Lösa hundar!?

Sv: Lösa hundar!?

Vad är erat tips på detta problem?

Ja, grundproblemet måste vara det att alldeles för många skaffar hund utan att klara av att uppfostra sin hund.
Och klarar man inte det ska man ha koppel, men flertal verkar tycka det är för jobbigt att hålla i.

Jag bara rider på. :crazy: Har man hunden lös nu, och inte inkallning på den får man skylla sig själv just i detta fallet....

Ägarna till en boxer tyckte det var deras rättighet att ha sin hund lös- fast den var halvaggresiv mot hästar, och olydig.
Den anföll dotterns ponny, den reste sig, barnet for av, och ponnyn iväg, mot landvägen.:mad:
Som tur var klarade sig min dotter utan skador och ponnyn blev inte påkörd, men....

Samma jävla hund har attackerat mig fyra ggr när jag suttit till häst, sista gången red jag en liten, förhållandevis pigg sak och jagade hunden en bra bit till ägarens missnöje.

Nu har ju min fodervärdsponny blivit attackerad men tror egentligen att det inte är så stor risk.

jag har en fraga ang detta: om jag rider mitt 175 fullblod som har nerverna pa utsidan, hon itycker inte om hundar men vad hander om hon da tex sparkar till hunden eller gar mot attack? ar det mitt fel da? men eftersom det rader koppeltvang? eller far hundagaren skylla sig sjalv?

Det är bara hundägarens fel då denne har en skyldighet till att hela tiden ha ordentlig uppsynd över sin hund.

Är hunden aggresiv eller visar tendens till att vara det så hoppar jag av. Dels för att förhindra att den går på hästen och för att jag nog hellre släpper hästen faktiskt än att sitta på en ordentlig panik skentur.
Har hänt en gång att jag slog en hund ordentligt rakt över huvudet med pisken. Hunden gick till attack och försökte bita hästen..fanns inte en chans att hinna fya hunden eller be den gå hem..

Ser hunden vänlig ut, bara luffsar så rider jag på och skiter blanka f*n i om den kommer för nära min hästs rumpa..det är inte mitt ansvar att hålla koppel på andras hundar, det får resp hundägare ordna..och det har hänt att en hund flygit ett ex antal meter då den kom för nära pålles rumpa och hundägarna befanns sig några 100 meter bakom hunden..

så nej, det är inte ditt ansvar om en hund är lös, däremot finns rätten att försvara sig.

Det finns delade sidor dock, jag älskar hundar och hästar men ibland får prioritera vad som är viktigast..att försvara dig och hästen eller hunden. Hästar är alltid ett flyktdjur och om de råkar i riktig panik är det inte alltid så roligt, det kan bli en situaion mellan liv och död om det vill så illa, som ryttare iallafall.

Ägarna till en boxer tyckte det var deras rättighet att ha sin hund lös- fast den var halvaggresiv mot hästar, och olydig.
Den anföll dotterns ponny, den reste sig, barnet for av, och ponnyn iväg, mot landvägen.:mad:
Som tur var klarade sig min dotter utan skador och ponnyn blev inte påkörd, men....

Samma jävla hund har attackerat mig fyra ggr när jag suttit till häst, sista gången red jag en liten, förhållandevis pigg sak och jagade hunden en bra bit till ägarens missnöje.

anmäl denna hundägare. det finns nya tuffare regler mot hundägare..nu kan t.o.m hundar tas ifrån sina ägare om de anses vara en fara för samhället och går okopplade trots att de inte ska
just nu får inga hundar i sverige gå okopplade öhvt

får man fråga hur du lyckades ? :D
vår granne har schäfrar och ena, eller tja..den är död nu, men den attackerade vår lilla golvmopp 2 gånger..ändå efter en del diskussion med den hundägaren är det sällan man ser koppel på hundarna :crazy:

Stå still med hästen, skrittar man därifrån eller travar, så har det hänt mig iaf att deras vaktinstinkter sätts igång. Inte så kul. Man kan också säga med bestämt röst "stanna", beror lite på hur hundvan man är för att få till det ett respektingivande. Och om hundarna är uppjagade så är det fortfarande bäst att stå still, annars är risken att det blir värre.

Du får aldrig ha hund lös i tex. bostadsområden och liknande.
I jaktlagen står det att man ska ha hunden under sådan lydnad som om den vore kopplad, dvs inte tio meter ifrån ägaren.
Jag måste fråga alla, vem har sån koll på sin hund i alla lägen? lyder hunden om det springer en hare eller en löptik framför nyllet på den?

I jaktlagen står det att man ska ha hunden under sådan lydnad som om den vore kopplad, dvs inte tio meter ifrån ägaren.

Måste bara fråga ( absolut inget påhopp eller något, bara nyfikenhet och okunnighet :D ).. Alltså om man är en jägare, får hunder bara vara max 10 meter ifrån än ? Det låter ju lite knäppt. Om det typ kommer en älg eller nått som hunden ska ställa ( el va de heter ) springer den väll mycket längre en 10 meter ? Jägaren springer väll inte efter eller ?
:)
har noll koll :p

jag hade tagit med mig ett dressyrspö och gått lös på hunden. bättre det än en spark som tar illa, eller att jag ramlar av hästen. jag tycker inte att man behöver vänta och se om hunden tänker ta en tugga eller ej, att den är nära är illa nog.

Det här stämmer inte. Om det är jaktlagen du syftar på så lyder den: "Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt".

men den syftar på att hundarna bör hållas kopplade åtminstånne..för det är inte så ofta man hinner hindra en lös hund från att driva vilt under fel säsong. det är inte enbart jaktlagen det handlar om, utan att tiden den 1 mars till 20 augusti så föds många djurbäbisar ute i skog och mark..och de ska inte störas eller dödas av lösa hundar.
- jag har själv frågat de på djurskyddsföreningen ang lösa hundar.

men tjaa, kan hända att olika kommuner har lite skillnader på sina bestämmelser..men detta fick jag till svar.

Måste bara fråga ( absolut inget påhopp eller något, bara nyfikenhet och okunnighet :D ).. Alltså om man är en jägare, får hunder bara vara max 10 meter ifrån än ? Det låter ju lite knäppt. Om det typ kommer en älg eller nått som hunden ska ställa ( el va de heter ) springer den väll mycket längre en 10 meter ? Jägaren springer väll inte efter eller ?
:)
har noll koll :p

då har man inte tillräckligt koll eller uppsyn över sin hund och då ska den nog kopplas

får man fråga hur du lyckades ? :D

I nödfall:angel: kan jag vara lika ettrig i verkliga livet som här på buke.:devil:

Nja, jag tor inte det berodde på mig utan mer på argumenten jag slängde i ansiktet på henne. Detta med strikt ägar OCH betalningsansvar, ev. skador på barnet och värdet på ponnyn, kostnad för dem i en trafikolycka.

Lite mer att bita i så att säga än om en liten hund blir biten tycker nog många hundägare som vill ha sina hundar fritt för de är lata.
Vänl.G.

Du får väl kastrera hanhunden om du inte orkar ha den kopplat för att den springer efter löptikar.

Du får aldrig ha hund lös i tex. bostadsområden och liknande.
Jag måste fråga alla, vem har sån koll på sin hund i alla lägen? lyder hunden om det springer en hare eller en löptik framför nyllet på den?

Nej om kommunen har bestämt att det råder koppeltvång i bostadsområdena så är det ju koppeltvång, men detta gäller hela året och inte bara på sommarhalvåret.
Jag håller med om att många inte har tillräcklig lydnad på sin hund för att ha den lös i skog och mark under sommarhalvåret men det är en annan sak. Koppeltvång är det inte! Det här med tio meter ifrån ägaren har jag aldrig läst/hört, har du någon källa till det?

men den syftar på att hundarna bör hållas kopplade åtminstånne..för det är inte så ofta man hinner hindra en lös hund från att driva vilt under fel säsong. det är inte enbart jaktlagen det handlar om, utan att tiden den 1 mars till 20 augusti så föds många djurbäbisar ute i skog och mark..och de ska inte störas eller dödas av lösa hundar.
- jag har själv frågat de på djurskyddsföreningen ang lösa hundar.

men tjaa, kan hända att olika kommuner har lite skillnader på sina bestämmelser..men detta fick jag till svar.

Tja, har man god lydnad på hunden så kan man väl hindra att den driver efter vilt?
Jag tror du rör ihop saker och ting lite. I jaktlagen står det att, jag citerar igen: "Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt". Denna lag gäller i hela Sverige och det är inget kommunen kan reglera.
Däremot kan kommunen bestämma att det råder koppeltvång i bostadsområden, promenadvägar och liknande, men detta har inget med jaktlagen att göra och den gäller hela året.
Däremot kan kommunen

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 738
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 427
Senast: Sesca
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur