Läsvärt gällande denna diskussion.....
http://nouw.com/matildascander/jag-har-inte-tid-och-lust-att-vara-funkt-23405314
http://nouw.com/matildascander/jag-har-inte-tid-och-lust-att-vara-funkt-23405314
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast alltså, vad kan klubben göra om man vägrar vara funtionär? Ifall licensen redan är godkänd vill säga.
Hej alla bukefalister!
Nu är det så att jag har försökt hitta några slags regler kring detta eller annan information hos klubben jag tävlar för utan resultat. Därför vänder jag mig till er i hopp om att någon ska besitta kunskap om vad som gäller
Jag har löst en endagslicens tills vidare då jag inte vet hur mycket tävling det kommer bli för mig detta år. Jag har även förbrukat den inklusive varit funktionär på "min" klubbs första tävling på säsongen. Om en vecka ska klubben ha sin andra tävling och kräver av mig att jag även ska jobba på denna tävlingshelg. Vad är det som gäller när jag bara löst en endagslicens? Blir jag bunden till att jobba hela säsongen på denna klubbs tävlingar eller borde jag bara vara tvungen att jobba antal tävlingar i samma antal som endagslicenser? Det känns lite konstigt ifall jag blir tvungen att jobba hela säsongen om jag nu bara själv skulle tävla en tävling på hela säsongen säger vi. Är det inte en av anledningarna till endagslicenserna? Jag menar om man vill byta klubb då efter ett par starter? Ska man jobba för två klubbar då en hel säsong? Jag har frågat ansvarig på min klubb men får typ som svar att "alla ska jobba alla tävlingar", så känner inte att det gav så mycket när jag inte har kunskap i vad som faktiskt gäller.
Finns det inte någon slags krav på att de klubbar som ger ut licenser också måste anordna något minimum av tävlingar? Eller har jag fått det helt om bakfoten?
Hur som helst känns det ju helt rimligt att som minimum funktionära en dag för att lösa en endagslicens, tycker du att mer blir för mycket så ta upp det med klubben.
Jo det finns ett krav. Klubb som vill ställa ut licenser måste vara arrangör eller medarrangör till en tävling för att få göra det.
Då borde det väl absolut gå att ställa krav på alla medlemmar att som minst vara med som funktionär på en tävling för att få lösa licens alls?
Att, som vissa i tråden verkar förespråka, bara strunta i att hjälpa till för att inte klubben kan tvinga en resulterar väl i slutändan i att klubben inte kan anordna sina tävlingar och följaktligen inte kan ställa ut några licenser alls. Som tävlingsryttare har man väl ändå någon slags intresse av att det finns tävlingar att åka på?
Tillägg: Sen kan jag förstå att de som är medlemmar i klubbar som anordnar tävlingar var och varannan helg inte rimligtvis kan vara funktionärer på alla och inte rimligtvis vill det heller bara för att få lösa en endagslicens, men man kan ju ändå ha i bakhuvudet att om det inte skulle finnas funktionärer skulle det inte finnas några tävlingar heller.
Beror lite på hur man ser det, den första frågan. "Min klubb" arrangerar oftast en handfull tävlingar per år. Det är mer än ett år ALLA tävlingar eller alla utom en har legat på mina jobbhelger. Vad ska jag göra då - ta semester för att funktionära?
Så jag tycker inte det är så svartvitt, alla är inte lediga på helger, har en medhjälpare som kan passa hästen/hålla hästen/rycka in och funktionära etc. Däremot är det alldeles säkert så att många kan men inte vill, men ett krav slår mot de som faktiskt inte kan också.
Samtidigt då så utan ideella funktionärer inga tävlingar eller sjukt dyra sådana.
I sak kan jag nog tycka att ja, ett krav kanske kan vara svårt för vissa, men klubben har ju också ett krav. Tror att det är många som gömmer sig lite bakom ett "jag kan inte då" och förväntar sig att någon annan ska ställa upp istället. Däremot så måste det ju finnas många alternativ till att just hjälpa till på plats på själva tävlingsdagen. Nån klubb jag hört om har t.ex. låtit medlemmarna betala en högre avgift om de inte funktionärat (eller om man vill se det som att de som varit funktionärer fått medlemsavgiften kraftigt sponsrad) men fick sluta med det systemet när summorna blev tvungna att uppgå till helt orimliga belopp för att de skulle få ihop sina funktionärer. Sen är det väl få klubbar som gör skillnad på tävling och arbetsdag t.ex. och är man då flexibel med arbetsdagarna borde ju folk kunna få ihop "sina" funktionärstimmar där.
Vi kollar de stora posterna som ska vara med i proppen, men sen väntar vi till några veckor innan tävling och gör ett schema.Då klubben planerar en tävling, kollar man inte redan då vem som gör vad (om om det finns folk)? För finns det inget folk kan man inte ordna någon tävling. Hur fugerar styrelsen inom såna här klubbar egentligen?
Då klubben planerar en tävling, kollar man inte redan då vem som gör vad (om om det finns folk)? För finns det inget folk kan man inte ordna någon tävling. Hur fugerar styrelsen inom såna här klubbar egentligen?
@Alexandra_W
Vi har flera som regelbundet jobbar helg och ja, dessa tar ibland semester för att jobba som funktionärer.
Det är hedervärt men jag tror att det är ert krav få skulle acceptera tyvärr.
Det var kopplat till diskussionen innan, vad ett krav på funktionärande skulle innebära osvVi har inga krav på motprestation från de som löser licens utan det görs på eget bevåg.