Niangi

Trådstartare
Passar det alla hästar? Förutsatt att det finns ligghall och eventuella värmande täcken för känsligare hästar/raser.
Nu tänker jag mig en riktigt stor hage, där det finns gott om yta att rusa runt och hålla värmen.

Sv: Lösdrift

Nej det gör det inte, fast det har mer med individen att göra än rasen. Jag har själv en häst hemma som inte skulle klara en dag:angel:

Nej.
Folk vill gärna tro att det mest naturliga alltid är det odiskutabelt bästa för undantagslöst alla individer, men så simpelt är det uppenbarligen inte.

Nej.
Min häst ville inte vara ute så, stod vid grinden och gapa vid 8 på kvällen. Var tvungen att ha han ute en natt pga ombyggnad i stallet. Usch va han var sur då.

Ni skriver att det inte passar alla hästar. Men varför är det så?
Jag tänker att hästen som djur har ju gått lösa långt före vi började hålla dem. (Och nu förutsätter jag då lösdrift med tillgång till VÄL tilltagna hagar, så det verkligen går att leva naturligt.)

Nej, jag tror inte det passar alla individer, men de allra allra flesta.

Det kan vara olika faktorer som kan göra att det inte passar. Tex kan hästen ha med sig erfarenheter i bagaget som gör att den inte kan slappna av. Eller så kan det vara svårt i den befintliga flocken att utfodra som det behövs. Det kan ligga fysiologiska orsaker bakom, tex att en frusen/muskelöm häst behöver täckasn men får hudbesvär av täckena osv osv.

En väl fungerande lösdrift, med ordentliga hagar, en välbalanserad flock och vana hästar torde passa nästan alla.

Hästar är vanedjur, och är de vana att gå in i boxen på natten så är det klart att de vill gå in. Föreställ er istället att hästen är född på lösdrift, så tror jag knappt att någon har problem med att gå så.

Det beror helt på individen. Min gamla slet det otroligt mycket på när hon och fölis gick på lösdrift fram till avvänjningen. Trots att det var flera hästar på lösdriften kunde hon aldrig slappna av utan stod ständigt på vakt utanför skyddet oavsett väder. För hennes skulle vande vi av redan vid fem månader istället för sex då fölungen var så pass självständig och nöjd och glad med de andras sällskap. Älskade saknade inte fölis utan var överlycklig att äntligen få sova i en box igen och kunna slappna av utan att hålla vakt på lejon och varulvar.

Ni skriver att det inte passar alla hästar. Men varför är det så?
Jag tänker att hästen som djur har ju gått lösa långt före vi började hålla dem. (Och nu förutsätter jag då lösdrift med tillgång till VÄL tilltagna hagar, så det verkligen går att leva naturligt.)

De är ju så att aveln har kommit så långt i dag så vi har avlat bort allt de vilda beteende som hästarna har haft förr.
Hästen känner sig oftast tryggare i en box där den kan äta sin mat i lugn och ro och inte behöva passa sig hela tiden och ligger ner mkt mer och kan då bli utvilad på ett annat sätt.
Man måste se till individen inte sig själv för att man själv tycker de är så himmla bra.
Ska du köpa häst så var noga att tala om de för säljaren så vet du om den hästen passar till detta. Och kom ihåg att hästen blir mkt mkt långhårig på vintern och när du då har ridit så tar de mkt lång tid innan den torkar.
Hästraser som jag tycker verkar passa bra på lösdrift. Ardenner, nordsvensk,fjording, grövre ponnys tex shettis. frieser mfl. Men de är viktigt att hästen är lugn i psyket och har lätt att koppla av så den inte blir orolig och börjar vandra för då går de åt mkt energi och då går hästen ner mkt i vikt och tappar hull och börjar då frysa lätt.
Alltid ska de stå en stor fin ansilagebal tillgänglig för ALLA hästar att äta DYGNET runt. Är de en flock på 10hästar så är de viktigt att de fins 2-3 matplattser för annars är risken mkt stor att någon el några inte får äta tillräckligt.

Nej, jag tror inte det passar alla individer, men de allra allra flesta.

Det kan vara olika faktorer som kan göra att det inte passar. Tex kan hästen ha med sig erfarenheter i bagaget som gör att den inte kan slappna av. Eller så kan det vara svårt i den befintliga flocken att utfodra som det behövs. Det kan ligga fysiologiska orsaker bakom, tex att en frusen/muskelöm häst behöver täckasn men får hudbesvär av täckena osv osv.

En väl fungerande lösdrift, med ordentliga hagar, en välbalanserad flock och vana hästar torde passa nästan alla.

Hästar är vanedjur, och är de vana att gå in i boxen på natten så är det klart att de vill gå in. Föreställ er istället att hästen är född på lösdrift, så tror jag knappt att någon har problem med att gå så.

Sant, håller med!

Men jag tror att alla (som har de fysiska förutsättningarna, dvs inte muskelömma, skadade, sjuka, eksem mm) kan gå på lösdrift.

MEN hästar är precis som många andra vanedjur. Har dom hela sitt liv fått stå inne och får maten därinne så självklart vill de in! Skulle de redan från början fått gå ute skulle de trivts lika bra med det.

Gilly

det passar dom flesta hästar när hästarna vant sig vid dom nya rutinerna, förutsatt att ligghallen är tillräckligt stor för antalet hästar med tillräckligt med in/utgångar så ingen behöver känna sig trängd, det finns tillräckliga foderplatser samt tillräcklig yta.

men det passar inte alla människor ;)

Sant, håller med!

Men jag tror att alla (som har de fysiska förutsättningarna, dvs inte muskelömma, skadade, sjuka, eksem mm) kan gå på lösdrift.

MEN hästar är precis som många andra vanedjur. Har dom hela sitt liv fått stå inne och får maten därinne så självklart vill de in! Skulle de redan från början fått gå ute skulle de trivts lika bra med det.

Gilly

det du tagit upp som fysiska förutsättningar, vad baserar du det på ? i stort sett alla åkommor som inte kräver stillastående/boxvila kan stå på lösdrift ;) är hästen frusen/blir lätt muskelöm så finns det en hel massa täcken som fungerar utmärkt.

och visst är dom vanedjur, men omställningen till att stå på lösdrift är inte större än den när dom kommer från stallet till dygnet runt bete ;) dom vänjer sig vid dom nya rutinerna fort.

ha ha, du hann svara först.

Senast ändrad av en moderator:

det du tagit upp som fysiska förutsättningar, vad baserar du det på ? i stort sett alla åkommor som inte kräver stillastående/boxvila kan stå på lösdrift ;) är hästen frusen/blir lätt muskelöm så finns det en hel massa täcken som fungerar utmärkt.

Chilla, jag håller ju med dig;)
Jag menade allt som inte kräver boxvila/stillastående. Har har aldrig stallat in någon häst för annat än fång och hältor. En bra lösdrift täcker resten.

och visst är dom vanedjur, men omställningen till att stå på lösdrift är inte större än den när dom kommer från stallet till dygnet runt bete ;) dom vänjer sig vid dom nya rutinerna fort.

Det tycker ju jag med. Jag skrev det som svar till dom som menar att deras hästar absolut inte kan gå på lösdrift;)

Gilly

ja missförstod nog ditt inlägg en smula :o för vi har bla. en exemponny och en med ömtåliga muskler ;)

sedan missförstod jag dig att hästen skulle stå på lösdrift från början för att bli van :crazy: ja ja, fel kan det bli ;)

Jag har fått haft mina ute på lösdrift 1 vecka och jag har aldrig haft så sura och nästan deprimerade hästar så inge mer lösdrift för dom, den ända som acceptera det var unghästen som gick på lösdrift fram till 3 års ålder.

Som manhattan_2006 sa...det beror på individ till individ.

Det är precis som Violater skriver, Många vill gärna tro att lösdrift passar alla.

Vilket det inte gör...

*kl*

Precis som alla säger beror det på individen vad de tycker om och är uppväxta med. Själv skulle jag inte köpa en häst som inte kunde gå på lösdrift, men det är ju vad jag letar efter och håller mig därför till hästar som är vana vid lösdrift.

Sen har jag nu en fröken som avskyr stallet mer än allt annat och det är bara att acceptera att hon inte vill vara där, lika mycket som det finns hästar som absolut vill stå inne på natten.
Man får se till individen och det bästa för den. :)

Lösdrift passar alla hästar bara dom får vänja sig vid det, finns det bara tillräckligt med mat, vindskydd och stor hage så klarar dom sig.

Vi har några hästar som vi hade i stall innan vi börja med lösdrift och på kvällarna stod dom alltid vid grinden och ville in, fast det är ju bara för dom lärt sig att maten finns där inne.
Sen vi börja med lösdrift är våra hästar inte speciellt sura längre som dom var i stallet :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 765
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar