Löptikar på utställningar

Sv: Löptikar på utställningar

Jo visst finns det mycket störning man måste träna.
Men en hund som reagerar på löptikar är fullt normalt. Och träna det kan man också göra. Men kräva att de inte ens ska få reagera på löptik tycker jag är mycket begärt.
Nja, vi har lite olika åsikter här. Jag som inte ens ägt en hane ;)

Nu går jag lite längre. Men när jag parade min tik nyss, så använde jag en hane som tävlar elit. Han bryr sig inte om löptikar, men visst kan husse märka på hunden om det finns löptikar i närheten.
Jag håller med om det du skrev att det är skillnad på utställning och lydnadsringen. Jag tycker precis som du att det är lite mycket att kräva av en hane att vara 100 % fokucerad på en lydnadstävling med en löptik bredvid sig på tex platsliggning. Visst går det träna bort på många hanar men vissa blir helt blockerade och de reagerar ändå till viss del. Allt går inte att träna bort helt hos vissa hanar. Jag har aldrig stött på en löptik på en tävling varesig på plan eller utanför plan och alla jag pratat med på många tävlingar säger de flesta samma sak. De tävlar inte med sina löptikar för att visa respekt för alla. Det ska vara samma förutsättningar har jag hört några säga som svar. Sen har jag aldrig stött på någon som haft med en löptik heller som inte ska tävlas.

Senast ändrad av en moderator:

problemet med löptikar på lydnadstävlingar måste ju främst vara vid platsliggningen. hur kul är det att lämna sin hund i flera minuter med en löptik? eller rättare sagt tvärt om, jag hade inte vågat lämna en löptik utan tillsyn. det finns visserligen folk på plan, men de ska ju inte rusa fram så fort en hund går fram till en annan.

Precis, håller med. Jag hade inte velat det i något av fallen. Speciellt inte där man går och gömmer sig.

Ja se där är ett problem som jag kan hålla med om blir knivigt ( platsliggningen ), alla tävlar ju inte sina tikar i löp ( jag är tveksam med Zaga även om det skulle vara tillåtet ) och dom som väljer att tävla får helt enkelt ha koll kanske ?

Det tåls att tänka på platsliggningen faktiskt..

Men i övrigt så håller jag fast vid det jag tidigare har skrivit..

Senast ändrad:

Ja se där är ett problem som jag kan hålla med om blir knivigt ( platsliggningen ), alla tävlar ju inte sina tikar i löp ( jag är tveksam med Zaga även om det skulle vara tillåtet ) och dom som väljer att tävla får helt enkelt ha koll kanske ?
..

Men hur ska man hålla koll när man går och gömmer sig i de högra klasserna. Redan i tvåans lydnad så går ägarna och gömmer sig. Hur ska man då hålla koll? Oftast går man en bit bort dessutom

Ja det är klart, jag uppfattade det som att du menade ägaren, sorry förstod dig fel

Ingen fara :)

Jag hade faktiskt inte ens tänkt på platsliggningen, så detta får jag fundera på en stund ..

Jag kan ju bara säga att det är tillåtet med löptikar på utställning o då får man som hanhundsägare finna sig i det MEN man kan ju också som tikägare visa lite hänsyn. Jag var på utställning i februari med min veteranhane. Det var i ridhus och ganska trångt. Jag ställer upp buren och sätter in Ior som är lite uppspelt men han lägger sig snart ner o kopplar av tills en tjej kommer fram o börjar prata med mig, då börjar min hund yla osv. Det brukar han verkligen inte göra så jag säger åt honom men då säger tjejen att hennes två tikar som hon har 5 cm utanför hans bur är på väg att höglöpa :eek: Oj, kan vi gå bort en bit o fortsätta prata då, frågar jag, men får då till svar att min hane ska väl lära sig! Nu är det så att han var 9 år gammal o som sagt tikar får gärna vara på utställningen men visa lite respekt. Hur det gick för Ior??? Han showade till sig en BIS-3 veteran placering :D

//Sarah (som även har en tik hemma)

Själv är jag ganska strikt med att en arbetande hund ska kunna prestera ordentligt trots att det finns löptikar i närheten. Det gäller även lydnadshundar. Arbetas det så är det jobbet som gäller. Sällskapshundar kan väl få intressera sig lite, men det ska fortfarande vara hanterbart.

Jag vet flera hundar som inte har några problem att fokusera på arbetet och parar fint då det är fritid.

*KL*

Nej nu har jag funderat ang löptikar på platsliggning och jag tycker inte att man behöver se problem som inte är där..

Om man vill går det att genomföra en platsliggning med övervakning så även löptikar kan medverka, jag tycker det är mer störande när folk lägger sina hundar på platsen fastän dom vet att hunden inte ligger still..

Jag tycker som Jadzia, en arbetande hund ska kunna arbeta trots störning av löptik..

men hur ska TL agera om någon hund går upp? ska TL rusa fram varje gång en hund reser sig? ska TL stå precis bredvid löptiken? det är en sak att säga att de borde kunna klara det, och det tycker jag också, men det betyder inte att det är möjligt i praktiken.

Det jag menade ang löptikar är ju att ibland kan jag tycka att det helt enkelt inte är schyst mot sina tikar att tävla/ställa dem under löp/skendräktighet eftersom de helt enkelt inte mår särskilt bra, vilket vi tjejjer säkert kan känna oss igen i... Det är ju ingenting man kan göra något åt precis, att tikarna inte mår bra alltså.

Fast varför ha fullständig förståelse för att tiken inte mår riktigt bra pga av alla hormoner och sen inte ha det minsta förståelse för att hanhundens kropp svarar med att också skjuta ut en massa hormoner som gör honom allmänt förvirrad...
Många hanhundar har nog ingen aning om varför de reagerar som de gör och blir stressade, särskilt om man ska försöka träna bort hormonerna ur kroppen...

Jag har inte allt utstakat i huvudet om hur alla regler kring platsliggning skulle se ut, jag tror nämligen aldrig att det kommer slå igenom.

Men nog kan man lösa det på ett bra sätt, det är jag övertygad om .

Delvis KL

Famlijens hanne tävlar SM och VARJE år löper tiken hemma, alternativt ska eller har gjort. Det är iaf en svajjig period under Bruks SM. Skit bra!

Vår hanne blir över inställsam och vill verkligen göra ALLT för mamam ska se honom (han tigger t.o.m. uppmärksamhet av pappa :o ) Vilket kan va rätt skönt. Den jobbiga biten är ju att han inte äter, men han har klarat elit spår + elit sök under samma helg, med bara nån tugga mat. Behöver han äta gör handet, men han stryker gärna den punkten...och detta är ju ingen punkt som skulle drabba en utomstående hanne! Här hemma är tävlandet lite extra kul när det är löptik!

Sedan är de ju plattsliggnigsbiten. som är svår att lösa.. men de är ju ganska jobbigt om man är anmäld och med lottad till tävling så får man ringa återbud p.g.a. löp.
Man borde, enligt mig, iaf få vara med och tävla! man skiter i platsliggningen (för de är ju där de kan hända något olustigt) men får gå resten av programet sist...hur svårt kan det vara? då behöver de inte vara någon större närhet mellan hundarna..och visst ska en hanne kunna prestera fast än det finns en löptik på området...

vad vet jag

Jag tror man ser problemet som större än vad det egentligen kanske är, jag tror faktiskt det går att ha fungerande platsliggning med löptik också..

Som sagt, för många är det mer störande när folk lägger sina hundar på platsen fastän att dom vet att hunden reser sig och ofta stör andra hundar.

Det kan irritera mig som f*n ...

Senast ändrad:

Håller med, minst lika olustigt.
Man kasnke kunde införa större mellan rum till löptiken, visst lite orättvist män samtidigt kan de ju va någon slags säkerhetsgrej...

Jag tänker inte lägga nån värdering i vem som har rätt och fel, men nog kan man rent jämställdhetsmässigt tycka, att om tikarna naturligt faktiskt kan påverkas så som tex. din, så borde man ha förståelse för att även hanarna kan påverkas.
Annars kan man ju hävda att tikägaren ska se till att deras tik inte blir sur/seg/låg osv. likväl som hanhundsägaren ska se till att hanhunden är koncentrerad på sin uppgift istället för på tiken...

Det är ju precis samma sak :confused:
Om tiken mår dåligt av löpet så ställer man den antagligen inte.
Om hanhunden inte klarar av att uppföra sig/mår dåligt kring löptik så har man valet att inte ställa den då.
Vill man inte behöva avstå från utställningarna så är det träning som gäller för båda parter.

Som ägare väljer man ju själv när man ska ställa eller ej beroende på ens hund mår och reagerar.

Det är ju precis samma sak :confused:
Om tiken mår dåligt av löpet så ställer man den antagligen inte.
Om hanhunden inte klarar av att uppföra sig/mår dåligt kring löptik så har man valet att inte ställa den då.
Vill man inte behöva avstå från utställningarna så är det träning som gäller för båda parter.

Som ägare väljer man ju själv när man ska ställa eller ej beroende på ens hund mår och reagerar.

Och hur menar du att hanhundsägare ska veta om det kommer dyka upp löptikar?:confused:
Dessutom kan det ju bli mer eller mindre året runt för hanhunden då, medan det är runt 5 ggr per år för tiken...

Man kan knappast träna varken tikar eller hannar till att inte reagera på hormoner...:crazy:

Jag tror man ser problemet som större än vad det egentligen kanske är, jag tror faktiskt det går att ha fungerande platsliggning med löptik också..

Som sagt, för många är det mer störande när folk lägger sina hundar på platsen fastän att dom vet att hunden reser sig och ofta stör andra hundar.

Det kan irritera mig som f*n ...

Att vissa hundar reser sig under tävling på platsliggning kan jag hålla med om kan bli störigt om man vet med sig att ens hund brukar resa sig och gå och störa andra hundar. Men om det är en hund som aldrig reser sig på träningar. Det finns en del jag stöttpå vars hundar är 100 % på träningar men som fått för sig att resa sig någon enstaka tävling. Hur ska ägaren kunna veta det innan, det är aldrig något man kan förutse. Men att en tik löper det vet man innan. Så jag tycker inet riktigt det är rätt sak att jämföra.

Japp folk lägger sina hundar fast de inte ligger och DESUTOM ska det ligga med en löptik eller två också. Snacka om total kaos.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 125
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 315
Senast: Halali
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 028
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka