Löptikar på utställningar

Sv: Löptikar på utställningar

Låter som dåliga förlorare.. Hur mycket krävs det egentligen av hunden för att kunna stå någolunda stilla och trava okay i koppel? Kan den det så kan det ju gå riktigt bra på utställning - om man har tillräckligt fin hund.
Nja.. jag ser ingen anledning till att reagera så som de där människorna gjorde.

Det är tillåtet så då får man som hanhundsägare leva med eländet!
Just nu har jag en kåt hanne i huset och han är inte rolig, kan inte äta, sova, vara stilla, går man ut har han inte tid att pissa eller skita han bara springer med nosen i backen och klapprar tänder.
Tikar löper två ggr/år hannar när som helst.

Och hade det inte funnits lydnadstävlingar(bl.a) så hade hon inte heller funnits :p

Skämt åsido, jag tror vi får vara överens om att vi är oense på denhär punkten :)

Jag ställer ut. Främst min egna hanhund. Löptikar i ringen har aldrig vart ngt problem och det stör mig inte heller. Däremot blev jag irriterad på WW-08 när en tjej med en tik i höglöp ansåg sig tvungen att träna i ringen innan den öppnades för bedömning. Då sa jag tom ifrån, lite vett som tikägare får man ha. Men det du blev anklagad för var bara löjligt, man får delta med löptik punkt.
Bör kanske inflika att hon med den höglöpande tiken var en av de få som faktiskt tränade i ringen....

Ni som har hanhundar, vad tycker ni om det?

Anledningen till att jag frågar är för att det va rätt många som gnällde över att vi hade löptikar med oss. plus att vi satt jämte en löpande bichon frisé. Och det var tydligen VÅRT fel att alla andras hanhundar gick dåligt!? ehum. :crazy:

Så, vad är eran åsikt? Personligen tycker jag att hanhundar ska kunna uppföra sej även om det finns löpande tikar i närheten.

Klart man ska ställa löptikar! Vi med eventuella dumkåta hanar ska bara se till att uppfostra dem.

Jag tycker ingenting.

Att min hund inte kan uppföra sig (ö.h.t. ibland) på utställningar är enbart mitt problem även om det skulle råka bero på löptikar.

Hmm nu vet jag inte om du skrev till mig eller om du lånade min knapp.

Dvs jag vet inte om du väntar dig att jag ska svara på det du skrev :)

Men det kan väl knappast va för mkt begärt att dom iaf ska kunna gå hyffsat i koppel och kunna stå still trots löptikar?

Men det kan väl knappast va för mkt begärt att dom iaf ska kunna gå hyffsat i koppel och kunna stå still trots löptikar?

Det är ju för fasiken det jag skriver;).
För mig får de gärna vara med på tex lydnadstävlingar och kurser med. Det är självklart. Det är vårt egna problem om vi har problem med dumkåta hanar, inte tikägarnas, trots att min ena hane tyvärr visar tecken på att vara en kandidat för att bli av med kulorna...

haha, sorry, det va jag som tolkade ditt inlägg lite fel ;)

Gjorde en tråd här om detta för några månader sen:)

Jag tycker, som många andra här, att det är självklart att man måste kunna ställa löptikar. Det är hanhundsägarnas uppgift att hålla sina hundar i styr. Jag ställer mina tikar hörs och tvörs oavsett om de löper eller inte. Men ofta är det ju faktiskt så att många väljer att inte ställa/tävla när de löper eftersom de blir så himla sega/sura/låga osv.

Gilly

Båda hennes hanar åkte ut med 2or, och i kritiken så hade det stått "behöver mer träning i ringen" och därför skyllde hon på löptikarna.

Min hane åkte också ut på en 2a, jag kanske skulle skylla hans "krokiga och oparalella frambensrörelser" på löptikarna med :idea: :angel:

jag har aldrig haft problem med min hanhund på utställning. Jag vet att jag har koll på min hund men om andra inte har det på sina hanar så gynnar ju det ändå mig, en motståndare mindre liksom :angel: :D

mer löptikar på tävling! :devil: :D

kl

Kan vi inte förbjuda brunstiga ston på hästtävlingar då också så att jag som har hingstar inte behöver fostra dem???

Jag tycker, som många andra här, att det är självklart att man måste kunna ställa löptikar. Det är hanhundsägarnas uppgift att hålla sina hundar i styr. Jag ställer mina tikar hörs och tvörs oavsett om de löper eller inte. Men ofta är det ju faktiskt så att många väljer att inte ställa/tävla när de löper eftersom de blir så himla sega/sura/låga osv.

Gilly

Jag tänker inte lägga nån värdering i vem som har rätt och fel, men nog kan man rent jämställdhetsmässigt tycka, att om tikarna naturligt faktiskt kan påverkas så som tex. din, så borde man ha förståelse för att även hanarna kan påverkas.
Annars kan man ju hävda att tikägaren ska se till att deras tik inte blir sur/seg/låg osv. likväl som hanhundsägaren ska se till att hanhunden är koncentrerad på sin uppgift istället för på tiken...

Jag tänker inte lägga nån värdering i vem som har rätt och fel, men nog kan man rent jämställdhetsmässigt tycka, att om tikarna naturligt faktiskt kan påverkas så som tex. din, så borde man ha förståelse för att även hanarna kan påverkas.
Annars kan man ju hävda att tikägaren ska se till att deras tik inte blir sur/seg/låg osv. likväl som hanhundsägaren ska se till att hanhunden är koncentrerad på sin uppgift istället för på tiken...

Det är ju just det, tikägarna får dras med att deras tikar tex är sura och slöa om det inte kan se till att få igång dem så är det ju deras problem. Precis som att det är vi dumkåta hanhundsägare som får kämpa med att få våra att fokusera om de är dumkåta.

Att tikar löper går ju inte att komma ifrån, och då får man helt enkelt se till att hundarna fungerar ändå. Om de inte göra det så är det ju frågan om de ska gå i avel...
Vi behöver inte fler översexuella hundraser.

problemet med löptikar på lydnadstävlingar måste ju främst vara vid platsliggningen. hur kul är det att lämna sin hund i flera minuter med en löptik? eller rättare sagt tvärt om, jag hade inte vågat lämna en löptik utan tillsyn. det finns visserligen folk på plan, men de ska ju inte rusa fram så fort en hund går fram till en annan.

*delvis kl*

På uställning tycker jag det är helt okej med löptikar. Där går det någon slags gräns för mig. En hane ska inte ha så mycket könsdrift att han drar ur ringen om det är en löptik utanför. Min kompis hade en hane efter en sådan överk*t hane som inte gick hålla styr på, och hennes kille blev tyvärr likadan :( Tråkigt tråkigt.

Men jag tycker inte att det är OK med löptikar på lydnadsprov. Det är en annan situation. Jag tänker också på platsliggningen. Även om tiken ligger sist så blir det kanske just det att hon får ligga ensam? Grattis då är det bara att starta på prov när hunden löper så får man en lättare platsliggning.

Det handlar inte, enligt mig, bara om uppfostran utan även om könsdrift. En del hundar har mycket könsdrift och andra har låg. Det är ärftliga faktorer och inte bara uppfostran inblandade i det. Ska man bara premiera hanhundar med väldigt låg könsdrift kan det också få konsekvenser. Någon skrev en gång att t.ex. svensk lapphund hade så dålig könsdrift att det ibland inte ens gick att få till en parning. Ska det vara så?? Däremot ska könsdriften inte vara för hög heller. För mig är utställning okej, men inte lydnadsprov, så låg behöver könsdriften inte vara.

Sen kan man också fråga sig om tiken måste högprestera just när hon är i höglöp? Det handlar om ett par veckor om året. Ja jag har själv haft tik och missat många prov pga löp. Jag har bott i Norrland och ett missat prov där betyder att man får vänta 1 månad till tills nästa spårprov och har man tur har inte snön hunnit komma. Det är ju ett val man gör. Vill man ha tik och kanske missa några prov, eller vill man ha en hane för att kunna köra hela tiden?

Jamen det jag menar är ju att man som ägare/förare får ta ansvar över sin egen hund. Klart de påverkas, de är ju djur! Skulle mina hanar vara jobbiga - då får JAG träna. Skulle mina tikar vara jobbiga - upp till mig om jag låter dem stanna hemma. Det går inte att ta ansvar eller räkna med att andra sköter sig eller sina hundar, det enda man kan göra är att sköta sig & sina egna.

Det jag menade ang löptikar är ju att ibland kan jag tycka att det helt enkelt inte är schyst mot sina tikar att tävla/ställa dem under löp/skendräktighet eftersom de helt enkelt inte mår särskilt bra, vilket vi tjejjer säkert kan känna oss igen i... Det är ju ingenting man kan göra något åt precis, att tikarna inte mår bra alltså.

Gilly:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 125
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 315
Senast: Halali
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 028
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka