Lösa hundar!?

Sv: Lösa hundar!?

Men om inte gemene man klarar av att träna sin häst så den kan framföras på ett säkert sätt under relativt normala förutsättningar (det är ju faktiskt, tyvärr, inte helt ovanligt med framfusiga lösa hundar) så kasnke man ska leta efter just en häst med bra temperament när man köper häst. Dessutom bör man ju skaffa sig den nödvändiga kunskapen man behöver för att framföra den häst man har på ett så säkert sätt som möjligt. Klarar man inte av det får man väl hålla sig på inhängnat område.

men de där framfusiga hundarna ska inte ens förekomma, det är då olyckorna sker och bums att det är hundägarens fel och ingen annans i sådan situation

måste även få säga att vissa bilförare verkligen borde tränas dom också nu när vi snackar om trafiken

men de där framfusiga hundarna ska inte ens förekomma, det är då olyckorna sker och bums att det är hundägarens fel och ingen annans i sådan situation

Nej men nu förekommer det och det är lika bra att bita i det sura äpplet och träna hästen så den pallar sånna situationer.

tror fortf ej att hästens flyktinstinkt vid panik går att träna bort ..
kommer inte hundägare att skärpa sig kommer olyckorna heller inte att minska tyvärr

har ridit ko lugna hästar och hästar som man i stort sett kan ställa lösa och de går inte en meter utan att det är ok, dvs väldigt NH tränade och ska vara tränade för att lyssna på människan,
men då jag redan varit med om att dessa hästar reagerat i ren panik då hundar flygit på oss så finns inget för mig som heter en tänkande häst i panik ..

tror fortf ej att hästens flyktinstinkt vid panik går att träna bort ..
kommer inte hundägare att skärpa sig kommer olyckorna heller inte att minska tyvärr
Träna bort och träna bort, det går garanterat att kontrollera i högre grad än vad folk orkar bry sig i. En framspringande hund ska inte utlösa panik hos en häst och gör det det ska hästen vistas där människor inte kan komma till skada.

Känns som om vi har nått nån slags dead end i diskussionen så jag avslutar här och hoppas att jag aldrig behöver träffa en skenande häst där det finns barn i närheten.

Man kan ju diskutera HUR svåra situationer man SKA kunna lösa. Lite lösspringande hundar tycker jag faktiskt är basics. En anfallande björn kanske man däremot är tacksam om hästen använder benen till att springa. Jag tycker helt enkelt att man ska klara av vardagliga situationer för att "få" vistas ute bland folk med sin häst. Till dessa situationer tycker jag att lösspringande hundar hör.

Ah. :bump:
Det var nog lite det jag försökte få fram.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 738
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 427
Senast: Sesca
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka