Lösa hundar!?

Sv: Lösa hundar!?

*knapplån*

Mina brorsöner som ibland brukar gå med på mina promenader i skogen stör viltet mer än vad mina hundar någonsin kan göra. Som de far runt i skogen och skriker och har sig. :rofl:

Så länge inte hunden verkligen far runt och jagar vilt allternativ gräver upp harar och liknade så tror jag knappast att djurlivet i skogen far illa av att mina hundar springer runt och nosar lite här och var. Det är ju inte så att de springer 100 tals meter bort där jag inte ser vad de håller på med utan de har en radie på kanske 20-50 meter beroende på hur pass lätt de kan hålla utkik efter mig.

Som vanligt så är det ju frågan om sunt förnuft. Man har inte sin hund lös om man tror att den kan skada någon genom att tex bita en häst, rådjur, människa och liknade oavsett tid på året.

Jag tex väljer medvetet bort hundraser med stark jaktinstinkt just för att det är svårare att ha dessa lösa på det sättet som jag vill.

Mina hundar jagar inte hästar (de är vana att ha hästar runt omkring sig). Däremot så kan de vara nyfikna och titta på ekipaget. Jag får passa hundarna om vi möter främmande hästar så att de inte är för nära. Det är inte alla hästar som tolererar hundarna som våra hästar gör. Det är inte så att hundarna springer fram till hästarna och skall nosa på benen eller liknade. Problemet brukar snarare vara att hunden inte flyttar på sig när hästen kommer om den tex sniffar på något väldigt spännande.

Mvh

Tora

*kl*
Har nu skumläst hela tråden och jag förvånas lite över hur lätt det tas på 5-800kg hysterisk häst. Jag menar absolut inte att det är ok att inte ha koll på sin hund för jag blir lika irriterad som er. Men vad är det som säger att det är inte ok att inte ha 100% koll på sin hund men man kan framföra häst bland gångare, cyklister och barnvagnar som när som helst kan bli komplett hysterisk för något så vardagligt som en hund?
Vad är det för jävla ansvar? Hade mina hästar varit så fjantiga/ouppfostrade hade jag hållt mig borta från människor som kan komma till skada. Visst, 100% säker kan man ju aldrig vara men i den här tråden låter det som att det flyger hästar till höger och vänster, vad tror ni barnvagnsfolket tycker om det?:crazy:

Eftersom min häst är en av de som reagerat på attakerande hundar så vill jag tillägga att hon inte är rädd när man rider förbi en lastare som skrapar vägen, hon bryr sig inte en sekund ifall hon blir jagad av glassbilen som spelar sin trudilutt(trodde aldrig att jag skulle få uppleva det men det gjorde vi.. jagades i skritt :rofl:). Lastbilar med eller utan släp, mopeder och rollerskates, barnvagnar och paraplyer och allt vad det kan vara är inget hon flyttar ett öra för. Men 6-8 hundar i full galopp som stannar upp och hoppar och skäller mot hennes gravida mage blev för mycket.
Jag anser inte att detta är en speciellt farlig häst som barnvagnsfolket bör bry sig nämnvärt över. Hade de 2 äldre damerna haft kontroll över sina hundar den där soliga eftermiddagen så hade jag absolut inte skrivit i denna tråden, de flesta som har sina hundar lösa verkar ha bra koll. Jag har aldrig haft problem med hundar/hundägare tidigare.
U

hästar är flyktdjur. de reagerar först och tänker sedan. det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att ha samma lydnad på en häst som man kan ha på en hund.

Vad är det för jävla ansvar? Hade mina hästar varit så fjantiga/ouppfostrade hade jag hållt mig borta från människor som kan komma till skada.

en häst är inte ouppfostrad eller fjantig i ett sådant läge då den blir attackerad av en hund. de är flyktdjur medans hunden är rovdjur.
hästar flyr från faran.

Har hänt mig 1 gång att en hund rusat fram skällandes och då röt jag "gå hem" och hunden vände och gick tillbaka. Skulle det inte funka nästa gång så får hästen förhoppningsvis lösa det själv vilket troligtvis innebär att hundägaren får uppsöka veterinär.

pastejja: Det var inte främst din häst jag syftade på, mer den generella attityden som verkar råda att allt ska anpassas till nervvrak till hästar och ryttare utan kontroll.

hästar är flyktdjur. de reagerar först och tänker sedan. det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att ha samma lydnad på en häst som man kan ha på en hund.
Förvisso men en häst på flykt kan göra bra mycket större skada än en ickeaggresiv hund på busvända och jag tycker faktiskt att hästägare har ett större ansvar än att bara rycka på axlarna och säga att "hästen blev rädd och hästar är flyktdjur". Har man inte kontroll på sin häst så ska man inte utsätta andra för den hobby man själv valt. Jag säger som sagt inte att man kan ha kontroll i precis alla situationer men det låter lite som att det ska tassas på tå kring hästar för "dom kan ju bli rädda".

en häst är inte ouppfostrad eller fjantig i ett sådant läge då den blir attackerad av en hund. de är flyktdjur medans hunden är rovdjur.
hästar flyr från faran.
Attackerad och attackerad, jag tycker inte att en häst som flyr hals över huvud när det kommer en hund farandes ska visstas bland "oskyldiga" öht. Visst, attackerar hunden så är det förståligt men det låter lite som att det flyger hästar både hit och dit bara för att en glad vovve kommer springandes för att kika in den nya lekkamraten och sånna hästar (eller kanske sånna ryttare) anser jag vara en större fara än en glad golden på vift.

Förvisso men en häst på flykt kan göra bra mycket större skada än en ickeaggresiv hund på busvända och jag tycker faktiskt att hästägare har ett större ansvar än att bara rycka på axlarna och säga att "hästen blev rädd och hästar är flyktdjur". Har man inte kontroll på sin häst så ska man inte utsätta andra för den hobby man själv valt. Jag säger som sagt inte att man kan ha kontroll i precis alla situationer men det låter lite som att det ska tassas på tå kring hästar för "dom kan ju bli rädda".

Attackerad och attackerad, jag tycker inte att en häst som flyr hals över huvud när det kommer en hund farandes ska visstas bland "oskyldiga" öht. Visst, attackerar hunden så är det förståligt men det låter lite som att det flyger hästar både hit och dit bara för att en glad vovve kommer springandes för att kika in den nya lekkamraten och sånna hästar (eller kanske sånna ryttare) anser jag vara en större fara än en glad golden på vift.

detta är den klara skillnaden mellan strikt hundansvar och hästansvar. hästen är ett flyktdjur samt att vi som rider sitter på hästen och har redan en slags kontroll..det finns inget ansvar över en lös hund, vare sig det är en glad golden på vift eller inte. som hästägare/ryttare finns inget ansvar över en lös hund som blir skadad av en häst. detsamma gäller hund, man ska inte utsätta andra för fara heller..det finns lika många snälla hundar som skrämmer livet på hundrädda människor, så lika där brister hänsynen. hästar tänker inte om det är en snäll hund eller inte..men ja, det är oftare att hästen inte bryr sig ett dugg än att den flyger i luften..och jag kan hålla med om att en hundrädd häst inte bör vara ute på vägar etc där hundar ofta vistas, men fortfarande så finns lösa attackerande hundar och där är det BARA hundägarens ansvar och fel.

jo, man ska tassa på tå kring hästar. det tas t ex upp i körkortsboken att man absolut inte får tuta på hästar, just för att de kan ställa till med mycket om de blir rädda. bilar, traktorer, cyklar och paraplyer är dock sånt man kan vänja hästar vid, och vänjer de sig blir de inte rädda. en flock med hundar kring benen är lite svårare att träna på.

Men hundar och hästar vistas inte alltid där "barnvagnsfolket" eller andra människor är, det är lika lätt att få en tokig hund i hasorna på hästen när man rider på en enslig skogsstig... Då kan man knappast påstå att hästen inte har där att göra!

Själv har jag både hundar och hästar och aldrig att mina hundar går nära hästarna, de har respekt. ( tack vare mina sturska shettisar ;) ) Däremot har jag blivit jagad av 2 lösspringande schäfrar när jag ridit ute i skogen. Ingen höjdare när man ska sätta igång en konvalecent med mycket energi men som bara ska skrittas... :mad:

En häst som rör sig från hunden ses lätt som ett byte, det ligger i rovdjurets natur. Sen är det upp till ägaren att anpassa koppling och uppsikt över den beroende på individ, jaktinstinkt och lydnad.
Har man koll på hunden och vet att den inte går fram till hästar - bra! Om inte ska man nog tänka två gånger innan man släpper lös hunden där hästar rör sig, om inte annat för att hunden kan bli ordentligt sparkad.

Tycker jag!

Haukur;10588313 Men vad är det som säger att det är inte ok att inte ha 100% koll på sin hund men man kan framföra häst bland gångare skrev:
Vi pratar om lösa hundar som attackerar, inte om kopplade dito men förståndiga ägare.

Om du skulle bli attackerad av en boxer, som hoppar upp på dig och försöker bitas, skulle inte även du tänka dig att bli lite hysterisk?

Visst, attackerar hunden så är det förståligt men det låter lite som att det flyger hästar både hit och dit bara för att en glad vovve kommer springandes för att kika in den nya lekkamraten och sånna hästar (eller kanske sånna ryttare) anser jag vara en större fara än en glad golden på vift.

Det finns människor som är extremt hundrädda, även för glada goldens.
Tvi för folk som har sin hundar lösa utan uppsikt eller kontroll och inte kan sätta sig in i andras rädsla.

Ridtravare_bäst: Bla bla, flyktdjur och ansvar.. Har jag sagt att det är ok med lösa hundar? Var inte det jag skrev att hästägare kanske borde börja ta lite ansvar OCKSÅ? Hispiga hästar som exploderar för minsta lilla ska inte vistas efter gångstråk, det var väl det jag skrev? Det spelar ingen roll om det är ett flyktdjur eller en dinosaurie, det gör lika ont att få ett halvt ton djur över sig. Har man inte kontroll får man vistas där man inte riskerar att skada någon.
Det bjäbbas väldigt mycket om i hundkretsar (helt berättigat självklart) att om man inte klarar av en vass hund med skärpa får man skaffa sig en mildare som jag ser det så gäller det samma för hästfolk, klarar man inte av ett hispigt fullblod får man väl skaffa sig en dartmoorponny.

jo, man ska tassa på tå kring hästar. det tas t ex upp i körkortsboken att man absolut inte får tuta på hästar, just för att de kan ställa till med mycket om de blir rädda. bilar, traktorer, cyklar och paraplyer är dock sånt man kan vänja hästar vid, och vänjer de sig blir de inte rädda. en flock med hundar kring benen är lite svårare att träna på.
Jahaaa, jag som alltid åker runt och tutar på hästar:smirk:
Jag står fast vid att kan man inte hantera sin häst i vardagliga situationer (där anser jag att lösspringande hundar ingår, givetvis till en viss gräns) så har man inte ute bland folk å göra!

Men hundar och hästar vistas inte alltid där "barnvagnsfolket" eller andra människor är, det är lika lätt att få en tokig hund i hasorna på hästen när man rider på en enslig skogsstig... Då kan man knappast påstå att hästen inte har där att göra!
Nej självklart men på många låter det som att dom rider med sina nervvrak mitt inne i stan. Får hästen råfläng mitt ute i skogen skadar det väl bara ryttaren och den själv och då går jag på "skyll dig själv"-principen. Det är när folk är ute med sina galningar bland vanligt folk som jag blir irriterad.

Återigen så har jag aldrig påstått att det är ok för hundägare att inte ha koll, jag ifrågasätter bara hästägarnas ansvar att inte mosa oskyldiga bara för att någon annan inte håller sig till "reglerna".

Vi pratar om lösa hundar som attackerar, inte om kopplade dito men förståndiga ägare.
Jasså? Vi pratar väl generellt om hundar som springer fram till hästar, inte bara om dom som attackerar? För det är väl oftast det som händer, hunden/hundarna springer fram och skäller och springer runt benen men sen händer inte mycket mer.

ginnies skrev:
Om du skulle bli attackerad av en boxer, som hoppar upp på dig och försöker bitas, skulle inte även du tänka dig att bli lite hysterisk?
Nej jag skulle faktisk försöka låta bli att bli hysterisk och se till att freda mig istället. Det är det som skiljer människan från hästen, vi kan använda vår hjärna även i stressade situationer. Jag fattar ärligt talat inte varför det är ett så stort problem att vara ledare över sin häst så man har kontroll på vad den pysslar med.

Det finns människor som är extremt hundrädda, även för glada goldens.
Men vad har det med hästägaransvar att göra? Jag hejar fortfarande inte på folket med lösa hundar utan ifrågasätter de med galna okontrollerade hästar.

hästar blir räddare för ett gäng lösa hundar än de blir för andra läskiga saker. det är inget man kan eller bör träna på. det behöver inte vara någon allmänt hysterisk häst för att det ska skrämma livet ur den.

hästar blir räddare för ett gäng lösa hundar än de blir för andra läskiga saker. det är inget man kan eller bör träna på. det behöver inte vara någon allmänt hysterisk häst för att det ska skrämma livet ur den.

Jasså det var nåt nytt. En lös hund då eller två? Jag förstår faktiskt inte varför man inte bör träna bort att hästen är hundrädd. Kan inte tänka mig att speciellt många hundar ser hästen som ett bytesdjur.

Jag fattar ärligt talat inte varför det är ett så stort problem att vara ledare över sin häst så man har kontroll på vad den pysslar med.

I sådana, riktiga panik situationer finns inget som heter kontroll över ett flyktdjur i ren panik. Som du sa, hästen kan inte inte riktigt tänka i den situationen.

Det går inte att träna en häst till oväntade situationer som tex attackerande, snälla eller elaka hundar. Däremot läskiga saker som soptunnor,traktorer osv går att träna bort. Därför kan inte en häst vara ouppfostrad i en farlig situation även om man kan tycka det.
Det är inte enbart hispiga hästar som disskuterats här heller och att jämföra ett "hispigt" fullblod med en dartmoorponny är fel. Då är man lite på fel väg, det finns fullblod som är lugna och dartmoorponnier som är hispiga, heta osv..det är inviduellt och något som inte bör kopplas ihop med raser.

Jasså det var nåt nytt. En lös hund då eller två? Jag förstår faktiskt inte varför man inte bör träna bort att hästen är hundrädd. Kan inte tänka mig att speciellt många hundar ser hästen som ett bytesdjur.

försök säga det till den häst som haft 5 galna jakthundar runt sig med vilja att slita hästen i stycken..

hunden är ett rovdjur och hästen ett flyktdjur! oavsett hur mycket vi vill att det inte ska vara så.
vi kan inte avla eller träna bort djurens överlevnadsvillkor..i det vilda är hund rovdjur, måste jaga för att få mat, hästen ett bytesdjur, måste fly för att överleva.

Senast ändrad:

det är en farlig hobby/sport vi sysslar med, deffenitivt och man bör tänka sig för så långt det går, men ibland tillkommer oväntade situationer som inte går att förutspå

I sådana, riktiga panik situationer finns inget som heter kontroll över ett flyktdjur i ren panik. Som du sa, hästen kan inte inte riktigt tänka i den situationen.
Nej visst men hur bra ledare du är reglerar hur långt häster flyr och hur farlig den är när den flyr. Men sen är det ju faktiskt så att har hästen en bra ledare så lyssnar den oftast om ledaren säger att något inte är farligt. Det finns situationer då alla hästar sticker men lite hundar borde inte få vara en sådan situation. Mina hästar kan också bli rädda men oftast så kollar dom med mig först om vi ska dra, alternativt så sticker dom iväg en bit så dom är utom omedelbar livsfara innan dom kolla med mig vad vi ska göra.
Det går inte att träna en häst till oväntade situationer som tex attackerande, snälla eller elaka hundar.
Inte? Konstigt.. Jag har en träningshäst nu som jag tränar just sånt på. Hon är med som handhäst till min vuxna häst och får träna på allt som kan hända men under kontrollerade former. Dels får hon följa med inne i tätbebyggda områden och se barn och annat otäckt på nära håll, dels så använder jag figuranter för att träna oväntade situationer. Hon är inte ens färdiginriden men aldrig i helvete att jag kan tänka mig att hon skulle dra okontrollerat för lite bjäbbiga hundar.

Därför kan inte en häst vara ouppfostrad i en farlig situation även om man kan tycka det.
Där har vi olika uppfattningar, visst ALLA situationer kan man inte ha 100% koll på men något så banalt som en lös hund är rent löjligt att man inte skulle kunna ha kontroll. Det stavas L-E-D-A-R-S-K-A-P.

Det är inte enbart hispiga hästar som disskuterats här heller och att jämföra ett "hispigt" fullblod med en dartmoorponny är fel. Då är man lite på fel väg, det finns fullblod som är lugna och dartmoorponnier som är hispiga, heta osv..det är inviduellt och något som inte bör kopplas ihop med raser.
Letar du saker att hacka på för att du inte riktigt känner att du har belägg för dina åsikter eller för att du är på allmännt dåligt humör? Självklart är det induviduellt men klarar man inet av individen så får man väl skaffa sig en lättare individ. Klarar man inte av hästen får man väl antingen skaffa sig kunskap eller en lättare häst.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 738
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 427
Senast: Sesca
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka