Löptikar på utställningar

Sv: Löptikar på utställningar

Fast :), nej jag tror inte vi kommer längre i diskussionen.

Om man ser det så, varför ska vi med löptikar då få sota för att folk i allmänhet inte kan ha platsen grundad innan dom lägger ?

Jag tror som sagt inte att det kommer verkställas heller, men jag anser att det är fel ..

Diskussionen når inte längre, du (m.f) tycker en sak och jag (m.f) tycker en annan..

Jappisen:

Jag jämförde inte rakt av, utan påpekade vad JAG anser vara störande.
Jag har stött på folk som vet att deras hund är osäker på platsen och dom chansar gladeligen, några gånger med slagsmål som följd ..

Att alla kan råka ut för att hunden reser sig är jag väl medveten om, men det är inte dom personerna jag stör mig på ;)

Senast ändrad:

Egentligen håller jag med. Men jag tycker redan nu att få för hundar startar på prov. Alla presterar heller inte så bra. Sen utöver det vill man ha en bra exteriör och bra leder, statistik osv. Det är med andra ord inte helt lätt att få fram bra avelshanar. Om man dessutom ska sätta stoppet redan innan hunden är tävlad (för att den nosar efter löptikar) så blir urvalet ännu mindre. Det kanske fungerar inom numerärt stora raser, men är det en liten ras kanske man premierar bra tävlingsresultat och bra HD-nedärvning framför hur stor könsdriften är. Könsdriften är också ett fel som man noga får överväga. Inom väldigt små raser måste man kanske använda även en sådan hund om den har andra bra förtjänster. De hundarna kommer aldrig att komma fram då, eftersom de inte kan tävla. Helt omeriterade hanar blir ju lätt ointressanta även om man vet att de är friska.

För att t.ex. LKL 1 är lite av en lekstuga. Så är det bara. Det är enligt mig den svåraste platsliggningen du kan göra. Gröna hundar och gröna förare. Nej jag tycker inte att man kan ställa hur mycket krav som helst. Alla nybörjare i början! Någonstans måste man börja. Vill jag inte att min tik löper kan jag kastrera henne. Varför ska hanhundsägare lida för att några inte vill kastrera sina tikar??? Trots att min tik löpt 2 ggr per år kan listan göras lång över prov som vi ändå hunnit med. Och trots att vi fått avstå från vissa prov också.

Ska jag tävla och skita i platsliggningen, ja då behöver jag inte tävla alls. Jag tävlar för få 1:a pris (om det är lydnad) inte för avstå en massa poäng.

Jag säger som Fadong. Hundarna har hormoner och varför ska vi träna bort dom.

Jag tycker vi kräver mycket av våra hundar ändå med allt annat, sen ska de inte ens få reagera på något så normalt som hormoner.
Att man kan träna hundarna att sköta sig, det tycker jag är helt ok. Men att de ska fungera till 100% jämt, det begriper inte jag hur folk kan begära.
De är ju också individer och har bra/dåliga dager.

Som jag säger vi kommer kunna älta detta "problem" som i dagsläget inte ens är ett problem hur länge som helst.

Jag tror inte alls att det kommer gå igenom att löptikar får tävla, så problemet finns ju inte.

Jag belyste bara vad jag tycker om saken och nu har jag sagt min sak :)

Ps: Vi har faktiskt funderat på att kastrera Zaga nu när hon inte ska gå i avel.
Dock av lite andra skäl och inte enbart för att vi ska kunna tävla jämt ;)

Och hur menar du att hanhundsägare ska veta om det kommer dyka upp löptikar?:confused:
Dessutom kan det ju bli mer eller mindre året runt för hanhunden då, medan det är runt 5 ggr per år för tiken...

Man kan knappast träna varken tikar eller hannar till att inte reagera på hormoner...:crazy:

Ja, visst är det så, men jag förstår inte vad problemet är. Eller snarare, vad är din lösning? Du skrev att tikarna möts med förståelse men inte hanarna, jag tycker man förstår båda dessa men det är inte samma sak som att ge dem en ursäkt till att bete sig hur som helst. Gör de det så är det ju hund och hundägare som får ta konsekvensen.
Såklart går det att träna hundarna, i synnerhet hanarna. Det finns massor av personer med hanhundar som tränat dessa så att de kan kontrollera sig (reagera är väl naturligt). Läs även de andra svaren i tråden om det :)

Det finns ju alla möjliga störningar på en utställning, ska man anpassa utställningarna helt och hållet till det så man slipper träna hundarna? :p ;)

Och hur menar du att hanhundsägare ska veta om det kommer dyka upp löptikar?:confused:

Fast eftersom det är tillåtet att delta med löptikar på utställning, så borde väl hanhundsägare ändå vara medvetna om att risken finns? Speciellt på lite större utställningar.

Håller faktiskt med här, en arbetande hund skall kunna arbeta även med löptik i närheten.

Vet flertalet hanar som går i avel och även fungerar alldeles utmärkt att träna och prestera med löptik i närheten. Dessa har dock en väl intränad grundlydnad, samt är tränade tillsammans med löptikar under lång tid.

Om man gör som en del klubbar verkar göra och bannlyser löptikar från att träna på klubben får ju heller inte hanhundarna en chans att träna på situationer med löptikar och det är väl synd?

Kan jämföra vår egen klubb där tikar är välkomna att träna på planerna när de löper, dock inte i höglöpet. De är även välkomna att träna på agilitybanan under förutsättning att de har tikskydd.

Utöver det, på agility-SM är det tillåtet med löptikar, och det fungerar bra. Kan väl bli lite krångligt i LK1 bara, där reser sig ju hundar till höger och vänster på platsen, men det är ju å andra sidan ett annat problem

/

Susanne

Fast varför ha fullständig förståelse för att tiken inte mår riktigt bra pga av alla hormoner och sen inte ha det minsta förståelse för att hanhundens kropp svarar med att också skjuta ut en massa hormoner som gör honom allmänt förvirrad...
Många hanhundar har nog ingen aning om varför de reagerar som de gör och blir stressade, särskilt om man ska försöka träna bort hormonerna ur kroppen...

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma..?

Jag har full förståelse för att både hanar och tikar reagerar, precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg, men att det är upp till ägaren/föraren att se till att de sköter sig.

Gilly

Har både tikar o hane, håller dock bara till i utställningsringarna, men jag ser inget negativt med löptikar, snarare tvärt om. Har vi med egen löptik, vilket ju händer ibland så får man placera denna på en strategisk plats vid sidan av domaren,då står hanen som en stenstod helt utan handling med svansen i topp o spetsade öron.:d

Man får avla på hundar som är lagom sexuella. Tänk på tjänstehundarna. De kan ju inte börja trassla bara för att det finns en löptik i närheten.

En del gånger är det ägaren som drar igång hunden också. Jag har varit en del på klubbar med löpande tik och det är inte förrän jag sagt något och ägaren börjat oja sig som hanhunden ha börjat varva. Har jag inte sagt något så har det varit lugnt. Klart hanhunden känner det ändå, men reaktionen kom först med ägarens.

Naturligtvis kan man inte direkt kassera alla hanhundar med för stor sexualdrift, men målet borde vara att hanhunden kan prestera trots löptik. Då får man jobba sig ditåt så gott det går.

Det är ofta så att vet man inte om att tiken bredvid löper då går det hur bra som helst. :grin: det sitter ofta inte alltid) I hjärnan på föraren

Och om det nu går dåligt så ska det självklart skyllas på tiken och dess ägare....

Man får avla på hundar som är lagom sexuella. Tänk på tjänstehundarna. De kan ju inte börja trassla bara för att det finns en löptik i närheten.

Nu är det ju trots allt så att vanlig lydnad mer fungerar som cirkuskonster än vad det handlar om regelrätt vardags- eller tjänstefunktion.
Man tittar på smådetaljer som DK och koncentration och hastighet tex. som i vid ett tjänstetillfälle skulle vara ganska betydelselöst.
Därför kan man ju tycka att störningsmoment som bara stör 50% av deltagarna gör att det blir orättvist...?

På utställning tycker jag inte att det ska spela nån roll om det kommer löptikar. För i ett sånt läge gör det inte så mycket om hunden tar ett felsteg, så länge den sköter sig. Och det får man ju hoppas att föraren klarar av att kräva.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 125
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 315
Senast: Halali
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 028
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka