Löptikar på utställningar

Meibla

Trådstartare
Ni som har hanhundar, vad tycker ni om det?

Anledningen till att jag frågar är för att det va rätt många som gnällde över att vi hade löptikar med oss. plus att vi satt jämte en löpande bichon frisé. Och det var tydligen VÅRT fel att alla andras hanhundar gick dåligt!? ehum. :crazy:

Så, vad är eran åsikt? Personligen tycker jag att hanhundar ska kunna uppföra sej även om det finns löpande tikar i närheten.

Sv: Löptikar på utställningar

Jag tar inte åt mig av sådant alls och tycker inte du ska göra det heller..

Det är godkänt att ha löptik med, hanhundsägare vet om att det kan finnas löptik på plats = Uppfostra hanhunden eller skyll er själva..

Irriterande att man inte är välkommen på lydnadstävlingar med löptik, det är ju samma här anser jag.
Ska vi med tikar få lida för att hanhundsägaren hund inte fungerar på tävling om han känner löplukt?

Nej fortsätt du att ställa dina tikar om dom inte berörs så mycket av löpet :)

Håller med när det gäller utställning :)
Men i lydnadstävlingar tycker jag det är lite väl mycket begärt att en hane inte ska reagera. Att vara 100% fokuserad på en lydnadstävling tror jag är svårt för en hane även om den är väluppfostrad och tränad.
På utställningar tycker jag det t o m kan vara positivt, för vilken hane vill inte spana på en löptik :D Vänd hanen mot löptiken när du är i ringen och du får lite gratis handling ;)

Men löptikar får ju vistas utanför plan eller hur ?

Då kan man väl köra löptikar sist i startfältet efter att hanarna startat, såklart jag förstår att dragningen blir för stor om man blandar löptikar hejvilt i startfältet..

Det finns mycket annat som stör också och det måste man ju träna på?

Min hund kan inte uppföra sig om det luktar mat, snälla kan vi inte förbjuda mat på utställningar, snääälla
begging.gif

Jag har hane, det va uppfödarens tikar som var med.

Min hane, han är visserligen bara 11 mån, men han kan uppföra sej bland löptikar och hade inga som helst problem att va precis jämte tikarna trots att dom löpte.
Sen kommer dom, som satt på andra sidan ringen och gnällde över att våra löptikar störde hennes hanar. :confused: det störde mej nåt enormt.

Ang. lydnaden.. jadu, jag vet inte vad dom har tänkt med där.. borde inte hanarna kunna lyda iaf? Undra hur dom gjorde nu i helgen på mässan när det va både utställning och lydnadsprov.. måste ju funnits ett x antal löpande tikar under dom två dagarna?

Har aldrig varit på en klubb där löptikar får vara utanför planen på en tävling.

Jasså?

På alla brukshundklubbar ( som jag besökt ) står det stora skyltar : Löptik ej tillåtet på bruksplan och det betyder ju att man får vara utanför anser jag :)

Nej jag anser att det är som alla annan störing, man får träna .

Men man kan underlätta genom att löptikar får starta sist :)

Jasså?

På alla brukshundklubbar ( som jag besökt ) står det stora skyltar : Löptik ej tillåtet på bruksplan och det betyder ju att man får vara utanför anser jag :)

Nej jag anser att det är som alla annan störing, man får träna ..

Ja står det så så borde de ju få stå utanför.
På min klubb får man endast vara på en plan. Man får gå från parkeringen och direkt till den planen. Man får inte vistas på andra träningsställen på klubben. Och man får inte gå runt på klubben mm.

Fast jag tror vi som har tikar tycker det är lätt att säga att de med hanar ska träna. Jag har flera kompisar med hanar och visst kan de tävla/träna med löptikar i närheten. Men de märker ändå på hunden att den inte är 100%. En lite sniff åt tikhållet precis när husse/matte kallar in eller nåt annat kommando kanske gör att det blir ett DK.
Jag tycker vi kräver mycket av våra hanhundar om de inte ska få reagera. Och tänk om det är en avelshane och tiken är i höglöp. Konstigt vore ju om hanen fullständigt struntade i det :)

Kan lägga till att detta med att löptikar får starta sist är ju en bra idé :) För är man tävlingsintresserad och vill ha en tik, så är det många tävlingsdagar som försvinner på en säsong.

Jadu jag som har liten hund är det värre när en hud kissat i utställnings ringen när det är matta eller nå, för om min kille får lukt på det så är huvudet i golvet resten av dagen!

Så jag säger rasta era hundar före ringen:P

Jag har bara haft hanar innan Zaga så jag vet hur det är att ha hanhundar som suktar efter löptikar, men jag anser att det är upp till mig som ägare faktiskt :)

Jag ser det som all annan störning som kan hända på en tävlingsplan under tävling, dvs det finns mycket störing som man måste träna, varför ska löptik höra till undantaget?

Senast ändrad:

Låter som en dålig förlorare som skyller på er för att det inte gick bra, tråkigt!

Eftersom det är tillåtet att ha med löptikar på utställning så får dom rätta sig efter det eller ta upp det med förbundet och inte er.

Jag har bara haft hanar innan Zaga så jag vet hur det är att ha hanhundar som suktar efter löptikar, men jag anser att det är upp till mig som ägare faktiskt :)

Jag ser det som all annan störning som kan hända på en tävlingsplan under tävling, dvs det finns mycket störing som man måste träna, varför ska löptik höra till undantaget?

Jo visst finns det mycket störning man måste träna.
Men en hund som reagerar på löptikar är fullt normalt. Och träna det kan man också göra. Men kräva att de inte ens ska få reagera på löptik tycker jag är mycket begärt.
Nja, vi har lite olika åsikter här. Jag som inte ens ägt en hane ;)

Nu går jag lite längre. Men när jag parade min tik nyss, så använde jag en hane som tävlar elit. Han bryr sig inte om löptikar, men visst kan husse märka på hunden om det finns löptikar i närheten.
Men detta gjorde också att husse inte kunde vara med vid parningen. För hanen visste inte om han skulle få lukta och smaka på tiken. Utan kollade på husse hela tiden om det var ok.
Tiken var hur villig som helst så jag blev riktigt orolig till slut att det ingen parning skulle bli.
Men sen fick hanen följa med oss hem och utan husse. Då bidde det parning till slut :)

Låter som en dålig förlorare som skyller på er för att det inte gick bra, tråkigt!

.

Håller med.
Jag har tom fått förfrågan på en utställning om jag ville stå utanför ringen när min tik löpte och det var hanarnas tur. För då sträckte hanen så fint på sig när han fick känna löptik :D

Som sagt så är vi oense..

Varför ska jag och min tik lida för att andra väljer att ha sin hane i avel ( lite skämt och lite sanning )

Nej jag tycker som sagt att löptikar ska starta sist, men att förbjuda dom helt är galet :)

Jag håller med. Tycker det är väldigt tråkigt att man inte får starta i lydnad (i alla fall de lägre klasserna) med löptik.
Ts: Det låter som någon annan skrev att de som klagade var dåliga förlorare och letade ursäkter för det dåliga resultatet. Är det tillåtet med löptikar på utställning så är det bara att köra på tycker jag!

Som sagt så är vi oense..

Varför ska jag och min tik lida för att andra väljer att ha sin hane i avel ( lite skämt och lite sanning )

Nej jag tycker som sagt att löptikar ska starta sist, men att förbjuda dom helt är galet :)

Ja hade det inte funnits hundar till avel, så hade inte din Zaga funnits ;)

Ahh, det är bara att inte bry sig. Låter som en dålig förlorare som letar efter något att skylla på.

Visst kan det vara jobbigt om man har hanhund och de känner lukten av en löpande tik, men att skylla på det känns mest som en ursäkt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 125
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 315
Senast: Halali
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 028
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka