inte hoppat hinder ännu pga underlaget (gräs, inte 100% jämt och perfekt) men håller på... detta en gång per vecka eller varannan beroende på hans form och träning uppsuttet. han är lite svår att få igång rumpan på i tömkörning och ridning och behöver bli av med energi så löshoppning/löslongering är bästa sättet för honom. hade ju velat ha en 20m längre långsida men ptja, bättre än inget.

http://www.youtube.com/watch?v=UKtsNJSg6VU

Jag löshoppar en gång varannan vecka kanske. Jag varierar väldigt mycket mellan hindrena. De 2 senaste gångerna har det blivit 5-studs samt hinder på 130. Hästen är ett varmblodssto på 165 cm.

En annan tanke om löshoppning... på de flesta bilder och videos hoppar hästen i vänstervarv, Varför undrar jag? Jag brukar variera och köra lika många språng åt båda hållen.

MVH Lisa

BRA tanke!!!:eek:
Alla treårstest jag sett är även dem i vänstervarv, jag har inte ens tänkt på det!
Nästa gång ska jag helt klart löshoppa i båda varven :O

Löshoppade min häst väldigt mycket förut, då stod hon uppstallad i ett stall intill en ridskola.
För tränare är hon löshoppad upp till ca 130.
Hon var då 160, nu har hon vuxit lite.

Har bara bilder från tillfällen då hon hoppat låga hinder.
hoppning2-1.jpg

Jag har en islandshäst (femgångs häst dessutom med mycket pass) på 4 år, ca 138cm i manken, .. löshoppar honom kanske 1gång var 3:e månad kanske. Löshoppade honom oftare förut, men utan några framgångar då han mest grisepassade.. nu har han trav och galopp, så nu är han betydligt duktigare. Sist vi löshoppade så hoppade han 60cm. Förut kunde han inte hoppa högre än 30cm, så jag tycker att han blivit jätte duktig!

Löshoppade min häst väldigt mycket förut, då stod hon uppstallad i ett stall intill en ridskola.
För tränare är hon löshoppad upp till ca 130.
Hon var då 160, nu har hon vuxit lite.

Har bara bilder från tillfällen då hon hoppat låga hinder.
hoppning2-1.jpg

Det ridhuset känner jag igen, har också haft häst i stall intill den ridskolan för ett antal år sedan (stallet på andra sidan vägen)

BRA tanke!!!:eek:
Alla treårstest jag sett är även dem i vänstervarv, jag har inte ens tänkt på det!
Nästa gång ska jag helt klart löshoppa i båda varven :O

hehe...jag har länge tänkt på det, men det är ju klart att alla får göra som de vill :) men jag tycker det är viktigt att få en liksidig häst, nu kanske detta inte så spelar så stor roll på löshoppning i vilket varv den hoppar eftersom det oftast sker på rakt spår. Men för ett tag sedan när jag löshoppade byggde jag 5 studs på volt, och då vill jag ju att hon skall gå lika mycket i båda varven :D

Vi löshoppar våra dressyrhästar 1 ggr/v fram för allt under vintern när man tvingas rida mycket i ridhus vilket både ryttare och hästar blir lite less på. Då är löshoppning ett kul inslag. Det är sällan vi hoppar högt utan i regel studs för att träna snabbheten i benen, uppmärksamheten och lite mjölksyra. Vi har 3-5 hinder beroende på åldern på hästen, ca 50-60 cm. Vi byter också varv var annan vecka. Hästarna verkar tycka att det är kul för man får stoppa dem annars springer de varv på varv.
Men man får vara väldigt uppmärksam när de börja bli trötta - att hoppa studs är krävande. Som att springa uppför en trappa ungefär. Vi brukar låta dem ta två varv sedan vila lite och sedan två varv till ca 4-5 ggr.
Att löshoppa på höga hinder ser jag egentligen ingen anledning till. Det bara sliter i onödan.

Har en 4-åring som jag haft sedan hon var knappt 3 år. Hon har löshoppat en gång i hela hennes liv och det var precis då jag köpt henne... Det största hon hoppade var kanske 80-90cm.
Med andra ord hoppas hon endast uppsuttet :).

Jag löshoppar en gång i veckan och då hoppar man tills hästen går med bra rygg och så kanske man slutar på 1.30 (högst)
Jag har ett varmblod på 12 år och han är 1.58 hög

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2
Svar
25
· Visningar
687
Senast: Lemeie
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
13
· Visningar
435
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka