Lös häst "på släp"

Sv: Lös häst "på släp"

Min unghäst har gått som handhäst sedan han kom som 2.5-åring, nu är han 6.5 år. Skritt och trav med mor min och hennes sto fungerar utmärkt. Rider jag stoet galopperar vi oxå utan större problem. Han är väldigt lyhörd och lättstyrd, enda problemet är när han i perioder gör tvärnitar :p Men även det brukar vara lätt att korrigera om man är uppmärksam en-två turer bara så slutar han igen.

Han har lätt kunnat gå helt lös. Han är trofast som en hund till det äldre stoet, troligtvis hade han rejsat runt som en tok i närheten och tyckt allt var lattjo men haft stenkoll på ridekipaget hela tiden. Nu rids det dock lite hos grannen igen så det äri nget alternativ, även om de bara håller sig till två av våra skitmånga vägar och hade varit lätta att undvika.

Vi bor fö så att det bara finns grusvägar som endast inhyser jägare/skogshuggare och skogen är milsvid. Där skogen tar slut ligger vårt stall så i allra värsta fall så går hästen hem.

När jag hade en b-ponny på inridning fick den gå lös, det var rätt strängt att ha den i lina bredvid en stor häst.

gud vad kort ni tänker!!! Så det är ok att er häst går fram till ett ekipage och nosar? Skojar ni? Den andra hästen kanske blir tokig och vänder och kickar el ngt och ryttaren kanske inte kan kontrollera sin häst- särskilt inte om det är ett barn.Barnet kan bli skadat. Så om det händer så händer det???? Det var det dummaste... hade min unghäst som handhäst när hon var ung - skulle aldrig få för mej att släppa henne lös- vi bor åxå ute i skogen men ändå.

Som sagt så finns det inga andra ridande i närheten när jag brukar rida, så jag vet inte varför du ska hålla på och tjata om det. Har man en häst som är som min, som följer och är snäll så tror jag nästan det är säkrare att ha den lös än i lina. Har haft med shettisen i lina några gånger och det har inte ens varit kul då den i skritten går sakta och för att han sen ska hålla på och bråka med hästen jag rider på. Nu undrar ni säkert varför jag ens har med han på släp om han inte är rolig att ha med, men det är för att han ska få komma ut och göra något annat än att tricktränas och gå promenader.

Jag är den enda ryttaren på flera mils omkrets, kommer aldrig möta en annan ryttare. Mötte dock ngr som var ute och plockade hallon, min ponny som vid tillfället var lös ÄLSKAR hallon.

Hallonplockarna älskade dock hästar så det avlöpte utan konfrontationer, ponnyn gick aldrig fram till människorna!

En gång mötte vi en fotograf och jag frågade om hon var rädd för hästar men fotografen var en hästtjej och ponnyn gick heller inte fram till henne!

Jag har heller inga andra ryttare i närheten förutom dom andra i mitt stall. Har mött en jägare en gång och enstaka gånger folk med hund. Hästen har inte gått fram. Jag har frågat om dom vill att jag ska ta hästen och hade givetvis gjort så om dom hade önskat det.

Jag rider ofta med handhäst men jag tror inte jag skulle våga släppa någon lös. Hund har jag också med mig ibland men aldrig i livet att jag skulle ha den i lina, låter ju livsfarligt. Jag har hunden kopplad och går med hästen tills jag kommer till skogen då släpper jag hunden och sitter upp och rider och hunden är lös sen när vi kommer tillbaka sitter jag av och kopplar hunden och vi går hem.

Den enda som får vara lös är min fölunge men han börjar nog bli för självständig nu för det. Han stack iväg efter en älgko för ett tag sedan. Som tur var hoppade älgen över ett stort dike och då stannade fölisen och då passade mamman på att gnägga och när han tittade på oss så stack vi iväg i full galopp och då kom han efter som tur var. Han får nog finna sig i att vara kopplad nu.

Jag har tänkt att jag ska rida vallacken och ha stoet som handhäst och fölet bundet i en gjord på henne, precis som han går bunden när jag kör henne. Har inte provat ännu men det borde fungera. Gäller bara att få ordning på logistiken innan man har kommit upp och fått ordning på allt och alla.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 126
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar