Sv: Lösdrift

Om det är en väl ordnad lösdrift efter praxis så har jag svårt att förstå varför det överlag inte skulle passa någon häst. Snarare är det en fråga om hur bekvämt det blir för oss när vi blandar in träning och överföring av mänskligt betéende över på våra hästar.

Delvis KL
undrar hur ni med lösdrift löser underlaget i hagen? med tanke på vilket dåligt väder det är i sverige.

Där jag har Conny är det en jättefin lösdrift :)
I den delen vi mockar av hagen är det grus underst, och sedan bark ovanpå det. Praktiskt och lerigt blir det inte heller! Sedan är det en jättestor fin gräshage utöver det, där blir det på sina stället som de flesta hagar, lerigt. Men eftersom den ändå är såpass stor blir det aldrig lervälling.

haha nu vart jag lite nyfiken på vart i hela friden du bor i sverige?
Eftersom det verkar vara konstant dåligt väder hos dig?

Vet om någon enstaka här som grusar och det är en stor flock det handlar om då.
Dom blötaste hagarna hos oss får vila fram tills kälen/kyla satt sig.
Sen går dom i relativt stora vinterhagar samt endast 2 i varje pga av att
det inte ska bli upptrampat.
Och det funkar hyffsat.

Passar inte min pojke,mer än på somrarna.Annars vill han bara in och blir stressade bara han kommer in lite senare än normalt.

Ja, det passar alla. Sen kan det finnas individer som har speciella behov men det är mycket ovaligt. Jag har aldrig varit med om ngn sådan.

Vi har haft pre-hästar importerade från spanien gått otäckade i lösdriften året runt, hbl, vbl och även fullblod, fast som då gick med täcke under vintern (men kläddes av relativt tidigt). Inga som helst problem. Samtidigt är det ju alltid viktigt att man, precis som vanligt, håller ett öga på sin häst att den mår bra och är frisk.

Jag har inte stött på ngn individ eller ras som fått problem av att gå på lösdrift. Sen kan ju andra saker i samband med lösdriften skapa problem för särskilda individer. Men det går alltid att anpassa utfodring och annat efter individerna som går på lösdriften.

Jag tycker att det är komiskt att folk är så trångsynta att de tror att hästen inte vill vara ute nattetid för att de vid intag har bråttom, eller blir orolig när intaget blir enare än vanligt. Då har man verkligen inte tänkt efter.

min hage är inte så stor den jag har i trädgården men den jag har över gatan är 3,5 hektar på 2 plus en shettis och den hemma funkar bra dom kan galoppera i den . jag har fullblod utan täcke detta år men nästa år får den ena på sig för vi ska träna mer då när mina barn blivit större jo det funkar med alla raser man får vänja dom lite mitt sto har gått på banan i 3år är 9 nu .

Nej.
Min häst ville inte vara ute så, stod vid grinden och gapa vid 8 på kvällen. Var tvungen att ha han ute en natt pga ombyggnad i stallet. Usch va han var sur då.

Hästar är vanedjur. Är de vana vid att komma in på kvällen och de vet att de får mat när de kommer in så är det inte särskilt konstigt att de står vid grinden och "stressar". Hade man kunnat utföra ett test där boxdörrarna var öppna så tro mig så hade din häst inte stått stilla inne i sin box hela natten, utan gått ut när maten var slut... :D

Till TS: Jag har mina på lösdrift denna vintern då vi flyttade till en egen gård i oktober och inget stall fanns färdigt - och de har aldrig mått bättre. Inte en enda hosthäst på hela vintern och de är pigga och glada! :)

Ang träning och tävling osv. har det inte heller påverkat särskilt mkt. Hästarna har fortfarande individuell kraftfoderstat, jag har tränat och tävlat dem, håller två av dem täckade, en är klippt osv. Funkar alldeles finfint. Svettiga hästar behöver ändå skrittas av, pysslas om och står sedan i stallgången eller sjukboxen för sin kraftfodring och sen är det ju bara ut med varma andastäcken. Som sagt, hästarna mår alldeles utmärkt.

Det finns bland annat travtränare som har både sina finaste hingstar och tävlingshästar på lösdrift. Så visst funkar det.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det passar alla. Sen kan det finnas individer som har speciella behov men det är mycket ovaligt. Jag har aldrig varit med om ngn sådan.

Jag tycker att det är komiskt att folk är så trångsynta att de tror att hästen inte vill vara ute nattetid för att de vid intag har bråttom, eller blir orolig när intaget blir enare än vanligt. Då har man verkligen inte tänkt efter.
Ja, precis som att stl 36 på skor passar alla! :devil: Jag tycker att man är otroligt trångsynt och navelskådande när man slänger ur sig ett sånt påstående baserat på att du aldrig träffat på någon häst som det inte passat. :grin: Jag försökte med min häst i flera månader, vilket jag redan skrivit om i tråden, och det fungerade inte! Hon hade för övrigt inga problem med att gå ute länge och hade inte bråttom in, men hon mådde dåligt av att gå lösdrift och är man så otroligt korkad och självisk att man sätter sina principer före hästens välmående ska man inte hålla på med hästar. :mad:

Det beror helt på individen. Min gamla slet det otroligt mycket på när hon och fölis gick på lösdrift fram till avvänjningen. Trots att det var flera hästar på lösdriften kunde hon aldrig slappna av utan stod ständigt på vakt utanför skyddet oavsett väder. För hennes skulle vande vi av redan vid fem månader istället för sex då fölungen var så pass självständig och nöjd och glad med de andras sällskap. Älskade saknade inte fölis utan var överlycklig att äntligen få sova i en box igen och kunna slappna av utan att hålla vakt på lejon och varulvar.

Håller med om att hästar är individer osv, men samtidigt hade jag tyckt det varit intressant om det hade blivit ett annat resultat om det inte hade varit ett föl med i bilden. Du skriver visserligen att hon inte saknade fölisen sen när den vart avvand, men likväl så spelar mammarollen in så länge de går med sin bebis och det kan ha påverkat. Hon kanske inte hade varit lika hispig om inte bebisen varit med - från början alltså. :idea:

Så du menar att hästar som inte tål knott och rids svettiga flera gånger i veckan och är klippta skulle trivas jättebra? Du tror alltså inte att människan spelar in, dvs är hästen van att stå inne mycket kanske den aldrig kommer trivas på lösdrift? Hästar är trots allt vanedjur och jag tror bestämt att vi människor formar djuren till det dom är. Jag tror dom flesta hästar tycker det är skönt att få vara ifred i sin box och slippa att bli ivägkörda av hästarna som är högre i rang.

Nu var det visserligen inte mig du skrev till, men jag svarar på detta ändå! :p

Ang det där med knott och klippta/svettiga hästar - jag har en eksemhäst och alla mina hästar blir svettiga någon gång (de två äldsta nästan varje pass) och en av dem är klippt. Med sunt förnuft och täcken så fungerar lösdriften alldeles utmärkt för mig och mina hästar ändå. Eksemhästen går täckad hela sommaren, hellre det än att stå inne på box hela tiden - han hatar det. När han hade boxvila pga. hovbensfrakturen hade han sönder boxväggen tre gånger och blev aggressiv mot människor...

Ang att hästar är vanedjur - absolut är de det! Men de är också anpassningsbara och kan lära om. Jag säger inte att alla hästar ska släppas ut på lösdrift och bort med stallarna, men jag tror de flesta skulle trivas bäst på lösdrift, så länge det är en bra lösdrift: gott om mat, stor - välhalmad ligghall, balanserad flock där alla får tillgång till lösdriften och en rolig hage. Det säger sig själv hästen föredrar egen box med eget foder framför lösdrift ifall lösdriften är dåligt fungerande: för liten ligghall till antalet hästar, ej fri tillgång/stor mängd grovfoder, dålig flockdynamik och/eller för liten eller tråkig hage.

Knapplån

Jag har mina två fullblod på lösdrift.

En valack och ett sto, dessutom brukar jag låna in två fölmärrar (olika varje år) så att flocken blir lite större. Dom har ett enkelt vind/solskydd på ca 6x3 meter o en ligghall på 36 m2.

Hagen är ca 1 ha och gränsar mot skog vilket betyder att dom i princip alltid har lä.

På hösten/våren kan vi stänga av till den stora delen av hagen och då blir det så klart lite litet åt dem men så fort det torkat/frusit så öppnar vi igen.

Valacken är den som bestämmer, men han är en snäll ledare och låter alla äta osv..

Mina hästar är klippta hela halsen och snett ner mot bak-knät, dom kan ridas ordentligt svettiga under vintern men har alltid ett anpassat täcke på sig.

Är det jättekallt ute så står dom inne nån timme o torkar.

Valacken har jag haft i 9 år nu. Från början stod han inne tom på sommaren (nattetid) och det var med FASA jag släppte ut honom på betet. Trodde ALDRIG han skulle överleva det!! Nu vet jag bättre :laugh:

Man ska aldrig säga aldrig, men får jag bestämma kommer jag aldrig att "stalla in" mina nuvarande/kommande hästar igen. Även om JAG (till skillnad mot andra i andra trådar) tycker att det är merjobb att ha lösdrift..

Mvh Lena

Nu var det visserligen inte mig du skrev till, men jag svarar på detta ändå! :p

Ang det där med knott och klippta/svettiga hästar - jag har en eksemhäst och alla mina hästar blir svettiga någon gång (de två äldsta nästan varje pass) och en av dem är klippt. Med sunt förnuft och täcken så fungerar lösdriften alldeles utmärkt för mig och mina hästar ändå. Eksemhästen går täckad hela sommaren, hellre det än att stå inne på box hela tiden - han hatar det. När han hade boxvila pga. hovbensfrakturen hade han sönder boxväggen tre gånger och blev aggressiv mot människor...

Ang att hästar är vanedjur - absolut är de det! Men de är också anpassningsbara och kan lära om. Jag säger inte att alla hästar ska släppas ut på lösdrift och bort med stallarna, men jag tror de flesta skulle trivas bäst på lösdrift, så länge det är en bra lösdrift: gott om mat, stor - välhalmad ligghall, balanserad flock där alla får tillgång till lösdriften och en rolig hage. Det säger sig själv hästen föredrar egen box med eget foder framför lösdrift ifall lösdriften är dåligt fungerande: för liten ligghall till antalet hästar, ej fri tillgång/stor mängd grovfoder, dålig flockdynamik och/eller för liten eller tråkig hage.

Jo visst är det så vissa hatar boxar och vissa hatar att vara ute;)
Men eksemhästen du har är det lindrig eksem då?
har en häst hemma som ej är eksemhäst men som är känslig för knott om man inte tar in henne skulle hon kliat av hela manen. Hon börjar springa vid 18 tiden pga knotten. Jag är övertygad om att min häst aldrig skulle trivas på lösdrift då hon inte ens vill vara ute på sommaren på natten, testade att släppa henne på bete en sommar, hon hoppade över staketet och sprang över motorvägen hem, struntade helt i sina kompisar. Så sedan dess är hon alltid inne på natten.
Tycker lösdrift kan vara bra till unghästar, men skulle själv aldrig vilja ha en inriden häst på lösdrift. Anser också att skaderisken är rätt hög, med tanke på att hästen går ute dygnet runt. Använder benskydd på hästarna på dagen i hagen, skulle inte fungera att ha det dygnet runt. Tyvärr finns det inte heller så många exemplariskt skötta lösdrifter, eftersom hästen vistas där dygnet runt så ställer det oerhört stora krav på framförallt marken.

:bow: Instämmer helt och fullt! Har haft min ena häst på en midre välfungerande lösdrift, ligghall med en ingång på kortänden, utfodring som gjorde att alla inte kunde äta = mager häst, vatten ur en vattenkopp längst in i ligghall = uttorkad ranglåg häst, enbart åkermark med dålig dränering till hage = väldigt lerigt överallt för det mesta.

Nu står samma häst på en annan lösdrift med ligghall med flera ingångar, en flock där alla får äta och dricka, mark som håller för hästarna och inte är smetig överallt ens när det är riktigt blött. Så får man till alla nödvändiga faktorer som krävs dels generellt och dels för de specifika hästarna man har på lösdriften så kan det fungera alldeles utmärkt!

Tycker lösdrift kan vara bra till unghästar, men skulle själv aldrig vilja ha en inriden häst på lösdrift. Anser också att skaderisken är rätt hög, med tanke på att hästen går ute dygnet runt. Använder benskydd på hästarna på dagen i hagen, skulle inte fungera att ha det dygnet runt. Tyvärr finns det inte heller så många exemplariskt skötta lösdrifter, eftersom hästen vistas där dygnet runt så ställer det oerhört stora krav på framförallt marken.

Hur menar du att skaderisken är större på lösdrift/för att de är ute dygnet runt? Ang hur marken håller, exemplariskt skötta lösdrifter mm, du är varmt välkommen att komma och kolla på min lösdrift om du vill och har vägarna förbi! :)

Hur menar du att skaderisken är större på lösdrift/för att de är ute dygnet runt? Ang hur marken håller, exemplariskt skötta lösdrifter mm, du är varmt välkommen att komma och kolla på min lösdrift om du vill och har vägarna förbi! :)

Jag menar att om man har en häst som lätt får småsår så ökar risken att få sår eftersom utevistelsen dubblas. Använder man då benskydd för att förhindra uppkomsten av sår så blir det svårt då det inte är bra för huden att ha skydd på dygnet runt.
Vissa lösdrifter har alldeles för lite mark, en lösdrift ska inte vara geggig. Marken ska vara dränerad och grusad eller annat bra underlag vid foder och drickplats. Tack för inbjudan lite väl långt bort bara.
Klassikern som jag ser det vid lösdrift är dåligt mockat i ligghallen, för ja det är jobbigt, vilket vissa inackorderingsställen inte verkat förstå, sedan alldeles för lite mark med gegga och dålig koll på foderstater. Men har man en exemplariskt skött lösdrift kan det säkert vara trevligit för hästar som trivs att vara ute jämt.

Mina hästar har haft färre och mindre skador sedan de kom ut på lösdrift. :) Deras mugg har försvunnit helt, konstigt nog. Men det har kanske mer med ämnen i marken att göra än box vs lösdrift, vi bytte ju kommun när vi flyttade. Förr hade de mugg typ hela tiden... :crazy: Hovkvaliteten är också bättre nu, tror det beror på ökad rörelse! :idea: All hosta är puts väck också och inga förkylningar. Så kort sagt så har mina hästars hälsa förbättrats sedan de flyttade ut från stall och "in" i lösdrift! :D

Min stackars eksempålle har... mittemellan eksem kan man säga. Den är inte lika illa som jag sett andra hästar ha, men den är inte jättelindrig heller. Väl intäckad/huvad och smörjd med medel så går han på bete med de andra kusarna - blir bättre denna sommaren också då han får tillgång till ligghallen. Har inte sett honom rusa runt, men visst blir han knottrig och kliig där elakingarna (knott, mygg, bromsar mm) kommit åt. Men likväl tar jag/han hellre det än att få stå inne. Sen är det ju inget som hindrar mig från att ställa in honom ett par timmar eller någon natt här och där när insekterna är som värst, det gör jag ju nu med (ex. inför tävling osv). :)

Men som sagt, det finns säkert mer än en häst som det inte passar av någon anledning. Men - jag tror NÄSTAN alla hästar skulle klara och gilla lösdrift, om de fick chansen (återigen, på en bra lösdrift). Hästar är trots allt inte gjorda för att stå på box.

Ha det så bra! (Ska du gå avelskursen förresten? Det ska inte jag.)

Senast ändrad av en moderator:

ok, ja mugg är ett helvete. Skönt att hästarna mår bättre. Du har väl ganska många hästar nu? eller har du sålt någon? Jag ska gå avelskursen, nu går jag hälsa friskvårdskursen, är så trött på praktik haha.

Håller med om att hästar är individer osv, men samtidigt hade jag tyckt det varit intressant om det hade blivit ett annat resultat om det inte hade varit ett föl med i bilden.
Nej, hon var en sån som tog sin roll som väktare på väldigt stort allvar, när hon var installad så var hon ändå den som gick och undersökte allt som kunde oroa när hon var ute. Jag minns en skogsbrand då de andra drog sig mot stallet medan hon sprang till stängslet och stampade med hoven som varning till de andra. :love: Hon tog alltid hand om unghästar, gick fram överallt och jag kunde rida henne barbacka i grimman i såväl snöstorm som mitt i natten i fullmånens sken så hon var inte ett dugg nervös av sig, däremot så kunde hon aldrig koppla av helt ute utan bara om hon fick vila ut i boxen. Sämst tyckte hon om att stå i mindre stall utan föredrog större anläggningar, tror det hänger ihop med hennes instinkter och att hon alltid ville ha koll på läget.

Ok, min erfarenhet är mindre skador i form av småsår mm på hästarna då de får en jämnare rytm över dygnet. Rör sig mer "lite och hela tiden" och får bra koll på kropp, balans och ben. Men självklart finns det olikheter i det med. Och håller med om att benskydd dygnet runt är nog ingen hit!

Sjävklart är det inte bra med smetiga hagar, inte i några fall, och än mindre på lösdrift. Och fräsch bädd i ligghall är ju lika viktigt som i box!

Så här ser det ut i vår ligghall
http://www.pixbox.se/pic_show_id25339427.html

Och grusat utanför grind och andra ställen med högt tryck på marken
http://www.pixbox.se/pic_show_id24344734.html

Ojdu, det var inte meningen att trampa på en öm punkt. Jag har inget emot att överbevisas. :D

Håller helt med dig gällande principer. Att individens speciella behov alltid ska noteras och efterföljas.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 765
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar