Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni skriver att det inte passar alla hästar. Men varför är det så?
Jag tänker att hästen som djur har ju gått lösa långt före vi började hålla dem. (Och nu förutsätter jag då lösdrift med tillgång till VÄL tilltagna hagar, så det verkligen går att leva naturligt.)
Nej, jag tror inte det passar alla individer, men de allra allra flesta.
Det kan vara olika faktorer som kan göra att det inte passar. Tex kan hästen ha med sig erfarenheter i bagaget som gör att den inte kan slappna av. Eller så kan det vara svårt i den befintliga flocken att utfodra som det behövs. Det kan ligga fysiologiska orsaker bakom, tex att en frusen/muskelöm häst behöver täckasn men får hudbesvär av täckena osv osv.
En väl fungerande lösdrift, med ordentliga hagar, en välbalanserad flock och vana hästar torde passa nästan alla.
Hästar är vanedjur, och är de vana att gå in i boxen på natten så är det klart att de vill gå in. Föreställ er istället att hästen är född på lösdrift, så tror jag knappt att någon har problem med att gå så.
men det passar inte alla människor
Sant, håller med!
Men jag tror att alla (som har de fysiska förutsättningarna, dvs inte muskelömma, skadade, sjuka, eksem mm) kan gå på lösdrift.
MEN hästar är precis som många andra vanedjur. Har dom hela sitt liv fått stå inne och får maten därinne så självklart vill de in! Skulle de redan från början fått gå ute skulle de trivts lika bra med det.
Gilly
det du tagit upp som fysiska förutsättningar, vad baserar du det på ? i stort sett alla åkommor som inte kräver stillastående/boxvila kan stå på lösdrift är hästen frusen/blir lätt muskelöm så finns det en hel massa täcken som fungerar utmärkt.
och visst är dom vanedjur, men omställningen till att stå på lösdrift är inte större än den när dom kommer från stallet till dygnet runt bete dom vänjer sig vid dom nya rutinerna fort.