Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du en själv?Om det är lönt eller inte hänger ihop med hur mycket den kommer användas. Vet inte om du redan tänkt på detta, men nämner det ändå. En B-kortslastbil blir ett nytt fordon som ska tankas, motor som ska underhållas till skillnad mot exempelvis ett släp.
Åker man ofta tror jag det bara är att köra, men åker man mer sällan så är det nog ingen bra idé motorer gillar att gå regelbunden annars kan de krångla. Det finns egentligen inget rätt eller fel, är man bara medveten om alla för- och nackdelar så funkar det troligtvis ändå även om man t ex inte kör så ofta. Sen är det upp till var och en om det lönar sig eller inte.
Det är nog bara det jag kan bistå med, hoppas du får fler svar så du kan få en bättre uppfattning om det, jag kan varken säga bu eller bä. Hoppas det blir bra oavsett hur du gör.
Nä allt med vikter mm har jag rätt bra koll på. Kör mest en häst eller sto med föl.Dessutom får man passa sig med lastvikten. Många B-kortslastbilar har riktigt dåliga lastvikter och i vissa kan man inte ens lasta en häst (lagligt). Tror inte jag sett någon där man får plats med typ 2 vuxna hästar + utrustning + ett par personer utan att hamna högt över lastvikten.
Förutom att det ju är en bil till med allt det innebär så är det ofta svårt med lastvikterna. Värt att tänka på när man kollar på lastbilars vikter är att det enda som är inräknat är en 70kg förare, allt annat går in som last. Dvs man får hålla tummarna på att inredningen i häst och ev bo delen är inräknat när de registrerade vikterna, annars kan det hända att man inte får lasta en ponny +passagerare ens.
Åker man mycket och som jag var, ofta själv, är det guld värt! Hade en äldre UME-bil, tresits utan bodel och fick lasta 1190 kg. Tog även ett E- kort så jag kunde ta med mig en hästtransport/husvagn vid behov. Tror jag fick dra 1600 kg.Jag funderar på att köpa en lastbil för två hästar. Begagnad och inte för massor av pengar. Nu som har sådana, är ni nöjda? Vad ligger era kostnader på cirka?
Mer info som man kan behöva?
Om jag haft en själv, hade jag då skrivit att jag varken kan säga bu eller bä, samt att jag hoppades fler skulle svara. Skrev bara det jag själv vet om då jag en gång i tiden var inne på att ev skaffa en.Har du en själv?
Jag funderar på att köpa en lastbil för två hästar. Begagnad och inte för massor av pengar. Nu som har sådana, är ni nöjda? Vad ligger era kostnader på cirka?
Mer info som man kan behöva?
Det bästa är ju om man kan åka och provväga, då ser man ju vad det väger när det är tomt. Garanterat mer än vad som står i pappren
Den jag är intresserad av får lasta strax under 1200 kg. Ingen bodel.
Vi lägger undan 1500 kr i månaden för skatt + försäkring, vilket är en jäkla massa pengar. Nu är vi tre som delar på det, så det är ju överkomligt.
Hästarna åker verkligen så bra, våra står bak och fram.
Har man råd så är det så värt det!Jag hade verkligen velat ha råd med en längre fram. Min häst åker skitbra baklänges utan bom! Står helt still och avspänt med nosen nästan vid marken hela resan och har inga problem med balansen då. Jag kör dessutom elbil utan drag privat och lånar bara bil till mitt släp.