Nu var det visserligen inte mig du skrev till, men jag svarar på detta ändå!
Ang det där med knott och klippta/svettiga hästar - jag har en eksemhäst och alla mina hästar blir svettiga någon gång (de två äldsta nästan varje pass) och en av dem är klippt. Med sunt förnuft och täcken så fungerar lösdriften alldeles utmärkt för mig och mina hästar ändå. Eksemhästen går täckad hela sommaren, hellre det än att stå inne på box hela tiden - han hatar det. När han hade boxvila pga. hovbensfrakturen hade han sönder boxväggen tre gånger och blev aggressiv mot människor...
Ang att hästar är vanedjur - absolut är de det! Men de är också anpassningsbara och kan lära om. Jag säger inte att alla hästar ska släppas ut på lösdrift och bort med stallarna, men jag tror de flesta skulle trivas bäst på lösdrift, så länge det är en bra lösdrift: gott om mat, stor - välhalmad ligghall, balanserad flock där alla får tillgång till lösdriften och en rolig hage. Det säger sig själv hästen föredrar egen box med eget foder framför lösdrift ifall lösdriften är dåligt fungerande: för liten ligghall till antalet hästar, ej fri tillgång/stor mängd grovfoder, dålig flockdynamik och/eller för liten eller tråkig hage.