Sv: Lösdrift

Ja, precis som att stl 36 på skor passar alla! :devil: Jag tycker att man är otroligt trångsynt och navelskådande när man slänger ur sig ett sånt påstående baserat på att du aldrig träffat på någon häst som det inte passat. :grin: Jag försökte med min häst i flera månader, vilket jag redan skrivit om i tråden, och det fungerade inte! Hon hade för övrigt inga problem med att gå ute länge och hade inte bråttom in, men hon mådde dåligt av att gå lösdrift och är man så otroligt korkad och självisk att man sätter sina principer före hästens välmående ska man inte hålla på med hästar. :mad:

Kan inte annat än :bow: :bow: till detta inlägg! :laugh:

Har själv en häst som inte på några som helst villkor skulle passa och trivas i lösdrift. Trots att hon alltid har långa betesperioder sedan hon var liten samt är ute i hagen långa dagar övrig tid på året. Men lösdrift skulle inte fungera av flera orsaker.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Naturligtvis passar lösdrift till alla HÄSTAR, eftersom hästar är vandrande flockdjur.
I stall kan de varken vandra eller umgås i flock.

Naturligtvis gör det inte det, och det oberoende på ursprungligt arv.

Kicki :laugh:

just det testet kan utföras i stallet där jag står nu.... o snart byggs mitt nya stall, där det kommer vara boxar som var o en har en dörr ut i hagen...

O hittills är det ingen häst, som trots vanan att stå instängd i boxen på natten - inte valt att gå ut o stå utanför om man öppnat dörrarna...
Det har dock uppskattats att kunna traska in en stund på varma dagar...

Vadå naturligt?????
Det är väl inte "naturligt" att stängsla in hästar en begränsad hage?
Att rida hästen svettig?
Ha skor på hästen?
osv,osv................

Nej, det passar inte alla hästar pga att vi inte låter hästarna leva "naturligt".
Mina egna skulle inte "klara" detta .
Jga blir så trött p¨å allt snack om naturligt!

vår hästhållning idag är långt ifrån det och även vi människor levde utan värme,hus,kläder osv....för många år sedan.

De är totalt fyra nu, tre egna hbl-hästar och en ponny som är här för tillridning. :) Så jag har fullt upp med dem som min praktik! :D

Det är lugnt, blir bara så trött på alla "alla hästar kan" när bevisligen inte alla kan det, oavsett om det är att hoppa en bana på 160, gå barfota, leva "på luft" eller gå på lösdrift. Alla kan inte, men många kan. :)

Har inte läst tråden nu så jag svarar bara med mina egna tankar.

Ja det passar alla hästar om de har fått en bra uppväxt med mycket utevistelse.

Däremot så finns det hästar som är så vana vid att stå installade att de aldrig får ro av att gå ute mer än maximalt ett par timmar om dagen, sorgligt men sant.

Men jag tror att det går med de allra flesta hästar om man bara ger dem chansen.
Folk tycker synd om dem för att de står och trycker vid grinden och slutar ha dem ute. Klart de står och trycker där när de är vana att få gå in! Hästar är ju vanedjur.
Man måste ge dem chansen att vänja sig vid att vara ute åtminstonde ett par månader och självklart med bra skydd och bra/trygga hästvänner.
En otrygg häst blir mer otrygg om hagkompisarna inte är snälla/är stressade.

mina tankar också. har ett gäng hästar från vitt skilda bakgrunder. alla trivs de på lösdriften - de trivs också uppstallade. stå i stall eller lösdrift spelar ingen roll, gammal som ung, kallblodiga som varmblodiga. men själva flocken måste vara bra sammansatt med bra kompisar - vare sig jag har dem i lösdrift eller i hagar på dagen! har de inga vänner i flocken får de problem direkt.

Jag tror inte frågan OM lösdrift eller inte är så avgörande för hästens trivsel där den bor. Frågan är nog mer HUR man lägger upp lösdriften, om man sköter hästar och lösdrift, att man har tillräckligt med fräscha utrymmen där hästarna vill tilbringa sin tid oavsett väder och att hästarna som sagt funkar bra ihop. En trygg flock är guld värd, liksom trygga utrymmen. och det är samma sak med uppstallning i stall. Jag har valt att ha både och.....

Har sett mängder med hästar som inte trivs på stall för att det inte sköts bra, och har också sett lösdrifter som inte sköts bra och därför trivs inte hästarna heller. många tror att lösdrift är ett enkelt vindskjul och en stor hage. För mig är lösdrift en stor bra hall som är som en "storhästbox", välströad, trygg och uppbyggd för att ge lugn och ro. men hästarna kan gå ut när de vill i en lämplig hage med gott om utrymme. Jag "slipper" styra deras in- respektive utgång. De väljer själva. För mig är det den stora skillnaden mellan box och lösdrift. Storhästboxen ska skötas som en box, jag gör ingen skillnad däremellan. Samma sak med hästarna. de ska få lika mycket omvårdnad som de som står i boxar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 765
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar