Hästen har alltid ett annat val, genom att den är 10 ggr större och starkare än ryttaren..... Om mina ston inte vill gå förbi något de tycker är läskigt, så drar de sig inte alls för att slänga sig rundt 180 grader och sticka iväg hemåt med mig på släp. Så visst handlar det om tillit - pluss lydnad och träning så klart.
Tycker dock inte helt man kan jämföra hundar och hästar. Har en kompis som försöker träna sin häst på samma vis som hunden, och det blir liksom fel iom att en är ett rovdjur och den andre ett bytesdjur.
Och du menar att du när hunden vänder och försöker springa hem eller lyckas springa hem går in med den i stallet istället för att gå tillbaka och försöka igen?
Negativ förstärkning används ju på häst hela tiden. Tryck med skänkeln - hästen går framåt - trycket upphör. Dra i vänster tygel - hästen går åt vänster - trycket lättar. Flytta på hästen när man står i gången, tryck med hand på rumpa/sida/bog - hästen flyttar sig och trycket upphör.
Anledningen till att hästen flyttar på sig, i början av inlärningen iaf, är ju för att trycket är obehagligt och den flyttar sig från det. Jag tror dock inte att hästen mår dåligt över det. Men det är ändock så man tränar in väldigt mycket med hästar.
Häst tvekar för att gå förbi något - man lägger till mer tryck (negativ förstärkning) och väntar på att hästen går framåt och ger då eftergift. Det är ju så man tränar de flesta hästar. Att tro att de bara gör som vi vill pga tillit och att de alltid har ett val när man tränar såhär tycker jag är fel. Det betyder dock inte att man är direkt oschysst mot sin häst. Dom flesta mår inte dåligt av det alls om det görs schysst.