Löshoppning

E

Empa

Jag har en 2.5 åring som jag har börjat löshoppa nu inför 3-års testet i vår. Och jag har varit och löshppat honom nu inför två olika tränare, vilka har två olika löshoppningsbanor. Den ena tränaren föredrar att släppa hästen på kortsidan, låta hästen hoppa hindren och sedan ta hästen vid andra kortsidan med hjälp utav en havrehink. Den andra tränaren föredrog en "hel" bana runt hela ridhuset så att säga och bara stanna hästen mellan varven med hjälp utav rösten.
Vad föredrar ni? Nackdelar och fördelar?
Jag har en väldigt cool och lugn häst och jag fick känslan av att han blev mycket mer utmattat och verkade mer tycka att det var jobbigt med den långa banan. Samtidigt som han kanske lär sig att få upp tempot på den långa banan? :confused: Vad tycker ni?

Tacksam för hjälpande svar!

Sv: Löshoppning

Hel bana är det som används på visningarna därför är det ju bäst att hästen lär sig detta, annars kan det bli så att hästen rusar för att den inte är van att springa fritt hela vägen upp till hindret och så går visningen åt pipan. Lär dock hästen att den får en godisbit efter att den har hoppat vid den bortre hörnan på kortsidan efter hindret, så stannar de till där så att man kan ändra och fixa med hinderna emellan.

jag skulle föredra hel bana.
låt honom rulla på några varv först så han får busa av sej så han kan konc. sej sen.
sen låter du han hoppa o stanna honom på andra långsidan på de viset att de ställer dej i vägen för honom med en longerpisk (utifall ha inte stannar så kan du vifta med pisken) o sen en som stoppar honom omhan får för sej o vända.. när han stannat kan han få lite godis så han lär sej att d e där han ska stanna.
när han fattat de så tycker ja att d e bättre o strunta i godiset o berömma honom med att sluta när de går bra.. att få gå in i s tallet igen o få sin mat där e den bästa belöningen.

låthästen så helt löst emellan er utan att ni ska behöva gå dit o störa honom.
sen flyttar den som står framför honom in i ringen igen så är de bara för den som står bakom o driva på mot hindret.

så skulle iaf jag lägga upp de.

Håller med! Tycker det är det allra bästa sättet. Ger man en massa godis efter varje hopp blir det lätt så att de koncentrerar sig på maten och inte hoppningen.
Det är ju också viktigt att tränings-förhållandena är så lika visningen som möljligt. Bara för att du har hel bana behöver du ju inte låta hästen springa hela tiden. Trots det blir de ofta trötta i början men tränar du ofta får ju hästen bättre kondition.

Lycka till! :)

Håller med ovanstående.

Hel bana och sen lär hästen att stanna i nedre hörnet. Lättast är att vid löshoppning vara tre personer. Detta innebär att en stoppar honom från mitten av långsidan och en står på kort sidan - så han helöt enkelt blir ståendes i hörnet. Den tredje pesonen höjer eller bygger om hindren. På så sätt lär de sig att efter ett språng stanna och vänta i hörnet tills ny signal ges.

Jag har aldrig gett något godis, men det är ju valfritt.

/C

Tar en knapp i högen.
Fördelen med att lära dem att de får en morotsbit eller dylikt i bortre hörnet är just att man inte behöver vara en massa folk som stoppar och blockerar hästen. Jag löshoppar ofta mina tom ensam inge problem de vet att när de har hoppat så stannar de nere i hörnan för dit kommer "mossan" med en godbit. Nu använder jag väldigt sällan långpisk också då mina hästar är heltokiga i att löshoppa och det jag mest har problem med dem är att tempot skall hållas nere så där är det inte snack om att driva dem. Många har roligt åt när jag löshoppar. Säger jag "en gång till" så vips är mina hästar på väg upp till hindret igen för att sedan snällt stå och vänta i hörnan alltid på hugget för att ge sig iväg igen. Nu lösjobbar jag alla mina även mkt vanligt från backen så de är mkt vana att ta kommando från mig utan spöinblandning eller dylikt. Så körde vi även 3 års visningen vilket många hade roligt åt. Det första jag gjorde var att säga till alla att lägga ifrån sig spöna, vill inte ha några forcerade stressade hästar då visar de inte sin hoppning rätt.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 807
Senast: Willys
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 866
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar