Egentligen tycker jag inte det heller är "ok", tävlar man ska man hjälpa till är min åsikt, men på spåret att man trots allt ska ha ngt att prioritera bort så krävs ju mer än en start för att faktiskt kunna både anses vara tävlingsryttare och välja att prioritera bort en egen tävling för att hjälpa till. Så i ditt exempel blir det ju svårt, om man bara har en enda möjlig start på hela året och den varje år ligger samtidigt som egna klubbens tävling och dessutom egna klubben bara arrangerar just den enda tävlingen, så tror jag dock inte riktigt att det ser ut för så himla många utöver dig.
Att kunna räkna med att tävla på egna klubbens tävlingar är dock i små klubbar ofta direkt aktuellt. I en liten klubb jag red för var det istället precis tvärtom, där hade klubbens egna ryttare inte rätt att vara med eftersom samtliga licensierade ryttare behövdes som funktionärer, för att möjliggöra för klubben att genomföra tävlingen. Vi fick helt enkelt lämna hästarna hemma, jobba en dag och sedan istället åka på andra tävlingar resten av året.
Vad gäller kopplingen så tja, jag hoppades på att de som inte bidrar inte såg kopplingen och inte bara fräckt utnyttjade de som prioriterade annorlunda för att få tävlingsverksamheten att fungera, det känns liksom ännu värre att fullt medveten åka snålskjuts.
@lil-sis och jag rider för samma klubb. Samma lilla klubb med (i normalfallet) en lokal tävling per år och några på klubbnivå. Jag brukar med lite tur kunna "träffa" en tävling på mina lediga helger. Ibland ingen alls.
Det är inte jättemycket bättre om jag kikar på andra klubbar. Kollade tävlingsterminen här för ett tag den. Fram till juli. Fanns ungefär 8 st tävlingar som passade rent klassmässigt osv. EN låg på ledig helg.
Nu är det ju ganska tidigt så det kan tillkomma lite. Men det är tyvärr ens i den bästa av världar inte så många starter per säsong som ens rent "almanackstekniskt" går att starta på.
(Och ja - det är likadant med träning osv. Jag har sen i nov velat vara med på en träning här i närheten. Varenda gång har det krockat med jobbet. Ta mig sjutton varenda gång. Nu har de lagt in två tillfällen på avvikande datum i april, DÅ kan jag äntligen. Två tillfällen på sex månader...)
So far har jag lyckats "missa" varenda jäkla P&J med pga jobb.
Så det är inte så att det bara är tävling som krockar och är svårt utan det är otroligt handikappande överlag att jobba varannan helg. Men självklart sitter det längre in att stryka sin enda startmöjlighet på tre månader för att funktionära - åt en klubb jag inte är medlem i ens, än om det handlade om att stryka en av 10 starter den säsongen.