Lösa djur, igen.

Sv: Lösa djur, igen.

Var läser du att hon har hunden lös på mark där det finns vilt?

Jag tycker att det är oförskämt att göra så vidlyftiga tolkningar av vad en icke-offentlig och namngiven person säger.

Senast ändrad:

Nu i efterhand blir jag dock rädd orolig för vargen. Jag har hästar och en årsgammal hund som springer omkring.
Om inte hunden springer omkring där det finns vilt så behöver hon ju inte oroa sig för vargen.
Men om hunden springer omkring där vargen kan vara så finns det ju vilt där.

Vargar räknas som vilt.
Om de rör sig på en plats så finns det därför vilt där.

Vargen är själva viltet i det fallet.

Det är väl en definitionsfråga. Men till vilt brukar man räkna däggdjur och fåglar som jagas för föda. Vargar är så kallat rovvilt.

Njae, vilt i det här fallet är väl djur som har ungar och därför blir störda av lösa hundar... Ett lodjur lär bli minst lika stressat av hundarna som en älg.

Vargar räknas som vilt.
Om de rör sig på en plats så finns det därför vilt där.

Vargen är själva viltet i det fallet.

Om vargen sprang på eller vid min gård skulle jag ha min hund kopplad därför. Men inte sjutton har jag min hund kopplad på min gård. I och för sig har jag i nuläget endast 2500 meter tomt, men där finns diverse fåglar tex. Har inte hundarna i koppel på tomten.

Det är väl en definitionsfråga. Men till vilt brukar man räkna däggdjur och fåglar som jagas för föda. Vargar är så kallat rovvilt.

Nej det är ingen definitionsfråga.

Vargen tillhör de vilda djur som skall fredas från hundar under yngeltiden.
Precis som alla vilda djur.

Vargen är inget tamt djur utan ett vilt djur.

Man får inte ha hund lös bara för att det är inne på ens gård.
Nu så låter det som att det handlar om din tomt vilket beroende på hur den ligger är en annan sak.
Men ute på gården om man har en gård med vilt på så får man inte ha hunden lös nu.

Jo så är det ju.
Jag var litet slarvig där.
Lös för mig är typ "fjanta omkring på egen hand".

Sjalva artikeln ar inte skriven av personen som lar ska ha sagt det ... vi har absolut ingen aninig om vad hon egentligen sa, journalister ar duktiga pa att "fylla i" eller "vava vidare" pa vad som ar sagt.

Nu är texten i länken ändrad efter att kommentarer till texten publicerats. Mördare är utbytt mot rovdjur.

Att orginaltexten stämmer överens med vad hon sagt till reportern bygger jag på min egen erfarenhet av just den reportern.

Inget vilt får ju störas under den fortplantningstiden. Dit lär även varg räknas.

Ok att hunden "springer omkring" men annars finns det väl inget att klaga på i artikeln? Kom mördare från annan artikel?

Inget vilt får ju störas under den fortplantningstiden. Dit lär även varg räknas.

Det är jag helt med på. Vad jag menar är att kvinnan i artikeln ingenstans nämner att hon hunden (och hästarna) springande lös där hon inte får ha den lös. Hon kan lika gärna avse att hunden rör sig lös i trädgården.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 333
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 392
Senast: Enya
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka