J
jappisen
Sv: Löptikar på utställningar
Jag håller med om det du skrev att det är skillnad på utställning och lydnadsringen. Jag tycker precis som du att det är lite mycket att kräva av en hane att vara 100 % fokucerad på en lydnadstävling med en löptik bredvid sig på tex platsliggning. Visst går det träna bort på många hanar men vissa blir helt blockerade och de reagerar ändå till viss del. Allt går inte att träna bort helt hos vissa hanar. Jag har aldrig stött på en löptik på en tävling varesig på plan eller utanför plan och alla jag pratat med på många tävlingar säger de flesta samma sak. De tävlar inte med sina löptikar för att visa respekt för alla. Det ska vara samma förutsättningar har jag hört några säga som svar. Sen har jag aldrig stött på någon som haft med en löptik heller som inte ska tävlas.Jo visst finns det mycket störning man måste träna.
Men en hund som reagerar på löptikar är fullt normalt. Och träna det kan man också göra. Men kräva att de inte ens ska få reagera på löptik tycker jag är mycket begärt.
Nja, vi har lite olika åsikter här. Jag som inte ens ägt en hane
Nu går jag lite längre. Men när jag parade min tik nyss, så använde jag en hane som tävlar elit. Han bryr sig inte om löptikar, men visst kan husse märka på hunden om det finns löptikar i närheten.
Senast ändrad av en moderator: