Sv: Lösdrift

Och kom ihåg att hästen blir mkt mkt långhårig på vintern och när du då har ridit så tar de mkt lång tid innan den torkar.
Hästraser som jag tycker verkar passa bra på lösdrift. Ardenner, nordsvensk,fjording, grövre ponnys tex shettis. frieser mfl. Men de är viktigt att hästen är lugn i psyket och har lätt att koppla av så den inte blir orolig och börjar vandra för då går de åt mkt energi och då går hästen ner mkt i vikt och tappar hull och börjar då frysa lätt.
Alltid ska de stå en stor fin ansilagebal tillgänglig för ALLA hästar att äta DYGNET runt. Är de en flock på 10hästar så är de viktigt att de fins 2-3 matplattser för annars är risken mkt stor att någon el några inte får äta tillräckligt.

När jag skaffar häst igen, vilket nog tyvärr kommer ta ett par år om jag inte vinner på Lotto ;) så kommer jag använda dem mestadels för skogsridning och sällskap, samt kontaktövningar eller vad man ska kalla det. De kommer troligtvis få vintervila, i alla fall större delen av tiden så pälsen kommer inte vara ett problem.
Det kommer troligtvis bli islandshäst eller någon större ponny. Och troligen 2 djur då, att hålla varandra sällskap.

ja missförstod nog ditt inlägg en smula :o för vi har bla. en exemponny och en med ömtåliga muskler ;)

sedan missförstod jag dig att hästen skulle stå på lösdrift från början för att bli van :crazy: ja ja, fel kan det bli ;)

Jag förstod det:D Ingen fara!

Gilly

*svara båda*

Men varför gör det inte det?

Jag kan bara svara för min egen häst och hon skulle inte trivas på lösdrift därför att hon är från holland, hon har troligtvis mest stått inne , ibörjan ville hon inte ens gå i en vanlig hage, nu funkar det med vissa hagar men i andra så bara vandrar hon fram och tillbaks. Hon gillar inte knott så hon kan inte vara ute på natten på sommaren och på vintern så är hon rädd för snön så nej hon skulle verkligen inte trivas på lösdrift. Gjorde misstaget att släppa henne på bete en sommar, hon hoppade över staketet och över motorvägen och sprang hem:grin:
Dessutom har hon svårt att läsa av andra hästar hon fattar fortfarande inte att hon inte kan gå på ledarstoet osv, hon får ofta nya små sår om hon inte har benskydd på i hagen. Allt beror säkerligen på att hon inte fått gå med andra hästar innan.
Hästen blir med andra ord oftast vad man gör den till, en häst som föds på lösdrift kan säkert trivas men vissa anpassar sig aldrig.

*svara båda*

Men varför gör det inte det?

Jag kan bara svara för de jag stött på, och de har helt enkelt blivit alldeles för stressade trots större (10 hästar och mer), väl fungerande flockar och fantastiska områden. Jag är ingen expert, men jag antar att det handlar om en kombination av vad de är vana vid och att de faktiskt inte är samma vilda hästar som de en gång var. Avel gör ju sitt.

Ett par bekanta körde på "hon vänjer väl sig snart"-tron med sitt 3-åriga sto, men efter tre månader tröttnade de på att ha hästen skrikandes och rastlöst travandes längst staketet hela nätterna medan resten av flocken höll till i andra änden av hagen. Hon gick även ner i hull och var av naturliga skäl helt slut om dagarna.
Så fort hon återfick sin box och enbart gick med flocken på dagen, gick hon dock upp i vikt och blev lika trygg som hon alltid varit.

Ska dock tillägga att merparten av alla jag sett har fungerat väldigt väl på lösdrift så fort de vant sig, och jag hävdar att det i 9 av 10 misslyckade fall är ägaren och/eller lösdriften det är fel på.
Men jag blir verkligen förbannad när folk påstår att alla hästar minsann fungerar likadant och att det mest naturliga alltid är vad som gör dem lyckliga. Kommer aldrig förstå hur argumentet "men det är naturligt" kan få gå före en individs välmående.

Senast ändrad:

har min unghäst 5 år ,halvblod på lös drift sedan april månad och han stor trivs ,men jag skulle inte ha honom i lösdrift om det inte fanns en stor ligghall som skydd för väder och vind och täcke kommer han att ha om det finns behov.vi har även tillgång till box i stallet och framför allt en harmonisk flock så att alla hästarna kan slappna av och sova... enl min vetrinär är lösdrifts hästarna dom friskaste många hältor och annat beror på att hästen rids 1 timme och sedan står 18 timmar i box ...så sant:bow:

Hej!
Undrar om någon vet någon bra lösdrift i STHLM gärna nära Älvsjö trakten? ;)

Passar det alla hästar? Förutsatt att det finns ligghall och eventuella värmande täcken för känsligare hästar/raser.
Nu tänker jag mig en riktigt stor hage, där det finns gott om yta att rusa runt och hålla värmen.

Nästan alla hästar kan gå på lösdrift .
men det krävs olika lång tid för dom att vänja sej och uppskatta friheten så klart.
Jag kan tänka mej att om en häst är väldigt känslig för att bli blöt om hovarna då kan det vara svå¨rare.

*kl*

Tom min domesticerade gamla tant gick att ha på lösdrift utan större bekymmer. Hon var nöjd så länge det fanns mat och så TAK. Utan tak hade hon brutit sig in i stallet ;) (Tak = ligghall).

Låter man de gå från bete till lösdrift blir det ingen större omställning.

Min ponny skulle inte klara att inte ha lösdrift, samma med stallägarens häst. Min ponny blir sur om hon får stå inne, hon vill vara ute. Fast jag är inte "extrem lösdriftare". Om det har regnat/snöat mycket i många dagar är både jag och ponny glad att hon är inne en natt.

Jag är för fri tillgång till grovfodet, lösdrift och barfotahästar mm. (tvärr kan inte min ponny gå barfota :()

Men jag är inte sån som tycker illa om andra som inte tycker som jag. Ägaren känner ändå sin häst.

Passar det alla hästar? Förutsatt att det finns ligghall och eventuella värmande täcken för känsligare hästar/raser.
Nu tänker jag mig en riktigt stor hage, där det finns gott om yta att rusa runt och hålla värmen.

jag tycker nog det passar alla hästar till 98% efter att ha provat det till mina. jag har 4 hästar varav 1 är dunder kännslig och en är föredetta avelshingst. trodde varken att hon eller hingsten skulle klara det. men ack vad jag bedrog mej. Mina hästar mår bättre än någonsing å är fina i benen mm. å dessutom har min astma häst slutat hosta.

jag tycker absolut att du kan prova i alla fall. Alla mina hästar går på lösdrift å skulle aldirg vilja ställa in dom i box igen när dom trivs så bra att vara ute å kunna gå in när dom vill. bara dom har ordentligt med hö så dom kan äta sig varma under de kallaste dagarna så funkar det super.

De smartaste e att släppa dom på lösdrift direkt efter betet då vänjer dom sig lättare för att ha en häst installad å sedan släppa ut så blir de ju större omställning.

Senast ändrad:

Nej det passar verkligen inte alla hästar!
Allt är inviduellt, rent krasst sätt tycker jag det passat bäst för unghästar

Naturligtvis passar lösdrift till alla HÄSTAR, eftersom hästar är vandrande flockdjur.
I stall kan de varken vandra eller umgås i flock.

Det skulle inte passa min häst. Hon går på bete nu (juni-augusti) för stallet jag står i har så. Visst kan jag ta in henne men får då sköta alla in och utsläpp själv och det kan jag inte då jag inte har körkort.
Men för att svar på din fråga: Hon vantrivs ute.
Älskar när jag kommer upp och hon får komma in och bli ompysslad och stå i sin box! Det är dar hon hör hemma, hon är tryggast i sin box och trivs jättebra i stallet. ÄLskar att jobba.

Har ett 14 år gammalt fullblodssto på lösdrift och hon älskar det. Men precis som lil-sis skriver så måste det finnas TAK. Utan ligghallen hade hon nog också sprungit in. Och det främst beroende på insekterna just nu. Att många hästar verkar vantrivas på bete är nog insekternas fel inte utevistelsen i sig.

Men det tar olika lång tid för hästarna att vänja sig och en del klarar kanske aldrig att vänja sig men det handlar om individ och inte ras. Som sagt även fullblod kan gå på lösdrift

De är ju så att aveln har kommit så långt i dag så vi har avlat bort allt de vilda beteende som hästarna har haft förr.
Hästen känner sig oftast tryggare i en box där den kan äta sin mat i lugn och ro och inte behöva passa sig hela tiden och ligger ner mkt mer och kan då bli utvilad på ett annat sätt.
Man måste se till individen inte sig själv för att man själv tycker de är så himmla bra.
Ska du köpa häst så var noga att tala om de för säljaren så vet du om den hästen passar till detta. Och kom ihåg att hästen blir mkt mkt långhårig på vintern och när du då har ridit så tar de mkt lång tid innan den torkar.
Hästraser som jag tycker verkar passa bra på lösdrift. Ardenner, nordsvensk,fjording, grövre ponnys tex shettis. frieser mfl. Men de är viktigt att hästen är lugn i psyket och har lätt att koppla av så den inte blir orolig och börjar vandra för då går de åt mkt energi och då går hästen ner mkt i vikt och tappar hull och börjar då frysa lätt.
Alltid ska de stå en stor fin ansilagebal tillgänglig för ALLA hästar att äta DYGNET runt. Är de en flock på 10hästar så är de viktigt att de fins 2-3 matplattser för annars är risken mkt stor att någon el några inte får äta tillräckligt.

Så många generaliseringar och felaktigheter i ett inlägg, otroligt.
Sista meningen är den enda jag kan hålla med om.

Naturligtvis passar lösdrift till alla HÄSTAR, eftersom hästar är vandrande flockdjur.
I stall kan de varken vandra eller umgås i flock.

det är hästar vi pratar om , har du missat det? Sen stämmer det inte att det passar alla hästar. För min häst är lösdrift inget alternativ jag ens funderar på, hon skulle aldrig trivas. Däremot vill jag att hon ska få mycket utevistelse på dagen i stor hage.

det är hästar vi pratar om , har du missat det? Sen stämmer det inte att det passar alla hästar. För min häst är lösdrift inget alternativ jag ens funderar på, hon skulle aldrig trivas. Däremot vill jag att hon ska få mycket utevistelse på dagen i stor hage.

Nej jag tror inte att jag har missat att det är hästar vi pratar om. Det var därför jag skrev hästar med versaler. Jag menar precis vad jag skrev att lösdrift passar alla hästar, men helt uppenbart passar det inte alla människor, men det är en helt annan sak.
Att det skulle finnas hästar som inte skulle trivas utomhus dygnet runt året om kan jag inte tro. Hästar är, även om vi avlat länge, djur med instinkter och överlevnadsstrategier för alla förekommande situationer. Skulle vi släppa ut några hästar, där det finns tillång till mat och vatten skulle de klara sig utan oss människor, så mycket instinkter har de kvar, trots vårt avlande.
Vid studier söker hästar sig inomhus, när de får välja själva, vid soligt väder när insekterna är som allra värst. Vid dåligt väder, regn, snö, blåst, ställer de sig tätt tillsammans vända från blåsten.

Alla hästar passar på lösdrift tycker jag.
Men såna hästar som tränas mycket och blir svettiga flera gånger i veckan och är rakade kanske det inte passar så bra med.

Nej jag tror inte att jag har missat att det är hästar vi pratar om. Det var därför jag skrev hästar med versaler. Jag menar precis vad jag skrev att lösdrift passar alla hästar, men helt uppenbart passar det inte alla människor, men det är en helt annan sak.
Att det skulle finnas hästar som inte skulle trivas utomhus dygnet runt året om kan jag inte tro. Hästar är, även om vi avlat länge, djur med instinkter och överlevnadsstrategier för alla förekommande situationer. Skulle vi släppa ut några hästar, där det finns tillång till mat och vatten skulle de klara sig utan oss människor, så mycket instinkter har de kvar, trots vårt avlande.
Vid studier söker hästar sig inomhus, när de får välja själva, vid soligt väder när insekterna är som allra värst. Vid dåligt väder, regn, snö, blåst, ställer de sig tätt tillsammans vända från blåsten.

Vad trodde du vi andra diskuterade för djur då eftersom du skrev hästar med stora bokstäver?
Du tror att alla hästar passar att ha på lösdrift men du vet inte. Så du menar att hästar som inte tål knott och rids svettiga flera gånger i veckan och är klippta skulle trivas jättebra? Du tror alltså inte att människan spelar in, dvs är hästen van att stå inne mycket kanske den aldrig kommer trivas på lösdrift? Hästar är trots allt vanedjur och jag tror bestämt att vi människor formar djuren till det dom är. Jag tror dom flesta hästar tycker det är skönt att få vara ifred i sin box och slippa att bli ivägkörda av hästarna som är högre i rang.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 765
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar