Sv: Lösa hundar!?
Absolut är jag inte på dåligt humör. Utan här disskuterar vi.
Jag har mina åsikter, du har dina..vi framför dem.
Anledningen till att jag kommenterade en del saker ex om raser och hurvida hästen tänker i en paniksituation var att jag inte tyckte att du följde tråden. Du sa först att hästen inte kan tänka som vi i en sådan situation men senare säger du att det är konstigt och att ledarskapet fattas, därför.
För mig finns inga generella personligheter i en viss hästras, jag har sett galna hästar av samma ras och lugna hästar av densamma rasen. Så det är fel enligt mig att ex utpeka ett fullblod som hispigt.
Har även ridit den lugnaste hästen som blivit rejält skrämd av hund som hoppat fram mitt framför benen - och exploderat i panik.
Till hundar - ja det var längesedan de behövde jaga för sin föda, men rovdjursinstinkten är inte utrotad, den finns kvar, alltid. Det sitter kvar i anlagen från förfäder. Hur kan det då komma sig att hundar vill "leka" med hästen och gärna nafsar efter benen?
Jo det är rovdjursinstinkten och dess reflexer, de finns kvar.
En människa kan aldrig bli en hästledare och sätta sig in till 100% som häst, det går bara inte. Vi kan däremot skapa ett band häst och människa emellan med förtroende och som ett slags ledarskap, men aldrig få hästen att se oss som häst. Hästen har heller aldrig sin ledare på ryggen? Utan på fast mark och genom kroppspråk visat om man ska fly eller inte.
Du skriver; alternativt att de sticker en bit så att de är utom livsfara, där har vi också ett exempel på flyktinstinkt.
Det är självklart bra att träna på läskiga saker, men läskiga saker och oförutsägbara farliga situationer för en häst är två olika saker.
Skulle din häst stå prick stilla med en hund som aggresivt attackerar och biter i benen?
Hundbiten igen, det är aldrig förutsagt att då man är ute och rider att hästen ska skena för minsta lilla, men samtidigt gäller det också för hundägare att kontrollera sina hundar så att hästen inte blir skrämd och för att slippa olycka.
Allt handlar om att visa varandra hänsyn har man kopplad o konrollerad hund så har man kontrollerad häst vid möte av hund.