Niangi
Trådstartare
Sv: Lösdrift
När jag skaffar häst igen, vilket nog tyvärr kommer ta ett par år om jag inte vinner på Lotto så kommer jag använda dem mestadels för skogsridning och sällskap, samt kontaktövningar eller vad man ska kalla det. De kommer troligtvis få vintervila, i alla fall större delen av tiden så pälsen kommer inte vara ett problem.
Det kommer troligtvis bli islandshäst eller någon större ponny. Och troligen 2 djur då, att hålla varandra sällskap.
Och kom ihåg att hästen blir mkt mkt långhårig på vintern och när du då har ridit så tar de mkt lång tid innan den torkar.
Hästraser som jag tycker verkar passa bra på lösdrift. Ardenner, nordsvensk,fjording, grövre ponnys tex shettis. frieser mfl. Men de är viktigt att hästen är lugn i psyket och har lätt att koppla av så den inte blir orolig och börjar vandra för då går de åt mkt energi och då går hästen ner mkt i vikt och tappar hull och börjar då frysa lätt.
Alltid ska de stå en stor fin ansilagebal tillgänglig för ALLA hästar att äta DYGNET runt. Är de en flock på 10hästar så är de viktigt att de fins 2-3 matplattser för annars är risken mkt stor att någon el några inte får äta tillräckligt.
När jag skaffar häst igen, vilket nog tyvärr kommer ta ett par år om jag inte vinner på Lotto så kommer jag använda dem mestadels för skogsridning och sällskap, samt kontaktövningar eller vad man ska kalla det. De kommer troligtvis få vintervila, i alla fall större delen av tiden så pälsen kommer inte vara ett problem.
Det kommer troligtvis bli islandshäst eller någon större ponny. Och troligen 2 djur då, att hålla varandra sällskap.