Sv: Lösdrift

Skitsnack, sluta upp med generaliseringarna och se till individen istället! :mad: Av fyra hästar som jag har haft på lösdrift var det rena döden för den ena, vilket jag redan skrivit om i tråden, hon avskydde det verkligen och för hennes skull stallades hon upp igen. Att det skulle vara bekvämt som hästägare att stalla in sin häst säger emot sig själv, det är bra mkt enklare att hålla dem på lösdrift med fri tillgång än att hålla dem på stall. :cool:

Att det skulle vara bekvämt som hästägare att stalla in sin häst säger emot sig själv, det är bra mkt enklare att hålla dem på lösdrift med fri tillgång än att hålla dem på stall. :cool:

delvis k.l

alltså, där måste jag nog protestera en aning ;) jag skulle absolut påstå att en del jobb med lösdriften är betydligt jobbigare/tyngre att sköta, än om hästarna är stallade, medans det är massa annat jobb som är lättare med lösdrift och kräver mer vid uppstallning.

bara för att man har lösdrift så innebär det ju inte på något sätt att det ska handla om ren och skär "förvaring"

jag har haft traditionellt stall i över 30 år och lösdrift endast dom senaste 4 åren för samtliga hästar, det (från början) pga. att en av dom har bronkit och jag inte har möjligheten att ställa dom på olika ställen efter att vi sålt gården.

vi skottar vår lösdrift 1-2 ggr/dag vilket är jobbigare än när alla hade varsin box pga. att dom använder sin ligghall flitigt och det blir skit överallt (vi har dessutom valt att ha en riktigt stor ligghall i förhållande till antalet hästar, för att ingen ska bli "trängd"). foderborden ska städas varje dag från "nedtrillat/utspritt" silage samt skit, all annan skötsel (ren skötsel av hästarna samt ridning osv. är för oss pricis den samma)

fodra kraftfoder gör vi 2 ggr/dag oavsett dom står i box var för sig eller alla "i samma box" det som underlättar är att vi inte behöver ta in/ut vid bestämmda tider och grovfodra vid bestämda tider (eftersom vi har fri tillgång)

Det där om vad som innebär minst jobb, lösdrift eller stall...
Tror knappast det kan vara MER jobb med en lösdrift, dock kan det säkert vara nästan lika mycket jobb om man sköter lösdriften enligt konstens alla regler.

Men hur många sköter sin lösdrift så mycket? Jag är skeptisk måste jag erkänna...
Jag anser att inte alla hästar passar till lösdrift då de är individer. Tycker inte Sveriges klimat är exemplariskt heller...visst är hästen gjord för att vara ute, men idag är många hästar vana vid "lyxen" att vara inne, de är inte vildhästar längre och känner trygghet i sin box.
Lösdrift på sommaren kan ju vara okej, om man har bra hagar osv.

Hur många har så bra hagar som krävs för lösdrift egentligen? Bra skydd? Mockar lösdriften dagligen? Ger tillräckligt med mat?
Verkar svårt när man ska rida/träna också...kul att slänga ut hästen i kylan/regnet?

*kl*

Hästar är rutindjur i mångt och mycket. Om man ska vänja dem vid något får man ha en invänjningsperiod, t.e.x. ta in dem senare och senare på kvällarna under kanske en månad. Om man bara slänger ut dem på lösdrift så kommer så gott som alla hästar bli upprörda. Man måste ta det långsamt. Men om man som ägare inte har det engagemanget så har man inte. Hästar i box på natten har det inte dåligt på något sätt, kanske med undantaget att de oftast inte alltid har något att tugga på.

Jag kan bara svara för de jag stött på, och de har helt enkelt blivit alldeles för stressade trots större (10 hästar och mer), väl fungerande flockar och fantastiska områden. Jag är ingen expert, men jag antar att det handlar om en kombination av vad de är vana vid och att de faktiskt inte är samma vilda hästar som de en gång var. Avel gör ju sitt.

Ett par bekanta körde på "hon vänjer väl sig snart"-tron med sitt 3-åriga sto, men efter tre månader tröttnade de på att ha hästen skrikandes och rastlöst travandes längst staketet hela nätterna medan resten av flocken höll till i andra änden av hagen. Hon gick även ner i hull och var av naturliga skäl helt slut om dagarna.
Så fort hon återfick sin box och enbart gick med flocken på dagen, gick hon dock upp i vikt och blev lika trygg som hon alltid varit.

Ska dock tillägga att merparten av alla jag sett har fungerat väldigt väl på lösdrift så fort de vant sig, och jag hävdar att det i 9 av 10 misslyckade fall är ägaren och/eller lösdriften det är fel på.
Men jag blir verkligen förbannad när folk påstår att alla hästar minsann fungerar likadant och att det mest naturliga alltid är vad som gör dem lyckliga. Kommer aldrig förstå hur argumentet "men det är naturligt" kan få gå före en individs välmående.

Bra inlägg men måste svara på det fetmarkerade:
Min f.d. häst blev som stressigast i större flockar. 5-6 kompisar var smärtgränsen för honom. Han var lågrangad.

Japp, det tror jag nog att många hästar av olika raser kan klara sig på lösdrift.
Jag har mina hästar på lösdrift. Varmblodstravare och shetlandsponny. Min ena häst tyckte inte om att stå på stall, hon har bott ute sedan 4.5 år tillbaka och har blitt harmonisk. Unghästen föddes utomhus och har bott ute sedan dess o kommer nog göra det hela livet. Shettisen är född i lösdriften o har bott ute större delen av sitt liv.

Stora ytor i hagen, kanske endel skog och en välanpassad ligghall o fri tillgång på bra grovfoder. Kan tillägga att mina inte har gått med täcken på ett par år nu. De har tillräckligt med grovfoder att de slipper frysa.

Sedan så tror jag att det är bättre om flocken är ganska liten, består väl av 4-6 hästar. Blir väl mindre stressigt.
Fast alla hästar är olika. Mina är flockbundna, och släpper inte riktigt andra inkräktare in på flocken. De har typ levt ihop med varandra i flera år. Det funkar bra vad jag kan se här.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag tror inte att jag har missat att det är hästar vi pratar om. Det var därför jag skrev hästar med versaler. Jag menar precis vad jag skrev att lösdrift passar alla hästar, men helt uppenbart passar det inte alla människor, men det är en helt annan sak.
Att det skulle finnas hästar som inte skulle trivas utomhus dygnet runt året om kan jag inte tro. Hästar är, även om vi avlat länge, djur med instinkter och överlevnadsstrategier för alla förekommande situationer. Skulle vi släppa ut några hästar, där det finns tillång till mat och vatten skulle de klara sig utan oss människor, så mycket instinkter har de kvar, trots vårt avlande.
Vid studier söker hästar sig inomhus, när de får välja själva, vid soligt väder när insekterna är som allra värst. Vid dåligt väder, regn, snö, blåst, ställer de sig tätt tillsammans vända från blåsten.

Nja, här håller jag inte med dig. Generellt sett så passar de allra flesta hästar på lösdrift. Fast de finns hästar som präglats ända sedan föl och upp i vuxen ålder med att stå på box dygnet runt och inte miljötränats och det kommer få det riktigt svårt att vänjas till ett liv uthomhus, dygnet runt. Speciellt om de har svagt psyke (vilket jag sett många holländska hästar ha) så kommer det inte gå att vänja om dem, man bör inte ens göra det. Att vänja den att gå i en hage är dock helt nödvändigt anser jag.

Nja, här håller jag inte med dig. Generellt sett så passar de allra flesta hästar på lösdrift. Fast de finns hästar som präglats ända sedan föl och upp i vuxen ålder med att stå på box dygnet runt och inte miljötränats och det kommer få det riktigt svårt att vänjas till ett liv uthomhus, dygnet runt. Speciellt om de har svagt psyke (vilket jag sett många holländska hästar ha) så kommer det inte gå att vänja om dem, man bör inte ens göra det. Att vänja den att gå i en hage är dock helt nödvändigt anser jag.

Precis så tänkte jag oxå! Mina hästar är väl mer eller mindre typiskt 'ute-hästar', så jag har väl lite speciella individer som gärna vill vara ute 24h/dygnet ;)
Sedan så tror jag inte att man ska tvinga hästen gå på lösdrift om inte den vill/eller trivs riktigt.
Jag har studerat mina länge, (haft dom i 8år) och då var det märren som visade tydligt att hon absolut ville bo ute och då testade jag o ja, det var riktigt att hon ville bo ute. Hon trivs väldigt bra. De andra är ju födda i lösdriften, så de är vana vid det.

vad jag skrev va att en lösdrift tar lika lång tid att sköta som ett stall ;) det är bara det att det är olika saker som tar tiden i anspråk ;)

"lyxen" för en häst på lösdrift är att den har möjlighet att stå inne i sin ligghall när den vill, även på dagen om det är dåligt väder ;)

att lösdriften ska skötas ser jag som lika självklart som att man sköter stallet på ett tillfredställande sätt. det finns föreskrifter för vad som krävs pricis som med stall. dessutom är det bra många som har väldigt undermåttliga stall, det finns alltid folk som inte sköter sina åtagande var man än "tittar".

nu har ju vi haft möjligheten att ha tillgång till väldigt stora fina hagar, ca. 8 ha (där vi har pricis lika bra staket runt som vi hade när vi stallade. tryckta stolpar och 3 el rep) och "överdimentionerad" ligghall för dom 5 hästar/ponnys vi har (ca. 100 kvadrat)

det är inte alls så att man "slänger ut" hästen efter ridning, den har ju fortfarande sin ligghall (och dom som är igång täcks dessutom, täcken efter väder ;)), som åtminstonde våra utnyttjar i stor utsträckning. där känner dom samma trygghet som dom gjorde/gör i sina boxar ;)

jag ser absolut inte våra hästar som "vildhästar" för det är dom verkligen inte :crazy: men eftersom en av dom behöver stå på lösdrift pga. sin bronkit så får alla hästarna stå där, villket har fungerat utmärkt. det skulle inte fungera att "dela upp dom" på olika platser eftersom jag och min vännina sköter allt själva (så vill vi ha det)

Jag är jätte nöjd med lösdrift för mina hästar, har boxar också som jag kan använda vid behov men hästarna själv trivs nu bättre med lösdriften. En vana antar jag att kunna gå ut och in som de vill. Har 2 hästar i en lösdrift. Det är väldigt lättskött då de bara bajsar och kissar i ett hörn. På sommaren står de inne mera på dagtid för att komma bort från all broms. Har tjockt med halm så att de kan gå in och lägga sig när de vill. Det är helt inomhus och väl vindskyddat. De har fri tillgång på hö så det är smidigt att bara behöva in och fodra 2 ggr per dag.

Har inte läst tråden nu så jag svarar bara med mina egna tankar.

Ja det passar alla hästar om de har fått en bra uppväxt med mycket utevistelse.

Däremot så finns det hästar som är så vana vid att stå installade att de aldrig får ro av att gå ute mer än maximalt ett par timmar om dagen, sorgligt men sant.

Men jag tror att det går med de allra flesta hästar om man bara ger dem chansen.
Folk tycker synd om dem för att de står och trycker vid grinden och slutar ha dem ute. Klart de står och trycker där när de är vana att få gå in! Hästar är ju vanedjur.
Man måste ge dem chansen att vänja sig vid att vara ute åtminstonde ett par månader och självklart med bra skydd och bra/trygga hästvänner.
En otrygg häst blir mer otrygg om hagkompisarna inte är snälla/är stressade.

Hur många har så bra hagar som krävs för lösdrift egentligen? Bra skydd? Mockar lösdriften dagligen? Ger tillräckligt med mat?
Verkar svårt när man ska rida/träna också...kul att slänga ut hästen i kylan/regnet?

Vet inte exakt hur många som gör det ena eller det andra, men kan i alla fall säga att jag har tillräckligt stora hagar för mina två hästar, rejäl ligghall som mockas dagligen och är mjuk torr och ren och där hästarna gärna väljer att sova. Tillräckligt med mat, japp japp, de har fri tillgång på hö och halm och fodras på fasta tider med kraftfoder dagligen. Går fin fint att rida och träna! Hämtar hästen i ligghallen/hagen istället för boxen. Rider gör jag som vanligt. Är hästen svett skrittar jag av längre tid, fortf svett, släpper ut med täcke som andas och har fleecefoder, tas av när hästen torkat helt. Och slänger inte ut någon av dem i kyla eller regn, de väljer själv ute eller inne oavsett tid på dygnet och tid på året!

Delvis knapplån

Ang detta med raser, har en arab och en shettis. De trivs båda med att gå ute, är de trötta så går de in och sover, själva eller tillsammans. Bägge verkar må väldigt bra av att bo på det här sättet, och mår de bra så mår jag bra!

När man håller på med djur ska man inte glömma att vi talar om olika individer och att alla är olika, man kan aldrig säga att en sak passar alla, det har jag lärt mej den hårda vägen!:D

Bryr mig faktiskt inte om hur du har det, eftersom jag inte tilltalade dig.

Jag hävdar ändå att många har lösdrift för att de är mockliga eller tycker det är dyrt att stalla upp.

Om en häst får gå ute större delen av dygnet, för att sedan få vila/slappna av i sin egen box inne har jag svårt att tänka mig att hästen skulle otrivas. Men som redan sagt är hästen en individ, vilket gör att man får försöka se vad hästen trivs med.

Mitt arabsto går ute dygnet runt några månader på sommaren, då har hon täta granar att stå under som skydd. När det dock börjar lida mot höst med pissväder vill hon inte vara ute på natten längre, trots skydd/täcken/mat.
Min häst hatar regn och älskar sin box:)

Ok, trodde tråden handlade om lösdrift och att det då fanns intresse för diskussion och svar på frågor och funderingar!

Bra att du hittat en variant som fungerar för dig och din häst!

V har en stor hage, så då blir inte belastningen så hög, och så är det skogspartier, där binder rötterna markytan väldigt bra. De mest utsatta delarna som utanför lösdriften har vi tagit bort matjorden och grusat.

ok tänkte nästan det, går nog inte att ha lösdrift om man inte grusar, med tanke på att det behövs grusas i hagar även om hästarna står inne på stall.

Bra inlägg men måste svara på det fetmarkerade:
Min f.d. häst blev som stressigast i större flockar. 5-6 kompisar var smärtgränsen för honom. Han var lågrangad.

Det har jag märkt med min 20-åring också. 5 st är lagom att hålla koll på. Nu står han i en större flock och håller ingen koll längre utan står utanför och tittar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 765
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar