Det är som när jag är ute och går med min hund lös, kommer det en annan lös hund så stannar min hund upp, ger mig en blick för att kolla läget, jag ser och känner av att näe detta är inget att bry sig om, det är bara att gå. Då släpper min hund den hunden snabbt och klassar den som säker. Hur han reagerar i det läget beror ju helt på huruvida jag blir nervös eller inte. Kopplar jag honom då, i samband med att jag reagerat på den hunden så kommer min hund förmodligen att också vara vaksam mot den hunden för att jag har ju visat att nej, den känns inte säker. För då har jag kopplat honom med energi som utstrålar rädsla och ängslan.Så är det ju absolut. Men det är inte det jag diskuterar. Jag diskuterade hurvida hunden som art har den mental förmågan att dra en parallell mellan att en kopplad hund är trygg att passera enbart för att den är kopplad.
Lite som hästar, dom tittar på något, vi tittar på samma sak, vi visar att nej det är inget att bry sig om och hästen litar på oss och går oftast vidare.
Jag har faktiskt en hund här i grannskapet som säkert är snäll men han är stor som ett hus, en rottwieler, så ni kan förstå styrkan, och gör rejäla utfall mot min hund och han är så stor att jag är rädd att om ägaren inte kan hålla honom så är det kört. Den hunden reagerar min hund på och det är den enda han reagerar på och det är alla gånger pga att jag faktiskt är väldigt osäker på den hunden och ägaren. Hela jag utstrålar att nej, där kommer den, vi får gå undan. Klart att min hund också då har blivit rädd för den.