Lösa hundar!?

Sv: Lösa hundar!?

Jag förstår faktiskt inte varför man inte bör träna bort att hästen är hundrädd. Kan inte tänka mig att speciellt många hundar ser hästen som ett bytesdjur.

Nej, men hästarna ser hunden som ett rovdjur, vid vissa tillfällen.
Attackerande var menat en hund som springer hastigt mot och skäller/ skrämmer hästen.

försök säga det till den häst som haft 5 galna jakthundar runt sig med vilja att slita hästen i stycken..

hunden är ett rovdjur och hästen ett flyktdjur! oavsett hur mycket vi vill att det inte ska vara så.
vi kan inte avla eller träna bort djurens överlevnadsvillkor..i det vilda är hund rovdjur, måste jaga för att få mat, hästen ett bytesdjur, måste fly för att överleva.

Men herregud, hur länge sen var det våra domectiserade raser var tvungna att jaga för sin föda? Jag kan inte tänka mig att det finns speciellt många individer av släktet hund (som fått mat någon gång den senaste månaden) i sverige som ser en fullt frisk häst som ett bytesdjur.

Nej, men hästarna ser hunden som ett rovdjur, vid vissa tillfällen.
Attackerande var menat en hund som springer hastigt mot och skäller/ skrämmer hästen.
Så du tycker att det är helt ok att framföra ett djur på ett halvt ton bland människor när djuret blir helt okontrollerbart och innebär en fara för andra i din närhet så fort det kommer en hund springades mot den?

det är en farlig hobby/sport vi sysslar med, deffenitivt och man bör tänka sig för så långt det går, men ibland tillkommer oväntade situationer som inte går att förutspå
Självklart är det så men att utsätta andra för sin farliga hobby bara för att man själv inte har kunskap/ork att minimera farorna är förkastligt!

det stavas N-O-N-S-E-N-S. en häst som får panik skiter i vad allt vad ledarskap heter, just för att den har panik. det är en helt annan femma om den bara är lite spooky och hoppar till lite. men panik är panik, och i det tillståndet finns ingen tid till rationellt tänkande.

sedan drar du lite märkliga slutsatser av det som skrivs. klart som korvspad att de flesta hästar inte går i taket för att en hund skäller lite. men om den blir jagad, kanske biten/nafsad, kanske av en flock hundar då KAN den få panik, och det är INTE du som ryttare som bestämmer om det är lämpligt att den får det just då.

Absolut är jag inte på dåligt humör. Utan här disskuterar vi.
Jag har mina åsikter, du har dina..vi framför dem.
Anledningen till att jag kommenterade en del saker ex om raser och hurvida hästen tänker i en paniksituation var att jag inte tyckte att du följde tråden. Du sa först att hästen inte kan tänka som vi i en sådan situation men senare säger du att det är konstigt och att ledarskapet fattas, därför.
För mig finns inga generella personligheter i en viss hästras, jag har sett galna hästar av samma ras och lugna hästar av densamma rasen. Så det är fel enligt mig att ex utpeka ett fullblod som hispigt.
Har även ridit den lugnaste hästen som blivit rejält skrämd av hund som hoppat fram mitt framför benen - och exploderat i panik.

Till hundar - ja det var längesedan de behövde jaga för sin föda, men rovdjursinstinkten är inte utrotad, den finns kvar, alltid. Det sitter kvar i anlagen från förfäder. Hur kan det då komma sig att hundar vill "leka" med hästen och gärna nafsar efter benen?
Jo det är rovdjursinstinkten och dess reflexer, de finns kvar.

En människa kan aldrig bli en hästledare och sätta sig in till 100% som häst, det går bara inte. Vi kan däremot skapa ett band häst och människa emellan med förtroende och som ett slags ledarskap, men aldrig få hästen att se oss som häst. Hästen har heller aldrig sin ledare på ryggen? Utan på fast mark och genom kroppspråk visat om man ska fly eller inte.

Du skriver; alternativt att de sticker en bit så att de är utom livsfara, där har vi också ett exempel på flyktinstinkt.
Det är självklart bra att träna på läskiga saker, men läskiga saker och oförutsägbara farliga situationer för en häst är två olika saker.
Skulle din häst stå prick stilla med en hund som aggresivt attackerar och biter i benen?

Hundbiten igen, det är aldrig förutsagt att då man är ute och rider att hästen ska skena för minsta lilla, men samtidigt gäller det också för hundägare att kontrollera sina hundar så att hästen inte blir skrämd och för att slippa olycka.

Allt handlar om att visa varandra hänsyn har man kopplad o konrollerad hund så har man kontrollerad häst vid möte av hund.

Men herregud, hur länge sen var det våra domectiserade raser var tvungna att jaga för sin föda? Jag kan inte tänka mig att det finns speciellt många individer av släktet hund (som fått mat någon gång den senaste månaden) i sverige som ser en fullt frisk häst som ett bytesdjur.

tja, släpp en flock hundar efter en flyende häst, och du blir förvånad över hur fort Fluffiga Fiffi blir en varg igen.

det stavas N-O-N-S-E-N-S. en häst som får panik skiter i vad allt vad ledarskap heter, just för att den har panik. det är en helt annan femma om den bara är lite spooky och hoppar till lite. men panik är panik, och i det tillståndet finns ingen tid till rationellt tänkande.

sedan drar du lite märkliga slutsatser av det som skrivs. klart som korvspad att de flesta hästar inte går i taket för att en hund skäller lite. men om den blir jagad, kanske biten/nafsad, kanske av en flock hundar då KAN den få panik, och det är INTE du som ryttare som bestämmer om det är lämpligt att den får det just då.

Jag är helt övertygad om att det går att träna hästarnas panikgränser. Se bara på polishästarna, tror du dom är födda sådär eller är dom kanske lite miljötränade?

Jag tycker man ser milsvid skillnad på hästar med en bra ledare i sadeln och nåt som inte går att lita på ÄVEN vid paniksituationer. En häst med en vettig ledare springer undan men sen går den att diskutera med, en häst som själv är ledare springer hem till stallet och kräver mat.

Du skriver; alternativt att de sticker en bit så att de är utom livsfara, där har vi också ett exempel på flyktinstinkt.
Det är självklart bra att träna på läskiga saker, men läskiga saker och oförutsägbara farliga situationer för en häst är två olika saker.
Skulle din häst stå prick stilla med en hund som aggresivt attackerar och biter i benen?
Jag har väl aldrig sagt att dom inte har flyktinstinkt? Bara att man inte alltid kan skylla på denna när man inte har koll på sin häst. Självklart har dom flyktinstinkt, det är det hela hästen bygger på men man kan TRÄNA hästen, dels att inte bli rädd och dels att lita på sin ryttare för att hantera situationen.
Jag har varit med om en aggresiv hund på märren och ja, hon stog rätt still och väntade på order, sen tröttnade hon och svängde till med bakbenet och skickade jycken två meter upp i luften. Den hunden gick inte på häst igen. Valackens reaktion skulle högst troligt bli den samma om han upplevde hunden som farlig, annars leker han gärna med hundar.
Träningshästen fattar nästan inga beslut själv och skulle definitivt vänta på att jag skulle rädda henne.
Det är dom hästar jag jobbar aktivt med idag men om du vill kan jag redogöra för alla hästar jag någonsin suttit på hur jag tror/vet att hästen skulle reagera. Det är nämligen ytterst få som skulle reagera med flykt i första hand.
Mina hästar är tränade för att se hunden som en arbetskompis och något som inte är farligt.

Hundbiten igen, det är aldrig förutsagt att då man är ute och rider att hästen ska skena för minsta lilla, men samtidigt gäller det också för hundägare att kontrollera sina hundar så att hästen inte blir skrämd och för att slippa olycka.
Ja det har jag aldig satt mig emot. Jag har aldrig påstått att det är ok med okontrollerade hundar, jag efterlyser bara kontroll över hästarna också.

En människa kan aldrig bli en hästledare och sätta sig in till 100% som häst, det går bara inte. Vi kan däremot skapa ett band häst och människa emellan med förtroende och som ett slags ledarskap, men aldrig få hästen att se oss som häst. Hästen har heller aldrig sin ledare på ryggen? Utan på fast mark och genom kroppspråk visat om man ska fly eller inte.
Är du av den uppfattningen att vi aldrig kan få ett starkt ledarskap över hästen så förstår jag varför det flyger hästar till höger och vänster och det är nog ingen ide att sitta och diskutera ledarskap. I rest my case och fortsätter miljöträna mina och andras hästar så kanske "min" hästby blir en bättre plats för barnvagnarna iaf.

jag hoppas inte av. jag sitter kvar på hästen och rider vidare. Ibland så kan jag rida fram till hundägaren och säga till henne/han att det är koppeltvång på hundar nu och då är det hennes fel om det händer något!

okej, för mig lät flyktinstinkts biten oklar för mig från din sida då dina åsikter avvek en del och inte följde samma tråd.

..att man kan träna ledarskap och förtroende häst och människa, JA det är jag helt med på, brukar utöva NH osv på min pålle, men att just sätta sig in som häst går bara inte..därav kan man inte jämföra situationer häst- häst mot människa - häst.

Det är givetvis bra att du tränar! ;)
Men jag hoppas att det inte enbart är för barnvagnarnas skull

men för mig är fortfarande frågan hur man vet sig kunna lösa en helt oväntad situation på ett flyktdjur där man bara har en bråkdels sekund på sig när hästen är i ren panik..

det där med att hästen bara sticker hem och kräver mat?
vad är det för uttalande?

Senast ändrad:

Jag är helt övertygad om att det går att träna hästarnas panikgränser. Se bara på polishästarna, tror du dom är födda sådär eller är dom kanske lite miljötränade?
Måste bara påpeka att de har helt andra förutsättningar, de är ju köpta efter två saker, storlek samt temperament. Alla hästar har inte haft ägare som kan det här med hästhantering från början.
Men jag tror definitivt att man kan vänja hästar vid det mesta till en hel del. Men ibland finns det situationer där hästen stänger av hjärnan. Japp, jag har en sådan, tränat nh i en del år, för amerikanska tränare osv, så lite utöver "normal" hästhantering. Men det finns tillfällen då hans hjärna direkt går över i panik, och inte kan tänka på annat än flykt. (fast vi jobbar såklar vidare med de)

delvis kl
Fast måste hålla med om att kan man inte hantera hästen i normala situationer, med barnvagn osv, då får man hålla sig någon annanstans. Men om man ska ha sina hundar lösa så får man ha pli på dem också, jag har vart med om "fluffiga fiffi" som blir varg när instinkten kickar in. Tro mig, hästarna märker skillnad på en hund som ska busa, och en som är där för att käka. :cool:

men för mig är fortfarande frågan hur man vet sig kunna lösa en helt oväntad situation på ett flyktdjur där man bara har en bråkdels sekund på sig när hästen är i ren panik..
Man kan ju diskutera HUR svåra situationer man SKA kunna lösa. Lite lösspringande hundar tycker jag faktiskt är basics. En anfallande björn kanske man däremot är tacksam om hästen använder benen till att springa. Jag tycker helt enkelt att man ska klara av vardagliga situationer för att "få" vistas ute bland folk med sin häst. Till dessa situationer tycker jag att lösspringande hundar hör.

Måste bara påpeka att de har helt andra förutsättningar, de är ju köpta efter två saker, storlek samt temperament. Alla hästar har inte haft ägare som kan det här med hästhantering från början.

Men om inte gemene man klarar av att träna sin häst så den kan framföras på ett säkert sätt under relativt normala förutsättningar (det är ju faktiskt, tyvärr, inte helt ovanligt med framfusiga lösa hundar) så kasnke man ska leta efter just en häst med bra temperament när man köper häst. Dessutom bör man ju skaffa sig den nödvändiga kunskapen man behöver för att framföra den häst man har på ett så säkert sätt som möjligt. Klarar man inte av det får man väl hålla sig på inhängnat område.

Så du tycker att det är helt ok att framföra ett djur på ett halvt ton bland människor när djuret blir helt okontrollerbart och innebär en fara för andra i din närhet så fort det kommer en hund springades mot den?

Ja, om det bara gäller p.g.a den framspringande hunden.

Man har som hundägare inte rätt att låta sin lösa hund springa fram mot en häst.Man ska ha koll. Ordning och reda. Har man inte det får man anstränga sig till att hålla i ett koppel. Med hunden fast i andra änden.

Ja, om det bara gäller p.g.a den framspringande hunden.

Man har som hundägare inte rätt att låta sin lösa hund springa fram mot en häst.Man ska ha koll. Ordning och reda. Har man inte det får man anstränga sig till att hålla i ett koppel. Med hunden fast i andra änden.

Så om jag kommer och rider på en väg, en hund kommer framspringandes till min häst, hästen får tuppjuck och kastar sig iväg och kolliderar med en barnvagn. Då är det helt ok att bara säga "hästen är ett flyktdjur, hunden var inte kopplad"?

Självklart ska man ha koll på hunden men man ska ha koll på hästen också!

Så om jag kommer och rider på en väg, en hund kommer framspringandes till min häst, hästen får tuppjuck och kastar sig iväg och kolliderar med en barnvagn. Då är det helt ok att bara säga "hästen är ett flyktdjur, hunden var inte kopplad"?

Självklart ska man ha koll på hunden men man ska ha koll på hästen också!

Hundägaren är ansvarig.
Man kan aldrig garantera att en häst inte skenar. men just med hund så är det hundägaren som ska se till att den inte springer mot och skrämmer en häst.

Jag har ridit i skog och mark hela mitt vuxna liv, 25 år, och aldrig haft en skenande häst som varit okontrollerbar annat än vid hundattack.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 738
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 427
Senast: Sesca
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka